Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RolandPricken

MF veteraan
23 jan 2007
24.567
25
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)​


Nou, ik dacht open maar eens een bandentopic om alle vragen mbt banden in 1 topic te krijgen :)

Aangezien ik een klein vraagje heb en het onzin vind om een geheel nieuw topic te openen hiervoor.

Ik neem aan dat er nog geen soortgelijk topic is, anders zou ik dit allang gevonden moeten hebben :)






Mijn vraag dan:

Gister rondje Eifel gemaakt

Achterband ziet er nu zo uit:


fa76vo.jpg


2vshk4k.jpg




Oorzaak :?

Band = Bridgestone Battlax BT016R ZR17M/C

Band is aan vervanging toe, maar ik wil gewoon graag even weten waar dit aan ligt :)
 
Laatst bewerkt:
ik zou graag wat meningen willen horen over het volgende...

mijn R6 uit 99 staat op Bridgetones BT002 voor en achter type 4. Ik moet zeggen heerlijke plakkers ook voor de fun op straat maar nu staat er een motorrit naar Italie in de planning en ik ga denk ik circa 3500km afleggen.

wat mijn grootste zorg is hoe doen deze banden het in de regen ? Ik zat namelijk eraan te denken anders een nieuwe set MPP CT2 te laten monteren. Maarja regen... Italie zal wel meevallen maar mocht er een bui vallen onderweg wil ik uiteraard wel veilig door kunnen rijden.
 
ik zou graag wat meningen willen horen over het volgende...

mijn R6 uit 99 staat op Bridgetones BT002 voor en achter type 4. Ik moet zeggen heerlijke plakkers ook voor de fun op straat maar nu staat er een motorrit naar Italie in de planning en ik ga denk ik circa 3500km afleggen.

wat mijn grootste zorg is hoe doen deze banden het in de regen ? Ik zat namelijk eraan te denken anders een nieuwe set MPP CT2 te laten monteren. Maarja regen... Italie zal wel meevallen maar mocht er een bui vallen onderweg wil ik uiteraard wel veilig door kunnen rijden.

De kans op regen is klein. Houd gewoon dezelfde banden en rijd rustiger als het gaat regenen.
 
De kans op regen is klein. Houd gewoon dezelfde banden en rijd rustiger als het gaat regenen.
Ja, de kans op regen onderweg naar Italie en terug + de vele kilometers op de bestemming is zo klein dat ze nu last van overstromingen hebben...... :+

De BT002 (ik neem aan in de street-versie) is geen geweldige regenband. Daarnaast slijt hij behoorlijk als je een wat hoger tempo op de snelweg aanhoud. Hij is dan plat als je aankomt.......
Een extra bandenwissel is niet zo duur. Je neemt een setje goede all-round banden voor de vakantie, en later monteer je de BT002's weer. Bij veel bedrijven kost je dit een paar tientjes (= de kosten van de banden, maar die verslijt je toch wel weer).
 
Ik heb ook een vraagje ivm nieuwe banden :}
Ik rij met een GSX 1400 en ik kocht hem goed anderhalf jaar geleden nieuw,hij werd geleverd met Bridgestone BT 020 banden.
Daar reed ik 10000 km mee en dan heb ik op aanraden van de bandenman er de BT 016 laten opleggen,ik moet zeggen,een immens verschil !
Enorm veel grip bij droog en ook op nat wegdek,we zijn zeer veel onder weg met 2 op de motor,bochten nemen tot tegen de schaamrand van de band is geen probleem,de stabiliteit is ronduit geweldig,net zoals de wendbaarheid,het enige minpuntje is de levensduur van de BT 016,ik heb er nu een dikke 5000 km mee gedaan en ik heb nog een klein milimetertje tot aan de slijtagegrens (blokjes),misschien dat ik er nog wel 1000 km kan uithalen,wie weet.....
Als ik dan zie dat de BT 021 hoger scoort op nat dan op droog wegdek (folder Bridgestone),dan denk ik dat ik terug voor de BT 016 ga,maar ik had graag iets meer geweten over de Michelin Pilot Road 2,die zou dan weter beter zijn dan de Pilot Power 2 CT.
Omdat Michelin tegenwoordig de hemel ingeprezen word,had ik graag de mening geweten van mensen die ervaring hebben met deze banden,hier in mijn omgeving zijn de meningen verdeeld over Michelin,ik zou ze eens willen proberen,maar ik heb nog altijd de nijging om te kiezen voor een produkt wat ik zelf ken.
Wie kan me helpen?
 
