Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Het is weer zover..

Ik heb een nieuwe pc. - Het moederboard van mijn oude kreeg kuren. Eerst netwerkkaart dood, daarna 1 van de usb controllers - daarna het geluid.. Inmiddels een nieuwe pc in elkaar gezet. Basecamp geinstalleerd, garmin express geinstalleerd, BMW Nav 6 er aan gehangen maar ik krijg geen "maps options" om de kaart op de pc te installeren... Van de garmin support site word ik ook niet veel wijzer..

Iemand een idee? Hans?
Toch wel een echte verse Windows installatie?
Of iets van een image terug gezet?
 
2020.30 (die hij nu heeft) is negen maanden oud, daar ligt het niet aan. Een harde reset van het toestel helpt ook niet. Het ligt niet aan het toestel, maar aan Express...
Verwijder Express nog een keer, maar nu grondig met REVO uninstaller. Bij een gewone uninstall blijft er altijd wat achter, en dat veroorzaakt nu juist dit soort problemen.

Het kan trouwens ook zijn dat de laatste kaartupdate, 2021.10, nog niet vrijgegeven is voor de Nav VI. Zijn er al andere Nav VI gebruikers die wel de nieuwste hebben?

Ik ga dat proberen zodra ik tijd heb..
Nou, maakt helemaal niets uit.
Toestel weer geregistreerd onder mijn eigen e-mail (waaronder al mijn garmin apparaatjes vallen).

Laatste keer dat ik 2020.30 installeerde was op mijn nieuwe laptop en dat was afgelopen december ofzo, kan ook januari 2020 zijn geweestg.

Ik heb in ieder geval al wel C:\ProgramData\Garmin\Maps\City_Navigator_Europe_NTU_2020.30.gmap van mijn laptop naar mijn nieuwe pc gekopieerd en met jouw meesterlijke GMTK de unlock codes uit mijn toestel over weten te halen. Basecamp ziet dus weer 2020.30, maar ik krijg geen 2010.x map

Je laatste kaart update is toch niet langer dan 24 maanden geleden?
Lifetime voorwaarden
Of het Navigator geheugen vol (zou met de reset verholpen moeten zijn)?

Is zeker niet vol, daar ligt het niet aan.


Toch wel een echte verse Windows installatie?
Of iets van een image terug gezet?
Helemaal fris, nieuwe hdd - met de windows creation tool
 
Laatst bewerkt:
Garmin nog maar eens gebeld.

Het is sowieso vreemd dat ik geen mogelijkheid heb om een map opnieuw op mijn Nav te installeren. Ze gaan dat dus uitzoeken.
Wat de supportmedewerker mij ook wist te verstellen is dat die nieuwe kaart (2021.10 waarsch.) pas in oktober uitkomt en dat mijn toestel gewoon lifetime updates mag ontvangen. Verder zei hij ook dat hoe ouder het toestel is hoe minder vaak je updates krijgt aangeboden.
 
Garmin nog maar eens gebeld.

Het is sowieso vreemd dat ik geen mogelijkheid heb om een map opnieuw op mijn Nav te installeren. Ze gaan dat dus uitzoeken.
Wat de supportmedewerker mij ook wist te verstellen is dat die nieuwe kaart (2021.10 waarsch.) pas in oktober uitkomt en dat mijn toestel gewoon lifetime updates mag ontvangen. Verder zei hij ook dat hoe ouder het toestel is hoe minder vaak je updates krijgt aangeboden.
:? vaag antwoord, zeker gezien onderstaande quote... Je hebt nota bene de laatste versie van de BMW Navigator.
MIjn Navigator VI kreeg kaart versie 2021.10 op 9 juli dit jaar aangeboden, de Navigator hangt zeker niet dagelijks aan de PC dus wellicht was de update al iets eerder beschikbaar.
De knip in het aantal updates zit tussen de NTU-kaart en de NT-kaart (de laatste krijgt er minder), en ligt niet zozeer aan de leeftijd van een bepaald type toestel. De zumo 220, 550, 660 en Nav 4 werken met NT; alle nieuwere met NTU en krijgen dus ook allemaal even vaak een update.
 
Evengoed - Ik baal, want het slaat nergens op dat die optie er niet is. Maar goed - het wordt vanmiddag uitgezocht (als het goed is)
 
Garmin nog maar eens gebeld.

....
Wat de supportmedewerker mij ook wist te verstellen is dat die nieuwe kaart (2021.10 waarsch.) pas in oktober uitkomt en dat mijn toestel gewoon lifetime updates mag ontvangen. Verder zei hij ook dat hoe ouder het toestel is hoe minder vaak je updates krijgt aangeboden.
Huh?
1600162162010.png

Is het hier dan 15 oktober soms?
 
:(

Waarom heb ik dit vage probleem nou weer...
Met de behulpzame Garmin helpdesk, ergens een stuk terug staan mijn ervaringen met Jan, Piet, Truus en Gerda van de helpdesk :+
Affijn, typisch helpdesk met een lijstje standaard vragen, surrogaat oplossingen en herhaling van de zelfde vragen en acties.
 
De helpdeskmedewerker heeft waarschijnlijk zitten kijken onder het kopje “Navigator 4” ipv “Navigator 6”...
 
De helpdeskmedewerker heeft waarschijnlijk zitten kijken onder het kopje “Navigator 4” ipv “Navigator 6”...
Dan krijgen we zo meteen ook nog kastje-naar-de-muur perikelen: Garmin versus BMW - U moet voor dit probleem bij uw BMW Dealer zijn.
Je JaVaWa tooltjes zijn in elk geval betrouwbaar :t
 
Laatst bewerkt:
Dat lijkt ook gezond.
Oh wacht, de properties in dat formaat zie je alleen maar als de Navigator in Mass Storage mode staat.
Heb je dat bewust recent gekozen?

Anders gauw terug naar Media Transfer Protocol (MTP Auto Detect):
Naar het Diagnostic Menu:
  1. Met de kaart zichtbaar even op de "snelheid" drukken.
  2. In het overzicht met tripmeters en snelheden de grote snelheidsmeter ingedrukt houden.

In het Navigator VI Diagnostic Menu.
Scroll omlaag en kies: MTP Settings:


10033.png



Kies: MTP Auto Detect en Sla op:


11091.png
 
Laatst bewerkt:
euh nee - ik heb helemaal niets gekozen - niet bewust
ik zit nu in het tripmeter scherm (alles op 0 jammer genoeg want heb hem gereset), maar als ik op de grote snelheidsmeter druk en tegenlijkertijd de 3 andere paneeltjes (max/gem/tot gem) dan gebeurt er weinig. Doe ik dat goed op die manier ? Was ongeduldig.. Paar seconden ingedrukt houden..
Oh nee - mn headset is er ook uit 😱 ik heb zitten vloeken om dat ding aan de nav te hangen

Edit: Nav stond al op MTP Auto Detect :?
 
Laatst bewerkt:
euh nee - ik heb helemaal niets gekozen - niet bewust
ik zit nu in het tripmeter scherm (alles op 0 jammer genoeg want heb hem gereset), maar als ik op de grote snelheidsmeter druk en tegenlijkertijd de 3 andere paneeltjes (max/gem/tot gem) dan gebeurt er weinig. Doe ik dat goed op die manier ? Was ongeduldig.. Paar seconden ingedrukt houden..
Oh nee - mn headset is er ook uit 😱 ik heb zitten vloeken om dat ding aan de nav te hangen

Edit: Nav stond al op MTP Auto Detect :?
Als de Navigator in MTP mode staat en de computer dat herkent, dan ziet het er zo uit in de Verkenner, met een ander plaatje bij Eigenschappen:
1600232268330.png


En de Navigator in Mass Storge mode presenteerd zich zo:
1600232445309.png

Ondanks Mass Storage Mode laat Garmin Express bij mij wel de kaart opties zien.
Nu ga ik twijfelen of MTP mode "moet" voor juiste herkenning door Garmin Express.
Het is wel vreemd dat je computer blijkbaar die MTP mode niet herkend.

Heb je een andere USB poort van je computer geprobeerd?
 
Nou - ik heb alle usb porten gehad (haha - veel te veel) en ik krijg iedere keer de inhoud van de garmin te zien.
Maar is deze optie echt zo van belang dat het werkt ?
 
als er raar gedrag is, switch hem dan even naar mass storage en dan weer terug naar mtp. misschien is er iets mis met de mtp mode en soms fix je dingen door even heen en weer te switchen.
 
Nee, hij hoeft niet per se in de MTP-stand te staan, in de Mass Storage Mode werkt Express ook.
De zumo's en de Navigators die MTP gebruiken schakelen zelf automatisch over naar de Mass Storage Mode als de computer niet aangeeft dat het met MTP overweg kan. Sluit je zo'n toestel aan op een Mac dan gaat ie altijd over naar de Mass Storage Mode. In Windows kan het ook gebeuren, al is dit niet het gebruikelijke gedrag (er is dan iets niet helemaal goed in je Windows-installatie).
N.B. de zumo XT is een uitzondering op deze regel, die heeft geen Mass Storage Mode meer.
 
Nee, hij hoeft niet per se in de MTP-stand te staan, in de Mass Storage Mode werkt Express ook.
De zumo's en de Navigators die MTP gebruiken schakelen zelf automatisch over naar de Mass Storage Mode als de computer niet aangeeft dat het met MTP overweg kan. Sluit je zo'n toestel aan op een Mac dan gaat ie altijd over naar de Mass Storage Mode. In Windows kan het ook gebeuren, al is dit niet het gebruikelijke gedrag (er is dan iets niet helemaal goed in je Windows-installatie).
N.B. de zumo XT is een uitzondering op deze regel, die heeft geen Mass Storage Mode meer.
Dat MTP niet perse nodig is vermoedde ik al toen ik het vanochtend hier probeerde.
En kan @shades vermoeden dat zijn nieuwe PC met Windows 10 de USB poorten blijkbaar niet goed behandeld, die zouden toch MTP moeten onderstunen of de Garmin driver is niet goed geinstalleerd, deze 4 Garmin items zie ik bij de Apps:
1600257529432.png
 
De Garmin drivers zijn niet bedoeld voor MTP, maar voor toestellen die nog het ouderwetse Garmin-protocol gebruiken. Voor moderne toestellen heb je die drivers helemaal niet nodig.

MTP (Media Transfer Protocol) is een uitvinding van Microsoft, het zit al in Windows ingebouwd sinds XP SP2.
 
De Garmin drivers zijn niet bedoeld voor MTP, maar voor toestellen die nog het ouderwetse Garmin-protocol gebruiken. Voor moderne toestellen heb je die drivers helemaal niet nodig.

MTP (Media Transfer Protocol) is een uitvinding van Microsoft, het zit al in Windows ingebouwd sinds XP SP2.
Ik weet dat MTP een Windows standaard protocol is, maar nadat je BaseCamp en/of Garmin Express hebt geinstalleerd en je daarna de Navigator voor de allereerste keer aan een nieuwe PC of verse Windows (10) installatie koppelt, is Windows toch echt even bezig "iets" te installeren voor dat de Navigator zichtbaar wordt en Garmin Express opent.
 
Terug
Bovenaan Onderaan