Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RolandPricken

MF veteraan
23 jan 2007
24.567
25
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)​


Nou, ik dacht open maar eens een bandentopic om alle vragen mbt banden in 1 topic te krijgen :)

Aangezien ik een klein vraagje heb en het onzin vind om een geheel nieuw topic te openen hiervoor.

Ik neem aan dat er nog geen soortgelijk topic is, anders zou ik dit allang gevonden moeten hebben :)






Mijn vraag dan:

Gister rondje Eifel gemaakt

Achterband ziet er nu zo uit:


fa76vo.jpg


2vshk4k.jpg




Oorzaak :?

Band = Bridgestone Battlax BT016R ZR17M/C

Band is aan vervanging toe, maar ik wil gewoon graag even weten waar dit aan ligt :)
 
Laatst bewerkt:
zal ik veel verschil merken kwa grip in de bochten met de 023 ten op zichte van de 016?

is de 016pro harder int midden dan de 016? dus die word minder gauw vierkant?

bedankt voor de reacties/meedenken!!

zoals door superBlackBird ook al gezegt, dat je 2,3,5 of ontelbare verschillende compounds in je band hebt zitten wil niet zeggen dat ze slijtvaster zijn dan 1 met single compound.

het kan zijn dat de compounds in het midden gelijk zijn en dat de kanten zachter zijn dan zijn voorganger, dus schiet je er niets mee op. je kan het alleen gaan meten met een shoremeter.

De 023 al harder zijn en in extreme situaties minder grip bieden, maar dat heb je liever achter dan voor, vandaar de hardere band achter.

Heb je nu last van gripverlies met de 016 of heb je het gevoel dat je nog niet aan de grens zit?

voordeel van meer toerband is dat je ook met lagere temperaturen en regen goed grip hebt, die je vaak met sportbanden tekort komt in de kou en kou+ nat. je ziet in de tabel dat er een overlap is m.b.t. het bereik van de band en dat het bereik van de 023 groter is dan dat van de 016 en 016PRO. je werkgebied is dus ruimer en je hebt dus meer marge.

Vaak haal je van een band als de 016 en 016PRO ( of vergelijkbare ander merk sportbanden) het maximale pas op het circuit en heb je op de openbare weg dat extraatje niet nodig.

voorbeeldje van een kennis met een SP2. reed altijd met pirelli SC2 omdat dat in zijn ogen het ultieme was m.b.t. maximale grip. toch vanwege omstandigheden naar en conti sportattack overgestapt vanwege verwachte weersomstandigheden..... uiteindelijk bleek de angst van grip tekort ongegrond en had hij op een droge weg ruim voldoende grip. door zijn veronderstelling dat de band het beter zou doen in de regen dan de pirelli durfde hij ook veel meer ( ook omdat de band een goede feedback gaf) en kon hij mensen die hij normaal in de regen niet bij kon houden, nu met gemak bijhouden. het mes snijdt dus aan twee kanten. en dan heb je het nog niet over de langere levensduur van dit soort banden.
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan