Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Current Map Version: 2022.10 (North America) as of March 17th, 2021

Noord Amerika zit al op een 2022 versie.
En Zuid Amerika zijn ze vergeten bij te werken op de pagina.
Zoals vaak is Garmin niet heel duidelijk of nauwkeurig met de informatie voorziening.
Ja dat weet ik dat Noord-Amerika een update heeft gehad, maar ik vind het niet zinvol om dat zo vaak te vervangen, even afhankelijk van de covid situatie zie ik ons toch pas op zijn vroegst in 2022 weer rijden. Immers het plan is van het najaar naar Zuid-Amerika te gaan en dan denk ik toch niet dat we voor mei 2022 in de USA zijn, als we dat al halen. Misschien is de Navigator dan ook al vervangen :) of misschien zelfs wel de hele motor.
 
Hallo, "nieuwe" tweedehands Navigator 6 gekocht. Aangesloten op PC, Garmin Express herkent direct en heeft de nodige updates uitgevoerd. Toestel aangemeld bij Garmin en hij geeft aan dat dit een Noord-Amerika versie is ... ?
Als ik er de Javawa-software op loslaat, dan ziet hij het toestel niet ... Vreemd, met Express lukt dit wel.
Hoe los ik dit op ?
 
Hallo, "nieuwe" tweedehands Navigator 6 gekocht. Aangesloten op PC, Garmin Express herkent direct en heeft de nodige updates uitgevoerd. Toestel aangemeld bij Garmin en hij geeft aan dat dit een Noord-Amerika versie is ... ?
Als ik er de Javawa-software op loslaat, dan ziet hij het toestel niet ... Vreemd, met Express lukt dit wel.
Hoe los ik dit op ?
Zie wellicht mijn probleem in dit draadje op pag 34.....


"Een eerste poging om de Europa versie uit de "winkel" te installeren mislukte, vanwege te weinig ruimte (ergens bij 96%). Dus gingen we eigenlijk al op zoek naar een micro sd card. Maar na het ontkoppelen van pc, bleek er helemaal geen Europese versie op het toestel te staan...... alleen een noord Amerikaanse.

Opnieuw koppelen met Express en de Europese uit de winkel proberen te installeren, hopende op voldoende ruimte nu Europa er helemaal niet meer op stond. Dat was 'm gelukkig..
.."
 
Als ik er de Javawa-software op loslaat, dan ziet hij het toestel niet ... Vreemd, met Express lukt dit wel.
Hoe los ik dit op ?
 
Nou dan vorige rit begon de VI (hardware versie 7) te klieren. Dus goed schoongemaakt maar vandaag bleek het eind van het ding dus daar. Dit was mijn derde sinds 2017. De vorige werd al na de formele garantietermijn vervangen. Ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Ik gebruik als back-up de App met het TFT scherm, maar dat is ook niet erg betrouwbaar is mij wel gebleken. Soms gaat het een hele rit goed en soms loopt het ding vast.
 
Nou dan vorige rit begon de VI (hardware versie 7) te klieren. Dus goed schoongemaakt maar vandaag bleek het eind van het ding dus daar. Dit was mijn derde sinds 2017. De vorige werd al na de formele garantietermijn vervangen. Ik ben benieuwd wat ze nu gaan doen. Ik gebruik als back-up de App met het TFT scherm, maar dat is ook niet erg betrouwbaar is mij wel gebleken. Soms gaat het een hele rit goed en soms loopt het ding vast.
Is treurig, het zou BMW sieren als ze coulant blijven met omruil of die Navigators innemen met een kleine vergoeding zolang er geen (fysiek-) passende vervanger is.
Buiten BMW is er natuurlijk de Garmin XT, met voor de RT's en 1600's een verloopstuk
 
Is treurig, het zou BMW sieren als ze coulant blijven met omruil of die Navigators innemen met een kleine vergoeding zolang er geen (fysiek-) passende vervanger is.
Buiten BMW is er natuurlijk de Garmin XT, met voor de RT's en 1600's een verloopstuk
Denk niet dat er überhaupt een vervanger komt, kijkend naar de nieuwste tft schermen met geïntegreerde navigatie (in combinatie met de BMW NavigatieApp)
 
Denk niet dat er überhaupt een vervanger komt, kijkend naar de nieuwste tft schermen met geïntegreerde navigatie (in combinatie met de BMW NavigatieApp)
Ik betwijfel dat zelf ook, anderzijds is het niet BMW waardig als zij zelf geen nette lange termijn oplossing bieden voor de R1200RT/R1250RT en K1600 bezitters die een motor hebben met navigatievoorbereiding die gemaakt is voor een navigator met de afmetingen en aansluitingen van de BMW Motorrad Navigators IV / V en VI.
BMW is zelf de weg ingeslagen met Garmin en "navigatie voorbereiding" waarmee de deur is dichtgetrokken voor nette alternatieven. Achteraf gezien was dat geen goede keuze.
Of de huidige LCD oplossing met een BMW Motorrad App de juiste weg is betwijfel ik ook, de juiste weg ligt volgens mij in de richting van CarPlay: een open standaard waarmee je als voertuig fabrikant weg blijft van iets waar je niet goed in bent.
 
Ik betwijfel dat zelf ook, anderzijds is het niet BMW waardig als zij zelf geen nette lange termijn oplossing bieden voor de R1200RT/R1250RT en K1600 bezitters die een motor hebben met navigatievoorbereiding die gemaakt is voor een navigator met de afmetingen en aansluitingen van de BMW Motorrad Navigators IV / V en VI.
BMW is zelf de weg ingeslagen met Garmin en "navigatie voorbereiding" waarmee de deur is dichtgetrokken voor nette alternatieven. Achteraf gezien was dat geen goede keuze.
Of de huidige LCD oplossing met een BMW Motorrad App de juiste weg is betwijfel ik ook, de juiste weg ligt volgens mij in de richting van CarPlay: een open standaard waarmee je als voertuig fabrikant weg blijft van iets waar je niet goed in bent.
Kunnen we niet allemaal een bericht sturen naar BMW over het navigatie probleem!
- coulance is altijd netjes,
- maar beter is idd om het geheel te laten her-scapen of hermoduleren, zodat een grotere wel netjes past en het niet voor het dashboard hoeft te hangen ...

Toch???
 
Kunnen we niet allemaal een bericht sturen naar BMW over het navigatie probleem!
- coulance is altijd netjes,
- maar beter is idd om het geheel te laten her-scapen of hermoduleren, zodat een grotere wel netjes past en het niet voor het dashboard hoeft te hangen ...

Toch???
De BMW Motorrad dealers zijn overstelpt met Navigator VI problemen.
Heb je een adres van meneer of mevrouw BMW?
 
Is er niet iemand in de BMW groep die een nieuw dashboard kan ontwikkelen, maken met een 3D printer?


- problemen over of met de Navi VI?
- welke zijn dit?
Had gehoord dat het scherm wat kan plakken bij lage temperaturen, zijn er nog andere problemen dan!
 
Is er niet iemand in de BMW groep die een nieuw dashboard kan ontwikkelen, maken met een 3D printer?
Het is best nog een bonk plastic waar die navigator houder onder zit:
1617380149425.png

Als BMW niet zelf zo'n vervangend stuk met daaronder een houder voor de Garmin XT of TomTom ontwikkeld dan lijkt het me meer iets voor Wunderlich of Touratech om ook de ontwikkeling terug te verdienen.
- problemen over of met de Navi VI?
- welke zijn dit?
Had gehoord dat het scherm wat kan plakken bij lage temperaturen, zijn er nog andere problemen dan!
Het grootste probleem met de Navigator VI is de spookvinger of "ghost finger".
Dit fenomeen onstaat spontaan waarbij het lijkt of een onzichtbare vinger het scherm aanraakt: menu onderdelen komen voorbij, punten op de kaart worden aangewezen, er wordt in- of uitgezoomd of de kaart wordt verschoven.
Remedie is uitzetten (desnoods de batterij loshalen) en opnieuw opstarten waarna het probleem weer voor korte of lange tijd weg blijft.
Het probleem lijkt meestal niet gerelateerd aan een vuil scherm , slecht contact in de houder of te hoge- of lage temperatuur.
Het probleem kan ook niet herleid worden naar een Navigator VI hardware versie en het is ook niet bekend of er ondertussen echte verbeterde Navigator VI exemplaren zijn.
Tot nu of kort geleden waren Garmin of BMW coulant met gratis omruilen van een Navigator VI met dit probleem.

Zonder spookvinger werkt de Navigator VI probleemloos en heeft een uitstekend afleesbaar scherm maar biedt geen waar voor het geld: de CPU is tamelijk traag, de leuke mogelijkheden als "bochtige wegen" of "rondreis" zijn practisch onbruikbaar, de Mijn motorfiets app (alleen voor geselecteerde BMW motorfietsen) is niet echt interessant.
 
Laatst bewerkt:
Het is best nog een bonk plastic waar die navigator houder onder zit:
Bekijk bijlage 1614756
Als BMW niet zelf zo'n vervangend stuk met daaronder een houder voor de Garmin XT of TomTom ontwikkeld dan lijkt het me meer iets voor Wunderlich of Touratech om ook de ontwikkeling terug te verdienen.

Het grootste probleem met de Navigator VI is de spookvinger of "ghost finger".
Dit fenomeen onstaat spontaan waarbij het lijkt of een onzichtbare vinger het scherm aanraakt: menu onderdelen komen voorbij, punten op de kaart worden aangewezen, er wordt in- of uitgezoomd of de kaart wordt verschoven.
Remedie is uitzetten (desnoods de batterij loshalen) en opnieuw opstarten waarna het probleem weer voor korte of lange tijd weg blijft.
Het probleem lijkt meestal niet gerelateerd aan een vuil scherm , slecht contact in de houder of te hoge- of lage temperatuur.
Het probleem kan ook niet herleid worden naar een Navigator VI hardware versie en het is ook niet bekend of er ondertussen echte verbeterde Navigator VI exemplaren zijn.
Tot nu of kort geleden waren Garmin of BMW coulant met gratis omruilen van een Navigator VI met dit probleem.

Zonder spookvinger werkt de Navigator VI probleemloos en heeft een uitstekend afleesbaar scherm maar biedt geen waar voor het geld: de CPU is tamelijk traag, de leuke mogelijkheden als "bochtige wegen" of "rondreis" zijn practisch onbruikbaar, de Mijn motorfiets app (alleen voor geselecteerde BMW motorfietsen) is niet echt interessant.
Wowww Wouter, dit ziet er strakker uit met de XT dan op sommige andere foto's die ik zie. Zou je eens een paar andere foto's erbij willen maken van opzij en afstand versus je cockpit opzij?
- welke dasboard heb jij hier, is dit de nieuwste waar ook de VI in past,
- ik heb nl. een IV, dus moet dan sowieso een grotere of nieuwere dasboard voor ik de XT kan plaatsen denk ik!

- duidelijke antwoorden en heel begrijpelijk allemaal, dank voor je genomen moeite.
- ben denk ik er helemaal uit, daar mijn K1600 uit 2012 komt en dan idd over ga op XT.
- nu eerst mij Garmin 590LM eerst goed verkopen met 2 TPMS sensoren erbij, hoofdprijs niet nodig, maar redelijke prijs.

Alvast (weer) bedankt Wouter.
 
Wowww Wouter, dit ziet er strakker uit met de XT dan op sommige andere foto's die ik zie. Zou je eens een paar andere foto's erbij willen maken van opzij en afstand versus je cockpit opzij?
- welke dasboard heb jij hier, is dit de nieuwste waar ook de VI in past,
- ik heb nl. een IV, dus moet dan sowieso een grotere of nieuwere dasboard voor ik de XT kan plaatsen denk ik!

- duidelijke antwoorden en heel begrijpelijk allemaal, dank voor je genomen moeite.
- ben denk ik er helemaal uit, daar mijn K1600 uit 2012 komt en dan idd over ga op XT.
- nu eerst mij Garmin 590LM eerst goed verkopen met 2 TPMS sensoren erbij, hoofdprijs niet nodig, maar redelijke prijs.

Alvast (weer) bedankt Wouter.
Peter,
Die foto is van mijn Navigator VI op mijn R1200RT-LC, de standaard situatie dus zoals BMW het verzonnen heeft (op mijn RT kun je er een Navigator IV / Zumo 660, een Navigator V of een Navigator VI in klikken). Volgens mij geldt dat ook voor de K1600.
Elders in het forum staan foto’s van RT’s met een Garmin XT, die XT moen dan wel een eind naar voren komen om in die uitsparing te passen.
Bij de K1600 gaat de navigator toch van bovenaf in een soort lade? Een XT zal dan denk ik echt niet passen.
 
Peter,
Die foto is van mijn Navigator VI op mijn R1200RT-LC, de standaard situatie dus zoals BMW het verzonnen heeft (op mijn RT kun je er een Navigator IV / Zumo 660, een Navigator V of een Navigator VI in klikken). Volgens mij geldt dat ook voor de K1600.
Elders in het forum staan foto’s van RT’s met een Garmin XT, die XT moen dan wel een eind naar voren komen om in die uitsparing te passen.
Bij de K1600 gaat de navigator toch van bovenaf in een soort lade? Een XT zal dan denk ik echt niet passen.
Idd. Navigatie gaat er van boven in. De XT is er wel in te krijgen....mogelijk met een klein beetje kunst en vliegwerk.
De kijkopening van het kunststof raamwerk is echter te klein. Dat is het voor de VI al naar mijn mening, ondanks dat de versie op de foto al af fabriek voor de VI bedoeld is.
Er zijn voor de K1600 minstens 2 versies beschikbaar zover ik weet. Kleiner raamwerk voor IV en V en het grotere voor de VI.
Gewoon zwart kunststof kost zo'n €40,- tot 60,- en de gelakte (in kleur van de motor) ongeveer €110,-
1617627659779.png

1617627709992.png

1617628103754.png

1617627757508.png
 
Ik had nog niets gehoord van de dealer. Zaterdag wilde ik een route rijden, alles haperde. Dus wat doet de boze witte man op tweede paasdag?
Beste xxx
De Navigator VI is inmiddels tamelijk onbruikbaar om routes mee te rijden. Resetten(hard) en scherm poetsen helpen niet.
Ben je nog wat verder gekomen met BMW?
Ik zie dat ze in andere landen (als de unit vervangen wordt door dit falen) een formulier vast bijsluiten waarmee je een volgende kan bestellen mocht hij het niet goed doen en dat ze tot vijf jaar na aanschaf omruilen.
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, een apparaat van €800 en dan dit.

Mijn alternatief was natuurljk om de app te gebruiken met het TFT scherm, maar ook dat werkt niet echt goed, de BT verbinding met mijn iPhone 12 pro valt regelmatig uit en als dat niet gebeurt, dan loopt het TFT scherm wel weer eens vast door de navigatie.
Ik voel me zo een Beta tester.

En dat nog los van de disfunctionerende motor….
Die houdt steeds in heeft dan geen vermogen, het remlicht gaat branden (aldus mijn vrouw die achter me reed) en geen storingsmelding. Meerdere keren gebeurt, computer uitgelezen, meerdere keren, bestand naar Berlijn.... GSA1250 model 2020, 35 k op de teller
Dus hoe nu verder?

Met vriendelijke groet
Hans

Ik ben benieuwd....
 
@hans, is er een verband tussen dat inhouden en remlicht? Zo ja, sluit dan uit dat je niet per ongeluk op je achterrem staat. Dat zal idd niet in foutlogs terugkomen. Als je een adventure hebt, klap dan je achterremdingetje op. Of zet heel bewust je rechtervoet naar achteren op het stepje.
Problemen hebben vaak een simpele oorzaak en maar zelden een ingewikkelde.

En dat nav VI issue, voor zover ik het hoor, mee naar je BMW dealer gaan en dan ruilen ze hem om.
Online moet je het maar even vergeten. Welkom terug in de oude wereld. (mijne is vooralsnog goed, fingers crossed)
 
Ik had nog niets gehoord van de dealer. Zaterdag wilde ik een route rijden, alles haperde. Dus wat doet de boze witte man op tweede paasdag?
Beste xxx
De Navigator VI is inmiddels tamelijk onbruikbaar om routes mee te rijden. Resetten(hard) en scherm poetsen helpen niet.
Ben je nog wat verder gekomen met BMW?
Ik zie dat ze in andere landen (als de unit vervangen wordt door dit falen) een formulier vast bijsluiten waarmee je een volgende kan bestellen mocht hij het niet goed doen en dat ze tot vijf jaar na aanschaf omruilen.
Ik ben er eigenlijk wel klaar mee, een apparaat van €800 en dan dit.

Mijn alternatief was natuurljk om de app te gebruiken met het TFT scherm, maar ook dat werkt niet echt goed, de BT verbinding met mijn iPhone 12 pro valt regelmatig uit en als dat niet gebeurt, dan loopt het TFT scherm wel weer eens vast door de navigatie.
Ik voel me zo een Beta tester.

En dat nog los van de disfunctionerende motor….
Die houdt steeds in heeft dan geen vermogen, het remlicht gaat branden (aldus mijn vrouw die achter me reed) en geen storingsmelding. Meerdere keren gebeurt, computer uitgelezen, meerdere keren, bestand naar Berlijn.... GSA1250 model 2020, 35 k op de teller
Dus hoe nu verder?

Met vriendelijke groet
Hans

Ik ben benieuwd....
Je bent goed bezig!
Gelukkig...of helaas, functioneert mijn 2e Navigator VI al anderhalf jaar goed, maar eigenlijk heb ik in 2020 te weinig gereden om het goed te beoordelen. Voor het gevoel blijft het in elk geval een onbetrouwbaar ding.
Nogmaals, het zou BMW sieren hier gewoon open over te zijn. Eindeloos de Navigator VI omruilen is ook geen oplossing. Een gratis Zumo XT hoeft denk ik ook niet.
Maar tegen een schappelijke inruilprijs een ombouw set met XT lijkt me alleszins redelijk.
Met ombouwset bedoel ik ook een nette aanpassing voor de RT’s en K’s met navigatie integratie, waarbij ze de Mijn motorfiets app mogen vergeten.
BMW Motorrad: verzin een list.
 
Vorig jaar ging ik terug met mijn 8e unit. In Nederland wordt bij BMW niet geruild na de garantieperiode. Bij Garmin boden ze een gratis Zumo 590 aan (refurbished) . Maar ja, dan ben je wel de besturing via het 'wonderwiel' kwijt.
En mijn geluk, ik kocht het toestel in Duitsland en ja.... daar ruilen ze tot 3 jaar gewoon om en ook ik kreeg een formulier erbij om het bij de volgende keer weer te kunnen ruilen.
Tot nu toe gaat het goed. Bij mij begint de 'ellende' als de unit erg warm wordt.
De fout, zoals mij verteld is, "één van de 4 glas lagen" die gaat verschuiven ==> spanning op de druk-gevoelige laag (touchscreen).
BMW én Garmin weten dit.
Ik hoop zelf op een nette oplossing van BMW, maar betwijfel dat evenals de komst van een nieuw model navi.
En zolang de koppeling met het 'wonderwiel' uitblijft, is de XT geen optie. (totdat deze unit ook defect gaat!)
Dan bouw ik de motor zelf om, want de vlucht naar het TFT scherm is voor mij zeker geen optie.
 
Ik ben al bij de dealer geweest en die vroeg mij het een dag of tien geleden op de mail te zetten. De huidige is mijn derde en die werd na 2.6 jaar omgeruild. Dus ook al buiten de garantie. Dit was dus even een pittige reminder.

Wat betreft het remlicht: ik reed 100% zeker niet met mijn voet op de rem. Vorige keer hield hij zelfs zodanig in dat de motor afsloeg. Dit is mijn zesde GSA. Ik reed inmiddels 500k km op een GSA. Dit is de tweede met nukken. De vorige was mijn eerste van 2007, die uiteindelijk door de dealer is teruggenomen na 20 maanden gelazer. Daarna ging het goed op een lekkende schokbreker na. Ik reed zelfs in het afgelopen jaar nog 35 k km. Mijn vorige van 2017 heb ik eind 2019 ingeruild met 78k km op de teller en geen klap verkeerd (die had ik moeten houden) Nou ja zonder dat ik arrogant wil klinken, doe ik dat toch 🤣. Sorry daarvoor 🤟
 
Laatst bewerkt:
De motor is 5 dagen bij de dealer geweest om het probleem te analyseren. Ik denk dat ze alles hebben nagekeken. Ze doen echt hun best...
kwam net dit verhaaltje tegen:

bleek geen tps defect te zijn, maar er was een bmw bulletin om toleranties van signalen iets ruimer te zetten.
mss herken je je in dat verhaal en ligt daar je antwoord.
 
Terug
Bovenaan Onderaan