Het grote BMW K1600 topic deel 2

welk 4cilinder blok? De k1300 wordt al 5 jaar niet meer geproduceerd.

Denk dat blok van de S1000 of XR.

BMW_S1000RR_31.jpg
S1000RR

Het hart van de BMW S 1000 RR is een viercilinder-in-lijn met een inhoud van 999 cm3. De motor levert een maximumvermogen van 142 kW (193 pk) bij 13.000 t/min en een maximumkoppel van 112 Nm bij 9.750 t/min. Ondanks zijn relatief grote boring van 80mm (een oververkante motor kan meer toeren maken en biedt daarnaast ruimte voor grotere kleppen) slaagden de heren engineers erin een motorblok te ontwikkelen dat slechts 463mm breed is.
Het 558mm hoge en nét geen zestig kilo zware motorblok werd onder een hoek van 32 graden naar voren gekanteld, wat bij moest dragen aan een laag zwaartepunt. Het zwaartepunt kwam daarmee ook meer richting het voorwiel te liggen, wat gunstig zou moeten zijn voor de stabiliteit en de controleerbaarheid van de motor bij hard accelereren.

Om de motor zoveel mogelijk toeren te laten draaien werd bij de klepaandrijving dezelfde techniek toegepast als bij BMW Formule 1-motoren. Zo zijn de onder een hoek van 24,5º ten opzichte van elkaar geplaatste (11,2º inlaat, 13,3º uitlaat) kleppen van deze krachtbron vervaardigd van titanium en worden ze bediend door zeer korte, enkele tuimelaars. Dit maakt extreem hoge toerentallen mogelijk van ver boven de 14.000 t/min, terwijl de productieversie werd begrensd op 14.200 t/min. De krukas van de S1000RR werd vervaardigd uit gesmeed en warmtebehandeld staal, waarbij de kruktappen conventioneel onder een hoek van 180 graden ten opzichte van elkaar werden geplaatst. In tegenstelling tot Yamaha’s crossplane theorie wilde men bij BMW een constante ontstekingsvolgorde.

XR

BMW heeft vandaag de 2020 versie van de BMW S1000XR gepresenteerd. Hiervoor heeft BMW het motorblok dat gebasseerd is op S1000RR volledig vernieuwd ten opzichte van het vorige model, waarmee BMW een gewichtsbesparing heeft weten te realiseren van 5 kilogram op enkel het blok alleen. Het blok geeft het piekvermogen van 165 Pk bij 11.000 toeren per minuut af. Het koppel van 114 Nm komt vrij bij 9.250 toeren per minuut. Het koppel wordt daarnaast meer linear afgegeven, waarmee BMW claimt over het volledige toerenbereik van de S1000XR een soepele vermogensafgifte te hebben. Tevens is het blok meegenomen in vering en demping door middel van het nieuw ontwikkelde flexframe, waardoor ook de ergonomie verbeterd zou zijn. Ook de swingarm is vernieuwd en is nu 19 procent lichter dan bij het vorige model. In totaal heeft BMW 10 kilogram van het totaal gewicht weten af te halen, waarmee het droog gewicht uit komt op 226 kilogram.
 
ja, leuk, koppel bij 9000 toeren :+

ga maar eens rijden op zon xr, dan snap je wel waarom het niet geschikt is voor een gt fiets... :')
 
welk 4cilinder blok? De k1300 wordt al 5 jaar niet meer geproduceerd.
Het 4 cilinder blok van de S1000 XR zou wel kunnen, beetje aanpassen om meer koppel en vermogen al bij lagere toeren te geven. Ducati doet dat ook met z'n V4 blok nu. En wat extra balansassen om de trillingen eruit te krijgen!

Heb de XR wel eens proefgereden, een motor en blok met een heel ander karakter dan de K1600 uiteraard, maar met wat (de-)tuning kun je er best een toerblok van maken denk ik.
 
Ja ik heb mijzelf erin verdiept en veel recensies gelezen in de diverse forum's over de wereld. De ervaringen zijn zeer positief en opmerkingen zoals" zo had BMW de K1600 moeten afleveren". Ik heb deze jongens al een tijdje op het oog maar voorheen moest je voor stage 1 je ecu unit opsturen naar de VS en dat zag ik niet zitten. Op dit moment kan je met een Tool dit zelf doen en tegelijk ook stage 2 hiermee overzetten. Deze tuner doet veel merken maar zijn core business is BMW. Ik wacht nog op de kortingsactie die vaak tegen het einde van het jaar komt, want dit scheelt niet alleen op de aankoopprijs maar ook de invoerkosten. Ik ga deze tuning dus binnenkort aanschaffen.
 
Laatst bewerkt:
Ja ik heb mijzelf erin verdiept en veel recensies gelezen in de diverse forum's over de wereld. De ervaringen zijn zeer positief en opmerkingen zoals" zo had BMW de K1600 moeten afleveren". Ik heb deze jongens al een tijdje op het oog maar voorheen moest je voor stage 1 je ecu unit opsturen naar de VS en dat zag ik niet zitten. Op dit moment kan je met een Tool dit zelf doen en tegelijk ook stage 2 hiermee overzetten. Deze tuner doet veel merken maar zijn core business is BMW. Ik wacht nog op de kortingsactie die vaak tegen het einde van het jaar komt, want dit scheelt niet alleen op de aankoopprijs maar ook de invoerkosten. Ik ga deze tuning dus binnenkort aanschaffen.
Ben wel benieuwd naar de kosten, en hoe je ervaring daarmee zijn
 
GVD - Ik heb de meet kennelijk gemist... :( Dat @shades werkt dus kennelijk niet anders had ik wel een melding gezien denk ik ?
Fotos op de Lekdijk door Freakrunner gemaakt zo te zien?
Kasteel de Haar zie ik van uit mijn woning (als je op het dak staat)

Beetje druk ook met andere dingen - ik rijd ook weer boxer.... Echt een heel mooi ding.
 
GVD - Ik heb de meet kennelijk gemist... :( Dat @shades werkt dus kennelijk niet anders had ik wel een melding gezien denk ik ?
Fotos op de Lekdijk door Freakrunner gemaakt zo te zien?
Kasteel de Haar zie ik van uit mijn woning (als je op het dak staat)

Beetje druk ook met andere dingen - ik rijd ook weer boxer.... Echt een heel mooi ding.
Heb je hier al ruim een maand niet meer gezien....?
Enne, @ werkt wel maar als je de pagina niet opent ;-)
En al die andere berichten over de meeting dan? Ook niet gezien of gelezen, maar jammer dat je er niet bij was.

Freakrunner, klopt!
Kasteel De Haar, check

Ook weer boxer, naast je grote 6?
 
Ik baal wel want had er graag bij willen zijn -O-
Ja - boxer er naast... eentje die van de weg af mag *O*
Maar de 1600 gaat niet weg hoor.... :]


Kudt, jammer fck -O-
 
Laatst bewerkt:
Ik baal wel want had er graag bij willen zijn -O-
Ja - boxer er naast... eentje die van de weg af mag *O*
Maar de 1600 gaat niet weg hoor.... :]


Kudt, jammer fck -O-

Maar niet getreurd, je kunt je in elk geval de komende winterperiode verheugen op de rit van komend jaar (en met geluk wel 2 ritten).

;-)
 
Bandenvraag:

Bijna 10 jaar Metzeler roadtec 08 gereden. Gemiddeld zowel voor als achter zo'n 10k. Laatste keer een Metzler roadtec 01 voor gemonteerd en wat blijkt:
na 7.000 km gewoon op (<1,6 mm)
Vergelijkbare ervaring?

Begin volgend jaar komt er een nieuwe Bridgestone (BT32) die ook geschikt zou zijn, lijkt mij een serieuze optie. Op mijn pekelfiets (k75rt) zitten bridgestones en die gaan allebei meer dan 15.000 km mee. OK, compleet andere motor, maar toch.

Peter
 
Ik heb de Dunlops - 13000km - Voor moet er nu wel echt af - achter kan nog wel even mee. Die is nog lang niet aan zijn eind..
Maar een 1600 is gewoon een zware fiets die wat meer van de banden vergt..
 
Bandenvraag:

Bijna 10 jaar Metzeler roadtec 08 gereden. Gemiddeld zowel voor als achter zo'n 10k. Laatste keer een Metzler roadtec 01 voor gemonteerd en wat blijkt:
na 7.000 km gewoon op (<1,6 mm)
Vergelijkbare ervaring?

Begin volgend jaar komt er een nieuwe Bridgestone (BT32) die ook geschikt zou zijn, lijkt mij een serieuze optie. Op mijn pekelfiets (k75rt) zitten bridgestones en die gaan allebei meer dan 15.000 km mee. OK, compleet andere motor, maar toch.

Peter

Reed je misschien ook harder op de 01?
 
GVD - Ik heb de meet kennelijk gemist... :( Dat @shades werkt dus kennelijk niet anders had ik wel een melding gezien denk ik ?
Fotos op de Lekdijk door Freakrunner gemaakt zo te zien?
Kasteel de Haar zie ik van uit mijn woning (als je op het dak staat)

Beetje druk ook met andere dingen - ik rijd ook weer boxer.... Echt een heel mooi ding.
haahhahah ok de overstap gemaakt van K1600 naar R ...???
 
Bandenvraag:

Bijna 10 jaar Metzeler roadtec 08 gereden. Gemiddeld zowel voor als achter zo'n 10k. Laatste keer een Metzler roadtec 01 voor gemonteerd en wat blijkt:
na 7.000 km gewoon op (<1,6 mm)
Vergelijkbare ervaring?

Begin volgend jaar komt er een nieuwe Bridgestone (BT32) die ook geschikt zou zijn, lijkt mij een serieuze optie. Op mijn pekelfiets (k75rt) zitten bridgestones en die gaan allebei meer dan 15.000 km mee. OK, compleet andere motor, maar toch.

Peter

Ik heb de Dunlops - 13000km - Voor moet er nu wel echt af - achter kan nog wel even mee. Die is nog lang niet aan zijn eind..
Maar een 1600 is gewoon een zware fiets die wat meer van de banden vergt..
Onze motorfiets is wel een stevige en uit de kluiten gewassen motor, en daarbij ook nog eens comfortabel, snel en krachtig (koppel).
Dat vinden de banden niet altijd fijn.

Rijdt momenteel nog met de standaard MPR4, maar die gaan er denk ik in het voorjaar af (met de kortingsactie van de bandenboer/producent).
Krijg steeds meer moeite om hem plat te leggen (en voordat ie echt plat ligt wil ik dat voorkomen), vorige week wil ik een lekkere bocht nemen en begon ie te schudden met het achterwiel en kon hem gelukkig weer rechtop krijgen (met gemak) maar ondanks dat ik niet bijzonder veel snelwegen rijdt wordt zo'n band toch wel plat (in NL). Weet niet of die ril weg te schuren valt, of dat je hem "moet" pushen zodat ie weer rond word?

Maar mijn voorkeur gaat uit naar de Dunlop RoadSmart III, onder de RT goede ervaringen mee (enkel dat inrijden).
Daarnaast is het lijstje voor onze motor;


Michelin 5 gt € 468
Metzeler z8 € 320/ roadtec01 € 405
Pirelli anget GT € 390
Conti road attack € 470
Dunlop road smart 3 € 410
Bridgestone T32 (vanaf jan. 2021
 
Terug
Bovenaan Onderaan