HET grote alwetende bandentopic DEEL2 (alles vind je hier)

Status
Niet open voor verdere reacties.

The Screaming Chief

MF veteraan
7 jun 2005
27.804
4
Spijkenisse
verzameling bandentests in post 1

In navolging van het grote deel 1 warbij we van 100 bandentopics naar een hand vol zijn gegaan ( ja, niet iedereen is even goed met zoeken) is hier alweer het 2e deel.
voor bandentests zie 1e post

In deel 2 gaan we in de OP een aantal standaard vragen FAQ plaatsen om het zo nog makkelijker te maken om wijs te worden in de moeilijke wereld van motorbanden.



Do's en don't in bandenland:*



DO's
  • controleer geregeld je bandenspanning
  • als je twee soorten banden van hetzelfde merk wil gaan gebruiken, plaats dan altijd de zachtste band voor
  • rij met nieuwe banden de eerste 60-100 kilometer met beleid, de siliconenlaag moet uit het rubber zweten en dat gaat door de band warm te rijden.( Conti is momenteel in de complete lijn een nieuwe procedé aan het doorvoeren om banden sneller schoon te krijgen, je hebt dan minder kans op glijpartijen bij nieuwe banden)
  • meet je bandenspanning voor je gaat rijden en altijd met koude banden
  • koop een spanningsmeter voor het meten van de bandenspanning en meet altijd met dezelfde meter een goede meter is bijvoorbeeld deze
    bandenspanningsmeter,property=original.jpg


DON'Ts
  • gebruik geen bandenzwart of glimspul op de band tijdens het poetsen, dit zorgt voor een gladde band en daarmee samenhangend gevaar
  • ga met nieuwe banden niet mer schuurpapier of remreiniger je banden schoonmaken om de gladde laag te verwijderen, dit werkt minder goed dan je denkt, de laag die op nieuwe banden zit moet eruit zweten en dat gebeurt door te rijden.
  • ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring
  • meet nooit je bandenspanning met warme banden, als je met warme banden je spanning aanpast zijn ze de volgende ochtend al snel veel te zacht



GOEDE COMBINATIES VAN TYPEN BANDEN OP 1 MOTOR:



voor/achter

BRIDGESTONE
CONTINENTAL
road-attack2/roadattack(1)
sportattack/roadattack
raceattack/sportattack
DUNLOP
sportsmart/roadsmart
METZELER
MICHELIN
pilotpower/pilotroad
PIRELLI


~ combi van verschillende merken ..... LET OP ! het blijft altijd op eigen risico.
off-road motoren
TKC80 van continental / Tourance van michelin




BANDENSPANNING



Bandenspanning is afhankelijk van vele omstandigheden en veranderingen daarin kunnen altijd weer andere reacties geven op andere vlakken.


OP STRAAT : meeste banden kunnen gewoon op de voorgeschreven spanning van de motorfabrikant gehouden worden. Echter is er de laatste 10 jaar de trend om de straatspanning op 2,5V en 2,9 achter te zetten. Ook oudere motoren kunnen met deze spanning prima uit de voeten.
De bekende uitzonderingen zijn o.a. Pirelli, waarbij er vaak nog met 2,3/2,5 op straat wordt gereden.

Ga je lange stukken snelweg rijden, dan kun je wel met 0,1 tot 0,2 hogere spanning gaan rijden. Je band zal dan langer rond blijven. Breng je spanning na de snelwegrit wel weer terug, dit vanwege het comfort met rijden op secundaire wegen.

Gebruik altijd dezelfde bandenspanningsmeter en gebruik die bij de pomp alleen om ruim te vullen en daarna m.b.v. je eigen spanningsmeter op de juiste spanning brengen. Hoe ga je te werk:
meet altijd met koude banden ( na 5 kilometer is de temperatuur afhankelijk van de spanning al snel 10 graden warmer en je spanning is dan niet meer goed af te lezen) heb je geen spanningsmeter, ga dan voor je thuis komt naar de bandenpomp en meet daar de spanning met je eigen meter. Vergelijk dit met de meter van de pomp en zorg dan dat je er 0,5 bar meer in doet dan je volgens je eigen meter zou moeten hebben. rij dan naar huis en breng m.b.v. je eigen meter je banden op de juiste spanning. ( je ziet dan meteen hoeveel verschil er kan zitten tussen warm en koud meten.



CIRCUITRIJDEN:

algemeen aangenomen bandenspanning voor een circuitdagje zit voor tussen de 2,1 en 2,3 en achter 2,0 en 2,2. De lagere spanning zorgt voor snellere opwarming van de banden.
Er zijn echter enkele uitzonderingen:
Bij Conti banden kun je beter met straatspanning het circuit op gaan, ze warmen heel snel op ( met een 100+pk motor zijn je banden met 3/4 rondje Assen goed op temperatuur om los te gaan.) Ze zijn met straatspanning ook nog eens een heel stuk sneller dus je tijden zijn nog beter ook.
Dunlop: bij Dunlop kun je de spanning nog veel lager zetten dan gemiddeld als circuitspanning wordt aangehouden. De constructie van de banden zijn daar zeer geschikt voor. Hou echter wel rekening met een aanpassing aan je vering als je dat gaat doen, omdat de band een heel stuk vering overneemt.



F.A.Q.
wat betkenen de letters en cijfers op de band?





meer volgt hier nog.
 
Laatst bewerkt:
Bandentest:
http://www.motorradonline.de/de/zubehoer/reifen/reifenspezial/test-motorradreifen-motorrad-reifen-spezial-2011/306788/detailbild?absatz=307273&seite=8 (motorrad toerbanden test 2011)
tourbandentest juli 2011, frans motorblad

enduro banden test 2008
all-road test motorrad

ervaringen met banden (in andere topics):

Ervaringen Dunlop Roadsmart??
http://www.motorshopper.nl/recensie/443/Straatcircuitbanden/BTO23-niet-de-GT-versie-door-Flippedewip-Van-Appek/Flippedewip-Van-Appekezam.html (Motorshopper: Test: BTO23 (niet de GT versie) door Flippedewip Van Appekezam)

tourbandentest juli 2011, frans motorblad

filmpjes over banden:
bridgestone motoGP banden mbt temperatuur
 
Laatst bewerkt:
hier de vraag maar even gezet om het lopende geval af te maken

zal ik veel verschil merken kwa grip in de bochten met de 023 ten op zichte van de 016?

is de 016pro harder int midden dan de 016? dus die word minder gauw vierkant?

bedankt voor de reacties/meedenken!!

zoals door superBlackBird ook al gezegt, dat je 2,3,5 of ontelbare verschillende compounds in je band hebt zitten wil niet zeggen dat ze slijtvaster zijn dan 1 met single compound.

het kan zijn dat de compounds in het midden gelijk zijn en dat de kanten zachter zijn dan zijn voorganger, dus schiet je er niets mee op. je kan het alleen gaan meten met een shoremeter.

De 023 al harder zijn en in extreme situaties minder grip bieden, maar dat heb je liever achter dan voor, vandaar de hardere band achter.

Heb je nu last van gripverlies met de 016 of heb je het gevoel dat je nog niet aan de grens zit?

voordeel van meer toerband is dat je ook met lagere temperaturen en regen goed grip hebt, die je vaak met sportbanden tekort komt in de kou en kou+ nat. je ziet in de tabel dat er een overlap is m.b.t. het bereik van de band en dat het bereik van de 023 groter is dan dat van de 016 en 016PRO. je werkgebied is dus ruimer en je hebt dus meer marge.

Vaak haal je van een band als de 016 en 016PRO ( of vergelijkbare ander merk sportbanden) het maximale pas op het circuit en heb je op de openbare weg dat extraatje niet nodig.

voorbeeldje van een kennis met een SP2. reed altijd met pirelli SC2 omdat dat in zijn ogen het ultieme was m.b.t. maximale grip. toch vanwege omstandigheden naar en conti sportattack overgestapt vanwege verwachte weersomstandigheden..... uiteindelijk bleek de angst van grip tekort ongegrond en had hij op een droge weg ruim voldoende grip. door zijn veronderstelling dat de band het beter zou doen in de regen dan de pirelli durfde hij ook veel meer ( ook omdat de band een goede feedback gaf) en kon hij mensen die hij normaal in de regen niet bij kon houden, nu met gemak bijhouden. het mes snijdt dus aan twee kanten. en dan heb je het nog niet over de langere levensduur van dit soort banden.
 
hier de vraag maar even gezet om het lopende geval af te makenzoals door superBlackBird ook al gezegt, dat je 2,3,5 of ontelbare verschillende compounds in je band hebt zitten wil niet zeggen dat ze slijtvaster zijn dan 1 met single compound.

[heel verhaal]

Er zijn ook andere manieren om het effect van multi-compounds te verkrijgen met een band met single compound.

Een voorbeeld daarvan is de Metzeler Racetec, waarbij de gordelspanning in het karkas aan de randen verschilt, waardoor er aan de zijkanten meer rubber op de baan komt te liggen.
 
Er zijn ook andere manieren om het effect van multi-compounds te verkrijgen met een band met single compound.

Een voorbeeld daarvan is de Metzeler Racetec, waarbij de gordelspanning in het karkas aan de randen verschilt, waardoor er aan de zijkanten meer rubber op de baan komt te liggen.
maar dan creëer je alsnog een multicompound die niet slijtvaster hoeft te zijn dan een singlecompound rubber.

Conti heeft het multicompound ook weer anders aangepakt door het bakproces anders te doen dan anderen en zo een continu variabele compound te creëren (wordt naar buiten toe steeds zachter) en ook hier de road-attack2 heeft dat wel en de road attack 1 niet. De RA1 heeft echter een langere levensduur dan de nieuwe RA2.
 
Ik heb nu ongeveer, 3000 km de bt023gt op mijn hornetje liggen, en ben er zeer over te spreken, ik weet dat die eigenlijk bedoelt zijn voor zware toermotoren, maar ik heb geen extreme rijstijl, maar rij ook weer niet als een opa :~) en ben dus heel benieuwd, hoeveel km ik ermee kan rijden. Kom op een totaalgewicht van 260kg, dus dacht dat moet wel kunnen.
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat banden over het algemeen sociaal aangelegd zijn.
Hoe weten die banden dit van mekaar?

"ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring"

worden die banden dan boos ofzo? "metzeler denkt -"wat een dunlop vanvoor? fuck it de berm in!"- ...

Dit is meer een gevalletje van "meneer de verkoper verkoopt graag"
 
Laatst bewerkt:
Ik wist niet dat banden over het algemeen sociaal aangelegd zijn.
Hoe weten die banden dit van mekaar?

"ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring"

worden die banden dan boos ofzo? "metzeler denkt -"wat een dunlop vanvoor? fuck it de berm in!"- ...

Dit is meer een gevalletje van "meneer de verkoper verkoopt graag"
of 2712 post graag, zonder zich in de materie te verdiepen ...... :+
 
Ik wist niet dat banden over het algemeen sociaal aangelegd zijn.
Hoe weten die banden dit van mekaar?

"ga niet zomaar met twee verschillende bandenmerken rijden, het rijgedrag van je motor kan onvoorspelbaar worden, kijk even in de lijst verderop in de OP naar mogelijkheden met goede ervaring"

worden die banden dan boos ofzo? "metzeler denkt -"wat een dunlop vanvoor? fuck it de berm in!"- ...

Dit is meer een gevalletje van "meneer de verkoper verkoopt graag"

je zou inderdaad kunnen denken dat meneer de verkoper graag wil dat je meteen een voorband erbij neemt.......

Waar het echter om gaat is dat bandenfabrikanten een bepaalde karakteristiek meegeven in het ontwerp, stug of soepel karkas, harde of zachte wangen. Als je dan een band met harde en één met zachte wangen combineert, KAN dit een onvoorspelbaar gedrag veroorzaken in het rijgedrag omdat de voorband anders reageert in een bocht dan de achterband.

