Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Prijs van 500 vind ik nog wel mee vallen al ben ik bang dat de Nav7 dan wel weer richting de 1000 gaat - knots. Ik wacht wel tot Mr. Gps er iets van vindt.
 
@Viaantje Als een van de grootverbruikers van de VI, ik ben inmiddels aan de derde bezig denk ik niet dat het "geen" probleem is. Ook met een schoongemaakt scherm doet het zich voor, als het zo simpel was dat een schoonmaakbeurtje het probleem op zou lossen, dan hoeft BMW/ de dealer, zelfs buiten garantie het ding iedere keer te vervangen? Dus wellicht is het zo dat het aanraakscherm na volraken niet meer is schoon te maken en dus resteert dan alleen nog vervangen van de hele unit.
Overigens de laatste doet het tot nu toe al weer enkele maanden zonder mankeren. Deze heeft hardware versie 7.
Ik twijfel nog wel ernstig of ik deze wel mee wil nemen naar Zuid Amerika aan het eind van dit jaar.
Mee eens hoor.
De eerste keer dat mijn vorige Navigator VI een eigen leven ging leiden wat er wel sprake van duidelijk zichtbaar opgedroogde nattigheid: ik had ergens onderweg met een natte handschoen de regen er van af gewist.
Toen 's middagd de zon ging schijnen kan ik mij voorstellen dat het opgedoogde nat aan het scherm ging "trekken".
Een volgende keer overkam het mijn Navigator met een brandschoon (tja hoe schoon is schoon) scherm.
 
Mee eens hoor.
De eerste keer dat mijn vorige Navigator VI een eigen leven ging leiden wat er wel sprake van duidelijk zichtbaar opgedroogde nattigheid: ik had ergens onderweg met een natte handschoen de regen er van af gewist.
Toen 's middagd de zon ging schijnen kan ik mij voorstellen dat het opgedoogde nat aan het scherm ging "trekken".
Een volgende keer overkam het mijn Navigator met een brandschoon (tja hoe schoon is schoon) scherm.

Zeg ook dat het "naar verluidt" is, geen bevestiging vanuit BMW noch Garmin. Echter wisselen de BMW-dealers dit snel om, dus moet het een bekend fenomeen zijn :-(
 
Ik heb mijn RT onlangs van keramische coating voorzien. Bij die gelegenheid ook het schermpje van de navigator behandeld (3 lagen, Avalon King Armor Shield IX).

Met een beetje mazzel blijft het Ghost Touch fenomeen weg...
 
Ik heb mijn RT onlangs van keramische coating voorzien. Bij die gelegenheid ook het schermpje van de navigator behandeld (3 lagen, Avalon King Armor Shield IX).

Met een beetje mazzel blijft het Ghost Touch fenomeen weg...

Zou daar juist nu niets op "smeren"... zeker geen keramische coating. Wellicht een beschermfolie (touchproof).
 
Neem je toch gewoon een rugged telefoon van 100-200 euro als backup.
Ja dat zou ook kunnen. Ik ben niet zo van de telefoon navigatie. Ik zoek eigenlijk nog naar een goed systeem voor off-road rijden en het moet natuurlijk ook gedownloade kaarten van heel Noord- en Zuid Amerika hebben. Ik zag wat voorbij komen op FB een tijdje terug, maar ik kan het niet meer vinden. Die zag er zeer degelijk uit en was vooral gericht op off-road en had ook nog een telefoon. Was een Android apparaat.
Ik had in het verleden zo'n X-Grip mount met mijn iPhone er in maar die lazerde er een keer uit en dat merkte ik pas bij de volgende stop. Gelukkig had ene Jerry uit de UK op zijn racefiets hem gevonden (op weg naar de col in de Alpen) en nam hem op haha, zo kreeg ik hem weer terug. Vorig jaar gaf de camera van mijn XsMax de geest na een hobbel ritje in Nepal (wel onder garantie vervangen) Het was op dit traject
 
Was dat niet dat ding uit Tsjechië? Duur en kwalitatief matig. De eerste series konden niet tegen water ... ;)
Je hebt hele goede houders tegenwoordig van RAM: Universele Quick-Grip™ klemhouder XL smartphones PD4U
OSM kaarten waarchijnlijk veel gedetailleerder dan City Nav of TT kaarten.
Osmand+ is voor mij nog steeds de beste nav app voor Android of iOS.
Dan heb je een backup voor je navigatie en je telefoon. Klein pakje ook.
 
Zou daar juist nu niets op "smeren"... zeker geen keramische coating. Wellicht een beschermfolie (touchproof).

Een Professioneel coating bedrijf had de StomStom van een collega van me ook gecoat. Durf ik het ook wel aan, ik zal hier in de toekomst nog feedback op geven over hoe het ding zich houdt. Na 3 ritjes durf ik er nog niets zinnigs over te zeggen.
 
Ik heb mijn RT onlangs van keramische coating voorzien. Bij die gelegenheid ook het schermpje van de navigator behandeld (3 lagen, Avalon King Armor Shield IX).

Met een beetje mazzel blijft het Ghost Touch fenomeen weg...
Heb je nog vaker last gehad van die spook vinger?
Wat betreft de coating op het scherm: dat is gedurfd, ben benieuwd naar je ervaring over een paar weken.
 
@Mr.M Die Quick grip van Ram heb ik nu. Weet nog niet of die beter is dan de X-Grip die ik had. Die was ook van Ram. Ik vertrouw die plastic pootjes niet zo. Op het Advriders forum waren de meningen ook verdeeld. Op asfalt is hij prima maar als het off-road wordt, dan weet ik het nog niet zo...
 
Nee, dat is de normale en daar Saiko mee. De normnale is te klein voor d e Armor 5. Zitten de knopjes weer in de weg. Maar ik had die andere reeds in huis en pas later zag ik de XL uitvoering. :)
 
Heb je nog vaker last gehad van die spook vinger?
Wat betreft de coating op het scherm: dat is gedurfd, ben benieuwd naar je ervaring over een paar weken.

Sinds de coating 1 keer een scherm weergave gezien waarvan ik niet 100% zeker ben of die daar op dat moment hoorde te zijn. Ik had op dat moment geen route ingesteld. Ik heb niet vaak de spook vinger gezien, gevoelsmatig denk ik deze tot op heden alleen aan het werk te hebben gezien als ik geen route actief had. Inmiddels 6 ritjes met coating gereden.
Ander vraagje: met SmartLink heb ik verkeersinfo weergave. Die doet het steeds beter (dat de info blijkt te kloppen). Wie kan hier iets zinnigs zeggen over de melding van mobiele flitsers via SmartLink??
 
Wow. 26 paginas over die BMW-branded garmin.. dan ben ik niet de enige.

TL;DR. later.

Maar de spookvinger, ghostfinger... ja, heb ik vrijwel constant. rete irritant.
Als je weet waar je heen gaat beter niet monteren, want het leidt flink af.

Contactspray leek even te helpen, 2uur, 100km, niet langer.
Spuug op de contactjes leek niet te helpen.

Eerst garage maar eens vragen...

Coating of plastic erover, is te proberen. benieuwd hoe het Jeroen vergaat.

Gegevens (is donderdag geleverd):
hardware version V8 SA3 16GB, 128MB MO PR BN (SA3?? en die laatste 3x2 letters snap ik ook niet)
unit ID : veel digits.
software 5.80
bmw motorrad 13.00 (aha , dertien punt nul nul... maar ik ben niet bijgelovig)
Software en kaarten updated gisteren via garmin expres.

Verder lijkt dit ding in alles op de Garmin LM390 die ik eerder had, maar wel honderden Euros duurder.
Voor dat bedrag verwacht ik eigenlijk wel iets helemaal foutloos.
De 1e LM390 ging 4jr mee en is er helaas afgevallen en niet teruggevonden.
De tweede LM390, van marktplaats, ging na 18 mndn (twee zomers, 1 winter, pakweg 10000km) stuk.
Na 3dgn regen kwam in enkele uren een zwarte (vocht?)vlek achter het scherm.
Vlek wilde niet meer weg, toen ging die motor stuk.. dus niet meer actueel.
 
Laatst bewerkt:
Problem is met V8, ghostfinger vanaf 1e dag.
Op de vorige twee standaard garmin-LM390s nooit last van gehad. daarom _alweer_ teleurgesteld in BMW...

(bmw blijkt toch weer een marketing-geld-machine, Lekkere motor, maar zo'n Overpriced(!) GPS-met-ghost is weer teleurstellend, net als F800-achterlagers, doorbrandende dynamos, kantelende zuigers, vastlopende motor--na-15-maanden-buiten-garantie-want-80.000km... ).

note: deze gps is met Extra software verbonden met de motor..., extra fancy+complex+duur, blijkbaar matige QA en nu al extra storingen. ik moet nog 180K km... We gaan het zien.

note: Met Garage Houtrust tot nu toe wel goede ervaringen, daar ligt het niet aan.
 
Ik kan dat scherm echt nergens vinden en ik heb de laatste firmware erop staan - weird
dat scherm komt blijkbaar alleen de gps op de motor zit.
via motor-wieltje naar "volgend scherm", dan is dit 1 vd schermen.
is leuke gimmick.
 
Problem is met V8, ghostfinger vanaf 1e dag.

note: Met Garage Houtrust tot nu toe wel goede ervaringen, daar ligt het niet aan.

Je hebt dan waarschijnlijk last van een echte "bad ghost" })

En Houtrust BMW is geen "Garage" maar één van de beste Motorrad BMW Motor Dealers :]
 
Maar de spookvinger, ghostfinger... ja, heb ik vrijwel constant. rete irritant.
Als je weet waar je heen gaat beter niet monteren, want het leidt flink af.

Contactspray leek even te helpen, 2uur, 100km, niet langer.
Spuug op de contactjes leek niet te helpen.

Eerst garage maar eens vragen...

Coating of plastic erover, is te proberen. benieuwd hoe het Jeroen vergaat.
Genoemde mogelijke oorzaken van de spookvinger zijn:
  1. Temperatuur van de Navigator: kan ik mij voorstellen in een bloedhete zomer met de Navigator in de volle zon, daar gaat electronica raar van doen met meestal uitvallen van het betreffende apparaat tot gevolg.
  2. Slecht contact tussen de Navigator en de motor: dat zal effect kunnen hebben op de wonderwiel functies en motor-menu knop functies, maar ik heb de spook vinger dingen met de Navigator zien doen die via het wonderwiel of de motor-menu toets onmogelijk zijn (voorbij flitsende menu's, locaties die aangewezen worden, verschuiven van de kaart enz).
  3. Vuil op het touchscreen: ik heb een keer de spook vinger gezien op een scherm met opgedroogde regen druppels, ik kan me dan wel een effect op het touchscreen voorstellen.
  4. Een defect in de Navigator: dat lijkt toch in de meeste gevallen de oorzaak, mede door de coulance waarmee BMW of Garmin die Navigators omruilen.
Gegevens (is donderdag geleverd):
hardware version V8 SA3 16GB, 128MB MO PR BN (SA3?? en die laatste 3x2 letters snap ik ook niet)
unit ID : veel digits.
software 5.80
bmw motorrad 13.00 (aha , dertien punt nul nul... maar ik ben niet bijgelovig)
Software en kaarten updated gisteren via garmin expres.
  • Hardwareversie: Vx SA3 16GB 128GB MO PR BN - het is mij onbekend wat de verschillen tussen V5, V7 en V8 zijn, 16GB flash ROM en 128GB werkgeheugen, van de rest weet ik ook de betekenis niet. Blijkbaar hebben alle hardware versies soms last van spook vingers.
  • Toestel ID - uniek per Navigator.
  • Softwareversie: 5.80 - dit is de meest recente firmware of te wel de software in hart van de Navigator, upates gaan via Garmin Express.
  • BMW Motorrad: 14:00 - dat is de meest recente 2019 versie dealer database, bestand met instructies hier ophalen (onderaan de pagina).
  • Audioversie - updates via Garmin Express, te selecteren in het Instellingen menu "Taal en toetsenbord > Taal voor spraak".
  • Tekstversie: 1.50 - dit is de meeste recente versie van alle teksten die je op de Navigator te zien krijgt, updates via Garmin Express, te selecteren in het Instellingen menu "Taal en toetsenbord > Taal voor tekst".
  • GPS-firmware: 6.50.01 - zal wel via Garmin Express bijgehouden worden.
  • Bluetooth-firmware: 3.0.11 P32 - zal wel via Garmin Express bijgehouden worden.
Verder lijkt dit ding in alles op de Garmin LM390 die ik eerder had, maar wel honderden Euros duurder.
Voor dat bedrag verwacht ik eigenlijk wel iets helemaal foutloos.
De 1e LM390 ging 4jr mee en is er helaas afgevallen en niet teruggevonden.
De tweede LM390, van marktplaats, ging na 18 mndn (twee zomers, 1 winter, pakweg 10000km) stuk.
Na 3dgn regen kwam in enkele uren een zwarte (vocht?)vlek achter het scherm.
Vlek wilde niet meer weg, toen ging die motor stuk.. dus niet meer actueel.
De Navigators V en VI zijn duidelijk op de Garmin Zumo 590/595 gebaseerd met de contactpuntjes, batterij, USB socket en aan/uit knop op de zelfde plek.
De LM390 gebruikt toch een ander doosje.
Verder verschillen de Navigators in uitvoering en mogelijkheden allemaal iets van elkaar.
De BMW modellen hebben de typische BMW functies zoals de dealer database en Mijn motorfiets App.
 
Terug
Bovenaan Onderaan