Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Nee ik heb geen idee en ik heb het ook.
Ik erger me er ook aan.
Uiteindelijk had ik een tijdje gelden een keer op ja gedrukt en er veranderd eigenlijk niets.
En het staat sowieso los van het symbooltje, daar kan je van alles voor kiezen bij de instellingen.
Het gaat meer om de routering als je bijv. kiest voor een omweg enz.
Ik snap alleen niet dat een navi die gemaakt is voor een motor je iedere keer lastig valt met de vraag of ie auto instellingen moet gebruiken.
 
Bij mij veranderd het symbooltje wel als ik "Ja" klik, de route voorkeur dan weer niet (bochtige wegen). M.a.w. ik heb er niet zo veel aan, die mededeling elke keer als ik de motor opstart.

Wel een lichtpuntje: de verkeersinfo blijkt beter te gaan kloppen! Onderweg naar huis kreeg ik van het apparaat het advies om te rijden, want de N234 zou zijn afgesloten. Eigenwijs als ik was (want: geen gele borden gezien met "Omleiding", ik toch de kortste weg genomen. Even later verteld het ding me waarom de N234 is afgesloten:
Nav6OngevalA.jpeg


En verdomd, een halve kilometer verder (het bericht kwam eerder, maar rijden en fotograferen is een dingetje dat ik niet echt durf):
Nav6OngevalN.jpeg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een harde reset gedaan en joehee, hij start niet meer te pas en vooral te onpas weer op. Gaat nu plm 1500 km goed!

De verkeersinfo: vgl met waze is het nog steeds matig. Ik heb waze vaak op m'n telefoon op het stuur er naast zitten.
 
Laatst bewerkt:
Die harde reset, is dat met de vinger in de rechter onderhoek van het scherm bij het opstarten?

Ik heb Garmin gevraagd of zij iets van dit probleem weten, nog geen antwoord gehad. Nu is het ook zo als ik op het pontje sta, motor ff uit doe en dan weer opstart, huppakee, het eerste dat ie vraagt: "overschakelen naar automobiel modus?"....

Verder doet iet het dan weer wel goed. Zeker nadat ik de routes bouw met de tips van MrGPS in zijn video cursus...
 
Laatst bewerkt:
Antwoord gekregen van Garmin: unit omruilen. Zojuist gedaan, bij Van Harten in Amersfoort hebben ze eerst software versie 4.7 er op gezet (toen begon met mijn vorige unit het gedoe). Nieuwe unit met software versie 4.7 op de RS gezet, geen gedoe meer met "Overschakelen naar automobiel modus?".
 
Het is bij mij weggebleven na een harde reset. Dus ik ga nog even niet mekkeren bij de dealer.
Het loopt bij mij wel goed met het ding op het moment. Ik mis alleen wel veel meldingen van snelheidspalen. Vaak wel van palen die al jaren weg zijn, maar niet van palen die er inmiddels ook al weer meer dan een jaar staan.

Van het weekend heb ik het ding eens een rondrit laten maken nadat ik bij te vermijden de snelweg en autoweg had aangevinkt en voorkeur voor bochtige wegen. Dan kies je een afstand of een tijd en dat gaf echt wel een aardige route. Beter dan ik verwachte na de recensie van Hans, mrgps.
 
Dat rondrijden heeft mij ook al een paar leuke ritjes opgeleverd. En Mr.GPS was niet zo onder de indruk van het knopje "Om vlaggetje heen" rijden, maar toen ik onlangs "ff snel" een deel van de route had verbouwd en vergeten was (zoals het wel zou moeten) om de ligging van alle puntjes even 1 voor 1 netje te controleren en de puntjes dus soms net te ver van de weg lagen EN ik ook nog vergeten was om ze allemaal eventjes nog "zacht" te maken, was dat knopje toch wel bere handig.

Enfin, ik was wel wat teleurgesteld dat de situatie bij de A1 en A6 (Muiden) nog altijd niet klopt in NTU.2018.20. Had ik doorgegeven aan Garmin, kreeg een mailtje terug met een link naar een Fout rapportage Pagina.(<-Klik)

Heb het daar in gevuld, mag er dan hopelijk van uit gaan dat in NTU.2018.30 het wel gaat kloppen. Het verbaast met trouwens dat het nog altijd niet klopte, nog voor NTU.2018.10 was de weg opgeleverd zoals nu. Nogal wat landelijke belangstelling ook, wegens dat verplaatsen van die spoorbrug daar (centimeter voor centimeter).

Mijn Navigator VI doet het weer naar behoren (mag ook wel, unit is nu pas een maandje oud). File informatie is nog altijd zo-zo. Buienradar doet het dan weer wel en dan weer niet....
 
Iemand hier ervaring met het volgende..

ik heb de recentste kaarten op de nav 6 maar bij het van belgie naar frankrijk rijden was frankrijk "leeg"
Na wat gepruts in het hotel (weet niet eens meer hoe) had ik dan wel weer de kaart van frankrijk im verder te kunnen rijden. Echter van frankrijk naar spanje weer zelfde gezeik :x details laat ie niet zien en de wegen ook niet... das verdomd lastig route volgen

Heb hier met de 550, 660 en zelfs een tomtom 450 nooit last van gehad.. maar dit dure kreng weet mn geduld wel te tarten :x
 
Laatst bewerkt:
Sinds de vorige update is de kaart in tweeën gedeeld. Noord en Zuid. Zuid is Frankrijk, Spanje enz. Noord is nog incl Duitsland. Het lijkt er dus op dat Zuid niet of niet goed is geïnstalleerd. Heb je die wellicht op een SD kaartje gezet dat disfunctioneert?
Ik heb dit probleem niet met de VI maar wel met de V van mn lief gehad. Zuid stond op kaartje dat defect was...
 
Sinds de vorige update is de kaart in tweeën gedeeld. Noord en Zuid. Zuid is Frankrijk, Spanje enz. Noord is nog incl Duitsland. Het lijkt er dus op dat Zuid niet of niet goed is geïnstalleerd. Heb je die wellicht op een SD kaartje gezet dat disfunctioneert?
Ik heb dit probleem niet met de VI maar wel met de V van mn lief gehad. Zuid stond op kaartje dat defect was...

Ik heb ze op de navi zelf staan.. idd 2 bestanden. Maar kan nu helaas niet controleren of dus die zuid file corrupt is :x
 
Nogal wat gedoe vandaag om de beide navigator VI units te updaten. Meerder keren USB kabeltje er in en er weer uit. Maar goed, uiteindelijk lukte het dan. Software versie 4.90 is er nu op gezet en kaart 2018-30 die inderdaad in 2-en gehakt is.

Iemand enig idee wat er met software versie 4.90 veranderd is?
 
Heb zelf ff geGoogled:

Change History
Changes made from version 4.70 to 4.90:
Allow the media player to be accessed on all motorcycles, including models with a radio (GT, GTL, GTLE, RT)
Added the option to erase all personal user data from device
Allow the streaming of album cover art
Fixed issue with Indexing music from certain iOS devices
Fixed freeze caused by connection to certain iOS devices
Fixed issue where the Automatic Skip Waypoint feature would skip all remaining points in a route
Fixed issue where Smartphone Link! would not reconnect after a quick power cycle of the motorcycle
Fixed an issue where the use of Pandora or Spotify triggered the BMW Motorrad Communication system to go into intercom mode
Improved call quality when communication with iOS devices
Improved Round Trip routing behavior with Toll Road avoidances
Improved Automatic display brightness when the Navigator is installed on compatible motorcycles
Improved Bluetooth connection
 
Gisteren geprobeerd de Navigator VI (4.90) te koppelen aan de Sena 20S (1.7.7)
De koppeling van de SENA20S met de RT (mobile phone pairing) lukte.
Het koppelen van de iPhone 7 (11.3) met de Navigator VI lukte.
Het koppelen van de SENA 20S met de Navigator VI, lukte niet.
Zowel secondary mobile pairing of als GPS paring werkte niet.
Tijdens het koppelen krijg je in de headset te horen dat het pairen gelukt is, maar op de Navigator VI krijg je vervolgens een melding om een PIN code in te voeren. Dit zou 0000 moeten zijn maar dit lukt.

En ja voordat ik dit alles deed heb ik:
- De koppelingen op de RT gewist.
- De koppelingen op de Navigator VI gewist
- De Sena 20S naar fabrieksinstellingen gebracht.
- De koppeling op de iPhone 7 gewist.

Iemand anders dit ook gezien?
 
Heren,
Ik heb een vraag, ik heb zojuist een Navigator 6 aangeschaft. Ik had een navigator 4 dus het is een hele vooruitgang voor mij.

Nu zou ik graag het scherm "Tripcomputer" tegels willen aanpassen. Ik kan het nergens vinden in de handleiding. Ik kan de velden wel resetten maar ik zou graag andere informatie er in willen zetten. Tijdens de rit heb ik niks aan Max, snelheid, Gem. Snelheid, Totaal gemideld.

Hoe kan ik deze wijzigen?

Groeten
Palermo
 
Laatst bewerkt:
Het veld wat je wil aanpassen ingedrukt houden? Zo werkt het bij mijn Zumo390, zelfde generatie.
 
Laatst bewerkt:
Heren,
Ik heb een vraag, ik heb zojuist een Navigator 6 aangeschaft. Ik had een navigator 4 dus het is een hele vooruitgang voor mij.

Nu zou ik graag het scherm "Tripcomputer" tegels willen aanpassen. Ik kan het nergens vinden in de handleiding. Ik kan de velden wel resetten maar ik zou graag andere informatie er in willen zetten. Tijdens de rit heb ik niks aan Max, snelheid, Gem. Snelheid, Totaal gemideld.

Hoe kan ik deze wijzigen?

Groeten
Palermo

Hallo Palermo,

Je gelooft het waarschijnlijk niet, maar waar heeft de Navigator VI ons eergister keurig heen geleid?

Palermo! Met de huur auto weliswaar (ik heb nog een zuignap met aansluiting op de sigarettenaansteker van de Navigator IV, past de VI prima op). Dus deze keer wel op de "P" geklikt om suggesties voor legale parkeerplaatsen te krijgen. Is nogal een dingetje hier op Sicilië, het oude centrum is vergunning parkeren. Nou, tip 1 van het apparaat was plotsklap volgebouwd, tip 2 afgezet, tip 3 kwam van een voormalig bewoner van het Afrikaanse continent en die blijkt tot op heden te werken (vanavond stond de auto er nog).

Ik kan je helaas niet op weg helpen met de invulling van de tegeltjes van het "dashboard" schermpje. Mij was opgevallen dat de "maximum snelheid" steeds gereset werd. Op de R1200RS maak ik meer gebruik van het dataveld, 14 vakjes die je wel vrij gemakkelijk kan laten invullen (met bijvoorbeeld banden druk, huidig verbruik, zon op of zon onder tijd, etc).

De suggestie hierboven zal ik morgen eens uitproberen. Wordt vervolgd. Na de rit van Palermo naar Cavalonga.
 
Nou, ik ben aan het prutsen geweest. Veldje vasthouden levert bij mij op de Navigator VI geen respons op. Als ik de horizontale streepjes kies, dan kan ik de waardes van sommige velden resetten of een enkel veld resetten. Maar niet weergeven welk veld wat weergeeft. Helaas...

Route ging voor de zoveelste keer op rij toch niet goed: keurig puntjes gemaakt in Basecamp, toch rekent het apparaat een totaal andere route uit. Eenmaal halverwege nog eens gekeken en verdraaid, de "zachte" puntjes komen in beeld. Het apparaat rekent naar de dichtstbijzijnde en pakt de boel weer op. Toch maar weer een track maken. Nadeel vindt ik dat dan een lunch punt er niet in zit bijvoorbeeld. Dan maar de route in twee tracks hakken en daar tracks van maken en die inladen. Maar raar vindt ik het wel. Basecamp en Navigator VI zou vlekkeloos samen moet werken.