Ik heb ook een vraagje ivm nieuwe banden :}
Ik rij met een GSX 1400 en ik kocht hem goed anderhalf jaar geleden nieuw,hij werd geleverd met Bridgestone BT 020 banden.
Daar reed ik 10000 km mee en dan heb ik op aanraden van de bandenman er de BT 016 laten opleggen,ik moet zeggen,een immens verschil !
Enorm veel grip bij droog en ook op nat wegdek,we zijn zeer veel onder weg met 2 op de motor,bochten nemen tot tegen de schaamrand van de band is geen probleem,de stabiliteit is ronduit geweldig,net zoals de wendbaarheid,het enige minpuntje is de levensduur van de BT 016,ik heb er nu een dikke 5000 km mee gedaan en ik heb nog een klein milimetertje tot aan de slijtagegrens (blokjes),misschien dat ik er nog wel 1000 km kan uithalen,wie weet.....
Als ik dan zie dat de BT 021 hoger scoort op nat dan op droog wegdek (folder Bridgestone),dan denk ik dat ik terug voor de BT 016 ga,maar ik had graag iets meer geweten over de Michelin Pilot Road 2,die zou dan weter beter zijn dan de Pilot Power 2 CT.
Omdat Michelin tegenwoordig de hemel ingeprezen word,had ik graag de mening geweten van mensen die ervaring hebben met deze banden,hier in mijn omgeving zijn de meningen verdeeld over Michelin,ik zou ze eens willen proberen,maar ik heb nog altijd de nijging om te kiezen voor een produkt wat ik zelf ken.
Wie kan me helpen?

Ik rijd sinds donderdag op MPR2CT onder een FZ1 Fazer. Hiervoor had ik dunlops die er na 7000 km af moesten vanwege de slijtage.
Ik ben er zeer over te spreken. Ik had ze ook onder mijn FZS600 en heb daar het verschil tussen de BT020 en de MPR2 kunnen voelen.
Persoonlijk vind ik de MPR stukken beter. Rijd lekker en geen gekke gevoelens in het stuur die ik met de BT wel had.
Ook heb ik het idee dat ik meer feeling heb met de achterkant in een bocht
Ik heb voor de MPR gekozen omdat ik veel rechtdoor rijd en in de bochten ongeveer een halve cm overhoudt van de band. Extreme hellingshoeken, kneedowns en steppie's aan de grond zie je mij niet doen.
M.a.w. Ik hoef niet de maximale grip van een sportband in de bochten maar ga meer voor het compromis. De MPR2 geeft dat compromis. Maar anderen zullen dat weer zeggen van de BT021. Banden zijn en blijven ook een deel een persoonlijke smaak.
suc6
 
Ik heb ook een vraagje ivm nieuwe banden :}
Ik rij met een GSX 1400 en ik kocht hem goed anderhalf jaar geleden nieuw,hij werd geleverd met Bridgestone BT 020 banden.
.................
Omdat Michelin tegenwoordig de hemel ingeprezen word,had ik graag de mening geweten van mensen die ervaring hebben met deze banden,hier in mijn omgeving zijn de meningen verdeeld over Michelin,ik zou ze eens willen proberen,maar ik heb nog altijd de nijging om te kiezen voor een produkt wat ik zelf ken.
Wie kan me helpen?

Ik heb met deze banden gereden op mijn Blackbirds, en via mijn klanten ook veel meningen gehoord.
Zoals ik al eerder geschreven heb:
- De Michelins doen het veel beter in de regen dan de Bridgestones
- De Bridgestones sturen neutraler dan de Michelins
- Op jouw (zware) motor zal de levensduur weinig uitmaken tussen deze twee

Als je niet supersportief rijdt zou ik gewoon voor een sport/toerband gaan, en niet voor een volledige sportband. Een S/T-band kan al meer aan dan 90% van de rijders aankunnen...... Je moet het wel heel gek maken wil je meer nodig hebben in een band.

Voor jouw motor adviseer ik je eerder om te kiezen voor Dunlop Roadsmart of Metzeler Z-6 Roadtec Interact. Hier is (ook door mij) al veel meer over geschreven.
 
Ik rijd sinds donderdag op MPR2CT onder een FZ1 Fazer. Hiervoor had ik dunlops die er na 7000 km af moesten vanwege de slijtage.
Ik ben er zeer over te spreken. Ik had ze ook onder mijn FZS600 en heb daar het verschil tussen de BT020 en de MPR2 kunnen voelen.
Persoonlijk vind ik de MPR stukken beter. Rijd lekker en geen gekke gevoelens in het stuur die ik met de BT wel had.
Ook heb ik het idee dat ik meer feeling heb met de achterkant in een bocht
Ik heb voor de MPR gekozen omdat ik veel rechtdoor rijd en in de bochten ongeveer een halve cm overhoudt van de band. Extreme hellingshoeken, kneedowns en steppie's aan de grond zie je mij niet doen.
M.a.w. Ik hoef niet de maximale grip van een sportband in de bochten maar ga meer voor het compromis. De MPR2 geeft dat compromis. Maar anderen zullen dat weer zeggen van de BT021. Banden zijn en blijven ook een deel een persoonlijke smaak.
suc6
Vergis je niet in de grip die MPR2's leveren!

Jij zegt dat je MPR2's gekozen hebt omdat je je schaamranden er niet af rijdt, geen kneedowns maakt en geen stepjes aan de grond rijd.

Ik ken iemand met een FZ1 die dat dus allemaal wel doet, op pilot road 2 banden. Hij heeft de slijtpinnetjes aan zn stepjes al helemaal weg gereden, en de stepjes zelf worden nu ook steeds korter...
 
Vergis je niet in de grip die MPR2's leveren!

Jij zegt dat je MPR2's gekozen hebt omdat je je schaamranden er niet af rijdt, geen kneedowns maakt en geen stepjes aan de grond rijd.

Ik ken iemand met een FZ1 die dat dus allemaal wel doet, op pilot road 2 banden. Hij heeft de slijtpinnetjes aan zn stepjes al helemaal weg gereden, en de stepjes zelf worden nu ook steeds korter...

Tot ie achter de uitlaat of middenbok blijft hangen :X

Ik bedoel dat ik dus niet een supersportieve rijder rijder ben die niet het uiterste van zijn banden vergt en dus geen superplakband hoeft te hebben. In die context moet je het lezen. Mijn prio van een band ligt dus duidelijk bij duurzaamheid boven maximale grip.
 
Heb toch weer de BT 016 besteld O-)
De combinatie van zware motor,enorm koppel,bochtenwerk,daar geeft deze band een enorm vertrouwen en is zo stabiel als een trein op rails,tegen elke snelheid,ik spreek dan volledig uit eigen ervaring,maar ik had de vraag hier op het forum gesteld om jullie mening ook eens te horen,waarvoor allemaal bedankt natuurlijk :Y
Ik heb alles eens overwogen en heb dus de beslissing genomen om weer voor de 016 te gaan,voor mezelf heb ik liever een band die tegen de weg kleeft en een paar 1000 km minder doet.
 
