Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Het zou natuurlijk ook een afrondingsprobleem kunnen zijn. V 2.65 en A 3.06 waarbij de een naar boven en de ander naar benee afrondt.
 
Het zou natuurlijk ook een afrondingsprobleem kunnen zijn. V 2.65 en A 3.06 waarbij de een naar boven en de ander naar benee afrondt.
In die digitale signaal overdracht geloof ik niet zo in afrondings fouten.
Hebben anderen nog gekeken?
Gisteravond naar huis heb ik er dom genoeg niet meer naar gekeken.
 
Vandaag exact hetzelfde geconstateerd. Scheelde 0,1 per band en aan het eind van de rit nogmaals gekeken met een verschil van 0,1 bij alleen de achterband.
 
Vandaag exact hetzelfde geconstateerd. Scheelde 0,1 per band en aan het eind van de rit nogmaals gekeken met een verschil van 0,1 bij alleen de achterband.
Bizar hoor, dat was toch enige tijd geleden niet, het meest recent was denk ik de firmware update van de Navigator.
Waarom zou dat een fout zijn. Op de Garmin worden routes in de reisplanner ook altijd anders geteld (afgerond) dat tijdens het rijden.
Reisplanner (ik neem aan dat je iets als BaseCamp bedoeld) en Naviagator hebben tijdens het rijden geen digitale verbinding met elkaar en hebben zo wie zo elk een andere "reken machine".
De motor en Navigator hebben digitale communicatie met elkaar zodra ze gekoppeld zijn: de getalletjes gaan als digitaal bericht vanaf de motor over de LIN bus naar de Navigator, daar zou in theorie geen verschil tussen moeten zitten. Net als dit bericht op het forum, wat ik intype komt zonder afwijking bij jou op het scherm.
 
Er gaat toch echt een digitaal bestand van de ene in de andere toepassing, ook met BaseCamp en de GPS. Maar de vraag is in 1e instantie in hoeveel cijfers de waardes worden gemeten en als dat 2 decimalen zijn, hoe reageert dan het TFT scherm en hoe reageert de NAV. Zit je dan met afronden omhoog/omlaag of wordt bijvoorbeeld het 2e cijfer achter de komma genegeerd als er maar 1 decimaal wordt weergegeven.

Misschien zie ik het fout, kan best, maar BMW doet dat blijkbaar nu ineens ook. En de laatste software is inderdaad net vorige week geladen
 
In mijn cockpit zie ik dat ook. Brandstof hoeveelheid bij de fuel totalizer is meestal zo’n honderd kilo minder dan op de FMS progress pagina. Als brandstof in de center tank zit kan dat ook 200 kilo zijn. Maar het geval vd bandendruk is toch iets exotischer, de navigator zou niets anders dan een replicator van de boordcomputer moeten zijn. Enige dat ik me kan indenken is een temperatuurcorrectie wel op de BC en niet op de navigator bijv.
 
Er gaat toch echt een digitaal bestand van de ene in de andere toepassing, ook met BaseCamp en de GPS. Maar de vraag is in 1e instantie in hoeveel cijfers de waardes worden gemeten en als dat 2 decimalen zijn, hoe reageert dan het TFT scherm en hoe reageert de NAV. Zit je dan met afronden omhoog/omlaag of wordt bijvoorbeeld het 2e cijfer achter de komma genegeerd als er maar 1 decimaal wordt weergegeven.
Misschien zie ik het fout, kan best, maar BMW doet dat blijkbaar nu ineens ook. En de laatste software is inderdaad net vorige week geladen
Tenzij het heel knullig gebeurd kan er met het digitaal overbrengen van een gemeten waarde niets mis gaan, de banden spanning zal echt niet met twee cijfers achter de komma in de boordcomputer omgezet worden en de temperatuur correctie kan niet anders dan in de opnemer (in de velg geplakt) zelf zitten.

Een route die BaseCamp in een GPX bestand zet bestaat uit route punten met coordinaten en nog wat rand informatie, ja ook de doorkomst tijden die BaseCamp berekend heeft.
Op het moment dat zo'n route door de Navigator omgerekend, dan worden denk ik alleen de coordinaten gebruikt en ontstaat feitelijk een nieuwe route met nieuwe doorkomst tijden, tijdens het rijden worden de tijden vervolgens aan gepast aan de werkelijk afgelegde afstand en verstreken tijd.
Een opgeslagen spoor bestaat zelfs alleen maar uit een opsomming van coordinaten (een coordinaat voor bijna elke koerswijziging), de omzetting door de Navigator naar een route levert daardoor een resultaat dat nauwkeuriger lijkt op de route die je in BaseCamp getekend hebt.
 
Laatst bewerkt:
In mijn cockpit zie ik dat ook. Brandstof hoeveelheid bij de fuel totalizer is meestal zo’n honderd kilo minder dan op de FMS progress pagina. Als brandstof in de center tank zit kan dat ook 200 kilo zijn. Maar het geval vd bandendruk is toch iets exotischer, de navigator zou niets anders dan een replicator van de boordcomputer moeten zijn. Enige dat ik me kan indenken is een temperatuurcorrectie wel op de BC en niet op de navigator bijv.
Ik ken de vliegtuig automatisering niet, ik kan me zo voorstellen dat de fuel totalizer een ander algoritme gebruikt dan de FMS progress pagina, misschien zelf wel gebaseerd op verschillende metingen.
Het berekenen van een vloeistof volume in een tank is een ingewikkelde materie, meest gebruikelijk is:
  1. Vloeistof niveau meten.
  2. Aan de hand van een tank tabel het niveau omzetten naar een volume.

De moeilijkheden hierbij zijn onder andere:
  • Hoe meet je nauwkeurig het niveau (vaak een druk meting onder in de tank, iets met absoluut of relatief en atmosferische druk, of een simpel meetlintje, radar meting)?
  • Waar meet je het vloeistof niveau (soms aan de zijkant, met een kleine offset vanaf de bodem en is die bodem wel vlak)?
  • Hoe nauwkeurig is de tank tabel die niveau omrekent naar volume (er komt nog soortelijk gewicht bij kijken en iets met bouwtekeningen, 3D-scan of emperisch vaststellen)?
  • De hele volume berekening moet een correctie krijgen als de tank niet altijd mooi vlak staat (lees: in een schip en in een vliegtuig, je moet hoeken van afwijking weten).

Een andere mogelijkheid is:
  1. Meten of weten wat je er in gestopt hebt.
  2. Meten of weten wat je er uit haalt.
  3. 1-2 = wat er nog in zit.

Ik zie inderdaad de Mijn motorfiets App als een replicator van het kunstje dat de boordcomputer van de motor al gedaan heeft: de Navigator moet alleen getalletjes weergeven die de boord computer ophoest.
Zoals ik al in een eerdere reactie zei: de banden-temperatuur correctie op de banden-druk kan haast niet anders dan direct in de druk opnemer in de velg zitten.
 
Laatst bewerkt:
En hedenochtend liepen de bandenspanning indicaties op de motor en Navigator weer netjes in de pas.
De buitentemperatuur was dusdanig dat tijdens het ritje naar m'n werk de bandenspanning maar 0.1 bar opliep, maar voor en achter sprongen volgens mij netjes tegelijk mee :?
 
Ik zou me daar verder niet druk om maken. Het is tenslotte toch niet geijkt en blijft een indicatie. Wel blijft het vreemd, dat dan weer wel.
 
Het is slechts verwondering :-)
Die hele Mijn motorfiets App mag me gestolen worden.
Het is ook een beetje jammer dat BMW met de R1200RT-LC, R1250RT en de K1600 serie het navigator vakje zo gemaakt heeft dat er alleen maar een Navigator IV, V of VI in past. Een Garmin 590 of 595 past er niet in.
 
Heb zojuist m'n BMW Navigator VI op de post gedaan richting Garmin... Twee problemen welke ik maar niet opgelost krijg:

1) Scherm kalibratie "verloopt". D.w.z. na kalibratie werkt het scherm goed maar na enkele dagen / weken (afhankelijk van het gebruik) is hij de kalibratie weer kwijt en is bediening niet mogelijk totdat hij weer opnieuw gekalibreerd is.
2) Af en toe (niet vaak) crashed alles en start hij opnieuw op (wat gerust een minuut duurt - irritant tijdens het rijden uiteraard).

Zijn er hier meer met dezelfde ervaring(en)? Garmin bleek bijzonder goed in het niet beantwoorden van vragen en het niet of bijzonder traag reageren. Pas na berichten op Twitter was reactie opeens wél mogelijk :?
 
Heb zojuist m'n BMW Navigator VI op de post gedaan richting Garmin... Twee problemen welke ik maar niet opgelost krijg:

1) Scherm kalibratie "verloopt". D.w.z. na kalibratie werkt het scherm goed maar na enkele dagen / weken (afhankelijk van het gebruik) is hij de kalibratie weer kwijt en is bediening niet mogelijk totdat hij weer opnieuw gekalibreerd is.
2) Af en toe (niet vaak) crashed alles en start hij opnieuw op (wat gerust een minuut duurt - irritant tijdens het rijden uiteraard).

Zijn er hier meer met dezelfde ervaring(en)? Garmin bleek bijzonder goed in het niet beantwoorden van vragen en het niet of bijzonder traag reageren. Pas na berichten op Twitter was reactie opeens wél mogelijk :?
De normale communicatie betreffende ondersteuning voor een BMW Motorrad navigator gaat ongeveer als volgt:
  1. Stuur probleem naar Garmin.
  2. Garmin antwoord: probeer reset, probeer batterij er uit en er weer in, U bent de eerste met dit probleem, probeer reset, voer een firmware upgrade uit.
  3. Persoon 3 van de Garmin help desk: U moet voor dit probleem bij BMW zijn.
  4. BMW antwoord: U bent de eerste met dit probleem, probeer reset, probeer batterij er uit en er weer in, probeer reset, nee: dit is echt een Garmin probleem.
  5. Garmin: eens kijken, heeft U al een reset geprobeerd?
  6. Stap 6 volgt heel soms: ineens is er een firmware upgrade, de release notes vermelden jouw probleem niet, maar het blijkt wel opgelost na de upgrade.
  7. Als alle bovenstaande stappen falen: claim garantie daar waar de Navigator is aangeschaft (meestal de BMW Motorrad dealer).
Verlopen van de touchscreen kalibratie en spontaan crashen is niet normaal.
Het crashen zou verholpen kunnen worden met een volledige reset (ja, net als de helpdesk adviseerd), heb je dat al een keer of 3 gedaan en zet je er geen idiote route's op, dan mag je aannemen dat het apparaat onbetrouwbaar is.

Herhaling is de kracht van de boodschap:

Harde reset:
  1. Sluit de Navigator op de computer aan en verwijder \Internal Storage\Garmin\GarminDevice.xml
  2. Navigator losgekoppeld van de computer en helemaal uit.
  3. Vinger op rechteronderhoek van het touchscreen houden.
  4. Navigator aan.
  5. Na enige tijd staat op het scherm "system".
  6. Haal je vinger van het scherm als de tekst "loading..." verschijnt.
Na de reset moet je de taal weer kiezen, deze wordt pas onthouden nadat de Navigator ongeveer 15 minuten goede satelliet ontvangst heeft gehad.

Touchscreen kalibratie:
  1. Schakel de Navigator helemaal uit.
  2. Vinger op de linkerbovenhoek van het touchscreen houden.
  3. Navigator aan.
  4. Na enige tijd staat op het scherm "system".
  5. Haal je vinger van het scherm als de tekst "loading..." verschijnt.
  6. Het kalibratiescherm wordt weergegeven.
  7. Volg de instructies op het scherm.
 
Dat is zo ongeveer alles wat er geprobeerd is. De kalibratie verloopt keer op keer weer, een harde reset heeft er geen invloed op. Ik vermoed dat de kalibratie ergens in een EEPROM o.i.d. wordt opgeslagen om te voorkomen dat deze verloren gaat bij een (harde) reset. Kans dat deze EEPROM kuren heeft en periodiek gewist wordt / onleesbaar is.

Anyway, de communicatie / service van Garmin is zoals je aangeeft - om te huilen dus |(
 
Zoals Wouter al opmerkt, het eerste aanspreekpunt is toch echt de dealer, dus als de garantie nog aanwezig is, gewoon daar inleveren en ze lossen het maar op. Wel even een gedegen rapportje meegeven over zowel de problemen als de toegepaste mogelijke oplossingen. Probleem is dan doorgaans wel dat het ietwat langer duurt dan via de Garmin kanalen (ja, ook dat kan!), dus ik zou even kijken wanneer je 'm "wat langer" kunt missen.
:Y
 
Heb ik ook ooit gedaan met een BMW Navigator IV. Die moest naar Garmin UK omdat ze het in NL blijkbaar niet konden oplossen. Kreeg een keer een Zumo 660 terug. :?
 
Voor het eerst ben ik gebruiker van een nav 6, naast de zumo 590.

Wat ik niet heb gevonden in het boekje, kan er een micro sd card in ?

Gisteren heb ik.de kaart update gedaan naar 2020.2 er is nog 5 g over in het interne geheugen...maar toch is zo extra sd wel handig...

Verder heb ik vanuit BC 6 routes en 6 tracks overgezet naar het interne geheugen..
Bij het bekijken in de nav vind ik.slechts 2 routes en geen tracks...

Iemand een suggestie ??
 
Voor het eerst ben ik gebruiker van een nav 6, naast de zumo 590.

Wat ik niet heb gevonden in het boekje, kan er een micro sd card in ?

Gisteren heb ik.de kaart update gedaan naar 2020.2 er is nog 5 g over in het interne geheugen...maar toch is zo extra sd wel handig...
1572686803391.png

Verder heb ik vanuit BC 6 routes en 6 tracks overgezet naar het interne geheugen..
Bij het bekijken in de nav vind ik.slechts 2 routes en geen tracks...
Iemand een suggestie ??
Heb je na het overzetten naar de Navigator, de routes en tracks geimporteerd?
 
Die foto, daar had ik.dus over heen gelezen...

Ja uiteraard beide geimporteerd.
Doch niets zichtbaar, behalve 2 van de 6 routes...
 
Terug
Bovenaan Onderaan