Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Ik vermoed als je eerst de oude tekst 1.50 update (die in werkelijkheid 1.40 was) hebt geladen, dat de werkelijke tekst 1.50 update aangeboden blijft worden.
De navigator van een maand oud zal wel direct de juiste tekst 1.50 versie ontvangen hebben en intern de juiste vlaggetjes gezet hebben.

Ik vermoed dat voor de units die de verkeerde update eenmaal gehad hebben de oplossing ligt in het werkelijk opnieuw kunnen laden van de hele navigator, of weten welk vaggetje je ergens in een interne database goed moet zetten. Of wachten op een tekst 1.60 update.

In principe dus de Navigator leeg maken en geheel opnieuw beginnen?
Ik heb het ooit met de Zumo's gedaan, maar ik ga eerst wel eens zoeken of dit mogelijk is en wat je ervoor nodig hebt, want heb je genoeg aan een gupdate.gcd file.

De firmware is makkelijk te downloaden Index of /perry/zumo
beschrijving Garmin Firmware manuell aktualisieren + Downgrade » GPS Radler
Ik wil eigenlijk de hele navigator dus leegmaken, met dan in een map de .gcd file, maar staat nergens beschreven, zoek verder!
 
Laatst bewerkt:
Ik zou zeker niet de Navigator helemaal leegmaken, dat is een recept voor nog veel meer ellende...

Hoeft ook niet, je zou wel de tekstbestanden kunnen wissen, die staan in de map "Text" (maak wel een backup!) en Express ze er weer opnieuw op laten zetten.
Ik betwijfel het of het downgraden van de firmware iets helpt, maar kwaad kan het niet.
En tenslotte: je kunt ook de meldingen over een update negeren, zo'n ramp is dat toch niet?
 
In principe dus de Navigator leeg maken en geheel opnieuw beginnen?
Ik heb het ooit met de Zumo's gedaan, maar ik ga eerst wel eens zoeken of dit mogelijk is en wat je ervoor nodig hebt, want heb je genoeg aan een gupdate.gcd file.

De firmware is makkelijk te downloaden Index of /perry/zumo
beschrijving Garmin Firmware manuell aktualisieren + Downgrade » GPS Radler
Ik wil eigenlijk de hele navigator dus leegmaken, met dan in een map de .gcd file, maar staat nergens beschreven, zoek verder!
Het laden van de beschikbare .gcd file blijft denk ik als een update werken.
Vermoedelijk zit de verkeerde vlag voor de tekst versie ergens in de verborgen .System\SQLite database.
Eens met JaVaWa: negeer die tekst update voorlopig.
Het zou wel mooi zijn als iedereen die het fenomeen ziet de Garmin helpdesk met een e-mail hier over verblijdt.
 
Nou, gisteren weer een ander, (nieuw), probleempje ondervonden, tijdens het rijden van een route.
Halverwege de route, na een rotonde, bleef de audio steken op rotonde.
De navigator bleef dus alleen het woord rotonde roepen, constant, terwijl de route op het scherm wel werd geactualiseerd.
Zelfs na uit/aanzetten helaas weer hetzelfde, route verwijderd opnieuw laden, audio "rotonde" gaat gewoon door.
Ik heb vervolgens de batterij losgehaald, gelukkig heb ik standaard een kleine kruiskop schroevedraaier bij me.
Daarna probleem opgelost.
Zelfde ervaring hier! Alleen ik had geen klein genoeg schroevendraaiertje, maar een zakmes was ook goed genoeg om hem open te maken en de accu los te koppelen. Wel een beetje raar voor zo'n gruwelijk duur ding......
 
Ik kwam zojuist tot dezelfde conclusie als BMW Wouter, mijn nieuwe Navigator VI is niet "bevuild", de oude wel, dit zijn twee screenshots van daarnet:
RTGSNavVI.jpg

Dit is dus de "oude" (wel een dik jaar oud!)

RooSNavVI.jpg

En dit de nieuwe. Enfin, ik rij morgen voor Karin (op RooS) en we hebben intercom, dus ik denk dat het wel los gaat lopen ook al klopt bij haar de Tekst update niet in haar oude unit..
 
Ik zou zeker niet de Navigator helemaal leegmaken, dat is een recept voor nog veel meer ellende...