Tot ie achter de uitlaat of middenbok blijft hangen :X

Ik bedoel dat ik dus niet een supersportieve rijder rijder ben die niet het uiterste van zijn banden vergt en dus geen superplakband hoeft te hebben. In die context moet je het lezen. Mijn prio van een band ligt dus duidelijk bij duurzaamheid boven maximale grip.
De originele uitlaat is heel snel vervangen door iets met meer grondspeling inderdaad.

Ik had je punt al begrepen, ik wilde alleen even benadrukken dat de pilot road 2 geen extreem compromis is, en nog steeds veel meer grip levert dan een heel groot deel van de motorrijders gebruikt. Het is geen Macadam die langer mee gaat dan het motorblok en net zoveel grip heeft als een ijshockeypuck. Het is een band waar je ontzettend hard mee kunt gaan, maar dan met een fatsoenlijke levensduur.
 
ik mag binnenkort ook weer nieuwe slofjes onder mijn brute VTR 250 leggen
nou had ik onder mijn zxr400 altijd de bt20
want die had een harder middenvlak en zachtere zijkanten

maar nou heb ik de afgelopen 5 jaar geen motor meer gereden (tot ik 2 weken geleden weer een motor gekocht had)

is er sinds die tijd veel veranderd qau banden
want ik vondt dat toen echt een fijna band om op te rijden
en ik weet niet wat er nog meer allemaal voor keuze is bijgekomen of weg gevallen

dus ik zoek banden die in het midden harder zijn dan aan de buiten kant
en dus ook lekker plakken in de bochten
 
ik mag binnenkort ook weer nieuwe slofjes onder mijn brute VTR 250 leggen
nou had ik onder mijn zxr400 altijd de bt20
want die had een harder middenvlak en zachtere zijkanten

maar nou heb ik de afgelopen 5 jaar geen motor meer gereden (tot ik 2 weken geleden weer een motor gekocht had)

is er sinds die tijd veel veranderd qau banden
want ik vondt dat toen echt een fijna band om op te rijden
en ik weet niet wat er nog meer allemaal voor keuze is bijgekomen of weg gevallen

dus ik zoek banden die in het midden harder zijn dan aan de buiten kant
en dus ook lekker plakken in de bochten

Als je de BT 020 bedoelt,die is er enkel nog te verkrijgen voor een beperkt aantal modellen,helaas weet ik niet voor welke juist,maar daar kan je naar informeren op de site van Bridgestone,of bij de bandenboer....
Wat er verandert is......tegenwoordig is het een concurrentiestrijd van de verschillende bekende merken,ze willen allemaal de belangrijkste factoren combineren in 1 band en dat dmv 2 en meer componentenrubber te gebruiken,zoals je zelf al aangaf "harder in het midden en zachter aan de zijkanten"
De ene zweert bij Michelin,de ander bij Bridgestone,ik zelf heb de beste ervaringen met Bridgestone,maar dat hangt natuurlijk ook af van welk type motor je rijdt,koppel,pk's,rijstijl,enz,enz,......
Best is m.i. je goed te informeren,daar ben je al wel effe me bezig tegenwoordig want er is vanalles te koop in bandenland :Y
 
Welke banden kunnen worden aangeraden voor m'n '96 Fireblade met 16" voorwiel?

Momenteel heb ik een BT014F voor en een BT020R achter.

Aangezien ik in Spanje woon mag hier misschien rekening mee gehouden worden? De temps zijn vaak lekker hoog natuurlijk maar ook is het asfalt een stuk gladder dan in nl. Heb een tijdje terug een testje gedaan op wat ouder asfalt en het was een koud kunstje om het voorwiel te doen blokkeren. Ik rij niet zo heel veel kilometers en ben maar een toerist op de motor, dus kneedown ofzo doe ik niet aan. Thanx ;)
 
ik mag binnenkort ook weer nieuwe slofjes onder mijn brute VTR 250 leggen
nou had ik onder mijn zxr400 altijd de bt20
want die had een harder middenvlak en zachtere zijkanten

maar nou heb ik de afgelopen 5 jaar geen motor meer gereden (tot ik 2 weken geleden weer een motor gekocht had)

is er sinds die tijd veel veranderd qau banden
want ik vondt dat toen echt een fijna band om op te rijden
en ik weet niet wat er nog meer allemaal voor keuze is bijgekomen of weg gevallen

dus ik zoek banden die in het midden harder zijn dan aan de buiten kant
en dus ook lekker plakken in de bochten
Als je veel snelweg rijd enzo zou je kunnen gaan voor de Michelin Pilot Road, prima bandjes :Y

