Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Dat laatste denk ik en trouwens, Garmin bezit geen kaarten, dus zij vinden dat je niet bij hun moet zijn.
Net zo als zij vinden dat je voor de VI bij BMW moet zijn.
 
voor de VI bij BMW moet zijn.

Ja die ken ik; ik heb met mijn VI regelmatig vastlopers die veroorzaakt worden door de bluetooth connectie met mijn Samsung telefoon. Het kutte is dat je daar alleen maar uit lijkt te kunnen komen door herstel naar fabriekinstellingen te doen. Ja of soms door gewoon de bluetooth op de telefoon uit te doen maar dat werkt niet altijd. Hoe dan ook kut en als ik daar over klaag bij bmw dat zeggen ze dat het een Garmin Hardware ding is en Garmin zegt vraag maar bij bmw.
 
Misschien een simpele vraag, maar ik zag het vanmorgen niet zo snel..Hoe kan ik de gegevens aanpassen van: Mijn motorfiets? Als je rijdt met navigatie, je tikt dan met het scrollwiel, je komt dan in mijn motorfiets (16 velden mogelijk)..Ik wil hier huidige snelheid toevoegen. Deze staat er niet tussen? Is dit aan te passen? Als ik op het sleuteltje druk, kan ik alleen aantal velden kiezen..En/of schuiven met huidige gegevens in de velden....
 
Misschien een simpele vraag, maar ik zag het vanmorgen niet zo snel..Hoe kan ik de gegevens aanpassen van: Mijn motorfiets? Als je rijdt met navigatie, je tikt dan met het scrollwiel, je komt dan in mijn motorfiets (16 velden mogelijk)..Ik wil hier huidige snelheid toevoegen. Deze staat er niet tussen? Is dit aan te passen? Als ik op het sleuteltje druk, kan ik alleen aantal velden kiezen..En/of schuiven met huidige gegevens in de velden....
Veldje (1 van de 16) dat je wilt veranderen aantikken, dan komt er een keuze lijst.
Kies daaruit "Snelheid" en iets van OK, en het gekozen veld geeft de huidige snelheid.

De steeksleutel geeft je de mogelijkheid een aantal waardes terug te zetten op 0 en het aantal velden (maximaal 16) op te geven.

Hier de keuze lijst:
1387097
 
als in; je kreeg negatief bericht of je hoorde er gewoon nooit meer van?
Antwoord kastje naar de muur, ergens een plek waar ik de gevonden problemen stuk voor stuk moest inkloppen. Het is al lang geleden (begin 2017).
De helpdesk is goed in standaard antwoorden en doorverwijzen tussen Garmin en BMW.
 
Dat laatste denk ik en trouwens, Garmin bezit geen kaarten, dus zij vinden dat je niet bij hun moet zijn.
Net zo als zij vinden dat je voor de VI bij BMW moet zijn.
Garmin kaarten en dus ook de BMW kaarten komen bij Here vandaan. (Voormalig Navteq)
Als je je aanmeldt bij HERE Map Creator kan je naar hartelust alle onvolkomenheden bij je in de buurt oplossen. Nadat je wijzigingen goedgekeurd zijn, kan het dan nog een half jaar tot een jaar duren voordat je ze op de nieuwe Garmin kaarten terugvindt.
 
Wat bedoel je met het "tegeltje"?
Ik kom regelmatig wegen tegen op de officieele kaart waar BaseCamp en vervolgens de Navigator me in- of overheen wil sturen maar waar paaltjes staan, het éénrichtingsverkeer de andere kant op is of "alleen voor bestemmingsverkeer", enz.
Net als tankstations of restaurants die van de aardbodem verdwenen zijn of volgens de kaart niet bestaan (maps van je telefoon is dan weer beter).
Daarom moet je bij voorkeur routes waar je met groepen overheen wilt rijden van te voren verkennen en anders ter plaatse creatief zijn.
Ik heb ooit eens een lijst met onvolkomendheden bij mij in de buurt naar Garmin gestuurd, dat werd niet gewaardeerd.

Hieronder komt de beloofde Stap-Voor-Stap uitleg, daar zie je vanzelf wat ik met tegeltjes bedoel. Wellicht naïef van me om te denken dat de betaalde kaarten iets meer "Up-to-Date" zullen zijn... Ik zag net bij het maken van de Stap-Voor-Stap schermprintjes dat de gratis kaarten van 12 april j.l. zijn, da's best redelijk recent..

Wat vreemd is, zoeken naar adressen in Basecamp loopt tikje anders. Maar dat loopt met mijn "officiële" kaart ook niet altijd vlekkeloos. Voorbeeld: het West Point Military Museum willen we op de terugreis naar het vliegveld bekijken. Dat zou 2110 South Post Road moeten zijn. Kent BaseCamp niet, ook niet als ik BaseCamp rechtstreeks met de kaart vanuit de navigator VI laat werken. Ga ik inzoomen op de omgeving waar het grofstoffelijk moet zijn, verschijnt het symbooltje "Museum" met warempel de naam "West Point Military Museum". Onderweg willen we lunchen in Roscoe, idem dito. Daar verscheen overigens het restaurant symbooltje pas toen ik een vlaggetje in de grond drukte waar volgens Google Maps Roscoe's Diner zou moeten zijn. Toen verscheen het restaurant en een vlaggetje er pal bovenop: "Roscoes Diner1". Detail niveau in BC op "Hoog".
 
Goed, hieronder het stappen plan.

Stap 1:
1387107


Ga naar garmin.openstreetmap.nl (grappig: Engels talig but Made In Holland.
Vervolgens kan je er voor kiezen een heel land te selecteren of zelf je kaart samen te stellen (1) & (2):
1387108

Dat doe je door "Enable manual tile selection" aan te vinken (@Bmw Wouter, dat zijn de tegeltjes waar ik het over had) en dan "Reset Selection" te klikken.
1387109

Vervolgens selecteer je de tegeltjes zodat je uiteindelijk het gebied waar je een kaart van wil hebben donkerblauw hebt (3). Het hoekje waar JFK Airport in ligt levert meteen een hele lap oceaan op.... In het veld "e-mail adres" vul je je e-mail adres heen (4), hier wordt een download link naar toe gestuurd als je op "Build my map" klikt (5)
1387110


Na een minuut of wat (afhankelijk van het aantal wachtenden voor je) komt de download link in je In Box terecht.
1387112


Je klikt op de download link (6)....

1387116

En klikt op de link naar de gmapsupp.zip

Vervolgens kopieer je het uitgepakte bestand naar de MAP folder. Bij poging 1 had ik de SD card MAP folder gekozen, ik heb zomaar het idee dat het interne geheugen van de Navigator VI sneller werkt, dus bij deze poging (waarbij ik meteen de print screentjes heb gemaakt) heb ik het uitgepakte bestand (geparkeerd op de SD kaart van mijn "laptop" in een map NE Amerika, zo heb ik hem evt een volgende keer bij de hand als deze gratis route ooit verloren gaat en ik nog eens deze kant op wil. Eerst volgende bezoek is aan Canada, dan wip ik deze kaart er weer af en sleep een gmapsupp.img met het gekozen gebied van Canada naar de map "Map" (8):
1387119


Vervolgens kan je in BaseCamp, met de Navigator VI aangesloten, de zojuist geïnstalleerde kaart aanklikken:
1387120


Je krijgt dan een gele balk met een waarschuwing over een beperking, als je daar op klikt dan wordt de beperking toegelicht (maar er was al een hint in het vakje "Restrictions:"


1387122


Zojuist route naar Roscoe's Diner laten berekenen (buiten het hotel), die zag er logisch uit. Zelfde geldt voor de route naar het West Point Military Museum. Maar de route naar Hertz JFK is maar liefst 3900 km lang! Terwijl de locatie wel correct wordt weergegeven als je op het "i" tje klikt. Mijn vermoeden is dat eenmaal bij het West Point Military Museum de navigator VI wel goed uitrekent.

Hopelijk hebben jullie zo iets aan deze bijdrage hoe gratis kaarten buiten de EU op je Navigator VI te krijgen en wat mogelijke glitches zijn.
 

Bijlagen

  • 2019-04-17 (6).png
    2019-04-17 (6).png
    51,3 KB · Weergaven: 1
  • 2019-04-17 (8).png
    2019-04-17 (8).png
    48,4 KB · Weergaven: 1
Veldje (1 van de 16) dat je wilt veranderen aantikken, dan komt er een keuze lijst.
Kies daaruit "Snelheid" en iets van OK, en het gekozen veld geeft de huidige snelheid.

De steeksleutel geeft je de mogelijkheid een aantal waardes terug te zetten op 0 en het aantal velden (maximaal 16) op te geven.