Meest maffe dat ik onlangs heb meegemaakt: 2x Navigator VI, beiden ingeladen met exact dezelfde .gpx, de ene laat de route juist zien op het scherm, dan ander heeft hem spontaan herberekend. Bij beiden opnieuw de .gpx ingeladen, toen was het exact andersom. Degene die het goed had met rust gelaten en de andere toonde dan na de derde poging het juiste paarse lijntje. Herberekenen uit. Toch maar de navigatie voorkeur aangepast naar "bochtige wegen", maar als ie niet moet herberekenen, dan moet ie niet herberekenen en dus ook lak hebben aan welke navigatie instelling er gekozen is. Ik wil gewoon een paars lijntje over de door mij keurig op de weg vast geprikte zachte vlaggetjes....
 
In aanvulling op het vorige: gisterenavond maalde mij weer e.e.a. door het hoofd, inclusief een verhaal van MrGPS.... Iets over een "nieuwe" toevoeging, "automatisch via punten verwijderen". Die staat standaard aan. Daar heb je dus niets aan, want het vernacheld al je Basecamp werk. Dus die had ik uitgezet. Maar...... twee weken terug een update gedaan. En wat blijkt? Staat dat ding dus weer aangevinkt. Zojuist uitgevinkt en nu zet ie keurig de route in de kaart zoals ik die in Basecamp had getekend.

We zitten nu een aantal dagen in een park dat moeilijk te vinden was in Basecamp. Ik was in de weer geweest met Google Maps en blijk het vlaggetje toch een 3.5 km verkeerd te hebben gelegd. Zie net dat de routes in Reisplanner wel vrij gemakkelijk zijn aan te passen. Op het start punt gaan staan, wijzig locatie klikken, "Huidige locatie" kiezen en klaar is Kees. Ook het eindpunt natuurlijk anders kom je bij de vlag uit die "In the middle of nowhere" bleek te liggen. Dit allemaal in het apparaat zelf gedaan omdat het USB kabeltje dat ik mee heb alleen stroom en geen data blijkt te transporteren....
 
Jeroen veldje niet vasthouden, maar aantikken. Dan krijg je een menu met waarden die je aan het veldje kan toekennen.

Het veldje intikken rechtsonder op het kaartscherm tijdens het rijden maakt het wel mogelijk een andere waarde kiezen (ik heb daar nu Aankomsttijd Via Punt ingezet omdat dit de "harde" vlaggetjes zijn waar meestal wel wat te doen is).

Het "dashboard" scherm is me niet gelukt om de veldjes te veranderen.Kort tikken heeft niet geholpen, vasthouden ook niet. Mij stoort het niet omdat ik de huidige indeling zoals die door Garmin/BMW is bedacht wel prima vindt.
 
Hoi Jeroen

Ben je lekker op vakantie daar. Zelf ben ik nog nooit in Palermo geweest. Ik draag deze nickname al velen jaren. Gepikt van de film Negotiator (Zeer goede film overigens:-).

Het scherm met de 16 velden is inderdaad ook wel goed. Maar had gehoopt dat het via dashboard ook kon. Het blijkt dat je deze (Voor zover ik weet) nog niet kan indelen. Er is een bestand dat in XML geschreven is en dat je kan aanpassen. Ik ben er zelf nog niet uit hoe dat kan met het dashboard.
Ik ben niet z`n programmeur.

Prettige vakantie.

Groeten
Palermo
 
Even een puntje van ergernis dat ik wil delen. Navigator ingesteld op "Snellere Tijd". Als ik van Schiphol-Oost vertrek en "Thuis" aanklik, dan wil die mij in eerste instantie over de A4, A10 en A1 naar huis sturen. Maar vanaf Schiphol-Oost durf ik met de motor wel bij de brug richting Amsterdamse bos tussen de paaltjes door te scharrelen als er niets op die baan zit, draai je bij de Tango de A9 op en met de vernieuwde lus verderop de A1 op is dat rond de spits (16:45) vaak net even sneller. Ik heb het apparaat ingesteld op "Herberekenen Op Verzoek".
Als ik eigenwijs dus tussen de paaltjes door ben gegaan (waarvan is snap dat de navigator mij dat niet geeft) komt de vraag of ik wil herberekenen. Als ik dan ja zeg, dan stuurt ie mij de A2 op met de bedoeling later via de N201 richting mijn huis te gaan, dwars door Hilversum. Kost 6 minuten meer dan het eerste originele plan waar ik eigenwijs van ben afgeweken...

Als ik dat negeer en eigenwijs de A9 blijf volgen richting de A1, vraagt ie weer of ik wil herberekenen. Dan komt ie met een aankomsttijd die maar liefst 8 minuten eerder is, dus ook 2 minuten eerder dan het door de navigator eerst bedachte plan. Dat ie vanaf de start dat niet doet, dat begrijp ik, maar waarom stuurt ie mij de A2 op terwijl hij even later kan uitrekenen dat wat ik dan aan het doen ben, via de A9 door naar de A1, eigenlijk veel sneller is?

Op de heenreis naar de simulator afdeling doet ie iets soortgelijks, hij wil me eerst voorbij de toegangspoort hebben, dan via het Fokker Logisitics park weer terug. Als ik dan gewoon door de toegangspoort ga, heeft ie vlak daarvoor op mijn verzoek herberekend en presenteert dan een paars lijntje dat ik ook echt ga rijden en dat 3 minuten korter is. Waarom komt ie daar dan niet meteen mee? En ik blijf het een gemiste kans dat navigatie apparatuur anno 2018 niet een klein beetje "zelf lerend" is, als ik namelijk voor de zoveelste keer zo rijd, waarom slaat ie die mogelijkheid dan niet ergens op?
 
Laten we jouw probleem even heel simplistisch met een voorbeeld toelichten.

De originele route is een deel van een cirkelomtrek, pakweg 12 km. Na 1 km kan je van de voorgestelde route afwijken door even een fietspad te pakken wat even later weer overgaat in een normale weg die blijkbaar door het middelpunt van de denkbeeldige cirkel gaat. Na herbereken is de route nu korter, dus sneller, bij het door jouw ingestelde einddoel als met de eerste route.
 
Dat lijkt te kloppen als verklaring voor wat ik zie, alleen als ik op de A9 rijdt kan ik vanaf daar op 2 manieren naar huis die allebei over snelweg en N-weg gaan. De Navigator zegt dan dat A2, N201 de “snellere tijd” oplevert, het duurt dan nog 33 minuten om thuis te komen. De andere route, via de A1 en N234 kan de navigator dan volgens mij ook berekenen, deze presenteerd ie echter niet als “snellere tijd”. Rij ik dan door op de A9 ipv de A2 op te rijden, verspringt na herberekenen de aankomsttijd 2 minuten naar voren. Dat vindt ik in principe niet het gedrag wat ik verwacht bij instelling “snellere tijd”, tussen de twee berekeningen zit ongeveer 1 minuut, iets minder dan 2 kilometer.
Maar wat ik nog niet geprobeerd heb is opnieuw de route ingeven net voor de splitsing met de A2 en dan op de “ROUTES” knop drukken, de navigator rekent 3 varianten uit, wellicht staat mijn gereden variant daarbij op plek 2 met de juiste kortere tijd (dan vermoed ik dat bij een software update de rangschikking bij instelling snellere tijd op basis van tijd zal zijn). Zal volgende week nog eens proberen, vandaag is het me te koud en te nat, ik pak de auto.
 
Terug
Bovenaan Onderaan