Het grote BMW K1600 topic deel 2

Wat is jullie ervaring met de radiator/hoge temperaturen van onze motor? Is daar iets aan te tweaken/op te lossen (Radguard plaatsen ipv. de kunststof grille)...
Denk het niet: koelsysteem is gewoon karig bemeten, en bijkomend probleem is dat er zich kennelijk vuil (zand, grind) verzameld in de punt van de onderkuip, waardoor de luchtdoorstroming belemmerd kan worden. Hooguit zou je dus die onderkuip eraf kunnen halen, mss dat dat (een beetje) helpt. Overigens vorig jaar alleen paniekmeldingen gehad bij langdurig stapvoets rijden bij 40+ graden buitentemperatuur: in de bergen geen last van gehad.
 
Het GT zadel zou ook al steviger, iets hoger moeten wezen... Tweedehands moeilijk aan te komen.
Wat is jullie ervaring met de radiator/hoge temperaturen van onze motor? Is daar iets aan te tweaken/op te lossen (Radguard plaatsen ipv. de kunststof grille)...

Ik heb nu dus een "tweede hands" GT zadel - kon een leuke deal sluiten met Simako-BDM. Werken hele fijne mensen daar.

Vwb de hoge temperaturen. Ja.. Je 1600 heeft echt wel rijwind nodig. Stapvoets rijden en even voor het stoplicht en de ventilatoren schieten aan. Ik kan me voorstellen dat het onder zware condities (bergje op, 30+ graden en stapvoets rijden) niet meer te koelen valt. Ik heb verhalen gehoord dat je de fiets dan gewoon even aan de kant moet zetten om af te laten koelen.

Denk het niet: koelsysteem is gewoon karig bemeten, en bijkomend probleem is dat er zich kennelijk vuil (zand, grind) verzameld in de punt van de onderkuip, waardoor de luchtdoorstroming belemmerd kan worden. Hooguit zou je dus die onderkuip eraf kunnen halen, mss dat dat (een beetje) helpt. Overigens vorig jaar alleen paniekmeldingen gehad bij langdurig stapvoets rijden bij 40+ graden buitentemperatuur: in de bergen geen last van gehad.

Dat dus.. ik denk dat het wel meevalt..Zodra je minder rijwind hebt / stilstaat en het is warm dat gaan de ventilatoren loeien en krijg je er twee streepjes bij. Is mij nog niet gelukt om de temp in het rood te krijgen. Radiator goed schoon houden en koelvloeistof periodiek controleren
 
Laatst bewerkt:
Ik heb de temp op mijn vorige fiets al eens in het rood gekregen tijdens file op de Antwerpse ring.
Was toen ook erg warm buiten en de ventilatoren kregen hem niet meer gekoeld.

Gelukkig ging alles kort daarop weer enigzins rijden en ging de temperatuur weer rap naar beneden.
Ook in de bergen zie je dat de temperatuur oploopt maar als je maar kan blijven rijden is er niet veel aan de hand.

Mijn radiator was toen ook brandschoon.

Is gewoon een eigenschap van onze brommers.
 
Laatst bewerkt:
Net terug van een aantal dagen in Italie (dolomieten) rijden waarbij de temperatuur ook regelmatig ruim boven de 30 graden zat. Een keer zelfs 39,5 zag ik op mijn navigatie. Maar geen enkel probleem gehad met de koeling van de motor. De ventilatoren doen hun werk erg goed vind ik.
 
Ik heb nu dus een "tweede hands" GT zadel - kon een leuke deal sluiten met Simako-BDM. Werken hele fijne mensen daar.

Klopt, maar heb er uiteindelijk niet mijn BMW gekocht. Stond in maart een mooie, en die staat er nog steeds (een GT).
Zeker fijne mensen.

Uiteindelijk bij Van Harten wel een mooie deal kunnen sluiten. Eveneens hele fijne club.
 
Het GT zadel zou ook al steviger, iets hoger moeten wezen... Tweedehands moeilijk aan te komen.
Wat is jullie ervaring met de radiator/hoge temperaturen van onze motor? Is daar iets aan te tweaken/op te lossen (Radguard plaatsen ipv. de kunststof grille)...
Het nieuw zadel zou ook nog iets steviger mogen want als ik na een rit afstap is het namaak leder aan de flanken een beetje gekreukt. Nog hardere vulling zou dit probleem moeten oplossen. Ik heb de laatste dagen met deze warme temperaturen ook gereden en heb niet echt een probleem met de motor qua temperatuur. De fan slaat dan wel iets sneller aan maar het is volstrekt normaal dat een motor hogere temperaturen bereikt dan een auto. Met mijn Kawasaki Versys ging de temperatuur ook snel omhoog tot 102 graden en dan sloeg de fan op en daalde het weer naar 92 graden. Zo ging dat op en neer, vooral in de bebouwde kom. Heel normaal volgens de dealer. De olie van een motor kan ook hogere temperaturen aan dan de olie van een auto. Als het koud was ging de temperatuur van de Versys 1000 motor dan weer niet hoger dan pakweg 60 graden op de snelweg. De plastieken grille vervangen door een full size radiatorbeschermer gaat de motortemperatuur nog sneller de hoogte in jagen volgens mij😉
 
Heb tot nu toe:

Vianen - Viaantje
Woerden - Shades
Kontich - Frank
Bert - ?
Vlaardingen - Ecoboost
Goch - Herzog Jan
Leiden - DucBMW

Ken de omgeving rond Baarle niet om daar een leuke route te maken..

Datum?
29-6
30-6
06-7
07-7

of ietsje later in augustus (na de bouwvak)?
 
Zou graag mee gaan als de datum uitkomt ( zit op de vaart en ben regelmatig een paar weken weg). Kom uit alblasserdam. Kan de gene die het regelt contact op nemen 0653202098. Mvg peter.
 
Nee 😉 paar dagen in de bergen gereden, vond het wel heel snel gaan... 3400 km ( eerste km op Mn nieuwe motor) achterband zat nog wel wat op. Bij mijn vorige motor s1000 XR gingen de banden snel op maar dit had ik niet verwacht.
 
Zou graag mee gaan als de datum uitkomt ( zit op de vaart en ben regelmatig een paar weken weg). Kom uit alblasserdam. Kan de gene die het regelt contact op nemen 0653202098. Mvg peter.

Zal binnenkort even een paar data's opgooien, houdt het hier even in de gaten. Als ik het niet vergeet zal ik je appen.
 
Voila, mijn brommerke is af met nieuw zadel en m-power stickers🤪
acwx9u.jpg

124hipz.jpg

11wdm3k.jpg

He Frank , dacht zal eens kijken of je actief bent bij de 6 cilinders en ja hoor , zie dat je al weer wat veranderingen heb gedaan , ziet er mooi uit 👍 , vind dat de M-power striping er mooi uit komt en het zadel met het 6 cilinder symbool ziet er zeer goed uit , enige wat ik nog kan zeggen is veel rij genot met de BMW maar dat gaat wel goed komen denk ik .
 
Laatst bewerkt:
He Frank , dacht zal eens kijken of je actief bent bij de 6 cilinders en ja hoor , zie dat je al weer wat veranderingen heb gedaan , ziet er mooi uit 👍 , vind dat de M-power striping er mooi uit komt en het zadel met het 6 cilinder symbool ziet er zeer goed uit , enige wat ik nog kan zeggen is veel rij genot met de BMW maar dat gaat wel goed komen denk ik .
Hey Jean-pie, ik kan het niet laten om hier en daar wat te veranderen he makker.
 
Terug
Bovenaan Onderaan