Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Vanaf 11 mei 2018 wordt Text software version 1.50 aangeboden:
Garmin: BMW Motorrad Navigator VI Text Updates & Downloads
Garmin Express haalt ongemerkt dit bestand op:
http://download.garmin.com/software/BMWMotorradNavigatorVIText_150.rgn
Garmin Express plaats het als D636500.zip in de Garmin folder van de Navigator.
Na installatie en herstart door de Navigator blijkt de Text versie nog steeds 1.40 te zijn en zal Garmin Express de Update blijven aanbieden.
In het .rgn (openen met 7-Zip) en .zip bestand staan een D636500.ver en per taal een .glx bestand die als versie 1.40 aangeven.

Bovenstaand heb ik met hulp van andere bronnen en eigen onderzoek uitgepluisd en zeer uitgebreid per e-mail met Garmin Support Nederland gedeeld.
Na diverse e-mails heen en weer wijst Garmin mij zeer bot naar BMW.
De text update is uiteindelijk te onbelangrijk voor mij om me druk om te maken.
Ik start soms de update (gisteren nog), de fout is er nog steeds.
De BMW Helpdesk in Duitsland heeft gereageerd op mijn vraag over dit probleem en geeft aan dat Garmin het probleem heeft opgelost met een update van Garmin Express.
En zowaar, vandaag werd Garmin Express 6.7.2.0 aangeboden.
Opnieuw wordt Text Update 1.50 aangeboden en geinstalleerd.
Alleen vraagt de Navigator VI nu niet om een herstart.
De text versie blijkt nu wel 1.50 te zijn.
Garmin Express blijft echter nog steeds hardnekkig update Text 1.50 aanbieden.

Harde reset, en verwijderen van GarminDevice.xml ten spijt.
Ik heb de Duitse BMW helpdesk bedankt en ingelicht.
 
Verder onderzoek wijst uit:

De volgende bestanden bevatten foute versie informatie voor update D636500 (is Text update):
-Navigator: \Garmin\GarminDevice.xml
-Windows: C:\ProgramData\Garmin\CoreService\device_list.xml
Aangegeven wordt: MajorVersion = 1 en MinorVersion = 40

Ik ga nog een poging wagen Garmin en/of BMW hier over in te lichten.
 
Werkt bij jou het muziekafspelen wel?
Ik gebruikte het i.c.m. een Sena 20S en het geluidsvolume is maximaal 50%.
Alle geluidsinstellingen van de mixer in de VI staan op 100%, weer een bug :(
De navigatiestem is overigens wel in orde, het geluid op mijn iPhone 7 staat op maximaal,
maar dit maakt niets uit.
De bediening van het afspelen via de VI is bij mij ontzettend traag, zeg maar gerust niet echt bruikbaar. Ik denk dat ik mijn iPhone maar direct koppel aan de 20S, ik heb hem inmiddels van de VI ontkoppelt en de app van mijn telefoon verwijdert (doet niets nuttigs :? ).

Nee, muziek heeft gewerkt, werkt niet meer. Ik heb de Sena ontkoppeld van de BMW Navigator. Dus muziek op het schijfje heeft 0 functie nu. Ergens vindt ik het onbegrijpelijk dat anno 2018 het niet mogelijk is om probleemloos met een navigatie unit te kunnen werken.

Ik ga eerst met de nieuwe Garmin Express proberen North America te laden, als dat niet werkt de harde reset van BMW-Wouter proberen en als dat niet lukt nog maar eens met Garmin bellen...
 
Ik heb het volgende gedaan en het werkt uitstekend, geen problemen met geluid via mp3 optie of streamen van de iPhone.
Voor aanvang eerst het volgende doen.
zorg dat je alle BT koppelingen/ pairingen hebt verwijderd, dat geldt dus zowel voor de Navigator, iPhone en de Sena. (dus verwijder op alle devices de BT koppelingen)
1. Koppeling Sena aan Navigator:
check in de Navigator, dat BT aan staat en waarneembaar is (dus niet uitschakelen)
Sena configuratie/setup kiezen voor een BT koppeling, bij voorkeur 2e telefoonkoppeling
Navigator laten zoeken naar toestellen en dan kiezen voor de Sena, SCU oid
2. Telefoon koppelen aan Navigator
Dit is verschillend voor elk merk, maar vanuit de Navigator zoeken naar toestellen en dan de telefoon gaan pairen
Dit is de juiste volgorde van koppelen van zowel headset als telefoon met de Navigator.
Deze methode werkt voor mij foutloos en alle functionaliteiten werken daarna ook naar behoren

Ik kan telefoneren, mp3 afspelen vanaf de microsd (mp3 map), muziek streamen van de iPhone via BTetc.
Wel een puntje van aandacht is, dat je de geluidsetting van de telefoon op maximaal zet
 
Laatst bewerkt:
OK Charleyr, wellicht dat ik dit eens ga proberen. Vraagje: krijg je nog wel meldingen van Flitsmeister door op de Sena op deze manier gekoppeld?
 
Noord Amerika is met succes geladen na Garmin Express te hebben geüpdate, ik blijf wel het gezeur om update 1.5 houden. Net als BMW-Wouter. Hopelijk komt er vlotjes een oplossing.
 
OK Charleyr, wellicht dat ik dit eens ga proberen. Vraagje: krijg je nog wel meldingen van Flitsmeister door op de Sena op deze manier gekoppeld?

Nee, want je gebruikt de navigator 6 als centraal BT punt.
Wat je evt kan doen om de verbale flitsmeister meldingen door je Sena te horen is om nog een extra pairing te maken van de iPhone naar de Sena.
Ik heb dat zelf in het begin gehad, maar zag daar het nut niet van in, omdat ik alles via de Navigator doe, maar het werkt wel hoor.
Uiteraard moet je deze pairing altijd als laatste uitvoeren, dan gebruik je het andere kanaal van de Sena voor de rechtstreekse pairing met je telefoon.
 
Noord Amerika is met succes geladen na Garmin Express te hebben geüpdate, ik blijf wel het gezeur om update 1.5 houden. Net als BMW-Wouter. Hopelijk komt er vlotjes een oplossing.
Jeroen,
Ik wil even verifieren of je het zelfde ziet als ik.
Kijk minstens naar de items 1, 2 en 3.
De items 4 en 5 alleen uitvoeren als je bekend bent met bestand systemen.

1)
Instellingen>Toestel>Over
Zie je hier:
Tekstversie: 1.50 (Nederlands)

2)
Je Garmin Express versie is 6.7.2.0?

3)
Garmin Express blijft Tekst update 1.50 aanbieden?

4)
In de Navigator (eerst naar je computer kopieren): \Garmin\GarminDevice.xml
Vind je daar dit terug?
<UpdateFile><PartNumber>006-D6365-00</PartNumber><Version><Major>1</Major><Minor>40</Minor></Version><Path>Garmin</Path><FileName>D636500.zip</FileName></UpdateFile>

Hier staat verkeerde versie informatie (Minor moet 50 zijn).

5)
Op de computer: C:\ProgramData\Garmin\CoreService\device_list.xml
Vind je daar dit terug?
<UpdateFile>

<PartNumber>006-D6365-00</PartNumber>

<Version>

<Major>1</Major>

<Minor>40</Minor>

</Version>

<Path>Garmin</Path>

<FileName>D636500.zip</FileName>

</UpdateFile>


Ook daar staat verkeerde versie informatie (Minor moet 50 zijn).

Ik heb ondertussen alles wat ik kan bedenken geprobeerd, onder andere:
  1. GarminExpress helemaal verwijderd en opnieuw geinstalleerd.
  2. De Navigator terug zetten naar Tekstversie 1.40 (die vraagt daarna om een herstart), en opnieuw de update naar 1.50 uitvoeren (vraag niet om herstart, herstart is wel nodig om de update door te voeren).
  3. In de bestanden GarminDevice.xml en device_list.xml minor veranderd in 50, deze wordt echter hardnekkig terug gezet naar 40.
  4. Tevergeefs gezocht op de navigator en in een backup daarvan (inclusief de .system folder) op mijn computer naar iets dat verder verwijst naar tekst versie 1.40.

dank je,
Wouter
 
Laatst bewerkt:
Voor de zekerheid: je Navigator geeft wel aan Textversie: 1.50 ?

jazeker, dat zie ik in de info staan, dus op e.o.a. manier, wordt de text language update, niet goed verwerkt en ziet garmin express dus nog steeds de 1.5 versie als update!
full
 
jazeker, dat zie ik in de info staan, dus op e.o.a. manier, wordt de text language update, niet goed verwerkt en ziet garmin express dus nog steeds de 1.5 versie als update!
Dan lijkt het opnieuw een probleem in die tekst update (niet uniek voor jouw of mijn Navigator), wat ik tot zover achterhaald heb staat al in een eerdere post.
Je Navigator VI is bijna dentiek aan die van mij: ik zie bij jou echter BMW Motorrad 12.00 terwijl die van mij versie 11.00 heeft.

~[EDIT]
BMW Motorrad 12.00 staat nu ook op mijn Navigator, dit is de dealer database.
De Nederlandse BMW Motorrad site biedt een oude versie aan, versie 12 vind je hier (installatie handleiding in de zip file):
http://www.bmw-motorrad.com/_common...orrad_Navigator_VI_Haendlerdatenbank_2017.zip
 
Laatst bewerkt:
BMW-Wouter, ik ben afgelopen dagen aan het vliegen geweest, weinig op internet gezeten... dus ook je tips gemist. Luxe: ik ga vandaag op vakantie! De Navigator gaat dus mee omdat ik daarmee ga navigeren (zuignap in de auto), ik zal in een verloren uurtje in een B&B je stappen doorlopen. Ik vermoed overigens dat er echt wel tekst versie 1.5 op mijn unit zit aangezien ik nu ongeveer 20x heb gezegd tegen het ding dat ie die mag installeren.

Wat ik veel gekker vindt: mijn SD kaartje zegt dat ie tig gigabyte aan data heeft maar waar dat dan in zit? Als ik 1 voor 1 de mapjes langs ga en dan op "eigenschappen" klik, kom ik in totaal niet aan dat getal. In de root map staan wel niet aanklikbare bestandjes, ik vermoed dat er een incomplete kaart update op het schijfje staat, of wellicht zelfs meerdere, aangezien ik meerdere keren geprobeerd heb Noord Amerika op dat schijfje te krijgen (wat uiteindelijk wel gelukt is)...
 
BMW-Wouter, ik ben afgelopen dagen aan het vliegen geweest, weinig op internet gezeten... dus ook je tips gemist. Luxe: ik ga vandaag op vakantie! De Navigator gaat dus mee omdat ik daarmee ga navigeren (zuignap in de auto), ik zal in een verloren uurtje in een B&B je stappen doorlopen.
Mooi, ik heb de Navigator VI laatst in de auto gebruikt voor een toer door Noorwegen (deels de Noordkaap route die ik vorig jaar op de motor gereden heb).
Ik vermoed overigens dat er echt wel tekst versie 1.5 op mijn unit zit aangezien ik nu ongeveer 20x heb gezegd tegen het ding dat ie die mag installeren.
Dat is wel te hopen ;-)
Wat ik veel gekker vindt: mijn SD kaartje zegt dat ie tig gigabyte aan data heeft maar waar dat dan in zit? Als ik 1 voor 1 de mapjes langs ga en dan op "eigenschappen" klik, kom ik in totaal niet aan dat getal. In de root map staan wel niet aanklikbare bestandjes, ik vermoed dat er een incomplete kaart update op het schijfje staat, of wellicht zelfs meerdere, aangezien ik meerdere keren geprobeerd heb Noord Amerika op dat schijfje te krijgen (wat uiteindelijk wel gelukt is)...
Wellicht verborgen folders?
Kaartje (met adapter) in je laptop steken en via de Windows Explorer instellingen verborgen folders en bestanden zichtbaar maken?
Misschien lukt dit ook als je de Navigator via het verborgen service menu op Mass Storage instelt en op je computer aan sluit.
 
Laatst bewerkt:
Nou, schiet mij maar lek.
Vanochtend de nieuwe kaartversie 2019.20 geinstalleerd en daarna geen vervelende 1.50 text update melding meer
full
 
Laatst bewerkt:
2018083015382287-IMG_4970-L.jpg


Het weer werkt niet helemaal mee, maar de Navigator VI dan weer wel. De vrij nieuwe huurauto wist de weg naar mijn oom niet te vinden, dit huis staat er pas 2 jaar. Maar de Navigator VI zet ons keurig voor de deur af.

Je tips met het kaartje ga ik thuis proberen, na de vakantie. Als de dood dat ik ben dat ik mijn Noord Amerika kaart ga vernachelen...
 
De Noord Amerika kaart op je SD is herkenbaar aan de extentie .img.
Daarnaast zal deze extra kaart in de map Garmin op je sd kaart zich bevinden.
Alles wat buiten deze map zich bevind, kan je gewoon deleten, of je moet wellicht nog een map mp3 hebben, daar zit dan je zelfgeplaatste mp3 nummers in.
Op mijn externe sd kaart op de navigator is dit zo en ook op mijn voormalige Zumo
 
Nou, schiet mij maar lek.
Vanochtend de nieuwe kaartversie 2019.20 geinstalleerd en daarna geen vervelende 1.50 text update melding meer
[afbeelding]
Heb je niet te vroeg gejuigd?
Direct na de 2019.20 kaart update, met de Navigator VI nog aangesloten, wordt de Text update inderdaad niet meer aangeboden.
Als ik de Navigator los koppel, opstart en weer op de computer aansluit, dan biedt Garmin Express opnieuw Text versie 1.50 aan:

full
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Het weer werkt niet helemaal mee, maar de Navigator VI dan weer wel. De vrij nieuwe huurauto wist de weg naar mijn oom niet te vinden, dit huis staat er pas 2 jaar. Maar de Navigator VI zet ons keurig voor de deur af.

Je tips met het kaartje ga ik thuis proberen, na de vakantie. Als de dood dat ik ben dat ik mijn Noord Amerika kaart ga vernachelen...
Stoer man.
Je rijd wel te snel :P
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan