Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Even los van het dat het vandaag prachtig motorweer is, vind ik de Garmin met dit soort dingen sowieso achterblijven. Als je ergens goed bekend bent en de navi instelt kom je er vaak achter dat ze niet de beste routes kiezen.
Ik gebruik voor A->B navigatie liever Waze op de smartphone. Die heeft sinds enkele maanden ook een motorstand. Er komt zelfs een motortje op je scherm. Deze laat je ook tussen paaltjes doorrijden en houdt rekening met wat een motor kan. Fietspaden niet, maar als er een brug is met paaltjes of zo dat geen fietspad is, kiest hij daar voor. Met rammount op het stuur prima toevoeging.
 
Laatst bewerkt:
~Jeroen1969 schreef op 22 juni 2018 @ 11:02:[/b De andere route, via de A1 en N234 kan de navigator dan volgens mij ook berekenen, deze presenteert hij echter niet als “snellere tijd”. Rij ik dan door op de A9 ipv de A2 op te rijden, verspringt na herberekenen de aankomsttijd 2 minuten naar voren. Dat vindt ik in principe niet het gedrag wat ik verwacht bij instelling “snellere tijd”, tussen de twee berekeningen zit ongeveer 1 minuut, iets minder dan 2 kilometer.
Dat verspringen kan wel kloppen. Je rijdt in principe de snelste tijd (33 min) en in plaats van de voorgestelde route (1) te nemen ga je door door te rijden over op route 2 (de langzamere). De navigatie gaat herberekenen en komt op een iets langere reistijd ( 2 min) uit.

Route 1 zal iets meer snelwegkilometers tellen dan route 2, terwijl het bij de N-wegen net omgekeerd is. In de Zumo (BMW) navigatie is per categorie weg een bepaalde snelheid standaard ingesteld waar mee gerekend wordt om de reistijd te bepalen.
 
Laatst bewerkt:
Dat is me allemaal duidelijk, mijn punt is: vlak voor een splitsing rekent mijn unit route 1 uit, geeft aan dat het 48 km is en dat ik daar 31 minuten over ga doen. Route 2 toont ie niet, tenzij ik die ga rijden. Dan zegt ie dat het 40 km is (half minuutje rekenen, kost ongeveer een kilometer bij een gangetje van 100) en dat ik er iets langer dan 28 minuten over ga doen. En dat is met combi van snelweg, N weg, 50 km weg en 30 km weg. Mijn verwachting van “snellere tijd” is dat het apparaat voor een splitsing mij de snelste vd twee toont. Dat doet ie niet. Nou vermoed ik dat er van overheidswege een verzoek is neergelegd bij de navigatie bazen om bepaalde wegen te vermijden om luchtkwaliteit en stagnatie te voorkomen. Route 2 is nl in de praktijk meestal langzamer dan die 28 minuten, uiteindelijk is route 1 dan toch sneller (route 2 bevat ook meer stoplichten). Wellicht is mijn navigatie unit slimmer dan ik denk, aan de andere kant, als de unit rekening houdt met stagnatie door bijvoorbeeld stoplichten, waarom verrekent die dan niet met de geschatte reistijd?

Enfin, het is natuurlijk ook leuk om zelf een beetje mee te denken. Ik hoop in de toekomst op “zelflerende units”. Zo heeft mijn unit best lang gedacht dat ik om moest wegens een 1-richtingweg die echt een tweetichting weg is. Dat het kastje na twee keer besluit: “oh, zo kan dus ook” en het de derde keer toont. Of het laatste stuk weg dat ik rij dat er al minimaal 20 jaar ligt maar dat de unit niet kent. Dat ie na een keer of 4 besluit dat die opeenstapeling van sporen een weg is. Voor mijn part vraagt ie: “spoor als weg toevoegen? JA / NEE”.

Iets anders: eergisteren €9,95 stukgeslagen op eenmalige download bij Garmin van Flitskasten. Meteen maar de optie “Alle landen” aangeklikt. En verdomd, de 2 nieuwe bij Vreeland staan er op!
Ook de optie “mobiele flitspalen” geïnstalleerd en dan toont ie vaak gebruikte mobiele flitspaal locaties.

Tip als je het ook gaat doen: verwijder eerst de oude flitpalen. Ik dacht dat dit wel vanzelf zou gaan, maar niet dus. Door de keuze in plaatje vd nieuwe palen kan ik wel het verschil zien.
 
Hello,

Vraagje, ik ben druk op zoek naar de aanschaf van een Navigator 5 of 6. Is de 6 echt een toevoegende waarde tov de 5 ? Ik luister geen muziek op de motor, dus voor mij is dat niet zo'n issue... Nou lees ik dat de enige grote verandering het scherm betreft (helderheid), loopt de 5 hier echt veel op achter ?

Als er btw nog mensen zijn die de 5 of 6 verkopen, laat 't mij weten :)
 
Het scherm is veel beter. Maar dan ook echt veel! Verder is er wat meer sw veranderd. Rondrit/kronkel wegen maar daar heb je in Nl weinig aan, want dat werkt hier slecht. In buitenland schijnt het beter te werken.
 
Nu weer in Frankrijk het fenomeen dat het ding tig keer per dag herstart. Harde reset gedaan, geen effect. Raar toch. Vorig jaar in F ook. In D, Lux en Italie niet...
 
Kronkelwegen heeft de V ook als optie toch?
 
Laatst bewerkt:
Ja wat er niet is op de V vs de VI is de optie rondreis. Dus ik sta hier en wil nu een rondrit maken van zolang, of zoveel km en dan over kleinere weggetjes.
Op zich een leuke optie, alleen die werkt in Nl dus minder goed naar het schijnt. Ik heb het een enkele keer gebruikt in Nl en het resultaat was niet onaardig.

Bij beide apparaten kan je inderdaad kiezen voor de optie bochtige wegen bij de navigatievoordeuren. Dat leidt er dan wel weer eens toe dat hij in een stad ook je rare routes laat rijden is mijn ervaring.
 
Nu weer in Frankrijk het fenomeen dat het ding tig keer per dag herstart. Harde reset gedaan, geen effect. Raar toch. Vorig jaar in F ook. In D, Lux en Italie niet...

Heb dit probleem vorig jaar ook in Frankrijk gehad, werd er gek van.
Ik heb hem van het voorjaar bij mijn dealer omgeruild, had er geen vertrouwen meer in.
Je hebt 2 jaar garantie ... dus waarom niet

OneCat.
 
Hello,

Vraagje, ik ben druk op zoek naar de aanschaf van een Navigator 5 of 6. Is de 6 echt een toevoegende waarde tov de 5 ? Ik luister geen muziek op de motor, dus voor mij is dat niet zo'n issue... Nou lees ik dat de enige grote verandering het scherm betreft (helderheid), loopt de 5 hier echt veel op achter ?

Als er btw nog mensen zijn die de 5 of 6 verkopen, laat 't mij weten :)

De VI is qua scherm echt veel beter dan de V en je kan alle kaarten in een keer in de VI kwijt.
Alleen al daarom zou ik altijd voor de VI gaan.
Het muziekstreamen via de VI werkt gewoon slecht (zeg maar beter niet), het volume van het geluid klopt niet (bug). Het bedienen werkt bijzonder slecht, vorig weekend lukte het me niet om de muziek te stoppen (moest hem uit de cradle halen omdat voor elkaar te krijgen). Daarnaast kun je muziek niet besturen via het wonderwiel (R1200RT).

OneCat
 
Heb dit probleem vorig jaar ook in Frankrijk gehad, werd er gek van.
Ik heb hem van het voorjaar bij mijn dealer omgeruild, had er geen vertrouwen meer in.
Je hebt 2 jaar garantie ... dus waarom niet

OneCat.
Maar hielp dat? Ik ken diverse mensen die het hebben, ook met een V en ik heb er geen vertrouwen in dat het met een andere beter gaat. Het gekke is dat het bij mij vooral in Frankrijk voorkomt en iemand die ik ken had daar hetzelfde.
 
Maar hielp dat? Ik ken diverse mensen die het hebben, ook met een V en ik heb er geen vertrouwen in dat het met een andere beter gaat. Het gekke is dat het bij mij vooral in Frankrijk voorkomt en iemand die ik ken had daar hetzelfde.

Met de nieuwe unit is het probleem tot nu toe nog niet opgetreden.
Ik zou hem altijd terug brengen al is het alleen maar voor een stukje gemoedsrust dat je er alles aangedaan hebt. Ik moet helaas bekennen dat mijn ervaringen met Garmin niet al te best zijn.
 
Verkoper zegt tegen mijn vrouw die er was voor onderhoud van haar eigen motor: Ja het komt meer voor. Het is een bekende software bug van Garmin.
En waarom doen ze er dan niets aan?
Wel er wordt vrijwel niet over geklaagd en verder delen weinig mensen hun gegevens met Garmin (instelling in Garmin Express) Dus zo lang er weinig klachten zijn doen ze er niets aan.

Zodra ik er zelf weer kom, zal ik mijn VI meenemen en een andere "verwachten". Maar ik heb nu nog even een rijverbod van de dokter en haast heeft het nu natuurlijk ook niet.
 
Ik heb hier inmiddels dus 2 navigator VI units en de volgende gekke dingen maak ik mee:

  • Beide apparaten melden dat ze nieuwe software willen updaten als ze worden aangesloten. Het gaat dan om een tekst bestand versie 1.5..... die er inmiddels dus zo'n 12 per apparaat is opgezet..
  • Eén unit vraagt steeds of die moet overschakelen naar Automodus als ik die in de R1200RS doe. Dat had ik al eerder met een unit en die is uiteindelijk toen omgeruild bij de dealer. Ik heb Garmin gesproken en die hebben gevraagd eens te kijken of die op de andere motor dit ook doet, dus morgen klik ik hem in de F700GS houder van mijn vrouw.
  • Na een software update was mijn SD card ineens onvindbaar.... via een forum op een andere manier geformatteerd, het kaartje wordt keurig gelezen als ik hem in de kaart lezer druk, maar als ik hem in de Navigator VI parkeer is ie spoorloos...
  • Als ik op de computer Garmin Express opstart, zegt ie dat ie een nieuw apparaat heeft gevonden. Dat is dan een Navigator IV die ik ooit wel heb gehad maar die nu al bijna 2 jaar het pand heeft verlaten.... het serienummer van deze "ghost" verschijning verandert wel elke keer als ie hem gevonden heeft... heel vreemd...
 
Het kaart lezertje in de Navigator is gelukkig niet stuk, ik druk een oude Enrout SD kaartje er in en die wordt keurig gevonden...
 
Oh wacht, ik zie net iets interessants... Het moet naar FAT32 geformatteerd en niet naar exFAT...

Nou, kon zo gauw geen programmaatje vinden dat naar FAT32 kan formateren en de volle 64 GB ter beschikking houdt. Beetje suf dat zo'n simpel programmaatje niet gewoon in de navigator VI is ingebouwd. Maar goed, nu maar naar 32 GB gekrompen en verdomd, het kaartje is weer boven water.

Enige overgebleven vraagteken: hoe kan het dat ik in de andere Navigator gewoon wel "64GB" (in verkenner zie ik 59 GB, maar goed, kniesoor die daar op let) zie? Kan me niet herinneren dat ik die 2 jaar terug nou zo spannend heb geformatteerd.... Enfin, ik denk de ruimte toch niet nodig te hebben, er gaat 19 GB muziek op (mocht ik ooit de telefoon alleen aan de Navigator koppelen en niet meer aan de Sena EN de Navigator tegelijk, dan kan ik via de Navigator naar muziek luisteren, 3200 nummers...). Blijft er 13 GB over aan ruimte voor kaarten.

Bij de andere unit gaat Noord Amerika er bij, dan is het wel lekker dat er nog wat ruimte overblijft.
 
Laatst bewerkt:
Oh wacht, ik zie net iets interessants... Het moet naar FAT32 geformatteerd en niet naar exFAT...

Nou, kon zo gauw geen programmaatje vinden dat naar FAT32 kan formateren en de volle 64 GB ter beschikking houdt. Beetje suf dat zo'n simpel programmaatje niet gewoon in de navigator VI is ingebouwd. Maar goed, nu maar naar 32 GB gekrompen en verdomd, het kaartje is weer boven water.

Enige overgebleven vraagteken: hoe kan het dat ik in de andere Navigator gewoon wel "64GB" (in verkenner zie ik 59 GB, maar goed, kniesoor die daar op let) zie? Kan me niet herinneren dat ik die 2 jaar terug nou zo spannend heb geformatteerd.... Enfin, ik denk de ruimte toch niet nodig te hebben, er gaat 19 GB muziek op (mocht ik ooit de telefoon alleen aan de Navigator koppelen en niet meer aan de Sena EN de Navigator tegelijk, dan kan ik via de Navigator naar muziek luisteren, 3200 nummers...). Blijft er 13 GB over aan ruimte voor kaarten.

Bij de andere unit gaat Noord Amerika er bij, dan is het wel lekker dat er nog wat ruimte overblijft.

Werkt bij jou het muziekafspelen wel?
Ik gebruikte het i.c.m. een Sena 20S en het geluidsvolume is maximaal 50%.
Alle geluidsinstellingen van de mixer in de VI staan op 100%, weer een bug :(
De navigatiestem is overigens wel in orde, het geluid op mijn iPhone 7 staat op maximaal,
maar dit maakt niets uit.
De bediening van het afspelen via de VI is bij mij ontzettend traag, zeg maar gerust niet echt bruikbaar. Ik denk dat ik mijn iPhone maar direct koppel aan de 20S, ik heb hem inmiddels van de VI ontkoppelt en de app van mijn telefoon verwijdert (doet niets nuttigs :? ).
 
  • Beide apparaten melden dat ze nieuwe software willen updaten als ze worden aangesloten. Het gaat dan om een tekst bestand versie 1.5..... die er inmiddels dus zo'n 12 per apparaat is opgezet..
Vanaf 11 mei 2018 wordt Text software version 1.50 aangeboden:
Garmin: BMW Motorrad Navigator VI Text Updates & Downloads
Garmin Express haalt ongemerkt dit bestand op:
http://download.garmin.com/software/BMWMotorradNavigatorVIText_150.rgn
Garmin Express plaats het als D636500.zip in de Garmin folder van de Navigator.
Na installatie en herstart door de Navigator blijkt de Text versie nog steeds 1.40 te zijn en zal Garmin Express de Update blijven aanbieden.
In het .rgn (openen met 7-Zip) en .zip bestand staan een D636500.ver en per taal een .glx bestand die als versie 1.40 aangeven.

Bovenstaand heb ik met hulp van andere bronnen en eigen onderzoek uitgepluisd en zeer uitgebreid per e-mail met Garmin Support Nederland gedeeld.
Na diverse e-mails heen en weer wijst Garmin mij zeer bot naar BMW.
De text update is uiteindelijk te onbelangrijk voor mij om me druk om te maken.
Ik start soms de update (gisteren nog), de fout is er nog steeds.
 
Laatst bewerkt:
In het algemeen:
  • Update de Navigator VI naar de meest recente software versie: vanaf 11 mei 2018 versie 5.20.
  • Sla voorlopig text update 1.50 over (zie voorgaande post).
  • Installeer de meeste recente kaarten: vanaf juni 2018 versie 2019.10.
In geval van problemen, voer een harde reset uit, in de volgende stappen:
  1. Wis gebruikers gegevens inclusief GPX folder: Instellingen>Menu (=links boven)>Wis gebruikersgegevens.
  2. Toestel helemaal uit.
  3. Vinger op rechter onderhoek van het touchscreen houden.
  4. Toestel aan.
  5. Na enige tijd staat op het scherm "system"
  6. Haal je vinger van het scherm als de tekst "loading" verschijnt.
  7. Sluit de navigator op de computer aan en verwijder \Internal Storage\Garmin\GarminDevice.xml
  8. De Locale (taal keuze) wordt pas onthouden als de Navigator minstens 15 minuten satelliet ontvangst heeft.
 
Laatst bewerkt:
Vanaf dat ik de Navigator VI en mijn R1200RT-LC vorig jaar nieuw heb aangeschaft, werd de "Mijn motorfiets" App niet getoond, ondanks dat de Navigator de meest recente software had.
Bij een onderhoudsbeurt eerder deze week heeft de motor een software update gehad en hoera, de Mijn motorfiets App is ineens beschikbaar.

Explanation of My Motorcycle, Status, and Last Ride Apps on a BMW Navigator V or VI:
Explanation of My Motorcycle, Status, and Last Ride Apps on a BMW Navigator V or VI | Garmin Support

De App is beschikbaar na dat de navigator op de motorfiets gemonteerd is geweest.
Het onderdeel Informatie is alleen beschikbaar als de navigator op de motor zit.
De onderdelen Status en Laatste rit zijn alleen beschikbaar als de navigator niet op de motor zit.
Mijn motorfiets blijft beschikbaar tot je de navigator helemaal uit hebt gezet en verschijnt weer nadat de navigator op de motor is geweest.
 
Laatst bewerkt:
Misschien al eens eerder opgesomt, hier diverse verborgen Navigator VI opties:

Navigator VI Diagnostic menu (wees terughoudend met aanpassingen!):
Methode 1:
  1. Via het hoofdmenu op het “Volume” knopje drukken.
  2. Daarna de rechter bovenhoek ingedrukt houden.
Methode 2:
  1. Met de kaart zichtbaar even op de “snelheid” drukken.
  2. In het overzicht met tripmeters en snelheden de grote snelheidsmeter ingedrukt houden.

Overzicht satelliet ontvangst:
Druk even op de signaal sterkte indicatie.
Locatie, Glonass- en GPS satelieten, Snelheid en Hoogte worden weergegeven.
  • De circel geeft schematisch satelliet posities aan de hemel.
  • De bovenkant is Noord.
  • Het rode balletje is een indicatie voor je kompas koers.
  • Zon en maan stand worden weergegeven.
GPS Jamming Test Page: Druk even op Snelheid.
GPS SNR Logging: druk even op Hoogte.

Service menu:
  1. Druk wat langer op de batterij indicatie.
  2. Je kunt door het service menu stappen, na Exit volgt een herstart.
 
Laatst bewerkt:
Om de Navigator voor een lange geplande route door Noorwegen ook in de auto te gebruiken heb ik de auto steun aangeschaft, simpel maar doeltreffend (niet goedkoop):

Autosteun met ingebouwde speaker en 12V voeding snoer voor BMW Motorrad Navigator V en VI:
BMW Onderdeel nummer 77528544460
 
Garmin en sw het blijft een dingetje: ik heb er ook een dashcam van. Firmware update: allerlei functies pleite. Na drie keer teruggewenst te zijn naar Coolblue een nieuwe gekregen. De firmware update durf ik niet meer aan.
Overigens lees je dan op Garmin fora dat heel veel mensen hetzelfde overkomt.

De interactie tussen Garmin een BMW is ook niet fijn zoals Jeroen gemerkt heeft. Naar het schijnt gaat BMW over op TomTom. De BMW connected drive en dus de basis navigatie in het TFT scherm is al van TT. Ik hoop dat dat beter gaat.
 
TomTom heeft zijn eigen problemen.
Mijn Opel Crossland X heeft een TomTom gebaseerde navigatie, dat is ook niet ideaal (en kan bijvoorbeeld geen GPX bestanden inlezen), daarom heb ik recent met de Navigator VI in de auto door Noorwegen gereden (vorig jaar op motor Noordkaap hoor, wees gerust).
Hopelijk kan de BMW connected drive wel met GPX bestanden overweg.

De gewone software updates zijn bij mijn oude Navigator IV en huidige VI altijd goed verlopen.
De laatste Navigator VI update 5.20 heeft volgens mij de meeste problemen opgelost en is de moeite waard (daarna wellicht wel een harde reset om de boel op te schonen, zie een eerder post van mij).

De navigatie werkt verder prima.
Ik speel er geen muziek mee af en heb ook geen geluid in mijn helm (dat scheelt een hoop problemen).
Bochtige wegen heeft in Nederland geen zin omdat er geen bochtige wegen zijn en de oplossing je dan kriskras door woonwijken stuurt.
De rondrit functie werkt wel leuk.
Plan je een rit in BaseCamp (zeker een rit die je moet delen met anderen) dan moet je wel wat weetjes en gezond verstand in acht nemen, ook daar heb ik aardig wat ervaring mee.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan