Het grote BMW K1600 topic deel 2

Hoe kan ik zien welke versie ik heb - denk dat die van mij nergers last van heeft aangezien die volgens het boekje rond mei 2015 uit de fabriek rolde
Staat op je kentekenbewijs onder "Variant", anders even checken op www.rdw.nl

variant op kentekenbewijs.png
 
Hoe kan ik zien welke versie ik heb - denk dat die van mij nergers last van heeft aangezien die volgens het boekje rond mei 2015 uit de fabriek rolde

Specifiek gaat het om de modellen K 1600 GT (OF01/OF11), K 1600 GTL (OF02/OF12), K 1600 Bagger (OF51/OF53) en K 1600 Grand America (OF51/OF53), geproduceerd tussen september 2016 en september 2019, die nu terug worden geroepen.

Jouwe is dan van 2015, zou dan buiten de recall vallen.
Mijn is van eind 2014, model 2015, heb ook nog niets vernomen van BMW.
 
Als er een terugroep/recall is, zou je dat hier ook terug moeten kunnen vinden!
Dat zou je wel verwachten, ja, al weet ik niet hoeveel vertraging daar precies in zit. Bij mijn KTM was er een poos geleden een terugroep i.v.m. de (Brembo) hoofdremcilinder, maar bij RDW verscheen die pas toen die rempomp al een maand of twee vervangen was, naar aanleiding van de brief die KTM mij stuurde. Gelet op de correctie die je zelf plaatste - dat eigenaren zelf mogen bepalen wanneer ze de update laten doen - kan het ook gewoon een servicebericht zijn i.p.v. een recall.

Hoedanook, ik heb nog geen brief ontvangen (de gebruikelijke procedure), maar ga binnenkort even bellen met Houtrust, en zal hier de voortgang melden, voor wie daar interesse in heeft.
 
Laatst bewerkt:
Specifiek gaat het om de modellen K 1600 GT (OF01/OF11), K 1600 GTL (OF02/OF12), K 1600 Bagger (OF51/OF53) en K 1600 Grand America (OF51/OF53), geproduceerd tussen september 2016 en september 2019, die nu terug worden geroepen.

Jouwe is dan van 2015, zou dan buiten de recall vallen.
Mijn is van eind 2014, model 2015, heb ook nog niets vernomen van BMW.
Klopt, een 2015 zou er buiten moeten vallen, maar je weet maar nooit wat er nog komen gaat ... en dat is mooi, want kijk, met al die vluchtheuvels en andere snelheidsbeperkende attributen en regelgeving, anno nu, maakt dat het motorrijden toch nog spannend :+
 
Denk dat ze in Noord Amerika iets sneller zijn met terugroepacties omdat ze daar schadeclaims krijgen van miljoenen als er iemand crashed en invalide of erger wordt en blijkt dat BMW het wist dat er een fout in zat.

In Europa krijg je een fooi, dus minder belangrijk.
 
Zojuist de K16GT opgehaald na de 40k beurt. €660 was ik kwijt, voor vele liters vloeistoffen, handenvol filters, een software update, een nieuwe achterband, en natuurlijk de noeste arbeid die daarbij komt kijken. Kortom, alleszins acceptabele onderhoudskosten imho, tot dusver.

Nu even een update m.b.t. de "terugroepactie", oftewel de versnellingsbak.

Dealers zijn idd geïnformeerd dat er mettertijd niet nader genoemde onderdelen in de versnellingsbak vervangen moeten gaan worden. Het blok hoeft er niet voor uitgebouwd te worden (bij de K16 kun je er van opzij bij), maar men verwacht dat het best een klusje zal zijn. Het belangrijkste: de onderdelen zijn er nog niet ... naar verwachting komen die op z'n vroegst pas in december beschikbaar, en dan zullen ook de relevante eigenaren bericht krijgen.

Kennelijk is het niet super-urgent, want - wetende dat dat neerkomt op ca. 2500 km maandelijks - er werd mij nadrukkelijk verzekerd dat ik "onbeperkt mag doorrijden". Kijk, en dát vind ik vind een mooie formulering, dat zouden meer mensen tegen mij mogen zeggen, dat ik onbeperkt mag dóórrijden, politieagenten bijvoorbeeld ... _O-
 
Nu even een update m.b.t. de "terugroepactie", oftewel de versnellingsbak.

Dealers zijn idd geïnformeerd dat er mettertijd niet nader genoemde onderdelen in de versnellingsbak vervangen moeten gaan worden. Het blok hoeft er niet voor uitgebouwd te worden (bij de K16 kun je er van opzij bij), maar men verwacht dat het best een klusje zal zijn. Het belangrijkste: de onderdelen zijn er nog niet ... naar verwachting komen die op z'n vroegst pas in december beschikbaar, en dan zullen ook de relevante eigenaren bericht krijgen.
Blijft een aardig bedrag, maar het valt allezins mee wat er gedaan is, bandjes los (achter) zal al zo'n 300-350 kosten denk ik...
En bedankt voor de info over de recall, ben benieuwd of de '15 machines er ook nog wat van meekrijgen.
 
ik was voor een groot onderhoud , voorband , remblokken achter + 2 bobines ( 1 en 6 ) 960€ kwijt , tankje vol gedaan om mijn 1000€ ook maar op te doen _O-
Herkenbaar, een dergelijk bedrag was ik bij de 30k beurt kwijt, maar dan inclusief kleppen stellen, er werd 1 bobine vervangen, maar die was gratis (coulance). En op zich - vooropgesteld dat er kleppen gesteld worden - wijken die kosten helemaal niet zo erg af van de Jappen die ik in voorgaande jaren had.

Verbaast me overigens dat je moest betalen voor die bobines, want ze zijn aardig aan de prijs, en de reden voor coulance was dat er domweg een ontwerpfoutje werd gemaakt: kennelijk kan er regenwater in de bougie-schacht blijven staan, omdat ... (tromgeroffel) ...het er niet weg kan 8)7 . Gevolg is dus dat de bobine (die in elke bougiekabel zit verwerkt) gaat corroderen en uiteindelijk een keer stuk gaat. Dat betreft dan steevast de buitenste cilinders (1 en/of 6 dus), omdat daar het gemakkelijkst regenwater bij kan komen. Grappig: Japanners hebben al 30 jaar geleden bedacht dat het concept "afwatering" misschien wel aardig is om toe te passen bij het ontwerpen van hun cilinderkoppen ...
 
Laatst bewerkt:
Op De Motorrijder stond ook een vraag over de kosten/betrouwbaarheid van de K1600 GT/L...
Iedereen roept direct dat dat "ding" onnodig duur is qua onderhoud (duurder als die uit het Oosten) en de terugroep versnellingsbak.
Maar behalve een waterpomp hier en daar, de terugroep, pendelen van de kop in de wind, olieverbruik en de bobines kom je niet veel tegen toch?
 
Heb ook mijn problemen gehad met mijn RT (de bekende dure trauma's) die ik liever niet meer tegenkom. En ja, het kan altijd stuk...
Maar dat kan bij elke motor, denk dat de GW2018 ook nog wel zijn kuren heeft/of krijgt.
Maar over rijden gesproken, niemand zin meer dit jaar of gaan we een meeting volgend jaar doen?
 
BMW North America kondigde gisteren aan dat zij 50.000 motoren naar de dealers terughaalt, wegens een mogelijk probleem met de aansluting tussen de brandstoftank en de brandstofpomp. Het gaat hierbij om de 2005-2011 R-serie, 2005-2012 K-serie, 2010-2011 S1000RR en de 2006-2010 HP2. Een complete lijst vindt u hieronder. Bij deze motorfietsen bestaat de mogelijkheid dat er barsten onstaan in de kunststof ring tussen de benzinetank en en de benzinepomp bij sommige (niet nader genoemde) modellen. Volgens BMW is de mogelijke lekkage een combinatie van het uitoefenen van teveel kracht op het plastic flens, en de aanwezigheid van corroderende (roestende) materialen of vloeistoffen. Gevolg is dat er benzine kan gaan lekken als de motor loopt, bij uitgeschakelde motor stopt de lekkage weer, aldus BMW. In Amerika zullen de dealers bij kleine barsten in de kunstof flens deze vervangen, bij grote barsten en/of lekkage wordt er ook een nieuwe brandstofpomp geplaatst. Over een Nederlandse terugroepactie is niks bekendgemaakt. Update: In Europa worden de betrokken motoren niet teruggeroepen naar de dealers maar mogen eigenaren zelf kiezen of ze het betreffende onderdeel direct laten vervangen of een volgende servicebeurt afwachten. BMW zegt hierbij de problemen niet als kritiek in te schatten.
Dit heb ik dus in 2016 gehad bij mijn K1200S na een ongewilde wheelie (iets te fanatiek bij een stoplicht). Na 4 km ging ik tanken want het brandstof lampje ging opeens branden, de tankstation houder kwam naar buiten gerend om te melden dat er benzine uit de motor gutst 😲
Dan schrik je wel even en ben zsm naar huis gereden om de boel te inspecteren en bleek het kunststof gedeelde bij de brandstof pomp gescheurd te zijn!
 
Laatst bewerkt:
is altijd hetzelfde , er is GEEN BMW die niet op fourms afgekraakt word , GS ppff , is de grootste miskoop dat je kan doen maar toch zie je op elke hoek van de staat er zeker één staan , wie een GS heeft geef ik de goede raad nooit op een forum gaan rondkijken ..... _O- _O-
Vreemd,
Ik heb bijna 10 jr gs gereden, bijna 5 jaar een gewone gs (model 2008) en bijna 5 jaar een gsa (model 2012/dohc) en ik heb er echt nooit wat mee gehad. Misschien te weinig mee gereden? Op beide ongeveer 25000 gezet in 5 jaar? Maar goed - Nederland is het land van de azijnzeikers dus er is altijd wel wat te klagen denk ik.

Volgens mij zit ik wel safe met uitvoering

1571039836226.png
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan