Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Gewoon de simpele functie..plan een reis..nieuwe reis..Lang wachten totdat de plaatsnamen komen, als je dan al begin-eindpunt hebt, herlaadt hij een keer of 5 voordat de route komt...Gewoon de basics dus..Heb een retesnelle laptop met windows 10 en goed internet, dus daar ligt het niet aan...
 
Hm, ik weet niet precies welke stappen je volgt.
Een route maak ik meestal grofweg gezegd als volgt en dat gaat razend snel:
  1. Kaart inzoomen op startlocatie.
  2. Waypoint voor de start plaatsen.
  3. Kaart inzoomen op eindlocatie.
  4. Waypoint voor het einde plaatsen.
  5. Waypoints selecteren en kiezen voor "route maken".
  6. Daarna route naar believen verslepen en eventueel de route eigenschappen aanpassen.
  7. Naar believe waypoints toevoegen (pauze plekken of bezienswaardigheden).
De finesse kost wat extra arbeid.
 
Als ik dat doe, zeurt hij steeds om: Kies de dag waar u dit item wilt toevoegen en probeer het opnieuw..Ik vul notabene de dag in, maar wat moet dat uitmaken.
Nogmaals, als ik wil gaan rijden, typ ik een adres in op mijn navigator, kies voor kronkele route en ik vind het wel goed....Niet zo omslachtig allemaal...
 
Vergeet de reisplanner, die optie hebben ze niet echt goed uitgedacht. Gebruik in plaats daarvan de methode van @BMW-Wouter .
Goed internet is overigens niet relevant, BaseCamp werkt prima off line. Alle benodigde info staat al op je computer.
 
Dat doe ik dus, maar dan krijg je nog allemaal vertragingen, selecteer dag etc..Naja..Ik werk er voorlopig niet mee..In juli naar Duitsland op de motor, dan maar even een heen en terugreis in elkaar zetten...
 
Hoe hoog je het detail niveau instelt heeft ook best invloed op de snelheid van Basecamp. Je kan BC overigens ook zonder kaart van Garmin gebruiken, er zijn gratis OpenSource kaarten te verkrijgen. Ik ga komende reis naar Amerika kijken of het wat is. Op mijn Wacom Mobile Studio heb ik de OpenSource van NL gezet, zag er goed uit.

Qua verkeers info: gister deed een maat van me 3 proefritten en ik was mee met de RS/Navigator VI. De verkeersinfo begint eindelijk eens echt ergens op te lijken. Auto’s met pech werden zeer nauwkeurig ingetekend en de aangekondigde files stonden er ook echt deze keer. Mijn iPhone lijkt niet noemenswaardig sneller leeg te lopen terwijl de koppeling met de navigator loopt. Ik heb 4 uur gereden.
 
@Jeroen1969 Ja en dan krijg je daardoor nu continu piepjes over files, zo dat ik er knettergek van wordt. En je kan die piepjes alleen uitzetten door de verkeersinfo uit te zetten. Leve de vooruitgang!
 
Is het ook mogelijk om de meldingen van Flitsmeister te ontvangen op de Navigator? Heb een Sena 20s Evo, met een Mate 20 Pro als GSM...
Eerder met mijn TomTom had ik dit wel dacht ik..Dat de meldingen via de Sena binnen kwamen...Als muziek luister ik de FM Radio die is ingebouwd in de Sena...
 
@BodiSapha Je kreeg de meldingen zoals je zegt via de Sena, niet via de TT. Dat kan nog steeds.

@BMW-Wouter Ja ik ook, geen gesproken aanwijzingen, dat neemt niet weg dat zodra je comm is aangesloten op je Garmin je piepjes krijgt van het verkeer en die kan je dus niet uitzetten zonder de hele verkeersinfo uit te zetten en dus ook de alarmering van camera’s. Ik vind het jammer dat je daar geen keuze in hebt.
 
@BodiSapha Je kreeg de meldingen zoals je zegt via de Sena, niet via de TT. Dat kan nog steeds.

@BMW-Wouter Ja ik ook, geen gesproken aanwijzingen, dat neemt niet weg dat zodra je comm is aangesloten op je Garmin je piepjes krijgt van het verkeer en die kan je dus niet uitzetten zonder de hele verkeersinfo uit te zetten en dus ook de alarmering van camera’s. Ik vind het jammer dat je daar geen keuze in hebt.
Ik ervaar alleen het wind geruis (geen communicatie met de buitenwereld). Dat laatste mede door gebrek aan een duo passagier. Overige communicatie met handgebaren :W
 
Ja, toch vind ik het dan weer handig om met de vrouw, op haar eigen motor, te kunnen communiceren. We hoeven niet over alles te kleppen, maar zo af en toe relevante informatie uitwisselen is best handig. Bijv, bij het zoeken naar een slaaplek of lunchplek. Muziek en gesproken aanwijzingen doen we allebei niet.
 
Het vreemde is dat ik wel onderlinge communicatie heb, maar geen piepjes. Ik heb wel bluetooth tussen de EiFeun en de navigator VI, maar niet tussen de Navigator en de Sena. Mijn vrouw krijgt dan weer wel piepjes.... en ik kan me niet herinneren haar navigator VI ooit aan haar Sena te hebben gekoppeld... rara pindakaas.
 
Zaterdag gaan we onze dochter bezoeken. Zojuist de Open Source kaart van New York via BaseCamp op de Navigator gezet. Ik zie wat gekke dingen waarvan ik hoop dat jullie daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Waarom denkt BaseCamp dat de City Navigator Europe NTU 2019.3 2x op de interne geheugenkaart staat?
1385499


Als ik in Windows Verkenner kijk zie ik dat er 8,26 GB in gebruik is, maar als ik dan de mapjes uitvouw en 1 voor 1 kijk hoe groot ze zijn, kom ik niet aan 8,26 GB.
1385500


Staan er “verborgen” bestanden op?
 
Waarom denkt BaseCamp dat de City Navigator Europe NTU 2019.3 2x op de interne geheugenkaart staat?
Kaartbestanden mogen niet groter dan 4 GB zijn, en om dat de CN-kaart inmiddels een stuk groter is wordt deze in tweeën gehakt. Maakt voor het toestel verder niets uit, is wel lastig als je in BaseCamp de kaart vanaf je toestel wilt gebruiken. Die kan er namelijk maar één tegelijk gebruiken.

Als ik in Windows Verkenner kijk zie ik dat er 8,26 GB in gebruik is, maar als ik dan de mapjes uitvouw en 1 voor 1 kijk hoe groot ze zijn, kom ik niet aan 8,26 GB.
Je toestel staat in de MTP-modus, dan wordt een groot deel van de schijf voor je verborgen gehouden.
 
Zaterdag gaan we onze dochter bezoeken. Zojuist de Open Source kaart van New York via BaseCamp op de Navigator gezet. Ik zie wat gekke dingen waarvan ik hoop dat jullie daar iets zinnigs over kunnen zeggen.

Waarom denkt BaseCamp dat de City Navigator Europe NTU 2019.3 2x op de interne geheugenkaart staat?

Als ik in Windows Verkenner kijk zie ik dat er 8,26 GB in gebruik is, maar als ik dan de mapjes uitvouw en 1 voor 1 kijk hoe groot ze zijn, kom ik niet aan 8,26 GB.

Staan er “verborgen” bestanden op?
Wat je ziet is standard, zoals JaVaWa als aangeeft, het merendeel van de bestanden zie je nu niet.
Via het verborgen Diagnostic Menu kun je de Navigator in Mass Storage mode zetten, vervolgens aangeven dat je verborgen bestanden ook wilt zien.
Dan zul je een .system folder tegen komen waar de "ontbrekende" GB's in staan.

Diagnostics Menu:
  1. Met de kaart zichtbaar even op de "snelheid" drukken.
  2. In het overzicht met tripmeters en snelheden de grote snelheidsmeter ingedrukt houden.
Kijk uit met wat je hier doet, meest zinvolle is het schakelen tussen Media Transfer Protocol (MTP Auto Detect) en Mass Storage.

Andere verborgen mogelijkheden:
Satelliet overzicht:
  • Druk even op de signaal sterkte indicatie.
  • Locatie, GLONASS- en GPS satelieten, Snelheid en Hoogte worden weergegeven.
    • GPS: 1-32 = NMEA = PRN
    • GLONASS: 65-88 = NMEA = Slotnummer + 64
  • De circel geeft schematisch satelliet posities aan de hemel.
    • De bovenkant is Noord.
    • Het rode balletje geeft een indicatie voor je kompas koers.
    • Zon- en maan stand worden weergegeven.
  • GPS Jamming Test Page: druk even op Snelheid.
  • GPS SNR Logging: druk even op Hoogte.

Service menu:
  • Druk wat langer op de batterij indicatie.
  • Je kunt door het service menu stappen, na Exit volgt een herstart.
 
Thx! Ik denk dat ik pas in de verborgen bestanden ga oerrossen als ik vermoed dat er onnodig spul tussen staat.

Vwb de Open Source kaart van Amerika: wegen en straten staan er keurig in, de kaart is netjes overgepompt naar de Navigator. Qua adressen is de kaart duidelijk minder nauwkeurig. De plekkies die wij gaan bezoeken heb ik in Google Maps opgezocht, in de wat kleinere steden moest ik het Waypoint vlaggetje nog wel eens een kilometertje of wat verschuiven. Van die waypoints heb ik in de Navigator “Favorieten” gemaakt, daar zijn ze in goede orde aangekomen. De 3 adressen in New York waren weer wel “spot on”.
 
Thx! Ik denk dat ik pas in de verborgen bestanden ga oerrossen als ik vermoed dat er onnodig spul tussen staat.

Vwb de Open Source kaart van Amerika: wegen en straten staan er keurig in, de kaart is netjes overgepompt naar de Navigator. Qua adressen is de kaart duidelijk minder nauwkeurig. De plekkies die wij gaan bezoeken heb ik in Google Maps opgezocht, in de wat kleinere steden moest ik het Waypoint vlaggetje nog wel eens een kilometertje of wat verschuiven. Van die waypoints heb ik in de Navigator “Favorieten” gemaakt, daar zijn ze in goede orde aangekomen. De 3 adressen in New York waren weer wel “spot on”.
In de tijd van de papieren wegen kaarten waren de straten gidsen van steden al onleesbaar in in Amerka, de eerste navgitor die ik ooit in een huur auto in Amerika had was niet veel duidelijker.

De Hertz NeverLost, zo zag het schermpje er uit, geen paars spoor en ook geen vooraankondigingen van afslagen, alleen maar gesproken commando's:

1385837


Kun je wat meer delen over de Open Source kaarten op je Navigator, waar vandaan gehaald en hoe op de Navigator gezet?
 
Laatst bewerkt:
1386059


Dat gaat wel lukken als ik daar ben, ik neem de Wacom MobileStudio Pro 16 waar ik het mee gedaan heb mee. Op zo’n regendag zal ik in detail verslag doen. De korte variant:
  1. In Google “Open Source Garmin Maps” gezocht.
  2. Op een website terecht gekomen, link post ik later.
  3. Land ingevoerd.
  4. Gebied geselecteerd dat ik wilde downloaden
  5. E-mail adres ingevoerd
  6. Geklikt op de download link, gekozen voor “Windows BaseCamp Installer”
  7. Vanuit BaseCamp kaart op Navigator geïnstalleerd.
 
Tussentijdse update: installeren van de kaart via BaseCamp gaat apart, er komt dan een MAP bestandje van slechts 35 MB op de Navigator. Dus daarna nog eens naar deze website gegaan: Open Street Maps en de ZIP aangeklikt die je rechtstreeks op de SD kaart kan plaatsen. Dat is gelukt. Gisteren kwam echter de paarse lijn prachtig in beeld en die klopte ook precies, maar het leek net of die 35 MB kaart "daar over heen" lag, je ziet n.l. geen straten. Wel weer tankstations en restaurants. En voor de verandering kan je bij de meeste tankstations die in beeld komen ook echt tanken. In NL heeft de Navigator VI me al meerdere keren naar zo'n vrachtwagen diesel tap punt gekletst op een industrieterrein. Zo gek veel motoren op diesel zijn er niet en ik vermoed al helemaal niet motorrijders met een tank pasje voor zo'n tap punt.
1386879


Je ziet wel heel basic snelwegen met die 35MB kaart, de paarse lijn geeft aan hoe de NY17 echt loopt, dus kennelijk weet de Navigator ergens wel hoe de wegen lopen (adressen vindt ie ook), maar toont die ze niet.
 
Tussentijdse update: installeren van de kaart via BaseCamp gaat apart, er komt dan een MAP bestandje van slechts 35 MB op de Navigator.
Dat is veel te klein voor een kaart, en het komt waarschijnlijk doordat je BaseCamp 4.7.0 gebruikt. De MapInstall die daarbij zit is stuk en maakt onbruikbare kaarten. Als je de toestelversie downloadt en die op je toestel zet gaat het wel goed.
 
Dat klopt, dat had ik ook gedaan. Maar door de eerste poging via Basecamp lag die “verstopt” onder de 35 MB kaart. Vandaag 2 dingen ontdekt: “tegeltje” niet aangeklikt bij de kaart selectie en “van de kaart” gereden. En 2: zo’n gratis kaart heeft kleine beperkingen tov een betaalde kaart (die ook zelden/nooit perfect is wegens continu verherbouwing vh wegen net): straatje was recent veranderd naar fietspad met voetpad ernaast. Pionnen vd werkzaamheden stonden er nog.. voor het overige werkt het niet onaardig en komen we waar we wezen willen.
 
Dat klopt, dat had ik ook gedaan. Maar door de eerste poging via Basecamp lag die “verstopt” onder de 35 MB kaart. Vandaag 2 dingen ontdekt: “tegeltje” niet aangeklikt bij de kaart selectie en “van de kaart” gereden. En 2: zo’n gratis kaart heeft kleine beperkingen tov een betaalde kaart (die ook zelden/nooit perfect is wegens continu verherbouwing vh wegen net): straatje was recent veranderd naar fietspad met voetpad ernaast. Pionnen vd werkzaamheden stonden er nog.. voor het overige werkt het niet onaardig en komen we waar we wezen willen.
Wat bedoel je met het "tegeltje"?
Ik kom regelmatig wegen tegen op de officieele kaart waar BaseCamp en vervolgens de Navigator me in- of overheen wil sturen maar waar paaltjes staan, het éénrichtingsverkeer de andere kant op is of "alleen voor bestemmingsverkeer", enz.
Net als tankstations of restaurants die van de aardbodem verdwenen zijn of volgens de kaart niet bestaan (maps van je telefoon is dan weer beter).
Daarom moet je bij voorkeur routes waar je met groepen overheen wilt rijden van te voren verkennen en anders ter plaatse creatief zijn.
Ik heb ooit eens een lijst met onvolkomendheden bij mij in de buurt naar Garmin gestuurd, dat werd niet gewaardeerd.
 
Terug
Bovenaan Onderaan