Het grote BMW K1600 topic deel 2

Waarom stiekem? Stel je anders even voor.
Haha, stiekem omdat ik een probleem met mijn startmotor had een zocht op mensen met hetzelfde probleem. Ik heb mijn GTL nu 4 maanden en was aan het snuffelen op 1600 forums. Zelf ben ik al een tijdje lid van het MF en vond jullie 1600 groep wel leuk, vooral hoe jullie met elkaar om gingen en een gezellig tourtje wilde maken. Ik wilde dat zeker een keer aan deelnemen, maar had het nu vooral nog erg druk met andere zaken. Vandaar stiekem 😉

Maar ik ben Michael Wijtman, woon in Amsterdam en werk bij PostNL in Den Hoorn, bij Den Haag. Ik ben ook een BMW liefhebber een heb er al aardig wat gehad, vooral de auto's en van de motoren de 1150 rockster, r1100rt, r1200rt en nu dan de 1600 GTL.
 
Haha, stiekem omdat ik een probleem met mijn startmotor had een zocht op mensen met hetzelfde probleem. Ik heb mijn GTL nu 4 maanden en was aan het snuffelen op 1600 forums. Zelf ben ik al een tijdje lid van het MF en vond jullie 1600 groep wel leuk, vooral hoe jullie met elkaar om gingen en een gezellig tourtje wilde maken. Ik wilde dat zeker een keer aan deelnemen, maar had het nu vooral nog erg druk met andere zaken. Vandaar stiekem 😉

Maar ik ben Michael Wijtman, woon in Amsterdam en werk bij PostNL in Den Hoorn, bij Den Haag. Ik ben ook een BMW liefhebber een heb er al aardig wat gehad, vooral de auto's en van de motoren de 1150 rockster, r1100rt, r1200rt en nu dan de 1600 GTL.
Hoi Michael, en welkom hier.
Van welk bouwjaar is jouw GTL?

Ik heb voorheen met mijn oude K1600gt (eind 2013) ook startproblemen gehad vooral na een lekkere rit, even koffie drinken op een terrasje, en proberen te starten en alleen klik geluid.
Hiervoor heeft BMW een stille oplossing die tot eind oktober 2018 bij dit specifieke probleem geconstateerd door de dealer, gratis werd geplaatst.
Dit behelst een andere startmotor, startrelais en bekabeling.

Ik weet niet vanaf welk bouwjaar dit reeds standaard op de motor zit.
 
Hoi Michael, en welkom hier.
Van welk bouwjaar is jouw GTL?

Ik heb voorheen met mijn oude K1600gt (eind 2013) ook startproblemen gehad vooral na een lekkere rit, even koffie drinken op een terrasje, en proberen te starten en alleen klik geluid.
Hiervoor heeft BMW een stille oplossing die tot eind oktober 2018 bij dit specifieke probleem geconstateerd door de dealer, gratis werd geplaatst.
Dit behelst een andere startmotor, startrelais en bekabeling.

Ik weet niet vanaf welk bouwjaar dit reeds standaard op de motor zit.
Had ik inderdaad gelezen van jouw bericht, en vooral dat het tot eind oktober onder coulance werd gemaakt.
Mijn GTL is van Jan 2016 en ik heb toch iets andere start problemen. Bij mij draait de startmotor wel gewoon, alleen pakt hij de tanden van de start krans niet. En hij doet dat bij zowel koude als warme motor, maakt niets uit.
Wat ik nu de afgelopen week uitgevonden heb is, voordat ik hem uit zet, even mijn start knop aan tik en hoor dat hij wel de start krans pakt, ik erna geen problemen heb met starten.
 
Zelfs na de vakantie blijft het rustig hier?
Kan met het forum niet meer vinden of is men druk bezig met rijden?

Wat gaan we doen met een ritje?Zo langzaam aan begint het al wat frisser te worden en natter dus ver van te voren plannen zal lastiger gaan (om het droog te hebben tijdens een rit).

Volgende week? Anders pas 13 oktober of 19/20 oktober....
 
Ik moet bekennen dat ik weinig aan motorrijden toekom. Ik had eigenlijk vanmorgen moeten wegrijden voor een trip naar Frankrijk maar dat ik uitgesteld met een week vanwege het slechte weer. Buiten dat heb ik te veel verplichtingen om dit jaar nog iets te doen. Als ik al tijd over had dan ging ik gewoon rijden want met zoveel mensen afspreken lijkt gewoon niet te werken. Enige wat werkt ik gewoon een dag afspreken en wie komt die komt... (maar mijn seizoen is eigenlijk voorbij :| )
 
Tja, druk druk druk.
Maar nog wel redelijk veel gereden. En een vervelend probleempje sinds 2 maanden.
Motor gaat soms in noodloop en draait dan iets van 1900 teoren.
Geen gasrespons, niets meer, dus jemoet naar de kant. Contact uit/aan en starten/lopen.
Probleem is alleen dat het niet reproduceerbaar is en het soms 1000km niet gebeurd.
In Juli 2x op de snelweg.. niet leuk als je op de linkerbaan zit....

Motor is uitgelezen en probleem iwas een mismatch gashendel en de stand van de gasklep, waarna hij in noodloop gaat.
De testen mbv de testkast en ook de proefrit liep hij weer perfect.

Afgelopen weekend 100km verder weer, deze keer heuvelopwaarts bij Wiltz met een hele groep erachter (was voorijder). Wordt je niet heel blij van.
Zometeen de dealer maar weer eens opzoeken. gelukkig zat hij nog net in de garantie toen het de eerste keer optrad.

Iemand al eens iets vergelijkbaars gehad ??? Model 2017, 28k op de klok)
 
Ik heb dat op mijn GS voor gehad en ze vonden het probleem pas bij de derde keer dat ik de motor voor hetzelfde probleem binnen bracht. Was een rubber afdichting die los zat waardoor 1 cilinder valse licht trok.
 
Plezier op de vrijdagochtend:
Op de A4 door de Schipholtunnel, twee versnellingen terug naar z'n 4 en dan vol het gas er op. Het geluid is dan echt GE-WEL-DIG.
Dag kan niet meer stuk.

Mooie dag

Peter
 
ik heb hier dus bij de k1600gt ook een k1200GT (K44) met zijspan , en mocht het te veranderen zijn zou ik geen k1600 meer nemen maar wel dus een k1200gt of k1300gt in verband met het hoog geplaatste gewicht als we met zijn 2en zijn en het moeilijk aan de grond geraken zelf met mijn 1,81m ....
 
ik heb hier dus bij de k1600gt ook een k1200GT (K44) met zijspan , en mocht het te veranderen zijn zou ik geen k1600 meer nemen maar wel dus een k1200gt of k1300gt in verband met het hoog geplaatste gewicht als we met zijn 2en zijn en het moeilijk aan de grond geraken zelf met mijn 1,81m ....

Kan je zadel niet verder naar beneden dan? En is dat louter vanwege hogere gewicht of nog meer?
Wunderlich heeft volgens mij nog een speciale steun om het zadel lager te zetten..

P.S. Wilde eerst een Akra eronder hebben, maar blijft toch bij de originele dempers. Die blaffen lekkerder als de Akra.
 
ik heb hier dus bij de k1600gt ook een k1200GT (K44) met zijspan , en mocht het te veranderen zijn zou ik geen k1600 meer nemen maar wel dus een k1200gt of k1300gt in verband met het hoog geplaatste gewicht als we met zijn 2en zijn en het moeilijk aan de grond geraken zelf met mijn 1,81m ....

Ik vond de K1600GTL ondanks het hogere gewicht (marginaal) makkelijker manoeuvreren bij lage snelheden dan de K1200GT (korte bochten, straatje keren, ...). Op snelheid reden ze allebei goed.
 
Kan je zadel niet verder naar beneden dan? En is dat louter vanwege hogere gewicht of nog meer?


P.S. Wilde eerst een Akra eronder hebben, maar blijft toch bij de originele dempers. Die blaffen lekkerder als de Akra.

zadel staat op de laagste stand , vering op road/ 2 helmen .
Vreemdste is dat als ik alleen rijd ( wat niet veel voorkomt )en zonder de vering aan te passen ik dat gevoel niet heb , het is wel
degelijk het gewicht van de passagier( 60 kg ) dat hoog gelegen is denk ik ... topkoffer zit er altijd op , zijkoffers niet.
 
Ik vond de K1600GTL ondanks het hogere gewicht (marginaal) makkelijker manoeuvreren bij lage snelheden dan de K1200GT (korte bochten, straatje keren, ...). Op snelheid reden ze allebei goed.
Dat is ook zo , eens aan de rol gaat alles goed ,zelf beter nog dan de ducati multistrada dat ik voorheen had , maar bij het aanremmen voor verkeerslichten ofzo heb ik soms dat vreemd gevoel dat ik zo een beetje te wiebelen ben O-)
 
zadel staat op de laagste stand , vering op road/ 2 helmen .
Vreemdste is dat als ik alleen rijd ( wat niet veel voorkomt )en zonder de vering aan te passen ik dat gevoel niet heb , het is wel
degelijk het gewicht van de passagier( 60 kg ) dat hoog gelegen is denk ik ... topkoffer zit er altijd op , zijkoffers niet.

Reed onlangs een volle week in het buitenland in het rondt, daar was ik ook aan het spelen met de veringinstellingen.
Ben iets zwaarder als de gemiddelde rijder, dus rijdt met bagage of 2 personen (met koffers en inhoud).
Verbaasde mij dat met 2 personen hij toch wel hoger is waardoor je net niet met je tenen lekker stabiel op wegdek staat...
Wegtrekken gaat bij verkeerslichten prima, echter het langzaam rijden (half gas met ingeknepen koppeling) gaat mij minder makkelijk af als met mijn RT hiervoor.
Wellicht speelt het mee dat ik vaste aangrijpingspunt van de koppeling nog niet goed kan vinden?
 
Let op!!! Terugroep voor K1600GT/GTL/Bagger eigenaren...

BMW roept K 1600 terug om mogelijk probleem versnellingsbak
4 oktober 2019
BMW Motorrad heeft een terugroepactie uitgerold voor alle K 1600 modellen die tussen september 2016 en september 2019 zijn geproduceerd. De schakelvork van de versnellingsbak kan mogelijk beschadigen, waardoor twee versnellingen tegelijkertijd kunnen worden ingeschakeld.
Het komt niet vaak voor dat we zelf door de importeur over een terugroepactie worden geïnformeerd, maar om er zeker van te zijn dat echt alle getroffen motorrijders worden bereikt heeft BMW Motorrad dat ditmaal wél gedaan.

Specifiek gaat het om de modellen K 1600 GT (OF01/OF11), K 1600 GTL (OF02/OF12), K 1600 Bagger (OF51/OF53) en K 1600 Grand America (OF51/OF53), geproduceerd tussen september 2016 en september 2019, die nu terug worden geroepen.

Tijdens een routine kwaliteitscontrole heeft BMW Motorrad ontdekt dat in enkele gevallen een beschadiging van de schakelvork (gaffel) / schakelring / tandwiel kan optreden.

Hierdoor wordt de functionaliteit van de versnellingsbak aangetast, omdat dan twee versnellingen tegelijkertijd kunnen worden ingeschakeld. In dat geval kan een kritieke rijsituatie niet worden uitgesloten.

BMW Motorrad heeft daarom besloten de bovengenoemde motorfietsen terug te roepen en de versnellingsbak aan te passen. In Nederland gaat het volgens BMW Motorrad om 462 motorfietsen.

De eigenaren van de betrokken motorfietsen worden door BMW Motorrad op de hoogte gebracht, maar om er zeker van de zijn dat echt iedereen is geïnformeerd heeft de importeur zich ook tot de pers gericht. Deze veiligheidsrecall is uiteraard zonder kosten voor de klant.


 
Toch al wat recalls geweest las ik, meer dan ik verwacht had... Onder meer de software/besturing gasklep en aansluiting brandstofpomp/tank.



In Canada heeft BMW de 2011 en 2012-modellen van de BMW K1600GT en K1600GTL teruggeroepen naar de dealers wegens een mogelijk probleem met de electronica, waardoor de motor stil kan vallen. Volgens BMW Motorrad Canada bestaat de mogelijkheid dat de software voor de besturing van de gasklep niet correct functioneert, met het uitvallen van de motor als gevolg. De dealers zullen een software-update uitvoeren, waarmee de problemen verholpen moeten zijn. Naar verwachting wordt deze recall binnenkort ook in de USA uitgevoerd, over een Europese terugroepactie wordt in het algemeen geen informatie openbaar gemaakt.


BMW North America kondigde gisteren aan dat zij 50.000 motoren naar de dealers terughaalt, wegens een mogelijk probleem met de aansluting tussen de brandstoftank en de brandstofpomp. Het gaat hierbij om de 2005-2011 R-serie, 2005-2012 K-serie, 2010-2011 S1000RR en de 2006-2010 HP2. Een complete lijst vindt u hieronder. Bij deze motorfietsen bestaat de mogelijkheid dat er barsten onstaan in de kunststof ring tussen de benzinetank en en de benzinepomp bij sommige (niet nader genoemde) modellen. Volgens BMW is de mogelijke lekkage een combinatie van het uitoefenen van teveel kracht op het plastic flens, en de aanwezigheid van corroderende (roestende) materialen of vloeistoffen. Gevolg is dat er benzine kan gaan lekken als de motor loopt, bij uitgeschakelde motor stopt de lekkage weer, aldus BMW. In Amerika zullen de dealers bij kleine barsten in de kunstof flens deze vervangen, bij grote barsten en/of lekkage wordt er ook een nieuwe brandstofpomp geplaatst. Over een Nederlandse terugroepactie is niks bekendgemaakt. Update: In Europa worden de betrokken motoren niet teruggeroepen naar de dealers maar mogen eigenaren zelf kiezen of ze het betreffende onderdeel direct laten vervangen of een volgende servicebeurt afwachten. BMW zegt hierbij de problemen niet als kritiek in te schatten.
 
In Europa worden de betrokken motoren niet teruggeroepen naar de dealers maar mogen eigenaren zelf kiezen of ze het betreffende onderdeel direct laten vervangen of een volgende servicebeurt afwachten. BMW zegt hierbij de problemen niet als kritiek in te schatten.
Hum, morgen of maandag maar eens met de dealer bellen dan. Mijn K16GT (een 0F01 inderdaad) staat gepland om volgende week een 40k km beurt te ontvangen, benieuwd wat de reactie is, hoe lang die werkzaamheden gaan duren, en of vervangend vervoer is inbegrepen bij de coulance ... (dat laatste zou geen problem mogen zijn, daar ik de motor vorig jaar kocht incl. 5 jaar mobiliteitsgarantie).
 
Hoe kan ik zien welke versie ik heb - denk dat die van mij nergers last van heeft aangezien die volgens het boekje rond mei 2015 uit de fabriek rolde
 
Terug
Bovenaan Onderaan