Hier de keuze lijst:
Bekijk bijlage 1387097

Thanx. Gelukt! Top!
 
Goed, hieronder het stappen plan.
...
Hopelijk hebben jullie zo iets aan deze bijdrage hoe gratis kaarten buiten de EU op je Navigator VI te krijgen en wat mogelijke glitches zijn.
Mooi Jeroen!
Ik heb nog geen reis plannen buiten de standaard Navigator kaart, maar ga hier al wel eens mee experimenteren.

Wat betreft zoeken in BaseCamp: dat werkt knudde. Ik zoek tegenwoording eerst op Google Maps en zoom dan de BaseCamp kaart in op het plekje wat Google Maps me heeft gewezen en prik daar het vlaggetje.

De indicates van "belangrijke" locaties in de BaseCamp kaarten leven een eigen leven, meestal moet je heel ver in-zoomen voor ze tevoorschijn komen, of ze komen door de kromme intelligentie tevoorschijn op het moment dat je een vlaggetje prikt.

Rare rekenfouten komen ook soms in BaseCamp voor, waarschijnlijk door kaart fouten, waardoor er een zeer fantasievolle route gepresenteerd wordt.
Een andere bekende oorzaak van fantasievolle routes is een vlaggetje dat je per ongeluk op de tegengestelde rijbaan hebt geprikt (dat zie je pas als je heel ver in zoomed).
Nog een bekende instinker is de instelling "vermijden - seizoens afsluitingen", als je in de winter een zomerse route over een bergpas wilt voorbereiden heb je grote kans dat BaseCamp weigert je erover heen te sturen omdat op het moment dat je aan het routeren bent de weg wegens sneeuw afgesloten is.
 
Laatst bewerkt:
Bijgewerke dealer database versie 14.00 (blijkbaar al van februari 2019), onder aan deze pagina:
https://www.bmw-motorrad.nl/nl/acce...avigation-and-communication/navigator-vi.html
De handleiding die in de zip file zit is niet helemaal correct, dit wel:
  1. Unzip BMW_Motorrad_Navigator_VI_Haendlerdatenbank_2019.zip.asset.1549982007851.zip
  2. Sluit de Navigator aan op je computer.
  3. Kopieer D0743030I.gpi naar: This PC\BMW Motorrad Navigator VI\Internal Storage\POI
  4. Verwijder het bestand met de oude dealer database D0743030x.gpi (x kan zijn elke letter van a - h)
  5. Koppel de Navigator los van de computer en start hem op.
  6. Instellingen > Toestel > Over - hier moet je nu vinden: BMW Motorrad: 14.00
 
Het volgende bizarre verhaal: zoekend naar de oplader van mijn laptop glijd de verloren gewaande Navigator VI uit het voorvakje van de rugzak. Keurig gemeld bij de verzekaar. Kreeg ik de keuze: of uitgekeerde vergoeding terugstorten, of de unit aan hen opsturen. Aangezien de gevonden unit de Noord Amerika kaart bevat die automatisch werd geüpdate nadat ik de gevonden unit had gekoppeld aan de computer, vroeg ik de verzekeraar of ik niet de nieuwere unjt kon inzenden. Nee, dat kon niet. Dus heb ik er voor gekozen om het uitgekeerde bedrag terug te storten, zo voelt het of ik voor 642,42 Euro een derde navigator heb, voor elke motor 1. Dus kan ik een gok gaan wagen: blijft de unit ongemoeid als deze in de van slot voorziene cradle blijft zitten. En aangezien de units dus vast blijven aan de motor, kan ik dus weer een nieuwe poging wagen de functies die BMW aanprees van ons aller Navigator VI op het vlak van integratie met de smartphone aan de pruttel te krijgen.

Gister dus de Navigator van de RT verbonden met de Sena, die unit was al verbonden met de iPhone voor de SmartLink App. De wens om de Navigator VI te verbinden met iPhone en Sena 20S is gegeven in het vervelende effect dat ik met Siri sinds een jaar of 2 geen telefoongesprek kan starten. Met iOS 12.1 werkte het even, met iOS 12.2 alleen als ik stil sta. Gisteren 2 ritte solo, 1 rit met vrouwlief achterop. Intercom werkt. Telefoon werkt ook. Nadeel: er is geen tegeltje "Favorieten" op de Navigator VI, dus ik moet door de hele lijst heen scrollen. Op mijn R1200RT uit 2010 zit geen "Wonderwiel" dus ik moet met de handschoen op het schermpje werken. Met als resultaat 1 keer een uitgaande bel richting Noodnummer Aegon....

Wat ik niet aan de praat krijg: muziek via Navigator van mijn iPhone. Ik ga straks de tip van bladzijde 4 van dit topic volgen en alle BT verbindingen verbreken. Dan opbouwen, Navigator aan Sena 20S als "2e telefoon" verbinding (hoewel ik nu niet weet hoe dat precies moet, als 2e telefoon). Dan iPhone aan Sena. Dan nog eens kijken. Want gisteren wel muziek van het SD kaartje kunnen afspelen, maar dan komt Flitsmeister niet op mijn headset. Zonder muziek weer wel, keurig gemixt door de intercom conversatie heen.

En het suffe: "Overschakelen naar auto modus?" probleem manifesteerd zich weer......
 
Laatst bewerkt:
Ik heb het volgende gedaan en het werkt uitstekend, geen problemen met geluid via mp3 optie of streamen van de iPhone.
Voor aanvang eerst het volgende doen.
zorg dat je alle BT koppelingen/ pairingen hebt verwijderd, dat geldt dus zowel voor de Navigator, iPhone en de Sena. (dus verwijder op alle devices de BT koppelingen)
1. Koppeling Sena aan Navigator:
check in de Navigator, dat BT aan staat en waarneembaar is (dus niet uitschakelen)
Sena configuratie/setup kiezen voor een BT koppeling, bij voorkeur 2e telefoonkoppeling
Navigator laten zoeken naar toestellen en dan kiezen voor de Sena, SCU oid
2. Telefoon koppelen aan Navigator
Dit is verschillend voor elk merk, maar vanuit de Navigator zoeken naar toestellen en dan de telefoon gaan pairen
Dit is de juiste volgorde van koppelen van zowel headset als telefoon met de Navigator.
Deze methode werkt voor mij foutloos en alle functionaliteiten werken daarna ook naar behoren

Ik kan telefoneren, mp3 afspelen vanaf de microsd (mp3 map), muziek streamen van de iPhone via BTetc.
Wel een puntje van aandacht is, dat je de geluidsetting van de telefoon op maximaal zet

Hierboven dus die tip om eea aan de pruttel te krijgen.
 
In de gebruiksaanwijzing van de Sena staat te lezen dat koppelen als 2e telefoon je de Jog dial 6 seconden vast moet houden, dan gaat er een rood LED-je snel knipperen. Een keer of 4 geprobeerd, maar de BMW Navigator vindt dan de Sena niet. Toen gekeken wat de gebruiksaanwijzing van de Sena over GPS zegt: Jog Dial 6 seconden vast houden, dan binnen 2 seconden phone button klikken "Tweede Telefoon Koppelen" (da's trouwens anders dan twee bladzijdes daarvoor stond) hoor je dan, nog eens binnen 2 seconden phone button klikken en dan hoor je "Navigatie Koppelen" en het LED-je gaat groen knipperen. En verdomd, de Navigator vindt het apparaat.

Vervolgens bij Media "iPhone/iPod" gekozen. Gebeurt er nix. Vervolgens op de iPhone de muziek app gestart en violá: de Navigator vindt in eens 2660muziek nummers.
Flitsmeister komt er keurig doorheen.
SmartLink verbinding werkt ook
Telefoon werkt. Los van de motor blijft de Navigator VI die ik aan de RT toegewezen heb trouwens netjes in de "Motor" modus, ben benieuwd of ie dat blijft eenmaal op de RT aangesloten. Ik vrees van niet.

Tweede unit, voor gebruik op de RS, zelfde stappen gevolgd. Kreeg in eerste instantie niet de muziek in beeld. Alles uit, daarna aan. Eerst gewacht tot de Navigator (die in mijn iPhone in beeld verschijnt als "R1200RS", hoe ik dat voor elkaar gekregen heb, geen idee, maar prettig is het wel, tzt maar eens zien hoe ik de BMW Navigator die op de R1200RT als BlueTooth naam "R1200RT" kan geven) verbinding had met de iPhone, daarna de Sena aangezet. Muziek App werkte direct, ook de knoppen werken keurig (Pauze, Volgende, Bladeren) etc. Bellen werkt ook. Flitsmeister werkt ook. Geen idee of met al dit BlueTooth geweld de intercom wel foutloos blijft werken, daarover later meer. Vooralsnog lijkt het zo te zijn dat als je de Navigator aan de Sena koppelt als "GPS" dit er voor zorgt dat eea soort van werkt zoals het zou moeten...

Wordt vervolgd....
 
Laatst bewerkt:
In de gebruiksaanwijzing van de Sena staat te lezen dat koppelen als 2e telefoon je de Jog dial 6 seconden vast moet houden, dan gaat er een rood LED-je snel knipperen. Een keer of 4 geprobeerd, maar de BMW Navigator vindt dan de Sena niet. Toen gekeken wat de gebruiksaanwijzing van de Sena over GPS zegt: Jog Dial 6 seconden vast houden, dan binnen 2 seconden phone button klikken "Tweede Telefoon Koppelen" (da's trouwens anders dan twee bladzijdes daarvoor stond) hoor je dan, nog eens binnen 2 seconden phone button klikken en dan hoor je "Navigatie Koppelen" en het LED-je gaat groen knipperen. En verdomd, de Navigator vindt het apparaat.

Vervolgens bij Media "iPhone/iPod" gekozen. Gebeurt er nix. Vervolgens op de iPhone de muziek app gestart en violá: de Navigator vindt in eens 2660muziek nummers.
Flitsmeister komt er keurig doorheen.
SmartLink verbinding werkt ook
Telefoon werkt. Los van de motor blijft de Navigator VI die ik aan de RT toegewezen heb trouwens netjes in de "Motor" modus, ben benieuwd of ie dat blijft eenmaal op de RT aangesloten. Ik vrees van niet.

Tweede unit, voor gebruik op de RS, zelfde stappen gevolgd. Kreeg in eerste instantie niet de muziek in beeld. Alles uit, daarna aan. Eerst gewacht tot de Navigator (die in mijn iPhone in beeld verschijnt als "R1200RS", hoe ik dat voor elkaar gekregen heb, geen idee, maar prettig is het wel, tzt maar eens zien hoe ik de BMW Navigator die op de R1200RT als BlueTooth naam "R1200RT" kan geven) verbinding had met de iPhone, daarna de Sena aangezet. Muziek App werkte direct, ook de knoppen werken keurig (Pauze, Volgende, Bladeren) etc. Bellen werkt ook. Flitsmeister werkt ook. Geen idee of met al dit BlueTooth geweld de intercom wel foutloos blijft werken, daarover later meer. Vooralsnog lijkt het zo te zijn dat als je de Navigator aan de Sena koppelt als "GPS" dit er voor zorgt dat eea soort van werkt zoals het zou moeten...

Wordt vervolgd....
De Bluetooth naam kun je volgens mij op de Navigator ingeven in het Bluetooth menu, laatst kwam ik het ineens weer tegen waarbij ik mij verbaasde dat er een naam instond die ik er zelf aan gegeven had. Op zich niet zo gek zal je denken, maar door het gedoe langer geleden met de Text update heeft de Navigator minstens 10x een volledige reset gehad en na al die resets ben ik echt nooit in het Bluetooth menu geweest (want ik gebruik geen Bluetooth). Volledige reset en wissen van gebruikers gegevens levert dus geen volledig schone Navigator op.
In een volgende helm overweeg ik een Sena mee te laten nemen, dan ga ik het Bluetooth avontuur opnieuw aan.
In het algemeen is Bluetooth het meest tevreden met 1 koppeling.
 
BMW Motorrad Navigator VI software version 5.70
May 13, 2019
Changes made from version 5.50 to 5.70:

Fixed an issue where the Bluetooth would make incorrect tone through headset.
Fixed an issue where navigation instructions interrupt music streaming.
Fixed an issue where invalid language files would cause unit to reboot at power up.
Fixed issues where the routing algorithm creates routes that go off a big road and then back on to a big road after 200 meters.
Fixed an issue where users were not able to interact with the safety mode message via MMC.
Fixed an issue where the QR code for downloading the Smartphone Link app would lead to an invalid link.
 
BMW Motorrad Navigator VI software version 5.70
May 13, 2019
Changes made from version 5.50 to 5.70:

Fixed an issue where the Bluetooth would make incorrect tone through headset.
Fixed an issue where navigation instructions interrupt music streaming.
Fixed an issue where invalid language files would cause unit to reboot at power up.
Fixed issues where the routing algorithm creates routes that go off a big road and then back on to a big road after 200 meters.
Fixed an issue where users were not able to interact with the safety mode message via MMC.
Fixed an issue where the QR code for downloading the Smartphone Link app would lead to an invalid link.
De opgeloste problemen heb ik niet ondervonden, vaak is er echter meer opgelost dan vermeld in release notes.
De update uitgevoerd op mijn Navigator, so far - so good.
 
Ik heb hem net op die van de RS geïnstalleerd. Best spannend, zo vlak voor een motor weekend (morgenochtend eerste dag al). Ik laat die van mijn vrouw nog maar even voor wat het is. Die van de RT doe ik wel ff, kijken of dat apparaat dan weer stopt te denken dat ie op een auto zit.
 
Sowww, hij lijkt wel 3x sneller te rekenen zeg! Heb op die van de RS net de routes gekopieerd en uit laten rekenen. Dat ging een pak sneller dan op de Navigator VI van de F700GS van mijn vrouw. Daar zet ik nu ook maar ff 5.70 op.
 
Sowww, hij lijkt wel 3x sneller te rekenen zeg! Heb op die van de RS net de routes gekopieerd en uit laten rekenen. Dat ging een pak sneller dan op de Navigator VI van de F700GS van mijn vrouw. Daar zet ik nu ook maar ff 5.70 op.
Het sneller rekenen herken ik nog niet in wat probeersels van gisteravond.
 
Ik baseer me op het verschil in importeren van de .gpx op het toestel met 5.50 en het toestel met 5.70. Laatste toestel (wij hebben er nu 3, voor elke motor 1) was veel sneller klaar.
Veel gehoorde klacht is het niet kloppen van de data base van tankstations. Vandaag vanaf Berg en Terblijt (Limburg) via België naar de Eifel gereden. 100% score op de getoonde tankstations. Max snelheid weergave ook nagenoeg foutloos.

Een aantal mede rijders hadden daar kennelijk minder oog voor...
1394538


Iets te vlot door bebouwde kom, Deutsch Spragige Gemeinschaft Belgien. Bonnetjes tussen de €89 en €178...
 
Inmiddels dus dikke week aan het rond toeren met Navigator VI in de set-up: iPhone/Sena 20S. Met de unit van de RS alle functies ter beschikking, inclusief de SmartLink. Batterij drain is merkbaar, ik kom echter net de dag door. Nadeel van de SmartLink verkeersinfo: ondanks dat ik audiomeldingen uit heb staan, blert het ding dwars door muziek en/of intercom heen. Ik heb getracht dit dan via de SmartLink App op de iPhone te verhelpen, maar dat is niet gelukt. Met alle opties tegelijk aan (navigator via de functie "Navigatie Toestel" verbonden met de Sena 20S) is er heel af en toe een hick-upje in de muziek die afgespeeld wordt vanaf de iPhone (en die je in de Media App kan volgen/beïnvloeden). Ik hoef niet perse een bepaalde volgorde te hanteren bij het aandoen. Het makkelijkst is iPhone/Sena, muziek en Flitsmeister starten en wegrijden, na ongeveer 30 seconden wordt de muziek even onderbroken om daarna weer verder te gaan. De eerste keer werd het volume gedempt, dit kon ik op de iPhone weer verhogen (uiteraard pas bij het stoplicht), sindsdien heeft hij die volume keuze onthouden. Op de RT krijg ik SmartLink niet meer aan de praat. De RT vraagt ook steeds "Overschakelen naar modus Auto?". Als ik door de menuutjes heen blader en op SmartLink klik, krijg ik keurig een tegeltje te zien met mijn iPhone, maar geen enkele verkeersinfo. De rest werkt dan weer wel. Ik moet alleen nog in de weer met het volume van telefoongesprekken die ik via de Navigator VI voer, dat staat nog een tikje zacht. Maar gewoon via het telefoonboekje op de Navigator kan ik bellen. Ik gebruik dan het vergrootglas en tik de eerste paar letters van de persoon in die ik wens te bellen.
Ik weet niet hoeveel werk ik van het aan de praat krijgen van de SmartLink App op de RT ga maken aangezien het door de muziek heen bleren van dat ding me mateloos stoort, de verkeersinfo zo-zo qua nauwkeurigheid is en FlitsMeister me ook al bijpraat...
 
Terug
Bovenaan Onderaan