Het grote BMW K1600 topic deel 2

Nou,

Gisteren een rondje flevo gemaakt - werd eergisteren door m'n maatje gebeld. Die zat ook al te lang binnen. Laatste keer was 18 oktober - ja - de dag nadat ik de k1600-meet had gemist. 's Ochtend om 10u vertrokken, was 18u weer thuis. Rondje van 335 kilometer.. Was misschien een beetje te veel in een keer. De pirelli's zijn bruut. Wel een beetje het gevoel dat achter wil uitbreken, maar kan aan wegdek of rijstijl liggen of omdat ze nog hagelnieuw zijn... Tijd zal het leren.. Voorlopen stuurt het haarscherp heb ik het idee.

1614254599396.png
 
Nou,

Gisteren een rondje flevo gemaakt - werd eergisteren door m'n maatje gebeld. Die zat ook al te lang binnen. Laatste keer was 18 oktober - ja - de dag nadat ik de k1600-meet had gemist. 's Ochtend om 10u vertrokken, was 18u weer thuis. Rondje van 335 kilometer.. Was misschien een beetje te veel in een keer. De pirelli's zijn bruut. Wel een beetje het gevoel dat achter wil uitbreken, maar kan aan wegdek of rijstijl liggen of omdat ze nog hagelnieuw zijn... Tijd zal het leren.. Voorlopen stuurt het haarscherp heb ik het idee.

Bekijk bijlage 1600368
Een rondje Flevo :), Flevoland is groot maar Capelle ligt niet meer in Flevoland ;)
 
Ik rij nu ook een week met de Pirelli's na voorheen met de Michelin Road 4, Dunlop Roadsmart III (2 sets) en ik vind de verschillen toch aanzienlijk. De Michelin is niet slecht maar blinkt nergens in uit behalve het comfort. De Dunlop daar was ik zeer van gecharmeerd, maar nu ik de Pirelli's heb geprobeerd heb ik de beste band tot nu toe gevonden. De Pirelli's zijn grandioos in de bochten en daarbij ook perfect te positioneren zonder nerveus te worden. Ik merkte al kort na de inrij periode dat de band veel vertrouwen geeft en dat ik nu na 400 km al volledig tot aan de randen heb gereden. T.o.v de Dunlops zijn ze ook comfortabeler wat waarschijnlijk te wijten is aan een slapper karkas van de wangen. De Dunlops hebben het 10.000 km uitgehouden waarbij de voorband echt op was en de achterband waarschijnlijk nog 2.000 km had mee gekund. Nu afwachten hoelang de Pirelli's mee gaan.
 
Ik rij nu ook een week met de Pirelli's na voorheen met de Michelin Road 4, Dunlop Roadsmart III (2 sets) en ik vind de verschillen toch aanzienlijk. De Michelin is niet slecht maar blinkt nergens in uit behalve het comfort. De Dunlop daar was ik zeer van gecharmeerd, maar nu ik de Pirelli's heb geprobeerd heb ik de beste band tot nu toe gevonden. De Pirelli's zijn grandioos in de bochten en daarbij ook perfect te positioneren zonder nerveus te worden. Ik merkte al kort na de inrij periode dat de band veel vertrouwen geeft en dat ik nu na 400 km al volledig tot aan de randen heb gereden. T.o.v de Dunlops zijn ze ook comfortabeler wat waarschijnlijk te wijten is aan een slapper karkas van de wangen. De Dunlops hebben het 10.000 km uitgehouden waarbij de voorband echt op was en de achterband waarschijnlijk nog 2.000 km had mee gekund. Nu afwachten hoelang de Pirelli's mee gaan.
Mijn dunlopjes gingen 13k mee - niet bijzonder sloom op gereden Voorband was wel echt weg. Achterband kon nog wel. Moest wel wennen want fiets viel nogal snel de bocht in haha... Maar ja er staat nu precies een rondje van 335 km op - Inderdaad een fijne band. Als ze ook vertrouwen geven in de regen dan wordt het muntje gooien bij de volgende wissel - dunlop of pirelli
 
Laatst bewerkt:
Achter de "schermen" zijn we weer bezig om een 2e K1600 Motortreffen te houden.

Er zal zodra de lockdown is opgeheven (vermoedelijk na Pasen, nu nog max. 2 personen) weer een motortoertocht komen voor K1600-bezitters.
Dan zal het 2e K1600 Motortreffen) georganiseerd worden en hoop ik op een half-jaarlijks terugkerend evenement.
Met eventueel ook ritten in het buitenland, als daar belangstelling voor mocht bestaan.
En hoop dan wederom op grote belangstelling en deelname zodat we een positief plaatje kunnen bijdragen aan motorrijdend Nederland.
Denk zelf om een deel van de route te rijden zoals de voorgaande keer, verlengd met ruim 50-100 kilometer.

P.S. Eventuele hulp is vanzelfsprekend weer welkom.
 
Goed en duidelijk omschreven probleem, ik herken het niet helemaal, maar het cruise control issue kan kennelijk opgelost worden met een firmware update, goed om naar te vragen bij de volgende beurt.

Het andere probleem, met het gas dicht draaien en de reactie daarop, herken ik ook niet. Klinkt als een instelling van het motor management om aan milieu eisen te voldoen, ben benieuwd of daar een oplossing voor is.
 
Goed en duidelijk omschreven probleem, ik herken het niet helemaal, maar het cruise control issue kan kennelijk opgelost worden met een firmware update, goed om naar te vragen bij de volgende beurt.

Het andere probleem, met het gas dicht draaien en de reactie daarop, herken ik ook niet. Klinkt als een instelling van het motor management om aan milieu eisen te voldoen, ben benieuwd of daar een oplossing voor is.
Dat van de CC vindt ik wel een dingetje, reed voordat ik de 6 kocht op een Triumph Trophy (ook écht een prachtige machine. Jammer dat die niet meer gemaakt wordt) en daar zit de CC gewoon rechts bij het gas. Makkelijk in te stellen (grote duidelijke knop) en bovendien veel rustiger van het gas af.
En bij dat 2e punt, zou het zomaar kunnen zijn dat de klacht de wissellast is die men bedoeld? Dan hobbelt de aandrijving wat vrij (1e model '11, had daar meer last van als '15) en voelt wat vreemd?
 
Goedenavond mede Bikers, mijn naam is Peter en kom van een Honda Pan ST1300ABS en schaf een ander motor aan. Ben bezig met de aanschaf van een BMW K1600GT uit 2012 met 40k op de teller, bij een merk dealer. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Proefrit was lekker, fijn gevoel met schakelen en bochtwerk.
 
staat van de radiateur is m.i altijd wel belangrijk. Al kan je dat zeer slecht zien van buitenaf zonder de kuipdelen te demonteren..
 
Goedenavond mede Bikers, mijn naam is Peter en kom van een Honda Pan ST1300ABS en schaf een ander motor aan. Ben bezig met de aanschaf van een BMW K1600GT uit 2012 met 40k op de teller, bij een merk dealer. Zijn er nog zaken waar ik op moet letten?

Proefrit was lekker, fijn gevoel met schakelen en bochtwerk.
waterpomp,
stuurschakelaars,
aanpassing bedrading accu,
radiateur regelmatig goed schoonmaken want ze is nogal gevoelig voor hoge temperaturen en hoge belasting: in de bergen bij warmte heeft ze dan de neiging in het rood te gaan.
en vooral veel genieten......

peter😎
 
Hoi mede Bikers, lees een beetje door de topics heen van de BMW K1600GT en wat mij opvalt dat er redelijk wat terug gegaan zijn van de K1600 naar de RS of andere bike.

- waar zit dit hem in?
 
@Peter MTB naast wat de anderen al hebben genoemd, allemaal belangrijk, ook de onderhoudshistorie na laten kijken en of de fabrieks acties (recalls) zijn gedaan, een BMW dealer kan dat zo opzoeken.

En genieten uiteraard, het is een heerlijke motor. :)

En ik ben juist van de RS naar de GT gegaan, een boxer is ook leuk en een stuk lichter dan een K, maar is ga niet meer terug!
 
IMO is het echt zonde van de tijd / inzet / geld een eigen forum op te zetten. We zouden hier ook meerdere topics kunnen openen, maar vermoed niet dat er echt behoefte is.

Liever een meeting ;-)
Ben nieuw hier en zoek veel over de K1600GT en door meerdere topics aan te maken, denk ik dat het terug vinden etc dit ten goede komt!

-- Meeting .... altijd fijn --
 
Hoi mede Bikers, lees een beetje door de topics heen van de BMW K1600GT en wat mij opvalt dat er redelijk wat terug gegaan zijn van de K1600 naar de RS of andere bike.

- waar zit dit hem in?
Hiervoor een R1200RT gereden, oftewel een boxer. Beide fijne motoren, K1600GT heeft net wat meer pit en comfort, althans met een hogere ruit (in mijn geval dan, ben nogal lang). R1200RT is leuker als het om gooi en smijtwerk gaat, pasjes in de bergen, etc.

Conclusie: Beiden in de garage is het beste :]
 
@PieterMX, ben zelf ook lang (1,94) en met het sportruit (vtje) viel voor mij de turbulentie erg mee.
Op mijn ST1300ABS, heb ik er meer last van.
Gooi en smijt werk is aan te leren, ga ook zeker eerst ff de K1600GT goed leren aanvoelen, de extra kilootjes vallen erg mee, mijn fiets is ook 295kg.

PS: ben hier en daar wat aan het uitproberen met taggen en privé mails, heb het forum nog niet in de grip.
 
Hoi mede Bikers, lees een beetje door de topics heen van de BMW K1600GT en wat mij opvalt dat er redelijk wat terug gegaan zijn van de K1600 naar de RS of andere bike.

- waar zit dit hem in?
Denk en hoor dat velen de motor té zwaar vinden, en waarom niet naar de RT. Die is ruim 65 kilo lichter en heeft tegenwoordig ook wel zo'n beetje alle luxe aan boord. En bovendien zijn de beurten iets minder duur als bij de GT.
@PieterMX, ben zelf ook lang (1,94) en met het sportruit (vtje) viel voor mij de turbulentie erg mee.
Op mijn ST1300ABS, heb ik er meer last van.
Gooi en smijt werk is aan te leren, ga ook zeker eerst ff de K1600GT goed leren aanvoelen, de extra kilootjes vallen erg mee, mijn fiets is ook 295kg.

PS: ben hier en daar wat aan het uitproberen met taggen en privé mails, heb het forum nog niet in de grip.
Verschil blijft toch ruim 45 kg.... is toch een hoop.

Controleer of de motor zijn grote beurt heeft gehad bij de 30.000 km (kleppen stellen, waterpomp en radiator schoonmaken), is nl. een beurt van ruim € 800 (ex kosten van slijtage/onderdelen). Kleine beurt schijnt zo'n 500€ te wezen.
 
Hoi mede Bikers, lees een beetje door de topics heen van de BMW K1600GT en wat mij opvalt dat er redelijk wat terug gegaan zijn van de K1600 naar de RS of andere bike.

- waar zit dit hem in?

Ik zou het niet weten - van hun geloof gevallen?

Ik heb best wel wat gereden maar de 1600 gaat echt niet meer weg.

Enige wat ik kan verzinnen is dat de 30,000km interval beurten aan de prijs zijn maar boeie...
Gewicht kan issue niet zijn want stuurt zeer fijn.. in stilstand is het een best gewicht maar zodra je rijdt merk je daar niets meer van
 
Terug
Bovenaan Onderaan