Het lijstje in de OP zal verder worden aangepast, maar daar is een beetje tijd en hulp voor nodig. Dus ook merkverschillende combinatie's zullen hier geplaatst worden
 
in dezelfde trend:
ik denk er sterk over om mijn metzler tourance exp te vervangen door "echte" straatbanden,ik twijfel tussen dunlop roadsmarts en conti road-attack's
volgens mijn info bieden deze merken de juiste maat aan voor mijn GS 1200 (11/80/19 en 150/70/17)
mijn achterband gaat er wel eer door zijn dan de voorband, dingen te mijden?

(de trail attack boeit me ook wel, hoe doet die het op de weg? (95%) wat betreft grip droog/nat en qua slijtage t.o. de tourance?)
 
Als ik daar rationeel over nadenk kan ik me niet bedenken waarom het zou uitmaken.

De voorband reageert altijd anders dan de achterband omdat hij zich op een andere plaats bevind tegenover de motor, de rijder en de baan.

Net zoals de flex in het frame, veringen en gewicht alsook positie van de rijder een invloed heeft op het gedrag van de motor, al die dingen kunnen onvoorspelbaar gedrag veroorzaken.

En dat heeft alles met de onervarenheid van de bereider te maken en niets met het merk van voor en achterband.

Als mijn moeder op een motor stapt en em start en 5 seconden later ondersteboven in de berm ligt omdat ze het vermogen niet wist te doseren, dan is dat ook onvoorspelbaar gedrag. Het is maar zo onvoorspelbaar als dat je zelf kan inschatten naar kennis en kunde.



Voor mij is onvoorspelbaar gedrag een snelheids wobbel, of oncontroleerbaar stuiteren, naar links of naar rechts trekken van de motor en aanverwanten. En die hebben niets temaken met het verschil van merk voor of achter, zolang hij goed gemonteerd is, de juiste bandenspanning heeft en uitgebalanceerd.

Ik daag jullie uit om een onafhankelijk onderzoek te vinden dat bevestigd dat het verschil in merk (voor en achter) onvoorspelbaar gedrag veroorzaakt.
 
Als ik daar rationeel over nadenk kan ik me niet bedenken waarom het zou uitmaken.

De voorband reageert altijd anders dan de achterband omdat hij zich op een andere plaats bevind tegenover de motor, de rijder en de baan.

Net zoals de flex in het frame, veringen en gewicht alsook positie van de rijder een invloed heeft op het gedrag van de motor, al die dingen kunnen onvoorspelbaar gedrag veroorzaken.

En dat heeft alles met de onervarenheid van de bereider te maken en niets met het merk van voor en achterband.

Als mijn moeder op een motor stapt en em start en 5 seconden later ondersteboven in de berm ligt omdat ze het vermogen niet wist te doseren, dan is dat ook onvoorspelbaar gedrag. Het is maar zo onvoorspelbaar als dat je zelf kan inschatten naar kennis en kunde.



Voor mij is onvoorspelbaar gedrag een snelheids wobbel, of oncontroleerbaar stuiteren, naar links of naar rechts trekken van de motor en aanverwanten. En die hebben niets temaken met het verschil van merk voor of achter, zolang hij goed gemonteerd is, de juiste bandenspanning heeft en uitgebalanceerd.

Ik daag jullie uit om een onafhankelijk onderzoek te vinden dat bevestigd dat het verschil in merk (voor en achter) onvoorspelbaar gedrag veroorzaakt.

beter een waarschuwing met mogelijke gevaar, dan zeggen dat alles kan en in algemeen weer een condoleancebericht te lezen, want als je tegen een boom geplakt zit heb je weinig meer in te brengen en is het te laat om je te bezinnen.

en ken je de definitie van "kan" ?
 
Als ik daar rationeel over nadenk kan ik me niet bedenken waarom het zou uitmaken.

De voorband reageert altijd anders dan de achterband omdat hij zich op een andere plaats bevind tegenover de motor, de rijder en de baan.

Net zoals de flex in het frame, veringen en gewicht alsook positie van de rijder een invloed heeft op het gedrag van de motor, al die dingen kunnen onvoorspelbaar gedrag veroorzaken.

En dat heeft alles met de onervarenheid van de bereider te maken en niets met het merk van voor en achterband.

Als mijn moeder op een motor stapt en em start en 5 seconden later ondersteboven in de berm ligt omdat ze het vermogen niet wist te doseren, dan is dat ook onvoorspelbaar gedrag. Het is maar zo onvoorspelbaar als dat je zelf kan inschatten naar kennis en kunde.



Voor mij is onvoorspelbaar gedrag een snelheids wobbel, of oncontroleerbaar stuiteren, naar links of naar rechts trekken van de motor en aanverwanten. En die hebben niets temaken met het verschil van merk voor of achter, zolang hij goed gemonteerd is, de juiste bandenspanning heeft en uitgebalanceerd.

Ik daag jullie uit om een onafhankelijk onderzoek te vinden dat bevestigd dat het verschil in merk (voor en achter) onvoorspelbaar gedrag veroorzaakt.
:')

Met onvoorspelbaar wordt in deze bedoeld dat het gewoon niet te voorspellen is hoe het weggedrag in het algemeen gaat zijn, niet dingen als speedwobbles of zo (hoewel wel mogelijk, maar dat kan ook met gelijke banden). Het valt domweg af te raden, maar als jij het zonodig wel doen omdat er geen contrabewijs is, be my guest.

Net zoals ik niet kan bewijzen dat het vliegende spagettimonster niet bestaat, maar dat betekent niet dat hij bestaat.
 
beter een waarschuwing met mogelijke gevaar, dan zeggen dat alles kan en in algemeen weer een condoleancebericht te lezen, want als je tegen een boom geplakt zit heb je weinig meer in te brengen en is het te laat om je te bezinnen.

en ken je de definitie van "kan" ?
dit klinkt meer als geloof dan wetenschap.
Als je vloekt en liegt dan kan je in de hel terecht komen...

sorry maar ik geloof niet. :r
 
Laatst bewerkt:
Ok, dan de volgende vraag, kan je een slick achterband combineren (tentijde droge omstandigheden) met een profiel voorband op het circuit zonder gevaar? De reden: omdat we nog verschillende nieuwe 120'ers SC1 / SC2 met profiel hebben liggen.
 
Laatst bewerkt:
zolang je geen rijeigenschappen eigen aan een slick verwacht zou ik niet weten waarom niet. zolang je het de achterband maar niet verteld dat de voorband een verrader met profiel is. ;)

Het hangt af van jou verwachtingen. ken het maximum van je materiaal en erken waarvoor het gemaakt is.
 
dit klinkt meer als geloof dan wetenschap.
Als je vloekt en liegt dan kan je in de hel terecht komen...

sorry maar ik geloof niet. :r

Doe jij het dan gewoon wel......

meeste mensen die hier vragen stellen weten alleen dat de band rond is en meestal zwart.

Voor die mensen is het een drama als hun motor niet meer lekker rijdt, heftig reageert op spoorvorming en zodoende hun plezier in het rijden met hun motor verliezen. Die vinden het zonde van hun geld en als ze van te voren hadden geweten dat de combi niet aan te bevelen is hadden ze niet die combi gekozen..
 
zolang je geen rijeigenschappen eigen aan een slick verwacht zou ik niet weten waarom niet. zolang je het de achterband maar niet verteld dat de voorband een verrader met profiel is. ;)

Het hangt af van jou verwachtingen. ken het maximum van je materiaal en erken waarvoor het gemaakt is.

en ken jij alle maxima van de band als je er eentje koopt?
 
Laatst bewerkt:
Doe jij het dan gewoon wel......

meeste mensen die hier vragen stellen weten alleen dat de band rond is en meestal zwart.

Voor die mensen is het een drama als hun motor niet meer lekker rijdt, heftig reageert op spoorvorming en zodoende hun plezier in het rijden met hun motor verliezen. Die vinden het zonde van hun geld en als ze van te voren hadden geweten dat de combi niet aan te bevelen is hadden ze niet die combi gekozen..
De dingen die jij opnoemt kun je niet in verband brengen met de discussie. Dikke onzin, zever in pakjes zoals ze hier zeggen.

Jij denkt dit om dat 3 anderen dat ook dachten omdat zij het op hun beurt van 6 anderen gehoord hebben. Denk eens na over dingen, en probeer eens wat te controleren door zelf op te zoeken en niet alles wat je 10 keer leest voor waar aan te nemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan