Het grote BMW K1600 topic deel 2

Korte update m.b.t. de 30000 km beurt die mijn K16GT onlangs mocht genieten, voor wie daar interesse in heeft. Naast de gebruikelijke zaken, w.o. klepspeling controleren bij deze km stand, vielen 2 dingen op: een bergje remblokken en 1 bobine...

Remblokken voor en achter moesten vervangen worden, en het opvallende daaraan is dat ik normaliter (met andere motoren) gemakkelijk 50000 km of meer uit remblokjes haal. Normaliter rem ik namelijk bijna nooit, behoudens tijdens rijvaardigheidstrainingen. Kennelijk doet dat maximaal remmen een behoorlijke aanslag op het materiaal. Zal wel door de massa van de K16 komen, maar ik kan in elk geval beamen dat het bochten-ABS bijzonder goed functioneert, en de motor strikt genomen beter bestuurbaar houdt dan dat b.v. KTM dat met een soortgelijk systeem lukt.

Het tweede dat opviel: de meest linker bobine moest vervangen worden, omdat er kennelijk water (!) in het bougiegat is blijven staan, waardoor het hele spulletje is gaan corroderen. Hoe dat water in het bougiegat kwam is mij een raadsel (nog niet eerder meegemaakt), en waarom het water er niet weg kan als het er kennelijk in kan komen is eveneens raadselachtig. Het verklaard in elk geval de wat rommelige gasrespons, en het af en toe hikken bij acceleratie vanuit lage toeren, tijdens de handvol duizend km direct voorafgaand aan de beurt. Hoedanook, BMW verving het ding gratis (coulance), waarvoor hulde.

€944 mocht ik afrekenen :X maar inmiddels dus weer blij onderweg :9

1402345
 
Laatst bewerkt:
Anders iedereen die mee wil zijn woonplaats opgeven en daar het middelpunt van nemen?
Dan kunnen misschien diverse leden samen oprijden naar de startplaats.
Omgeving Leiden, maar km's vind ik niet een heel groot probleem.

Misschien lees ik eroverheen, maar is er al een datum vastgesteld waarop dit evenementje gaat plaatsvinden? Reden van die vraag is dat ik mss best kan helpen met het organiseren, maar over niet al te lange tijd naar Italië vertrek, en die twee dingen kunnen met elkaar conflicteren.
 
Qua datum kan ik zelf 29 juni, 7 juli, en weekend 13 en 14 juli en weekend 20 en 21 juli
Daarna ga ik op vakantie en komen er meerdere weekends aan met de Beemert met vrienden en familie.
 
Tijdens die rijvaardigheidstrainingen leer je de "on"mogelijkheden van je machine wel kennen.
Ik heb tijdens de VRO-bochten training mijn rechter mistlamp bijgeschaaft en natuurlijk ook de stepjes maar daar schrik ik al niet meer van.
 
Zover ben ik nog bijlange niet😉Eerst de motor nog wat leren kennen en daarna zoek ik ook wat rijvaardigheid lessen te nemen.
Lijkt me heel interessant en vooral aangeraden omdat te doen👍
 
Zover ben ik nog bijlange niet😉Eerst de motor nog wat leren kennen en daarna zoek ik ook wat rijvaardigheid lessen te nemen.
Lijkt me heel interessant en vooral aangeraden omdat te doen👍

Is dat misschien een idee ? Een VRO-bochtentraining met een groepje K1600's ? Dan hebben we een treffen èn een training. Hoeven we maar 1 dag af te spreken 8-)
 
Zover ben ik nog bijlange niet😉Eerst de motor nog wat leren kennen en daarna zoek ik ook wat rijvaardigheid lessen te nemen.
Lijkt me heel interessant en vooral aangeraden omdat te doen👍
Wees gerust, K16GT is een hele makkelijke motor voor dat soort - en een heleboel andere - kunstjes. En juist als je je motor wilt leren kennen, of gewoon om dingen te oefenen die je normaliter op de openbare weg niet doet (maar wel een keer nodig kunt hebben), kan ik je zo'n training zeker aanraden.

Is dat misschien een idee ? Een VRO-bochtentraining met een groepje K1600's ? Dan hebben we een treffen èn een training. Hoeven we maar 1 dag af te spreken 8-)
Dat vind ik eigenlijk wel een geinig idee. Zijn natuurlijk kosten aan verbonden, maar als ik me niet vergis wordt er korting gegeven bij groepsinschrijving. VRO Bochten is er dit jaar volgens mij op 23 juni (maar dan kan ik niet), 18 augustus, 8 september en 6 oktober. Alternatief kunnen we natuurlijk en andere training uitzoeken, bijvoorbeeld VRO Expert (28 juli, 22 september). Of mss uitwijken naar een andere organisatie dan KNMV, geen idee wat dan de data zijn.
 
Wees gerust, K16GT is een hele makkelijke motor voor dat soort - en een heleboel andere - kunstjes. En juist als je je motor wilt leren kennen, of gewoon om dingen te oefenen die je normaliter op de openbare weg niet doet (maar wel een keer nodig kunt hebben), kan ik je zo'n training zeker aanraden.


Dat vind ik eigenlijk wel een geinig idee. Zijn natuurlijk kosten aan verbonden, maar als ik me niet vergis wordt er korting gegeven bij groepsinschrijving. VRO Bochten is er dit jaar volgens mij op 23 juni (maar dan kan ik niet), 18 augustus, 8 september en 6 oktober. Alternatief kunnen we natuurlijk en andere training uitzoeken, bijvoorbeeld VRO Expert (28 juli, 22 september). Of mss uitwijken naar een andere organisatie dan KNMV, geen idee wat dan de data zijn.

Mag ik vragen om even on-topic te blijven m.b.t. een eerste meeting, alvorens we het al gaan hebben over een gezamenlijke VRO (overigens een leuk en leerzaam ding trouwens. Vindt alleen mijn motor te duur om hem neer te leggen mocht het bij een oefening fout gaan! Je bent op een circuit niet verzekerd heb ik mij laten vertellen).

Dus graag nog even je naam/woonplaats invullen en eventuele data aub.
 
Ik woon naast utrecht-city. Ik tuf wel langs viaantje. Vind het geen probleem om richting belgie te rijden maar er zijn ook mensen uit de noordelijke provincies. Dan wordt het wel minder grappig denk ik.

En dan nog zo'n dikke schaamrand -O-

Is ook de voorband - heel veel platter kan niet met dat kolos. (alsof schaamranden bijdragen aan lekker motorrijden - laat dat maar aan die supersport jongens over) Vraag is - hoe is de achterband :)

Mag ik vragen om even on-topic te blijven m.b.t. een eerste meeting, alvorens we het al gaan hebben over een gezamenlijke VRO (overigens een leuk en leerzaam ding trouwens. Vindt alleen mijn motor te duur om hem neer te leggen mocht het bij een oefening fout gaan! Je bent op een circuit niet verzekerd heb ik mij laten vertellen).

Dus graag nog even je naam/woonplaats invullen en eventuele data aub.

Ik zien een VRO even niet zitten. Ik heb dan altijd het gevoel dat ik "iets moet bewijzen" als ik met een grote groep zoiets ga doen. Ben momenteel toch niet 100% tussen m. Ik moet ook even tijden hoe ik uitkom met de tijd/dagen - vakantie/verhuizing/klussen in nieuwe huis.

Korte update m.b.t. de 30000 km beurt die mijn K16GT onlangs mocht genieten, voor wie daar interesse in heeft. Naast de gebruikelijke zaken, w.o. klepspeling controleren bij deze km stand, vielen 2 dingen op: een bergje remblokken en 1 bobine...

Remblokken voor en achter moesten vervangen worden, en het opvallende daaraan is dat ik normaliter (met andere motoren) gemakkelijk 50000 km of meer uit remblokjes haal. Normaliter rem ik namelijk bijna nooit, behoudens tijdens rijvaardigheidstrainingen. Kennelijk doet dat maximaal remmen een behoorlijke aanslag op het materiaal. Zal wel door de massa van de K16 komen, maar ik kan in elk geval beamen dat het bochten-ABS bijzonder goed functioneert, en de motor strikt genomen beter bestuurbaar houdt dan dat b.v. KTM dat met een soortgelijk systeem lukt.

Het tweede dat opviel: de meest linker bobine moest vervangen worden, omdat er kennelijk water (!) in het bougiegat is blijven staan, waardoor het hele spulletje is gaan corroderen. Hoe dat water in het bougiegat kwam is mij een raadsel (nog niet eerder meegemaakt), en waarom het water er niet weg kan als het er kennelijk in kan komen is eveneens raadselachtig. Het verklaard in elk geval de wat rommelige gasrespons, en het af en toe hikken bij acceleratie vanuit lage toeren, tijdens de handvol duizend km direct voorafgaand aan de beurt. Hoedanook, BMW verving het ding gratis (coulance), waarvoor hulde.

€944 mocht ik afrekenen :X maar inmiddels dus weer blij onderweg :9

De 1600 vreet banden en naar ik heb gehoord slijt de achterrem sneller dan gemiddeld. De 30k beurt (en de 60k beurt) zijn killers voor je spaarrekening omdat het blok open gaat. 900,-- vind ik wel stevig maar een normale 30k beurt loop dat snel naar de 750,-- dus als er dan iets is.... Slijtage remblokken en banden heb je voor een deel wel zelf in de hand maar ach.. zoveel fun achterwegen laten :D
Wel een mooie uitvoering - die blauwe
 
Vandaag mag ik mijn light white uni gespoten onderste kuipdelen gaan afhalen, ben benieuwd 😉
K'heb ook nog een lekker ouderwetse striping in chroom aangebracht en met de befaamde
BMW M-power kleuren ben ik ook nog iets van plan🤪Op wit staat dat wel denk ik.
n355au.jpg
 
Ik woon naast utrecht-city. Ik tuf wel langs viaantje. Vind het geen probleem om richting belgie te rijden maar er zijn ook mensen uit de noordelijke provincies. Dan wordt het wel minder grappig denk ik.

Van de mensen die hun woonplaats hebben opgegeven is het meest noordelijke tot nu toe omgeving Leiden.
Van de zuiderburen is het meest zuidelijke punt redelijk richting de Franse grens en oostelijk word het afgebakend door Goch.
Indien er rijders uit meer noordelijke provincies komen is de startplaats weer onderhevig aan een aanpassing om tot een evenwichtige afstand te komen tussen alle deelnemers.
 
Van de mensen die hun woonplaats hebben opgegeven is het meest noordelijke tot nu toe omgeving Leiden.
Van de zuiderburen is het meest zuidelijke punt redelijk richting de Franse grens en oostelijk word het afgebakend door Goch.
Indien er rijders uit meer noordelijke provincies komen is de startplaats weer onderhevig aan een aanpassing om tot een evenwichtige afstand te komen tussen alle deelnemers.
Er is wel interesse uit ver uiteen liggende gebieden. Dat maakt het nog plezanter 😉 Waar het afspreekpunt ook mag zijn, ik pas me graag aan👍
Als de verplaatsing naar het meeting point te groot wordt is het gewoon samen komen voor mij ook al goed, ik bedoel maar dat voor mij persoonlijk
het ontmoeten van K1600gt rijders en hun troetelfiets primeert🤪
 
Laatst bewerkt:
Heb tot nu toe:

Vianen - Viaantje
Woerden - Shades
Kontich - Frank
Bert - ?
Vlaardingen - Ecoboost
Goch - Herzog Jan
Leiden - DucBMW

Ken de omgeving rond Baarle niet om daar een leuke route te maken..

Datum?
29-6
30-6
06-7
07-7

of ietsje later in augustus (na de bouwvak)?
 
Terug
Bovenaan Onderaan