Zelf heb ik er (voor het eerst) de Michelin Pilot Power 2CT eronder liggen en ik ben er zeeeeeeer goed over te spreken (beide banden trouwens harder in het midden, zachter aan de zijkant)
Doen het op het circuit goed, gaan nu al 4000 km mee en kunnen echt nog wel ffies en ook in de regen geen probleem :}

Heb zelf een mindere ervaring met de Bridgestone BT014's, heb ze er dan ook vroegtijdig onderuit gehaald.. :N
Vond het een drama in de regen, op het droge deden ze het wel prima
 
Laatst bewerkt:
Welke banden kunnen worden aangeraden voor m'n '96 Fireblade met 16" voorwiel?

Momenteel heb ik een BT014F voor en een BT020R achter.

Aangezien ik in Spanje woon mag hier misschien rekening mee gehouden worden? De temps zijn vaak lekker hoog natuurlijk maar ook is het asfalt een stuk gladder dan in nl. Heb een tijdje terug een testje gedaan op wat ouder asfalt en het was een koud kunstje om het voorwiel te doen blokkeren. Ik rij niet zo heel veel kilometers en ben maar een toerist op de motor, dus kneedown ofzo doe ik niet aan. Thanx ;)

Dan zou ik voor óf de metzeler m3 voor en de roadtech Z6 achter óf de sportattack voor en de roadattack achter gaan........ De eerste combi had ik onder de SP1 liggen maar die kon mijn rijgedrag niet zo aan :X De 2e combi had ik onder een blade (sc33) liggen en dat beviel uitstekend!
 
Laatst bewerkt:
ik mag binnenkort ook weer nieuwe slofjes onder mijn brute VTR 250 leggen
nou had ik onder mijn zxr400 altijd de bt20
want die had een harder middenvlak en zachtere zijkanten

maar nou heb ik de afgelopen 5 jaar geen motor meer gereden (tot ik 2 weken geleden weer een motor gekocht had)

is er sinds die tijd veel veranderd qau banden
want ik vondt dat toen echt een fijna band om op te rijden
en ik weet niet wat er nog meer allemaal voor keuze is bijgekomen of weg gevallen

dus ik zoek banden die in het midden harder zijn dan aan de buiten kant
en dus ook lekker plakken in de bochten

Gezien de bandenmaten van jouw motor, ik denk een smalle 16" voor en een smalle 18" achter kom je vanzelf niet bij de moderne radiaalbanden terecht.
Bridgestone heeft er BT45 voor, andere merken ook iets dergelijks.
 
Wat is er niet goed aan dan dat je er vanaf wil?
Is wel belangrijk wat je niet bevallen is bij deze banden, zodat je straks niet weer banden heb met dezelfde (misschien vervelende) eigenschappen..
slijtage achterband in 't midden, er is niks mis met de wegligging, ze kunnen (op de geschikte wegen, dus niet bij ons in belgië) tot op't randje worden gereden,
ik had vernomen dat de conti trial-attack multy-compound is, dus hard in't midden en geleidelijk zachter naar buiten toe, iemand ervaring mee?
ook van een duitser die in de vogezen met een BMW GSA aan 't rondkachelen was te horen dat de bridgestone zich prima gedraagd, hier iemand ervaring mee?
ik heb met michelins gereden maar vond die te spoorzoekend.
btw: ik rij met een bmw gs 1200
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan