Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Genoemde mogelijke oorzaken van de spookvinger zijn:
  1. Temperatuur van de Navigator: kan ik mij voorstellen in een bloedhete zomer met de Navigator in de volle zon, daar gaat electronica raar van doen met meestal uitvallen van het betreffende apparaat tot gevolg.
  2. Slecht contact tussen de Navigator en de motor: dat zal effect kunnen hebben op de wonderwiel functies en motor-menu knop functies, maar ik heb de spook vinger dingen met de Navigator zien doen die via het wonderwiel of de motor-menu toets onmogelijk zijn (voorbij flitsende menu's, locaties die aangewezen worden, verschuiven van de kaart enz).
  3. Vuil op het touchscreen: ik heb een keer de spook vinger gezien op een scherm met opgedroogde regen druppels, ik kan me dan wel een effect op het touchscreen voorstellen.
  4. Een defect in de Navigator: dat lijkt toch in de meeste gevallen de oorzaak, mede door de coulance waarmee BMW of Garmin die Navigators omruilen.

  • Hardwareversie: Vx SA3 16GB 128GB MO PR BN - het is mij onbekend wat de verschillen tussen V5, V7 en V8 zijn, 16GB flash ROM en 128GB werkgeheugen, van de rest weet ik ook de betekenis niet. Blijkbaar hebben alle hardware versies soms last van spook vingers.
  • Toestel ID - uniek per Navigator.
  • Softwareversie: 5.80 - dit is de meest recente firmware of te wel de software in hart van de Navigator, upates gaan via Garmin Express.
  • BMW Motorrad: 14:00 - dat is de meest recente 2019 versie dealer database, bestand met instructies hier ophalen (onderaan de pagina).
  • Audioversie - updates via Garmin Express, te selecteren in het Instellingen menu "Taal en toetsenbord > Taal voor spraak".
  • Tekstversie: 1.50 - dit is de meeste recente versie van alle teksten die je op de Navigator te zien krijgt, updates via Garmin Express, te selecteren in het Instellingen menu "Taal en toetsenbord > Taal voor tekst".
  • GPS-firmware: 6.50.01 - zal wel via Garmin Express bijgehouden worden.
  • Bluetooth-firmware: 3.0.11 P32 - zal wel via Garmin Express bijgehouden worden.

De Navigators V en VI zijn duidelijk op de Garmin Zumo 590/595 gebaseerd met de contactpuntjes, batterij, USB socket en aan/uit knop op de zelfde plek.
De LM390 gebruikt toch een ander doosje.
Verder verschillen de Navigators in uitvoering en mogelijkheden allemaal iets van elkaar.
De BMW modellen hebben de typische BMW functies zoals de dealer database en Mijn motorfiets App.

Maar volgens mijn hoor je geen Ghost klachten op de Garmin 595... en consorten!?
 
Problem is met V8, ghostfinger vanaf 1e dag.
Op de vorige twee standaard garmin-LM390s nooit last van gehad. daarom _alweer_ teleurgesteld in BMW...

(bmw blijkt toch weer een marketing-geld-machine, Lekkere motor, maar zo'n Overpriced(!) GPS-met-ghost is weer teleurstellend, net als F800-achterlagers, doorbrandende dynamos, kantelende zuigers, vastlopende motor--na-15-maanden-buiten-garantie-want-80.000km... ).

note: deze gps is met Extra software verbonden met de motor..., extra fancy+complex+duur, blijkbaar matige QA en nu al extra storingen. ik moet nog 180K km... We gaan het zien.

note: Met Garage Houtrust tot nu toe wel goede ervaringen, daar ligt het niet aan.

Jij hebt wel ontzettend veel pech met je motor... er zijn wel eens klachten met modellen (ABS o.a., maar deze klachten lijken mij niet normaal).
Wat zei Houtrust of BMW zelf hiervan?
 
Jij hebt wel ontzettend veel pech met je motor... er zijn wel eens klachten met modellen (ABS o.a., maar deze klachten lijken mij niet normaal).
Wat zei Houtrust of BMW zelf hiervan?
vorige motoren nog bij "eigen dealer" in belgie...
ik had wel het gevoel dat ze er een slaatje uit sloegen, aangezien ik de motor zakelijk reed, en heel veel kms..
"we hebben niemand met zoveel ervaring op een F800..."

Houtrust was als tijdje mijn vaste-uitwijk-dealer want ik woon s winters veelal in DHg voor werk.
 
Wel een verbetering: scherm van de BMW VI is heel erg mooi en goed zichtbaar in alle omstandigheden. Niet dat fletse gedoe van de 59x en de Riders.
Dit is een probleem en dat moet men gewoon oplossen.
Benieuwd naar het type scherm in de Zumo XT. 😉
 
Maar volgens mijn hoor je geen Ghost klachten op de Garmin 595... en consorten!?
Het Ghost touch probleem hoor en lees ik ook alleen over de BMW Motorrad Navigator VI.
Dus niet de V en niet de reguliere Garmin modellen.
Zoals JaVaWa al schrijft, de VI heeft een heel ander scherm en heeft dat volgens mij als enige in de hele Garmin familie en afgeleiden.
Je ziet ook bij alle overige Garmin/BMW Navigators dat het scherm door een flens rand wordt "vastgehouden", bij de Navigator VI ligt de buitenste laag boven op het scherm geplakt., ander principe dus.
De zichtbaarheid van het Navigator VI scherm staat buiten kijf, die is bijzonder goed.
Mij huidige omruil Navigator VI doet het ondertussen een dik half jaar prima, maar dat zegt nog helemaal niets.
 
Wel een verbetering: scherm van de BMW VI is heel erg mooi en goed zichtbaar in alle omstandigheden. Niet dat fletse gedoe van de 59x en de Riders.
Dit is een probleem en dat moet men gewoon oplossen.
Benieuwd naar het type scherm in de Zumo XT. 😉
Klopt, een resistief scherm is gewoon fletser omdat het aanraakgedeelte bestaat uit twee kunststof lagen die op het eigenlijke glazen scherm liggen. Alternatief is een toestel zonder aanraakscherm, maar met knoppen. Omdat de touch-laag ontbreekt is het scherm veel beter te zien. De meeste gebruikers willen echter wel een aanraakscherm. Een capacitief scherm is dan een goed alternatief, aangezien de touch-techniek in het glas geïntegreerd is. Het heeft wel wat nadeeltjes zoals de spiegeling (is met een screen protector te ondervangen, al wordt het daar ook ietsjes fletser door), de gevoeligheid voor vocht/regen en de ongevoeligheid voor handschoenen.

Handschoenen met een speciaal vlakje voor touchscreens worden echter steeds meer gemeengoed, en de regengevoeligheid hebben ze ook steeds beter onder de knie. Op de fiets gebruik ik de Garmin Oregon 700, die heeft ook zo'n capacitief scherm. Daar zie je zelfs dat wanneer ik meer zweet produceer, het toestel minder gevoelig wordt (beetje onhandig, je hebt droge vingers nodig voor de bediening). Van ghosting is daar trouwens geen sprake, ook niet gehoord van andere gebruikers van dit type toestel.

Wat de zumo XT betreft, als ik mag uitgaan van de foto's die inmiddels al rondcirculeren op internet heeft deze ook een capacitief scherm. Niet dezelfde als de Nav VI, die van de XT is groter.
 
De Nav VI is toch ook capacitief? Daar hoor niet van problemen met regen, moeilijk te bedienen met handschoenen. Of zit ik er naast?
 
De Nav VI heeft inderdaad een capacitief scherm. De techniek hierachter is gebaseerd op de geleiding van je huid. Dit is iets wat handschoenen meestal niet hebben, waardoor de bediening per definitie niet goed werkt met handschoenen (tenzij ze voorzien zijn van een geleidend materiaal).
Het voordeel van de moderne BMW's is dan weer dat ze extra knopppen/draaiwielen hebben voor de bediening, waardoor je niet zo vaak aan het scherm hoeft te komen.
Voor het serieuze schermwerk zul je toch meestal je handschoenen uit doen (geldt eigenlijk ook voor de oude, resistieve schermen)

De ongewenste bediening door water is wel met een paar slimme algoritmes te ondervangen.
 
De Nav VI heeft inderdaad een capacitief scherm. De techniek hierachter is gebaseerd op de geleiding van je huid. Dit is iets wat handschoenen meestal niet hebben, waardoor de bediening per definitie niet goed werkt met handschoenen (tenzij ze voorzien zijn van een geleidend materiaal).
Het voordeel van de moderne BMW's is dan weer dat ze extra knopppen/draaiwielen hebben voor de bediening, waardoor je niet zo vaak aan het scherm hoeft te komen.
Voor het serieuze schermwerk zul je toch meestal je handschoenen uit doen (geldt eigenlijk ook voor de oude, resistieve schermen)

De ongewenste bediening door water is wel met een paar slimme algoritmes te ondervangen.
De Navigator VI is prima te bedienen met "gewone" motor handschoenen, net zo goed als met blote vingers.
Wat absoluut niet goed werkt, maar dat zelfde heb ik ook op de Zumo 590/595/660 en Navigator IV ondervonden: de kaart verplaatsen en het in of uitzoomen via de [+] en [-] knopjes op het scherm. Dat gaat heel vaak mis omdat je dan blijkbaar met je vinger mis drukt of wrijft.

Voor de BMW R1200RT-LC en R1250RT is het daarbij heel frustrerend dat het wonderwiel de zoom functie niet heeft, zoals op de GS en andere modellen.
Ik denk dat dit samenhangt met de audio optie voor deze motoren, waar het wonderwiel de volumeregaar is. Er is al eens geopperd dat BMW de motor software zo zou moeten wijzigen dat wanneer je via het (Favoriet) menu de Navigator functies selecteerd, het wonderwiel de zoomfunctie zou moeten krijgen.
 
Die laatste suggestie vindt ik goed klinken. Wat mij betreft fixen ze dat ff. Aan de andere kant, als je dan een RT met radio hebt en je kiest Navigatie als favoriet, raak je de volume functie kwijt... de VI krijgt zoveel data door van de motor, kan ie dan ook niet “Radio Ja/Nee” door krijgen? Of maak dat dan een optie in instellingen, bij Radio Nee, zoomen met het draaien.

Vandaag voor het eerst in de regen gereden met gecoate motor inclusief gecoat schermpje van de navigator. Geen enkel probleem met een Geest Vinger. Wel dat de Automatische Helderheid wat aan de donkere kant was. Die maar ff op 100% gezet met de vinger van mijn motorhandschoen.
 
Die laatste suggestie vindt ik goed klinken. Wat mij betreft fixen ze dat ff. Aan de andere kant, als je dan een RT met radio hebt en je kiest Navigatie als favoriet, raak je de volume functie kwijt... de VI krijgt zoveel data door van de motor, kan ie dan ook niet “Radio Ja/Nee” door krijgen? Of maak dat dan een optie in instellingen, bij Radio Nee, zoomen met het draaien.

Vandaag voor het eerst in de regen gereden met gecoate motor inclusief gecoat schermpje van de navigator. Geen enkel probleem met een Geest Vinger. Wel dat de Automatische Helderheid wat aan de donkere kant was. Die maar ff op 100% gezet met de vinger van mijn motorhandschoen.
Allerlogischt lijkt om op een RT zonder radio dat wonderwiel gewoon te laten zoomen zoals op de overige BMW's.
Op een RT met radio zal er ergens een keuze gemaakt moeten worden, hoe dat vind ik niet belangrijk want ik wil geen radio maar zoomen.
 
Ik vind het "apart" dat deze mogelijkheid er niet is. Temeer daar je op de motoren met TFT scherm middels de menuknop kan kiezen voor de Navi dan wel het TFT scherm. Dus dat zou op de RT etc. toch ook een te implementeren functie moeten zijn.
 
Ik vind het "apart" dat deze mogelijkheid er niet is. Temeer daar je op de motoren met TFT scherm middels de menuknop kan kiezen voor de Navi dan wel het TFT scherm. Dus dat zou op de RT etc. toch ook een te implementeren functie moeten zijn.
Er is al het nodige over geschreven her en der.
Ik heb destijds in voorjaar 2017 de Navigator VI tegelijk met een splinter nieuwe R1200RT-LC aangeschaft vanwege de "volledige integratie-bla-bla-glimmende folder".
Ik had de Navigator VI op de nieuwe GS van een collega zien in- en uit zoomen, zag de leuke Mijn motorfiets app en mijn Navigator IV was ineens oubollig.
Ik kon de oude topkoffer op de nieuwe RT gebruiken waardoor ik kosten neutraal de Navigator VI kon aanvinken.
Het heeft tot een motor-software-update van half oktober 2018 geduurd voordat de Mijn motorfiets app ineens werkte en ik heb hevig aan mijzelf getwijfeld toen het zoomen via het wonderwiel nog steeds niet werkte.
Blijkt vervolgens de Navigator niet vergrendeld te worden, zelfs heden ten dage op R1250RT.
Kortweg: de integratie op de RT's schiet hevig te kort. Gelukkig rijdt een RT er niet slechter door.
 
Ik heb laatst een weekend een RT1250 te leen gehad (software issue's met de 1250 GSA) en mijn motor is het niet. Hij is gewoon te klein voor mij. Na een aantal uren kreeg ik overal pijn en kramp. En dan te bedenken dat ik een RT1200 uit 2005 als woon-werk fiets gebruikt heb een paar jaar. Ik was eigenlijk verbaasd ook dat de 1250 RT geen TFT scherm had, zoals nu zelfs op de 750 en 850 zit, of althans verkrijgbaar is.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb laatst een weekend een RT1250 te leen gehad (software issue's met de 1250 GSA) en mijn motor is het niet. Hij is gewoon te klein voor mij. Na een aantal uren kreeg ik overal pijn en kramp. En dan te bedenken dat ik een RT1200 uit 2005 als woon-werk fiets gebruikt heb een paar jaar. Ik was eigenlijk verbaasd ook dat de 1250 RT geen TFT scherm had, zoals nu zelfs op de 750 en 850 zit, of althans verkrijgbaar is.
Ik ben niet direct enthousiast over een TFT scherm op zich, wel als het Apple Carplay via BlueTooth zou ondersteunen.
Dat opent de mogelijkheid voor alternatieve navigatie via een telefoon App en meer gein.
En ja: dan ook vakje met telefoon oplader en een navigatie App waarbij de kaarten op je telefoon staan met de mogelijkheid om een GPX bestand te importeren.
 
Ja Carplay zou wel leuk zijn. Zoiets zal er ook vast wel komen. Die navigatie mogelijkheid van het TFT scherm voegt weinig toe. Wat ik wel gebruik is de bediening van muziek middels het scherm.
 
OK, enige tijd terug kregen we tips van BMW Wouter hoe we van onze Windhoos computers ballast van Garmin op konden ruimen. Ik ben nu de Noord Amerika kaart aan het updaten op 1 van de 2 navigator units en zie tot mijn verbazing dit:
InternGeheugenNavigatorVI.jpg


Maar als ik de afzonderlijke mapjes bij langs ga kom ik never nooit aan 12,4 GB. Dus er is eea aan verborgen meuk. Hoe tover ik dat tevoorschijn en kan ik dat straffeloos verwijderen? De Noord Amerika kaart wordt op het SD kaartje gezet. Die heeft overigens een vergelijkbaar raadsel, de som van de mapjes is minder dan wat er volgens windows verkenner aan gebruikte ruimte is...
 
OK, enige tijd terug kregen we tips van BMW Wouter hoe we van onze Windhoos computers ballast van Garmin op konden ruimen. Ik ben nu de Noord Amerika kaart aan het updaten op 1 van de 2 navigator units en zie tot mijn verbazing dit:
Bekijk bijlage 1469246

Maar als ik de afzonderlijke mapjes bij langs ga kom ik never nooit aan 12,4 GB. Dus er is eea aan verborgen meuk. Hoe tover ik dat tevoorschijn en kan ik dat straffeloos verwijderen? De Noord Amerika kaart wordt op het SD kaartje gezet. Die heeft overigens een vergelijkbaar raadsel, de som van de mapjes is minder dan wat er volgens windows verkenner aan gebruikte ruimte is...
De Navigator staat standaard zo ingesteld dat bij koppeling van de USB aansluiting op een PC deze zich aanmeld met het Media Transfer Protocol (MTP), dit is een unversele manier van communiceren met voordelen en beperkingen.
Je kunt via het verborgen Diagnostic menu de Navigator laten switchen tussen Media Transfer Protocol (MTP Auto Detect) en Mass Storage.
Met het Mass Storage protocol doet de Navigator zich voor als "gewone" USB stick en zul je een extra (verborgen) folder aantreffen met de naam: .System
Deze .System folder vreet waarschijnlijk de meeste ruimte.
Ik zou niet aanraden daar met de bezem door heen te gaan, zoals de naam doet vermoeden staan in de .System folder de systeem bestanden die van het doosje een Navigator maken.
Extra ruimte behoor je maken door het toevoegen van een micro SD kaart, deze manier is U al bekend.

[EDIT] Plaatjes zeggen meer dan praatjes.
WAARSCHUWINGEN:
Onderstaand voer je uit op eigen risico.
Wees heel voorzichtig met alle mogelijkheden in het Diagnostic menu van de Navigator.

Klooi niet met het Navigator bestand systeem.

Zo zie je de Navigator normaal gesproken in de File Explorer:
MTP.png

Navigator VI Diagnostic menu:
  1. Met de kaart zichtbaar even op de "snelheid" drukken.
  2. In het overzicht met tripmeters en snelheden de grote snelheidsmeter ingedrukt houden.

In het Navigator VI Diagnostic Menu.
Scroll omlaag en kies: MTP Settings:
10033.png


Dit staat standaard op MTP Auto detect:
11091.png


Kies: Mass Storage Singe Session en Sla op

11529.png


Verlaat het Diagnostic menu met
1582971596941.png


Sluit de Navigator aan op je PC, stel de File explorer in voor het weergeven van verborgen bestanden en voila, nu krijgt het ding ook een Drive letter en zie je de verbrogen folder .System
MassStorage.png


De Navigator kan 14.3 GB gebruiken van de totaal 16 GB flash ROM en gebruikt bij mij 8.55 GB
navigator2.png


De .System folder pakt 5.59 GB
navigator3.png


De overige folders pakken 2.92 GB
navigator4.png


Als je de Navigator los haalt van de PC en opnieuw aansluit staat 'ie weer op MTP Auto Detect (omdat je had gekozen voor Mass Storage Single Session).
Ooit in mijn zoektocht naar de oorzaak van het probleem met Text versie 1.50 had ik een kopie gemaakt van de hele Navigator naar mijn laptop, dan kun je veilig en makkelijk de bestanden bekijken en de database openen.
 
Laatst bewerkt:
Hallo allemaal,

Ik ruil van de week mijn Pan European in voor een mooie R1200RT LC en in deze deal wissel ik mijn TomTom Rider 450 in voor een Navigotor 6 omdat dit allemaal zo mooi zou werken (met het wonderwheel) en qua pasvorm.
Best even over geaarzeld omdat ik de TT destijds (na jaren Garmin) heel bewust heb gekocht vanwege de eenvoudigheid en met name 'bochtige wegen.'
Nu kan ik straks wel weer prima lezen en schrijven met de Garmin en de workarounds voor maken route met ander systeem en delen routes via mrgps-methode maar waar ik echt grote moeite mee heb is dat je blijkbaar niet zonder tussenkomst computer (kabeltje of sd-kaart) routes van je telefoon naar de Navigator kan krijgen???

Of is er hier toch iemand die weet hoe dit wel kan?
 
Nu kan ik straks wel weer prima lezen en schrijven met de Garmin en de workarounds voor maken route met ander systeem en delen routes via mrgps-methode maar waar ik echt grote moeite mee heb is dat je blijkbaar niet zonder tussenkomst computer (kabeltje of sd-kaart) routes van je telefoon naar de Navigator kan krijgen???

Of is er hier toch iemand die weet hoe dit wel kan?
De Zumo XT nemen, dan kan het wel.
En hij is nog goedkoper ook.
 
Terug
Bovenaan Onderaan