Hoeft ook niet, je zou wel de tekstbestanden kunnen wissen, die staan in de map "Text" (maak wel een backup!) en Express ze er weer opnieuw op laten zetten.
Ik betwijfel het of het downgraden van de firmware iets helpt, maar kwaad kan het niet.
En tenslotte: je kunt ook de meldingen over een update negeren, zo'n ramp is dat toch niet?


Heeft iemand het verwijderen van het tekst bestand al uitgeprobeerd?
 
Ik heb NL support ook aangeschreven voor het tekst update "gezeur" in Express

Roelof.
 
Heeft iemand het verwijderen van het tekst bestand al uitgeprobeerd?
Dit is zo'n beetje het hele verhaal van mijn onderzoek bijelkaar voor het probleem met tekst update 1.50 op de Navigator VI:

Vanaf 11 mei 2018 wordt de tekst versie 1.50 update aangeboden, dit bleek echter versie 1.40 te zijn.
Vanaf 13 augustus 2018 is de update aangepast en bevat het werkelijk versie 1.50.
Garmin Express blijft de tekst versie 1.50 update aanbieden.

De tekst update verloopt als volgt:
  1. Garmin Express haalt dit bestand op: http://download.garmin.com/software/BMWMotorradNavigatorVIText_150.rgn
  2. Garmin Express plaatst de update als D636500.zip in de Garmin folder van de Navigator.

Foute versie informatie vind je in deze twee bestanden:

In de Navigator: \Garmin\GarminDevice.xml
<UpdateFile><PartNumber>006-D6365-00</PartNumber><Version><Major>1</Major><Minor>40</Minor></Version><Path>Garmin</Path><FileName>D636500.zip</FileName></UpdateFile>

*Minor moet 50 zijn.

Op de computer (in een verborgen folder): C:\ProgramData\Garmin\CoreService\device_list.xml
<UpdateFile>
<PartNumber>006-D6365-00</PartNumber>
<Version>
<Major>1</Major>
<Minor>40</Minor>
</Version>
<Path>Garmin</Path>
<FileName>D636500.zip</FileName>
</UpdateFile>

*Minor moet 50 zijn.

Dit zijn stappen die ik in verschilende volgordes en combinaties geprobeerd heb:
  1. Navigator terug naar tekst versie 1.40 (als volgt: kopieer de oude D636500.zip in de Garmin folder, na opstarten meldt de Navigator dat er een update beschikbaar is en een herstart nodig is, na herstart is de tekst versie terug naar versie 1.40).
  2. Na installatie van tekst update 1.50 vraagt de Navigator NIET om een herstart (zoals na installatie van tekst versie 1.40), na een handmatige herstart is de tekst versie 1.50.
  3. Inhoud van D636500.zip van de valse versie 1.50 (11 mei) en de echte versie 1.50 (13 augustus) vergeleken, enige verschil lijkt de versie informatie in de D636500.ver en de .glx bestanden.
  4. Verwijder (includief alle data) en her-installeer Garmin Express.
  5. Verwijder (inclusief alle backups) de Navigator als bekend apparaat van Garmin Express.
  6. Harde-reset van de Navigator na installatie van tekst versie 1.40 (start de Navigator, vinger op rechter onderhoek van het touchscreen houden, tot “loading” verschijnt).
  7. Harde-reset van de Navigator na installatie van tekst versie 1.50 (start de Navigator, vinger op rechter onderhoek van het touchscreen houden, tot “loading” verschijnt).
  8. Wis gebruikers gegevens van de Navigator: Instellingen > Menu (=links boven) > Wis gebruikersgegevens.
  9. Verwijder \Garmin\GarminDevice.xml van de Navigator.
  10. Installeer Garmin Express op een PC die nog nooit Garmin software heeft gehad en sluit de Navigator aan.
  11. In GarminDevice.xml (Navigator) minor veranderd in 50, deze wordt echter terug gezet naar 40.
  12. In device_list.xml (PC) minor veranderd in 50, deze wordt echter terug gezet naar 40.
  13. Tevergeefs gezocht op de navigator en in een backup daarvan (inclusief de .system folder) op mijn computer naar iets dat verder verwijst naar tekst versie 1.40.

Een wezenlijk verschil zie ik bij stap 2, waar de Navigator niet om een herstart vraagt: iets denkt dus dat er geen update is.
 
Laatst bewerkt:
Wat mijn vraagtekens alleen maar groter maakt in dit verhaal: beide navigatie units van ons worden via exact dezelfde computer beheerd via Garmin Express, de nieuwste taalt niet naar een update (tekst 1.5), de oudste wel.
En ondertussen vindt Garmin Express elke keer bij het opstarten “een nieuw apparaat”, te weten de Navigator IV die al dik een jaar geleden verkocht is...
 
Wat mijn vraagtekens alleen maar groter maakt in dit verhaal: beide navigatie units van ons worden via exact dezelfde computer beheerd via Garmin Express, de nieuwste taalt niet naar een update (tekst 1.5), de oudste wel.
En ondertussen vindt Garmin Express elke keer bij het opstarten “een nieuw apparaat”, te weten de Navigator IV die al dik een jaar geleden verkocht is...
Hiervoor zou ik als eerste proberen Garmin Express te verwijderen, inclusief alle opgeslagen data.
PC herstarten, eventueel controleren of er geen Garmin Express restanten in de verborgen folder C:\ProgramData\Garmin\ zijn achtergebleven.
Garmin Express opnieuw installeren.
 
De unit heeft een prachtig helder scherm, de integratie met de motor is ook prima en tot op heden doet ie goed wat ie moet doen: route begeleiding geven waarbij mijn vrouw en ik dezelfde opdrachten krijgen (dat was wel eens anders toen we Navigator IV en Garmin 660 tegelijk reden met exact dezelfde gpx en exact dezelfde instellingen).
Maar of ik dit apparaat nou zou aanbevelen....
Gegeven de hoge prijs en gedoe met software en niet goed koppelen met de iPhone (Androïd lijkt beter te gaan heb ik van horen zeggen) neig ik naar “Nee”....
 
Hiervoor zou ik als eerste proberen Garmin Express te verwijderen, inclusief alle opgeslagen data.
PC herstarten, eventueel controleren of er geen Garmin Express restanten in de verborgen folder C:\ProgramData\Garmin\ zijn achtergebleven.
Garmin Express opnieuw installeren.
Ik heb dit al eens gedaan op basis van instructies van Garmin (nadat ik deze klacht had gemeld bij Garmin). Toen heeft Express enige tijd geen “nieuw oud” apparaat gevonden. Na de laatste update was het weer “raak”. Ik klik hem nu maar gewoon steevast weg. Heb ook al de variant “toevoegen” en daarna “verwijderen” geprobeerd, heeft niet geholpen.

Voordeel van mijn nieuwe unit: op 1 of andere manier heeft ie mijn flitspalen abbonementje toegevoegd en de oude palen verwijderd. Ik heb ergens “Ja” op geklikt (ik meen op de vraag of deze unit ter vervanging van een geregistreerde unit was). Gisteren kreeg ik dan ook keurig alle nieuwe paaltjes in beeld alsmede de traject controles.
 
De unit heeft een prachtig helder scherm, de integratie met de motor is ook prima en tot op heden doet ie goed wat ie moet doen: route begeleiding geven waarbij mijn vrouw en ik dezelfde opdrachten krijgen (dat was wel eens anders toen we Navigator IV en Garmin 660 tegelijk reden met exact dezelfde gpx en exact dezelfde instellingen).
Maar of ik dit apparaat nou zou aanbevelen....
Gegeven de hoge prijs en gedoe met software en niet goed koppelen met de iPhone (Androïd lijkt beter te gaan heb ik van horen zeggen) neig ik naar “Nee”....

Hmmm...Ik haal over 2 maand mijn 1200 GS op en juist omdat daar de Navi-houder en dus ook het scrol-wiel aan het stuur zit, wil ik Navigator VI gaan aanschaffen.
Anders heb ik voor niks dat scrol-wiel en de houder erop zitten. Tuurlijk is een "normale" Garmin goedkoper, maar om ook gegevens van de motor te kunnen inzien etc, trekt mij dit wel over de streep. Ik koop zowel mijn 1200GS als de Navigator VI bij een officiele BWM dealer, dus als er wat mee is, gewoon garantie neem ik aan...Wel irritant natuurlijk als het niet werkt...
 
Hmmm...Ik haal over 2 maand mijn 1200 GS op en juist omdat daar de Navi-houder en dus ook het scrol-wiel aan het stuur zit, wil ik Navigator VI gaan aanschaffen.
Anders heb ik voor niks dat scrol-wiel en de houder erop zitten. Tuurlijk is een "normale" Garmin goedkoper, maar om ook gegevens van de motor te kunnen inzien etc, trekt mij dit wel over de streep. Ik koop zowel mijn 1200GS als de Navigator VI bij een officiele BWM dealer, dus als er wat mee is, gewoon garantie neem ik aan...Wel irritant natuurlijk als het niet werkt...
De Navigator VI is nu in de aanbieding (Oktorberfest) bij veel BMW dealers voor 750 Euro dacht ik, misschien handig om er nu alvast eentje te halen? Ik gebruik een TT op m'n RS dus ik heb zelf geen ervaring met de Navigator...
 
Hmmm...Ik haal over 2 maand mijn 1200 GS op en juist omdat daar de Navi-houder en dus ook het scrol-wiel aan het stuur zit, wil ik Navigator VI gaan aanschaffen.
Anders heb ik voor niks dat scrol-wiel en de houder erop zitten. Tuurlijk is een "normale" Garmin goedkoper, maar om ook gegevens van de motor te kunnen inzien etc, trekt mij dit wel over de streep. Ik koop zowel mijn 1200GS als de Navigator VI bij een officiele BWM dealer, dus als er wat mee is, gewoon garantie neem ik aan...Wel irritant natuurlijk als het niet werkt...
Zoals door vele anderen al aangegeven: als navigator voldoet de VI prima, met helder scherm, en zeker voor de GS is de "Mijn Motorfiets" app wel aardig.
Verder schijnt het draai-wiel van de GS te werken zoals je verwacht: draaien om de navigator in- en uit te zoomen (kunnen andere GS rijders dit bevestigen?).
Op de R1200RT-LC is de draai-wiel integratie voor de navigator nogal krom: je moet eerst met de Menu toets het Navigator menu oproepen en dan kiezen voor In-zoomen of Uit-zoomen, wat vervolgens gebeurd door het wiel in te duwen.
De keuze voor Navigator VI met de BMW extra's of een "standaard" Garmin (bijvoorbeeld 595) of TT is persoonlijk en budget afhankelijk.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet niet hoe het op een GS werkt, maar op mijn RS kan ik idd meteen in- en uitzoomen. Ik heb anderhalf uur met een GSA met TFT gereden en daar bediende het wonderwiel dat TFT scherm, tenzij je aangaf dat het de navigatie moest bedienen, van wat ik me kan herinneren werkte het toen analoog aan hoe het op mijn RS werkt. Integratie met de motorfiets is bij die TFT fietsen minder toevoeging... dat TFT scherm toont alles al...
 
Zoals door vele anderen al aangegeven: als navigator voldoet de VI prima, met helder scherm, en zeker voor de GS is de "Mijn Motorfiets" app wel aardig.
Verder schijnt het draai-wiel van de GS te werken zoals je verwacht: draaien om de navigator in- en uit te zoomen (kunnen andere GS rijders dit bevestigen?).
Op de R1200RT-LC is de draai-wiel integratie voor de navigator nogal krom: je moet eerst met de Menu toets het Navigator menu oproepen en dan kiezen voor In-zoomen of Uit-zoomen, wat vervolgens gebeurd door het wiel in te duwen.
Voor zover ik kan nagaan kunnen alle BMW's met het draaiwiel zoomen door te draaien BEHALVE de RT's. Precies de motoren die het meest daarvoor in aanmerking zouden komen hebben die mogelijkheid niet. Als je eerst menu moet oproepen en dan duw- duw- duwen voor drie stapjes zoom, ben je dus altijd te laat. Dan kun je beter zoomen door met je vinger over het scherm te gaan. En het draaiwieltje dus gewoon te vergeten .
Aanstaande vrijdag heb ik, op aangeven van de importeur, nog één keer een afspraak bij Motoport Zelhem om definitief vast te stellen dat een RT het dus écht niet kan.
En dan: Ik zou graag zien dat we enige druk bij BMW kunnen leggen als RT rijders, want als alle andere motoren het wel kunnen moet een modificatie toch mogelijk zijn.....
 
Terug
Bovenaan Onderaan