Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Hoi Jeroen ( en de rest...)
Hier lees ik ook mee.
Op de RS dus de nav VI besteld. Ik heb ook nog de zumo 590. Kan dus mooi vergelijken en bevindingen hier plaatsen.
Begrijp me goed: ik ben uiterst tevreden met mijn Navigator VI (nu een hardware versie V7, hopelijk geen spook-aanraak probleem meer) en verknocht aan BaseCamp om routes in elkaar te puzzelen.
Ik ben echter het type dat brood bij de bakker haalt, groente bij de groenteman en vlees bij de slager.
Zo is mijn Navigator voor navigatie, alle andere fratsen gebruik ik niet, ook geen gesproken begeleiding in mijn oor. Van veel narigheid die anderen melden heb ik daardoor geen weet.
 
Ik gebruik de Navigator vooral voor navigatie. Ik heb wel de verbinding met de Smartphone gemaakt. In eerste instantie omdat bellen met Siri niet meer ging, nu omdat ik dan verkeersinfo in beeld krijg. En omdat ik hoop dat de mogelijkheid komt om via Smartlink .gpx bestanden over te zetten. Van de Navigator van Karin naar die van mij gaat via BlueTooth razend snel. Sneller dan dat ik de .gpx via USB in de Navigator van Karin heb kunnen pompen. Het duurt bijvoorbeeld al ff voordat de computer de Navigator heeft “gevonden”.

Ff vraagje: als ik die statusbalk op de kaart pagina verander zodat er meer parameters op passen (ik zie bij sommige andere Navigator VI gebruikers blokjes met parameters onderaan de “Bekijk Kaart” weergave, ik heb enkel onderaan de kaart op de hoekjes wat staan: links tijd bij Waypoint (waar een vlaggetje “waarschuwen” isgeplaatst in Basecamp) en rechts actuele snelheid en max toegstane snelheid). Daartussen zit bij mij nog wat kaartweergave (“achter” dus onder het motor symbooltje)

Weet iemand of “Actueel Verbruik” op 1 van die blokjes onder de kaartweergave te selecteren is? Nu moet ik daarvoor bladeren naar de bladzijde met tegeltjes met “Mijn Motorfiets” data. Ik zou huidig verbruik eigenlijk ook wel op de kaartpagina willen kunnen zien.
 
Ik gebruik de Navigator vooral voor navigatie. Ik heb wel de verbinding met de Smartphone gemaakt. In eerste instantie omdat bellen met Siri niet meer ging, nu omdat ik dan verkeersinfo in beeld krijg. En omdat ik hoop dat de mogelijkheid komt om via Smartlink .gpx bestanden over te zetten. Van de Navigator van Karin naar die van mij gaat via BlueTooth razend snel. Sneller dan dat ik de .gpx via USB in de Navigator van Karin heb kunnen pompen. Het duurt bijvoorbeeld al ff voordat de computer de Navigator heeft “gevonden”.

Ff vraagje: als ik die statusbalk op de kaart pagina verander zodat er meer parameters op passen (ik zie bij sommige andere Navigator VI gebruikers blokjes met parameters onderaan de “Bekijk Kaart” weergave, ik heb enkel onderaan de kaart op de hoekjes wat staan: links tijd bij Waypoint (waar een vlaggetje “waarschuwen” isgeplaatst in Basecamp) en rechts actuele snelheid en max toegstane snelheid). Daartussen zit bij mij nog wat kaartweergave (“achter” dus onder het motor symbooltje)

Weet iemand of “Actueel Verbruik” op 1 van die blokjes onder de kaartweergave te selecteren is? Nu moet ik daarvoor bladeren naar de bladzijde met tegeltjes met “Mijn Motorfiets” data. Ik zou huidig verbruik eigenlijk ook wel op de kaartpagina willen kunnen zien.
Dit zijn de gegevens dat je in het dashboard van de kaartweergave met het rijtje velden onderin kunt kiezen:

nvi_kaartgegevens.png


De typiche BMW Mijn Moterfiets veld-keuzes zijn dus niet te kiezen.
Dat rijtje ziet er als volgt uit:

nvi_selecteer_gegevens_voor_weergave.png
 
Thx Wouter. Jammer dat het niet mogelijk is die BC data op het kaart schermpje te toveren. Nog een wens voor de firmware update.
 
Thx Wouter. Jammer dat het niet mogelijk is die BC data op het kaart schermpje te toveren. Nog een wens voor de firmware update.
Wellicht dat Garmin daar huiverig voor is, de BMW Mijn motorfiets App is een toevoeging, die data uit het standaard Garmin arsenaal kan lezen.
Om de standaard Garmin mogelijkheden gebruik te laten maken van de BMW extra's zal een stap te ver zijn....alhoewel, de kaartweergave geeft ook de BMW foutmeldingen (je ziet minstens de twee meldingen na het starten en voor het wegrijden).
Kortom, ik weet het ook niet, waarschijnlijk is het het huwelijk tussen Garmin en BMW weinig liefdevol.
De Navigator VI software versie 5.70 is al meer dan een jaar oud, de Navigator V software staat stil sinds oktober 2016. Eerlijk gezegd verwacht ik weinig spectaculair nieuws.
 
Volgens mij gaat BMW meer richting "connected navigation" en ik denk met Google Maps
 
Niet om het een of ander, maar ik heb gewoon "Huidig gebruik" in m'n dashboard staan, bij geen route en als ik wel een route heb draaien, dan heb ik daar "Brandstof bereik" staan. En dat werkt gewoon, alleen niet nu omdat ik achter m'n bureau zit.
17728658.png


Niet alle velden geven alle mogelijkheden weer.
 
Niet om het een of ander, maar ik heb gewoon "Huidig gebruik" in m'n dashboard staan, bij geen route en als ik wel een route heb draaien, dan heb ik daar "Brandstof bereik" staan. En dat werkt gewoon, alleen niet nu omdat ik achter m'n bureau zit.Bekijk bijlage 1424232

Niet alle velden geven alle mogelijkheden weer.
Ah, ik heb gekeken bij stilstand en geen route actief,
De keuze lijst is dus anders als je rijd of met een route actief.
Binnenkort probeer ik het weer een rijdend en met route.
 
Niet om het een of ander, maar ik heb gewoon "Huidig gebruik" in m'n dashboard staan, bij geen route en als ik wel een route heb draaien, dan heb ik daar "Brandstof bereik" staan. En dat werkt gewoon, alleen niet nu omdat ik achter m'n bureau zit.Bekijk bijlage 1424232

Niet alle velden geven alle mogelijkheden weer.
Top! Ik heb sinds gisteren een Optimate aansluitpunt dus ik kan naar hartelust strakjes in de instellingen rommelen, precies dat van jouw foto wil ik ingesteld krijgen!
 
Top! Ik heb sinds gisteren een Optimate aansluitpunt dus ik kan naar hartelust strakjes in de instellingen rommelen, precies dat van jouw foto wil ik ingesteld krijgen!
Uhm..wat heeft de druppellader met instellingen van de Navigator te maken?
Je hebt de motor toch niet urenlang met het contact aan staan? De druppellader gaat denk ik ook in de stress als je deze aangesloten en actief laat met contact aan.
Van turen op het brandstof verbruik wordt ik nerveus, het laat wel goed de werking van de cruise control zien.
Verder: tijd geeft het klokje van de RT al weer en Zon-op/onder detecteren je ogen.
 
Bij een stoplicht dat lang genoeg rood bleef het “huidig verbruik” te voorschijn kunnen toveren.

“Zon onder” kan je weliswaar ook met je eigen ogen constateren tegen de tijd dat het zo ver is, voor mij heeft deze tijdsaanduiding rond de klok van 12:30 waarbij de lunch gepland wordt op ritjes met mijn wederhelft wel degelijk meerwaarde. Zij houd niet van rijden in het donker, door ff te spieken naar de “zon onder” tijd van die dag kan ik het deel van na de lunch tweaken zodat we bij daglicht thuis zijn. Het laatste restje daglicht van die dag zo rond dit jaargetijde...
 
Het probleem is echt vervelend, zeker als het zo hardnekkig terug komt.
Kun je kijken welke hardware versie je Navigator heeft?
Instellingen > Toestel > Over

Sorry dat het even duurde, vaak slecht internet hier. Ik heb hardware versie V7 SA3.
Vanmorgen was hij weer een half uur totaal van slag en dan opeens doet hij het weer normaal.
 
Sorry dat het even duurde, vaak slecht internet hier. Ik heb hardware versie V7 SA3.
Vanmorgen was hij weer een half uur totaal van slag en dan opeens doet hij het weer normaal.
Beter laat dan nooit!
Dat je Navigator hardware versie V7 heeft betekend dus dat V5 en V7 beide het zelfde euvel kunnen hebben.
Ik voel er voor gezamenlijk iets richting BMW/Garmin te ondernemen.
Er moet gewoon duidelijkheid komen over het probleem, de omruil voorwaarden en het liefst een werkelijke oplossing.
 
Tja, ook mijn NAV VI was ineens wat van slag. Nu had ik zelf wel wat zitten klungelen met routes erop en er af en het plaatsen van een schoon bestand "temp.gpx" in de map GPX, maar tijdens m'n trip afgelopen weekend besloot de NAV om op dag 2 na het starten van de motor op zwart te blijven. Meteen egaa geordonneerd om voorop te rijden en na enkele kilometers sprong het ding weer aan. Is die dag nog een paar keer gebeurd en daarbij was-ie ook nog eens heel traag met het draaien van de kaart. We reden wel de hele dag in de regen, maar of dat er iets mee te maken had?

Direct wat gereden routes verwijderd plus wat overbodige tracks en de volgende dag was V5 versie weer gewoon goed.
 
Ja eens Wouter. Volgende week vliegen we met de motoren terug naar Nl en mijn motor is aan een beurt toe na 25k km dus ik ga binnenkort eens babbelen bij Houtrust. Kijken wat er gebeurt. Is het een probleem om hem weer in te ruilen, dan lijkt contact met BMW Nl ook een optie. Maar mijn ervaring in het verleden was niet geweldig. Ze geven zelden “thuis”.
 
Ja eens Wouter. Volgende week vliegen we met de motoren terug naar Nl en mijn motor is aan een beurt toe na 25k km dus ik ga binnenkort eens babbelen bij Houtrust. Kijken wat er gebeurt. Is het een probleem om hem weer in te ruilen, dan lijkt contact met BMW Nl ook een optie. Maar mijn ervaring in het verleden was niet geweldig. Ze geven zelden “thuis”.
Ik ben eind volgende week weer in NL, dan zal ik proberen een onderonsje bij MR in Barendrecht te hebben.
De omruil van Navigators met het het spook-aanraak probleem gaat tot nu toe wereldwijd wel erg makkelijk, zelfs als ze formeel buiten garantie zijn, zo makkelijk dat het echt lijkt dat er wat achter zit.
Je zou willen weten of in de ruil Navigator het probleem werkelijk verholpen is (aan de hardware versie V5 of V7 is het blijkbaar niet te zien) en of een goede Navigator te identificeren is. Ook wel fijn om te weten als je vandaag een spikspinternieuwe BMW Motorrad Navigator VI koopt voor veel geld.
Het is werkelijk een beroerd probleem, ik ben er twee keer voor moeten stoppen om de boel tot bedaren te brengen, waarna je toch blijft vrezen voor het volgende spook.
 
Tja, ook mijn NAV VI was ineens wat van slag. Nu had ik zelf wel wat zitten klungelen met routes erop en er af en het plaatsen van een schoon bestand "temp.gpx" in de map GPX, maar tijdens m'n trip afgelopen weekend besloot de NAV om op dag 2 na het starten van de motor op zwart te blijven. Meteen egaa geordonneerd om voorop te rijden en na enkele kilometers sprong het ding weer aan. Is die dag nog een paar keer gebeurd en daarbij was-ie ook nog eens heel traag met het draaien van de kaart. We reden wel de hele dag in de regen, maar of dat er iets mee te maken had?

Direct wat gereden routes verwijderd plus wat overbodige tracks en de volgende dag was V5 versie weer gewoon goed.
De Navigator is mij wel klungel bestendig gebleken.
Bestand temp.gpx kun je gewoon wissen, als het nodig is maakt de Navigator zelf een nieuwe.
Het zwart blijven zou in een firmware update zijn opgelost: zit er wel versie 5.70 in?
Wellicht een keer een harde reset proberen:
  1. Sluit de Navigator op de computer aan en verwijder \Internal Storage\Garmin\GarminDevice.xml
  2. Navigator losgekoppeld van de computer en helemaal uit.
  3. Vinger op rechteronderhoek van het touchscreen houden.
  4. Navigator aan.
  5. Na enige tijd staat op het scherm "system".
  6. Haal je vinger van het scherm als de tekst "loading..." verschijnt.
 
De Navigator is mij wel klungel bestendig gebleken.
Bestand temp.gpx kun je gewoon wissen, als het nodig is maakt de Navigator zelf een nieuwe.
Het zwart blijven zou in een firmware update zijn opgelost: zit er wel versie 5.70 in?
Wellicht een keer een harde reset proberen:
  1. Sluit de Navigator op de computer aan en verwijder \Internal Storage\Garmin\GarminDevice.xml
  2. Navigator losgekoppeld van de computer en helemaal uit.
  3. Vinger op rechteronderhoek van het touchscreen houden.
  4. Navigator aan.
  5. Na enige tijd staat op het scherm "system".
  6. Haal je vinger van het scherm als de tekst "loading..." verschijnt.

Ik weet 't, maar na de laatste aktie waren onze beide NAV VI weer probleemloos. Uiteraard is de laatste firmware geladen en daarna geef ik 'm altijd een reset. Het "spook aanraak" probleem ken ik niet, alleen maar van TomTom's in de regen, maar ik vermoed dat mijn eerder genoemde probleem te maken moet hebben gehad met vocht in de contacten. Ik heb uiteraard het beschermkapje op de houder, maar als je die in de regen moet omwisselen voor de GPS kunnen die wel eens nat geworden zijn.

Over het algemeen zeer tevreden met de NAV VI, zeker v.w.b. het scherm. Voorheen hadden we, na een hele serie andere GPSsen, allebei de NAV V en daar had ik meer problemen mee zoals onderweg op zwart gaan. Dat was een stuk lastiger om te herstellen als je niet bij het knopje kan.
 
Ik ben in blijde verwachting van een 1250RS...met de nav 6......nu alleen ervaring met de zumo 590
Zoals iedereen we schrijft is de Navigator VI een prima apparaat, wat slechts in details afwijkt van de Zumo 590.

Waar de Navigator VI afwijkt van alle overige Garmin en BMW toestellen is het scherm: bij de overige toestellen ligt het scherm onder een randje, bij de VI ligt het scherm boven op een rand, met een glanzende folie als toplaag.
Wellicht zit daar de oorzaak van het spook-aanraak probleem.
De eerste keer dat ik het meemaakte was ik er van overtuigd dat het door opgedroogd vuil kwam (regen wat ik slordig had afgeveegd) wat in de zon aan het touchscreen ging trekken.

Blijkbaar hebben heel veel Navigator VI toestellen er geen last van of lezen we er slechts het topje van de ijsberg over.
 
Terug
Bovenaan Onderaan