Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)

Status
Niet open voor verdere reacties.

RolandPricken

MF veteraan
23 jan 2007
24.566
25
Het grote bandentopic (voor allerlei vragen omtrent banden)​


Nou, ik dacht open maar eens een bandentopic om alle vragen mbt banden in 1 topic te krijgen :)

Aangezien ik een klein vraagje heb en het onzin vind om een geheel nieuw topic te openen hiervoor.

Ik neem aan dat er nog geen soortgelijk topic is, anders zou ik dit allang gevonden moeten hebben :)






Mijn vraag dan:

Gister rondje Eifel gemaakt

Achterband ziet er nu zo uit:


fa76vo.jpg


2vshk4k.jpg




Oorzaak :?

Band = Bridgestone Battlax BT016R ZR17M/C

Band is aan vervanging toe, maar ik wil gewoon graag even weten waar dit aan ligt :)
 
Laatst bewerkt:
Betekend dat je het goed doet: Band is dermate warm geworden door het vele remmen / optrekken / herhaal dat hij is gaan " rullen" . Kan geen kwaad, alleen 't slijt zo snel. als " Oplossing" kun je een bredere band monteren (meer rubber dus meer moeite om op te warmen). Als je slechts vijf keer per jaar zo'n intensief dagje stuurt is het echter de moeite niet.

Plus het staat leuk! Betekend dat je best wel de max uit je brommer kan halen lijkt mij....?


Mijn vraagje:

Wie kan mij de 101 vertellen omtrent crossbanden? waar de verschillende diktes / velgmaten op gebasseerd worden? die banden zien er best wel dun uit maar graaf je jezelf dan niet in de modder?
 
Betekend dat je het goed doet: Band is dermate warm geworden door het vele remmen / optrekken / herhaal dat hij is gaan " rullen" . Kan geen kwaad, alleen 't slijt zo snel. als " Oplossing" kun je een bredere band monteren (meer rubber dus meer moeite om op te warmen). Als je slechts vijf keer per jaar zo'n intensief dagje stuurt is het echter de moeite niet.

Plus het staat leuk! Betekend dat je best wel de max uit je brommer kan halen lijkt mij....?


Mijn vraagje:

Wie kan mij de 101 vertellen omtrent crossbanden? waar de verschillende diktes / velgmaten op gebasseerd worden? die banden zien er best wel dun uit maar graaf je jezelf dan niet in de modder?
En wat meer bochten naar links maken ;)
 
Hier is goed het "dual compound" effect te zien, maw harder in het midden en zacht aan de zijkant. Voordeel hiervan bij normaal weggebruik is dat hij beter rond blijft.

Qua slijtage, is normaal als je behoorlijk wat power in de bochten gebruikt. Snap je ook meteen waar de term gummen vandaan komt.

Vraag, aan iedereen die er mee heeft gereden, hoe bevallen de BT016's qua sturen, grip e.d.?? Heb ze er zelf ook net opgelegd.
 
Hier is goed het "dual compound" effect te zien, maw harder in het midden en zacht aan de zijkant. Voordeel hiervan bij normaal weggebruik is dat hij beter rond blijft.

Qua slijtage, is normaal als je behoorlijk wat power in de bochten gebruikt. Snap je ook meteen waar de term gummen vandaan komt.

Vraag, aan iedereen die er mee heeft gereden, hoe bevallen de BT016's qua sturen, grip e.d.?? Heb ze er zelf ook net opgelegd.

Bevallen opzich prima, maar ga nu toch eens voor de Michelin Pilot Power 2CT

Valt ook op dat de BT016 minder warm worden als de MPP 2CT
 
Heb hiervoor de Michelin Pilot Power gehad (geen 2CT). Uitstekende banden, beviel goed qwa gripe en wegligging.

Heb echter de achterband lek gereden op een scherp steentje. Het is dus echt waar dat dit type band relatief gevoelig is voor lekrijden. :(
 
Allereerst wil ik ff kwijt dat ik het een goed idee vind om 1 banden topic te maken. Als je nu iets wil weten dan moet je die zoek functie gebruiken en dan ga je vaak toch meteen heel wat jaartjes terug in de tijd of je vind dingen die je helemaal niet nodig hebt dus :}

Ik heb ook bt 016's en ik heb ook van die stukkken rubber aan me band zitten.
Is niks mis mee komt gewoon omdat de band goed warm word en dan krijg je van die stukken rubber die eraan hangen. Rijd eens een kwartiertje een klaverblad en bekijk dan eens je banden... ;)
 
mijn achter bandje is zo goed als kaal.
BT-016, Heb er 6000km mee gereden EN 2rondjes op de ring. Dus ben tevreden over de levensduur en mijn volgende bandje word daarom ook weer een BT-016. Alleen nu neem ik denk ik ipv een 180 een 190. Iemand ervaring met een 190 onder de SRAD?
(eerst nog ff bandje op burnen }) )
:W
 
mijn achter bandje is zo goed als kaal.
BT-016, Heb er 6000km mee gereden EN 2rondjes op de ring. Dus ben tevreden over de levensduur en mijn volgende bandje word daarom ook weer een BT-016. Alleen nu neem ik denk ik ipv een 180 een 190. Iemand ervaring met een 190 onder de SRAD?
(eerst nog ff bandje op burnen }) )
:W
Waarom wil je een 190? is je motor daar op uitgelegd of gaat het in het kader "breder is cooler"om een hele brede achterband te hebben?

Voor bijvoorbeeld een cbr600F is een 180 een veel fijnere band om mee te rijden dan een 190.( bij een 190 valt ie meer in de bochten en voelt minder stabiel aan.


Bij een ducati 749/999 rijdt een 180 achterband ook veel lekkerder dan een 190.

Dit zijn mijn ervaringen, maar met jouw motor heb ik geen ervaring, maar vaak is breder niet beter

Maar het is jouw fiets en jouw keuze
 
Wat is de ervarvaring van de Dunlop Qualifier RR bij anderen? Ik heb jaren met Bridgestones gereden maar ik vond ze veel te hard slijten op het loopvlak midden op de band. Ik reed er heel snel platte kanten aan ondanks dat ik echt geen watje ben in de bochten en ondanks dat ook hier verschillende compounds in de band zaten. Hierdoor werd de rechtuit stabiliteit bij sporen in de weg een drama. Tevens vond ik de voorband heel snel cuppen.
De dunlops bevallen me veel beter. Ze geven veel vertrouwen, slijten denk ik even hard maar beter rondom waardoor de band minder snel "vierkant"word. Tevens zijn ze een stuk goedkoper dan de bridgestones.
 
Het oog wil ook wat maar dat is natuurlijk niet de voornaamste reden. Vanuit de fabriek zat er vroeger standaard een 190 op en omdat ik nu rijd met een 180, wat goed rijd, wil ik toch eens kijken of een 190 nu veel anders rijd.
Wat waarschijnlijk gaat gebeuren..
- motor valt minder snel de bocht in, stuurt minder direct.
- minder stabiel :?
- lagere top

Maar hoe zou zo'n 190 zich gedragen in de bochten? breekt ie sneller uit of juist niet?
En hoe zit het met de slijtage? Word dit minder omdat de band breder is en dus beter zijn warmte kwijt kan wat dus weer betekent dat hij minder slijt of zie ik dit verkeerd :?

Als er nog iemand ervaring heeft of tips e.d laat het me dan weten want ben er zelf nog niet helemaal uit.
:W
 
Het oog wil ook wat maar dat is natuurlijk niet de voornaamste reden. Vanuit de fabriek zat er vroeger standaard een 190 op en omdat ik nu rijd met een 180, wat goed rijd, wil ik toch eens kijken of een 190 nu veel anders rijd.
Wat waarschijnlijk gaat gebeuren..
- motor valt minder snel de bocht in, stuurt minder direct.
- minder stabiel :?
- lagere top

Maar hoe zou zo'n 190 zich gedragen in de bochten? breekt ie sneller uit of juist niet?
En hoe zit het met de slijtage? Word dit minder omdat de band breder is en dus beter zijn warmte kwijt kan wat dus weer betekent dat hij minder slijt of zie ik dit verkeerd :?

Als er nog iemand ervaring heeft of tips e.d laat het me dan weten want ben er zelf nog niet helemaal uit.
:W

Hij zal in principe minder snel uitbreken omdat je meer rubber op de weg hebt ivt de 180. Slijtage wordt minder omdat je weer meer rubber op de weg hebt, maar kan ook sneller afkoelen/moeilijker opwaremn en dus minder grip leveren. (afhankelijk van type band) Je zal het proefondervindelijk vast moeten stellen, zelf zal ik geen 190 band monteren als een 180 meestal lekkerder stuurt.
 
Wat is de ervarvaring van de Dunlop Qualifier RR bij anderen? Ik heb jaren met Bridgestones gereden maar ik vond ze veel te hard slijten op het loopvlak midden op de band. Ik reed er heel snel platte kanten aan ondanks dat ik echt geen watje ben in de bochten en ondanks dat ook hier verschillende compounds in de band zaten. Hierdoor werd de rechtuit stabiliteit bij sporen in de weg een drama. Tevens vond ik de voorband heel snel cuppen.
De dunlops bevallen me veel beter. Ze geven veel vertrouwen, slijten denk ik even hard maar beter rondom waardoor de band minder snel "vierkant"word. Tevens zijn ze een stuk goedkoper dan de bridgestones.

grappig dat jij dingen ervaart waar ik meestal van lees dat het een dunlop eigenschap is.(cuppen , hoge slijtage) heb zelf onder een motor een D207 en die cupt als een gek.
 
grappig dat jij dingen ervaart waar ik meestal van lees dat het een dunlop eigenschap is.(cuppen , hoge slijtage) heb zelf onder een motor een D207 en die cupt als een gek.
Cuppen doet ie juist niet. Daar had ik juist erg veel last van bij de bridgestone. Het profiel hebben ze andersom gelegd waardoor de dunlop niet meer cupt.
De slijtage valt me enorm mee. Juist omdat het een rr band is (zachter), had ik juist een hoge slijtage verwacht. Daarom, tot nu toe ben ik aangenaam verrast.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan