Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Ik heb onze NAV VI's aan een klein onderzoek onderworpen, maar de hardwareversie verschilt helemaal niets:

etkNavVI.jpg


De tweede heeft alleen een extra regel die bij mij en ook bij BMW-Wouter ontbreekt maar dat gaat puur om de gebruikte motorsteun en is verder niet belangrijk:

jtkNavVI.jpg


Resteert nog de vraag waarom BMW-Wouter een BMW Motorrad versie 14 heeft, mijn NAV VI een BMW Motorrad versie 11 en die van m'n wederhelft een BMW Motorrad versie 13. En hoe we die kunnen "upgraden".
 
Ik heb onze NAV VI's aan een klein onderzoek onderworpen, maar de hardwareversie verschilt helemaal niets:

De tweede heeft alleen een extra regel die bij mij en ook bij BMW-Wouter ontbreekt maar dat gaat puur om de gebruikte motorsteun en is verder niet belangrijk:

Resteert nog de vraag waarom BMW-Wouter een BMW Motorrad versie 14 heeft, mijn NAV VI een BMW Motorrad versie 11 en die van m'n wederhelft een BMW Motorrad versie 13. En hoe we die kunnen "upgraden".
Ho ho, jullie Navigators hebben wel degelijk verschillende Hardwareversies:
Boven zie ik een Hardwareversie V5 en onder een V7.
De volgende vraag is natuurlijk: wat zou het verschil zijn?
Helaas kan ik niet meer nagaan welke Hardwareversie ik vorige week heb ingeleverd (de Navigator die nu en dan door een onzichtbare vinger werd bediend).

Ik zie ook dat jullie een Lieke 2.00 hebben, terwijl ik Claire 2.10 voor me heb zitten.
Smaken verschillen 8-)

De BMW Motorrad software betreft de Dealerdatabank.
Hier ophalen, onderaan de pagina staat de download link met de 2019 versie of te wel versie 14:
https://www.bmw-motorrad.nl/nl/acce...avigation-and-communication/navigator-vi.htmlInstallatie als volgt:
  1. Databank ZIP bestand uitpakken op je PC.
  2. Navigator koppelen aan je PC.
  3. Kopieer het zojuist uitgepakte bestand D0743030I.gpi naar de POI folder van de Navigator.
  4. Verdwijder het oude Dealerdatabank bestand uit de POI folder van de Navigator, dat is een bestand: D0743030A.gpi, D0743030B.gpi, D0743030C.gpi, D0743030D.gpi, D0743030E.gpi, D0743030F.gpi, D0743030G.gpi of D0743030H.gpi
  5. Koppel de Navigator los van de PC en start hem op.
  6. Controleer of BMW Motorrad nu versie 14.00 is.
 
Laatst bewerkt:
Ho ho, jullie Navigators hebben wel degelijk verschillende Hardwareversies:
Boven zie ik een Hardwareversie V5 en onder een V7.
De volgende vraag is natuurlijk: wat zou het verschil zijn?
Helaas kan ik niet meer nagaan welke Hardwareversie ik vorige week heb ingeleverd (de Navigator die nu en dan door een onzichtbare vinger werd bediend).

Ik zie ook dat jullie een Lieke 2.00 hebben, terwijl ik Claire 2.10 voor me heb zitten.
Smaken verschillen 8-)

De BMW Motorrad software betreft de Dealerdatabank.
Hier ophalen, onderaan de pagina staat de download link met de 2019 versie of te wel versie 14:
https://www.bmw-motorrad.nl/nl/acce...avigation-and-communication/navigator-vi.htmlInstallatie als volgt:
  1. Databank ZIP bestand uitpakken op je PC.
  2. Navigator koppelen aan je PC.
  3. Kopieer het zojuist uitgepakte bestand D0743030I.gpi naar de POI folder van de Navigator.
  4. Verdwijder het oude Dealerdatabank bestand uit de POI folder van de Navigator, dat is een bestand: D0743030A.gpi, D0743030B.gpi, D0743030C.gpi, D0743030D.gpi, D0743030E.gpi, D0743030F.gpi, D0743030G.gpi of D0743030H.gpi
  5. Koppel de Navigator los van de PC en start hem op.
  6. Controleer of BMW Motorrad nu versie 14.00 is.
Wie kent er Italiaans?
Hier een discussie over V5 en V7:
http://www.quellidellelica.com/vbforums/showthread.php?t=492724
[EDIT]
Met een beetje Google translate zie ik dat het over het spook-aanraak-scherm-gedrag gaat en het probleem van de snel leeg rakende batterij als je de Navigator in de kast opbergt.
V7 lijkt daar de versie te zijn die BMW/Garmin uitdeelt om problemen te verhelpen (is er dan ook nog een V6 op de markt?).
We zijn dus niet alleen, het lijkt me fatsoenlijk als BMW/Garmin met de billen bloot gaat en hier duidelijkheid over geeft en vooral actief de Navigators waarvan bekend is dat ze onbetrouwbaar zijn gaat omwisselen.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik toch zo overheen. V5 / V7.
De mijne is inderdaad een wat ouder apparaat wat een tijdje bij de dealer heeft gelegen voordat ik 'm overnam, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er -gelukkig- geen problemen mee heb, niet over het scherm en ook -nog- niet over de accu.

En Lieke kletst al meer dan genoeg.

De nieuwe dealer Database kan handig zijn. Heb er al eens eentje in Frankrijk gezocht die verhuisd was. In de 2e NAV stond-ie wel goed.
 
Laatst bewerkt:
Kijk ik toch zo overheen. V5 / V7.
De mijne is inderdaad een wat ouder apparaat wat een tijdje bij de dealer heeft gelegen voordat ik 'm overnam, maar ik moet eerlijk zeggen dat ik er -gelukkig- geen problemen mee heb, niet over het scherm en ook -nog- niet over de accu.

En Lieke kletst al meer dan genoeg.

De nieuwe dealer Database kan handig zijn. Heb er al eens eentje in Frankrijk gezocht die verhuisd was. In de 2e NAV stond-ie wel goed.
Oh Lieke 2.00 zit ook in mijn Navigator verstopt, wisselen van vrouw gaat in de Navigator wel erg makkelijk O-)
 
@ BMW Wouter:

Ik heb dezelfde hardware versie (edit: V7).

Het enige verschil is de BMW Motorrad versie: 12.00 i.p.v. 14.00. Is dus een verouderde dealer database. Met dank voor de uitleg hoe up te graden. Edit: staat nu op versie 14.00

Mijn toestel is van oktober 2018. Toestel ID: xxxxxx34173

Roelof.
 
Laatst bewerkt:
...
De tweede heeft alleen een extra regel die bij mij en ook bij BMW-Wouter ontbreekt maar dat gaat puur om de gebruikte motorsteun en is verder niet belangrijk:
...
1565538757465.png

Dit geeft mijn Navigator ook aan als deze op mijn R1200RT-LC gemonteerd zit.
Wellicht dat de BMW Motorrad houders met 4 drukknoppen een andere "houder versie" geven.
De weergegeven Audioversie is afhankelijk van de stem versie die je in de configuratie gekozen hebt.
 
Laatst bewerkt:
Ondertussen zie ik dat de batterij van mijn nieuwe V7 Navigator VI ook redelijk rap ontlaadt als 'ie volledig uitgezet in de kast ligt.
 
ScreenshotGS.jpeg


Deze zit op de GS. Zou flink balen zijn als je enkel door fysieke omruil (daar lijkt het wel op) van hardware V5 naar V7 kan. Want op deze heb ik Noord Amerika NT..
 
Laatst bewerkt:
Deze zit op de GS. Zou flink balen zijn als je enkel door fysieke omruil (daar lijkt het wel op) van hardware V5 naar V7 kan. Want op deze heb ik Noord Amerika NT..
Dat is een eigenschap van hardware (tenzij er met wat soldeerwerk aan gemodificeerd kan worden).
Het is niet duidelijk wat het verschil tussen een V5 en V7 is en of het spook-aanraak-probleem werkelijk in de V7 versie is opgelost.
Degene die het spook-aanraak-probleem ondervonden heeft en nog geen omruil gedaan heeft zou in elk geval nog de huidige hardware versie kunnen kontroleren.
Vervolgens kijken wat je na omruil in handen krijgt.
Nog beter is openheid van Garmin / BMW Motorrad in dit epistel.

Het snel leegraken van de batterij zal wel een algemeen modern Garmin probleem zijn, wordt ook gemeld bij de 5xx serie.

NB: @Jeroen1969 : schermafdruk functie nog niet gevonden? :P
 
Dat is een eigenschap van hardware (tenzij er met wat soldeerwerk aan gemodificeerd kan worden).
Het is niet duidelijk wat het verschil tussen een V5 en V7 is en of het spook-aanraak-probleem werkelijk in de V7 versie is opgelost.
Degene die het spook-aanraak-probleem ondervonden heeft en nog geen omruil gedaan heeft zou in elk geval nog de huidige hardware versie kunnen kontroleren.

Mijn V7 versie is in ieder geval genezen van het spook-aanraakprobleem en is nu 10 maanden in gebruik zonder storing.

Ook ik heb de ervaring, dat zelfs als de navi helemaal is uitgezet, de accu leeg is na zeg max. 2 maanden. Na een winterstop van enkele maanden moet je hem eerst opladen om weer beeld te krijgen.

Roelof.
 
Dat is een eigenschap van hardware (tenzij er met wat soldeerwerk aan gemodificeerd kan worden).
Het is niet duidelijk wat het verschil tussen een V5 en V7 is en of het spook-aanraak-probleem werkelijk in de V7 versie is opgelost.
Degene die het spook-aanraak-probleem ondervonden heeft en nog geen omruil gedaan heeft zou in elk geval nog de huidige hardware versie kunnen kontroleren.
Vervolgens kijken wat je na omruil in handen krijgt.
Nog beter is openheid van Garmin / BMW Motorrad in dit epistel.

Het snel leegraken van de batterij zal wel een algemeen modern Garmin probleem zijn, wordt ook gemeld bij de 5xx serie.

NB: @Jeroen1969 : schermafdruk functie nog niet gevonden? :P

Jawel. Maar nog niet hoe ik bij die schermafdruk kan komen zonder de navigator uit de houder te pulken. Mijn navigator komt zelden/nooit uit de houder. Routes laad ik op die van mijn wederhelft en pomp die per BT over naar die van mij. Ik vindt zelf dat dit via Smartlink zou moeten kunnen. Als mijn Navigator van mijn iPhone de info krijgt dat er 8 km verderop een auto met pech staat, waarom kan die navigator dan ook niet ff een .gpx bestandje downloaden van diezelfde iPhone? En een schermprintje uploaden? Nu heb ik de foto met de iPhone gemaakt en die kan je tegenwoordig direct vd iPhone op het forum parkeren.
 
Jawel. Maar nog niet hoe ik bij die schermafdruk kan komen zonder de navigator uit de houder te pulken. Mijn navigator komt zelden/nooit uit de houder. Routes laad ik op die van mijn wederhelft en pomp die per BT over naar die van mij. Ik vindt zelf dat dit via Smartlink zou moeten kunnen. Als mijn Navigator van mijn iPhone de info krijgt dat er 8 km verderop een auto met pech staat, waarom kan die navigator dan ook niet ff een .gpx bestandje downloaden van diezelfde iPhone? En een schermprintje uploaden? Nu heb ik de foto met de iPhone gemaakt en die kan je tegenwoordig direct vd iPhone op het forum parkeren.
Ik heb de afgelopen weken regelmatig genavigeerd via de standard "kaarten" versie van mijn telefoon en Apple Carplay in een huurauto, daar ligt toch de toekomst volgens mij.
De standaard kaarten app mist nog de mogelijkheid om een gpx route te importeren.
Een behoorlijke andere app heb ik er nog niet voor gevonden, waarom laat Garmin hier een gat vallen?
 
Garmin heeft de stekker uit zijn App (Navigon) getrokken. Blijkbaar niet waar ze verder mee willen.
Ik gebruik TomTom Go Mobile voor woon-werk en asfaltroutes + Osmand voor tracks en ook asfaltroutes.
 
Lees hier nu enkele draadjes mee, maar kom er nog niet uit welke versie nu "beter" is, de V of de VI (beter scherm)...
En welke heeft er nu minder storingen (bedoel dat met "beter")? Ben een Garmin 590LM gebruiker.

Bedankt,
 
Als je nu een Garmin 590LM hebt is er weinig reden om te kijken naar een BMW Navigator V of VI.
Het extra van de BMW Navigators zit dan in de "Mijn motorfiets" app.
Ik meen dat de Garmin 590/595 niet in de navigator uitsparing van de BMW K1600 series en R1200RT-LC/R1250RT past.
De Navigator VI heeft een helderder display vergeleken met de Navigator V.
Over de BMW Navigator V lees ik eigenlijk nooit hardware klachten en er is al lang geen nieuwe software voor uitgebracht.
Van de Navigator VI lees ik soms over kuren met het display, meest bekend is onder tussen het spook-aanraak probleem waar BMW een soepele omruil regeling voor heeft.
 
Laatst bewerkt:
Als je nu een Garmin 590LM hebt is er weinig reden om te kijken naar een BMW Navigator V of VI.
Het extra van de BMW Navigators zit dan in de "Mijn motorfiets" app.
Ik meen dat de Garmin 590/595 niet in de navigator uitsparing van de BMW K1600 series en R1200RT-LC/R1250RT past.
De Navigator VI heeft een helderder display vergeleken met de Navigator V.
Over de BMW Navigator V lees ik eigenlijk nooit hardware klachten en er is al lang geen nieuwe software voor uitgebracht.
Van de Navigator VI lees ik soms over kuren met het display, meest bekend is onder tussen het spook-aanraak probleem waar BMW een soepele omruil regeling voor heeft.

Gaat juist om de betrouwbaarheid van de Navi V/VI tav. de 590/595, alsmede het passen in de navigatie uitsparing van de K1600GT/GTL
Als er weinig tot geen verschil in zit, hou ik mijn 590 maar moet ik een andere optie om te monteren gaan verzinnen.
 
Gaat juist om de betrouwbaarheid van de Navi V/VI tav. de 590/595, alsmede het passen in de navigatie uitsparing van de K1600GT/GTL
Als er weinig tot geen verschil in zit, hou ik mijn 590 maar moet ik een andere optie om te monteren gaan verzinnen.
Heb je geprobeerd of de 590 in de houder van de K1600 past?
Het is natuurlijk met zo'n mooie K1600 zonde als je er aparte navigatie steun op moet zetten.
De basis navigatie functies van Garmin en BMW Navigators zijn gelijk.

[EDIT]
De Garmin 590 past blijkbaar niet zondermeer in de K1600 houder, zie ook hier:
http://forum.bmw-mc-vl.be/phpbb/viewtopic.php?f=6&t=38873
 
Laatst bewerkt:
Wij zijn op reis voor langere tijd. Ik heb een Nav VI en die heeft met enige regelmaat het spook aanraak probleem. Niet erg als je thuis bent maar verdomd vervelend als je ergens in de Yukon rijdt en geen bruikbare navi meer hebt. Ik heb er al eens voor omgeruild, maar ook deze tweede heeft het. Het is voor mij wel een dealbreker geworden. Het gekke is, gisteren versprong hij de hele tijd, vandaag deed hij het weer normaal. Voor de prijs verwacht ik toch een beter apparaat dan deze onbetrouwbare baksteen! Nou over drie weken ben ik weer in Nl en zal hoop dat ze na twee jaar en drie maanden nog steeds die inruilregeling hebben.
 
Wij zijn op reis voor langere tijd. Ik heb een Nav VI en die heeft met enige regelmaat het spook aanraak probleem. Niet erg als je thuis bent maar verdomd vervelend als je ergens in de Yukon rijdt en geen bruikbare navi meer hebt. Ik heb er al eens voor omgeruild, maar ook deze tweede heeft het. Het is voor mij wel een dealbreker geworden. Het gekke is, gisteren versprong hij de hele tijd, vandaag deed hij het weer normaal. Voor de prijs verwacht ik toch een beter apparaat dan deze onbetrouwbare baksteen! Nou over drie weken ben ik weer in Nl en zal hoop dat ze na twee jaar en drie maanden nog steeds die inruilregeling hebben.
Het probleem is echt vervelend, zeker als het zo hardnekkig terug komt.
Kun je kijken welke hardware versie je Navigator heeft?
Instellingen > Toestel > Over
 
Ik rij nou 3 jaar (zo’n 60k km) met de Navigator VI en heb eigenlijk alleen een paar keer (4 of zo iets) een spontane herstart met het apparaat. De integratie met de motorfiets (BC data afleesbaar in de Navigator VI) en het beste (helderste) scherm wat er momenteel op motor navigatie gebied verkrijgbaar is, maakt dat ik onder aan de streep tevreden ben met het apparaat. En die tevredenheid groeit behoorlijk als de integratie met de smartphone via de SmartLink App met een volgende firmware update verbeterd wordt (.gpx via smartphone BT overzetten (uploaden), schermprintjes er af kunnen plukken (downloaden). Ik blijf hoop houden...
 
Terug
Bovenaan Onderaan