Het grote BMW K1600 topic deel 2

Even kort over olieverbruik ...

Waar het olieverbruik van mijn K16GT kort na aankoop - zeg maar de eerste 10000 km - ongeveer 1 liter op 5 à 7 duizend km bedroeg, liep dat gaandeweg terug tot 1 liter op 15000 km vlak voorafgaand aan de 40000 km beurt. Die beurt vond 1500 km geleden plaats (dealer). So far so good.

Vandaag werd ik onaangenaam verrast door een oplichtend waarschuwingslampje ... in die 1534 recente km's is er kennelijk 1.2 liter motorolie verbruikt, althans, dat is wat er moest worden bijgevuld om het oliepeil weer op het juiste nivo te brengen. Dat zou een olieverbruik zijn van 1 op 1277. In een grafiekje ziet de ontwikkeling van het olieverbruik er als volgt uit:

olieverbruik k16gt.png
:X

Er zijn geen sporen van lekkage. Dealer zegt te vermoeden dat er een foutje gemaakt werd bij de laatste beurt: na de filterwissel en proefrit is er vermoedelijk niet opnieuw gepeild en bijgevuld. Zou kunnen, slordig, maar zelfs dan zou ik hooguit een tekort van een kwart liter kunnen verklaren. Want er gaat toch geen liter, of meer, in dat oliefilter?!

Ik zal het de komende tijd even goed in de gaten houden, maar heeft iemand hier weleens een dergelijk plotselinge toename van olieverbruik meegemaakt?
 
Laatst bewerkt:
Even kort over olieverbruik ...

Waar het olieverbruik van mijn K16GT kort na aankoop - zeg maar de eerste 10000 km - ongeveer 1 liter op 5 à 7 duizend km bedroeg, liep dat gaandeweg terug tot 1 liter op 15000 km vlak voorafgaand aan de 40000 km beurt. Die beurt vond 1500 km geleden plaats (dealer). So far so good.

Vandaag werd ik onaangenaam verrast door een oplichtend waarschuwingslampje ... in die 1534 recente km's is er kennelijk 1.2 liter motorolie verbruikt, althans, dat is wat er moest worden bijgevuld om het oliepeil weer op het juiste nivo te brengen. Dat zou een olieverbruik zijn van 1 op 1277. In een grafiekje ziet de ontwikkeling van het olieverbruik er als volgt uit:

Bekijk bijlage 1440091:X

Er zijn geen sporen van lekkage. Dealer zegt te vermoeden dat er een foutje gemaakt werd bij de laatste beurt: na de filterwissel en proefrit is er vermoedelijk niet opnieuw gepeild en bijgevuld. Zou kunnen, slordig, maar zelfs dan zou ik hooguit een tekort van een kwart liter kunnen verklaren. Want er gaat toch geen liter, of meer, in dat oliefilter?!

Ik zal het de komende tijd even goed in de gaten houden, maar heeft iemand hier weleens een dergelijk plotselinge toename van olieverbruik meegemaakt?
misschien 3.5 gevuld ipv 4.5?
 
Qua olieverbruik kan ik niets zinnigs melden, zolang het lampje niet aan gaat peil ik niet ;-)
Maarrrrr vorige week een 40k beurt laten doen, en bij het ophalen kreeg ik de mededeling dat het expansievat van de koeling leeg was :?
Begin september (eerste vakantiedag) op de A42 een stuk file gehad. En ja, het was verdomde heet. Motortemperatuur in het rood, waarschuwingslampjes aan. Na een paar kilometer met weing toeren en nog minder rijwind zakte de temperatuur toch weer naar een normaal niveau. Geen lekkage gezien. En de rest van de vakantie nergens meer last van gehad. Hoewel het soms nog heter was...
 
Qua olieverbruik kan ik niets zinnigs melden, zolang het lampje niet aan gaat peil ik niet ;-)
Maarrrrr vorige week een 40k beurt laten doen, en bij het ophalen kreeg ik de mededeling dat het expansievat van de koeling leeg was :?
Begin september (eerste vakantiedag) op de A42 een stuk file gehad. En ja, het was verdomde heet. Motortemperatuur in het rood, waarschuwingslampjes aan. Na een paar kilometer met weing toeren en nog minder rijwind zakte de temperatuur toch weer naar een normaal niveau. Geen lekkage gezien. En de rest van de vakantie nergens meer last van gehad. Hoewel het soms nog heter was...

Dan heeftie het door die hitte er wrs. uitgekotst. Hopelijk heeft de dealer wel even in de radiateur gekeken en niet alleen het reservoir aangevuld :+
 
Volgende week waarschijnlijk nog naar de RatbikeRally en daarna wordt 'Der Dicke' afgemeld hier in Duitsland. Omdat ik in Nederland een huis gekocht heb en na 8 jaar weer terug kom *O*
Nu is mijn volgende vraag:
Waar kan ik de K1600GT het beste verzekeren ? WA plus of All Risk ?
 
Hopelijk heeft de dealer wel even in de radiateur gekeken en niet alleen het reservoir aangevuld :+

Laat ik daar voor het gemak maar van uitgaan.
Linker luidspreker was ook kapot, daar belden ze voor (had al doorgegeven dat 'ie nix meer deed) en een nieuwe kost €300,-
Ja daaaag. Oh nee. Ja Tschüüüüsch :+ Ik bestel zelf wel een nieuwe set.
 
Laat ik daar voor het gemak maar van uitgaan.
Linker luidspreker was ook kapot, daar belden ze voor (had al doorgegeven dat 'ie nix meer deed) en een nieuwe kost €300,-
Ja daaaag. Oh nee. Ja Tschüüüüsch :+ Ik bestel zelf wel een nieuwe set.

Waar ga je dat bestellen dan? :+
 
Veel gereden, nu maar een keer poetsen. Het blijft een fantastische motorfiets
 

Bijlagen

  • received_722548048225261.jpeg
    received_722548048225261.jpeg
    241,3 KB · Weergaven: 19
  • received_521080108732224.jpeg
    received_521080108732224.jpeg
    229 KB · Weergaven: 21
  • received_550620089075312.jpeg
    received_550620089075312.jpeg
    215,7 KB · Weergaven: 17
Olie verbruik - mmmm. Bij mij moet er steevast 350-400cc in per 5000km.
Mijn Astra 2ltr TD '98 wilde 1liter op 1500km.. dus ja, wat is veel...

"Als het er maar in zit"
 
Mooi hé, en waar poets je mee?Hoop geen spons maar een speciale washmitt (washandschoen).

De gespoten delen heb ik bij aankoop in de was gezet. Collonite, hier door spoel je bijna al het vuil weg met water. Met een zachte spons en lauwwater even na boenen en klaar.
Tussen de wielen en kieren gebruik ik een zachte kleine borstel, als alles schoon is nog 1 keer alles naspuiten en met een zachte doek droog wrijven.
En de dikke K glimt als een drol in de maneschijn.
 
De gespoten delen heb ik bij aankoop in de was gezet. Collonite, hier door spoel je bijna al het vuil weg met water. Met een zachte spons en lauwwater even na boenen en klaar.
Tussen de wielen en kieren gebruik ik een zachte kleine borstel, als alles schoon is nog 1 keer alles naspuiten en met een zachte doek droog wrijven.
En de dikke K glimt als een drol in de maneschijn.


Dan was je met een professionele shampoo, borstel je, maar was je met een spons? :N
Pak dan een washmitt, en blaas de motor droog met een bladblazer (wel controleren of ie in de juiste stand stand staat en schoon is)...;)
 

 
Terug
Bovenaan Onderaan