Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Begrijp ik dat ik mnet name erg zyinig moet zijn op.het scherm en er zo veel als mogelijk van.af moet blijven ?
Zit ik.er toch aan, dan vooral goed schoon houden ???

Met de 590 zumo heb ik.alleen last van een.accu die snel leeg lijkt te zijn, ondanks het trucje van mr gps...
Ik zet dat ding plm 2x per maand even a asn de lader.

Ik.voorzie dat ik nogal eens op de lijn kom bij Ten Cats. Zijn gps kennis overstijgt die van mij aanzienlijk ....
 
Begrijp ik dat ik mnet name erg zyinig moet zijn op.het scherm en er zo veel als mogelijk van.af moet blijven ?
Zit ik.er toch aan, dan vooral goed schoon houden ???

Met de 590 zumo heb ik.alleen last van een.accu die snel leeg lijkt te zijn, ondanks het trucje van mr gps...
Ik zet dat ding plm 2x per maand even a asn de lader.

Ik.voorzie dat ik nogal eens op de lijn kom bij Ten Cats. Zijn gps kennis overstijgt die van mij aanzienlijk ....
Ik behandel mijn Navigator VI scherm niet met meer liefde dan destijds de Navigator IV.
Het glimmende foliescherm is erg kras bestendig.

Helaas heeft de Navigator VI het zelfde accu euvel als de de Garmin 590/595, niet verwonderlijk want die dingen lijken heel erg op elkaar (zou mij niet verbazen als het electronisch binnenwerk identiek is).
Kijk maar: aan/uit knop, USB aansluiting en accu zitten op de zelfde plek, alleen het kastje is anders (en al genoemd: scherm van de Navigator VI is totaal afwijkend).
 
Ik betwijfel het want de 590/595 is veel sneller qua schermopbouw enz. Het scherm is prachtig, maar de chip is denk ik van een oudere generatie.
 
Wat ik dan weer iets geks vindt.... gister aan de slag met Basecamp. Ik dacht: eerst maar ff alleen de computer updaten met de verse kaart, doe ik daarna 1 vd 2 Navigators omdat die update wat langer duurt.
Download Garmin Express die nieuwe kaart. Enfin, klusserdeklus in Basecamp (van een Kurviger.de gegenereerde gpx een route bouwen, doet BC soms wat gek, bijv op 1 stukje ontbrak volgens BC een stuk asfalt, volgens Google Maps had Kurviger.de wel een punt en kon daar gewoon gereden worden, maar goed).

Gaat Garmin Express nog eens die kaart downloaden voor de Navigator. Terwijl die dat een anderhalf uur daarvoor ook al had gedaan voor de computer tbv Basecamp... kennelijk ander soort manier van kaart?
 
Wat ik dan weer iets geks vindt.... gister aan de slag met Basecamp. Ik dacht: eerst maar ff alleen de computer updaten met de verse kaart, doe ik daarna 1 vd 2 Navigators omdat die update wat langer duurt.
Download Garmin Express die nieuwe kaart. Enfin, klusserdeklus in Basecamp (van een Kurviger.de gegenereerde gpx een route bouwen, doet BC soms wat gek, bijv op 1 stukje ontbrak volgens BC een stuk asfalt, volgens Google Maps had Kurviger.de wel een punt en kon daar gewoon gereden worden, maar goed).

Gaat Garmin Express nog eens die kaart downloaden voor de Navigator. Terwijl die dat een anderhalf uur daarvoor ook al had gedaan voor de computer tbv Basecamp... kennelijk ander soort manier van kaart?

Standaard wordt de kaart op de navigator geïnstalleerd. Als je gaat naar "kaartopties" kun je de kaart (meteen) of later installeren op de PC

Het opnieuw installeren van de kaart op de PC bij een 2 de Navigator heeft dat niet iets te met de kaartlicentie die volgens mij aan het toestel hangt?

Ik neem aan de je ook 2 Navigators in Express hebt, met ieder hun eigen serienummer?
 
Dit zijn de gegevens dat je in het dashboard van de kaartweergave met het rijtje velden onderin kunt kiezen:
...
Zojuist nog maar eens stukje getoerd en zowaar: met de Navigator op de (R1200RT-LC) motor gemonteerd en een route actief, dan is de keuze lijst in het kaartweergave dashboard het meest uitgebreid, als volgt:
nvi_kaartgegevens.png
 
Wat ik dan weer iets geks vindt.... gister aan de slag met Basecamp. Ik dacht: eerst maar ff alleen de computer updaten met de verse kaart, doe ik daarna 1 vd 2 Navigators omdat die update wat langer duurt.
Download Garmin Express die nieuwe kaart. Enfin, klusserdeklus in Basecamp (van een Kurviger.de gegenereerde gpx een route bouwen, doet BC soms wat gek, bijv op 1 stukje ontbrak volgens BC een stuk asfalt, volgens Google Maps had Kurviger.de wel een punt en kon daar gewoon gereden worden, maar goed).

Gaat Garmin Express nog eens die kaart downloaden voor de Navigator. Terwijl die dat een anderhalf uur daarvoor ook al had gedaan voor de computer tbv Basecamp... kennelijk ander soort manier van kaart?
Installatie tijd hangt een beetje af van hoe druk de Garmin server is en daarmee hoe snel de kaart bestanden jouw kant op komen.
Mijn ervaring (met behoorlijk snel Internet) is dat installatie op 1 Navigator en PC totaal zo'n 45 minuten kost.
Daarna is het wel verstandig de oude kaart versie van je PC te verwijderen onder het hoofdstuk Apps (Windows 10).
En voor de fijn proevers: in de verborgen folder C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\ laat Garmin ook een behoorlijke hoeveeld verouderde data staan:
  • Folder Maps: oude kaart versies.
  • Folder Application: oude Garmin Express installatie bestanden.
Als alles naar behoren werkt kun je de bestanden van oude versies zonder meer verwijderen.
 
Standaard wordt de kaart op de navigator geïnstalleerd. Als je gaat naar "kaartopties" kun je de kaart (meteen) of later installeren op de PC

Het opnieuw installeren van de kaart op de PC bij een 2 de Navigator heeft dat niet iets te met de kaartlicentie die volgens mij aan het toestel hangt?

Ik neem aan de je ook 2 Navigators in Express hebt, met ieder hun eigen serienummer?

Klopt. Ik had bij de opties “alleen computer” aangeklikt terwijl de navigator van Karin aangesloten was.
 
En dat heeft een behoorlijke hoeveelheid GB opgeleverd :}
Jazekers, het heeft me ruime tijd geleden veel tijd gekost de oorzaak van het wel heel vervelend vollopen van de 128 GB SSD opslag van mijn laptop op te sporen.
De oorzaak waren dus al die door Garmin zuinig bewaarde oude kaarten en software versies in de verborgen mappen, een slordigheidje zal ik maar zeggen maar waar de gemiddelde computer gebruiker nooit achter komt.
Die 128 GB SSD is voor mijn normale gebruik meer dan voldoende (met normaal gesporoken de helft vrij).
 
Goeie tip, ik wist dat het er was, alleen even niet precies waar. En daarna was ik het steeds weer vergeten te zoeken en op te schonen. Leverde zo'n 50GB vrije data op. Gelukkig heb ik een 500GB SSD als C-drive in m'n pc dus ik kon nog even voort, naast 3 HDD's van 4TB elk.
 
Ik had het lange tijd niet gebruikt: de Rondreis app van de Navigator VI.
Allemachtig wat rekent dat traag, in mijn herinnering is dat wel eens rapper geweest.
Het had zowiezo altijd al moeite met iets boven 2 uur of 200 km, maar nu verslikt de app zich al in 1 uur of 100 km.
 
Zojuist bij toeval iets nieuws ontdekt:
Met de Navigator VI op de R1200RT-LC, kaartweergave in beeld: raak het dashboard-snelheid-blokje aan en je krijgt het Informatie display (met de 16 informatie veldjes) van de Mijn motorfiets app in beeld, "pijltje terug" brengt de kaart weer in beeld.
Als de Navigator niet op de motor zit dan tovert het snelheid blokje van de kaartweergave een overzicht van snelheden en kilometer standen in beeld.
 
De VI vandaag bij Houtrust gebracht. Lijkt moeilijk geval omdat hij al een keer vervangen werd binnen de garantieperiode. Nu 2 jaar en 6 maanden oud. Ze gaan hun best doen voor me bij BMW Nederland. Het probleem lijkt wel heel vaak voor te komen.
Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat zo’n duur apparaat zulke fouten heeft en dat ze dan niet met een verbeterde versie op de markt komen.
 
De VI vandaag bij Houtrust gebracht. Lijkt moeilijk geval omdat hij al een keer vervangen werd binnen de garantieperiode. Nu 2 jaar en 6 maanden oud. Ze gaan hun best doen voor me bij BMW Nederland. Het probleem lijkt wel heel vaak voor te komen.
Ik vind het nog steeds onvoorstelbaar dat zo’n duur apparaat zulke fouten heeft en dat ze dan niet met een verbeterde versie op de markt komen.
Er zijn op Internet voldoende ervaringen van mensen met het zelfde probleem te vinden, google maar op "navigator vi ghost touch".
 
Ik sprak vandaag een van de dealers: zijn eigen VI had het ook! De vraag is wat BMW gaat doen, komt er straks een VII of gaan ze integreren met het TFT scherm en wordt dat dan retrograad compatibel voor mensen met een bestaand TFT scherm? Of wat ik ook wel eens gehoord heb en ook zelf dacht, gaan ze over op TT (immers het TFT en de connected app werken al met TT. En ook is Garmin gestopt met de ontwikkeling van Basecamp? Dus daar komt ook geen volgende versie van.
 
Ik sprak vandaag een van de dealers: zijn eigen VI had het ook! De vraag is wat BMW gaat doen, komt er straks een VII of gaan ze integreren met het TFT scherm en wordt dat dan retrograad compatibel voor mensen met een bestaand TFT scherm? Of wat ik ook wel eens gehoord heb en ook zelf dacht, gaan ze over op TT (immers het TFT en de connected app werken al met TT. En ook is Garmin gestopt met de ontwikkeling van Basecamp? Dus daar komt ook geen volgende versie van.
Wat mij betreft : schoenmaker blijf bij je leest.
BMW moet zicht niet met navigatie bezig houden, Apple geeft denk ik de juiste weg aan: CarPlay.
Motor en auto fabrikanten hoeven alleen maar Apple CarPlay en Android Auto te ondersteunen, op de motor moet je CarPlay natuurlijk wel met je handschoen kunnen bedienen.
Nu is aan de navigatie leveranciers de juiste Apps voor IOS en Android te ontwikkelen, daar schort het nog wel aan.

Voor huis-tuin-en-keuken gebruik kun je prima de standaard kaarten App gebruiken en de kaart (en verkeers informatie) informatie live via 4G binnen halen.
Meestal wil je alleen zo snel mogelijk van A naar B rijden en terug, dan voldoet bovenstaand.
Er zal echter ook behoefte blijven aan:
  1. Kaarten die je op de smartphone installeert: ten eerste om data verbruik te beperken, ten tweede (meest belangrijke) om te kunnen navigeren als er geen 4G bereik is.
  2. De mogelijkheid om routes te importeren en rijden.
BaseCamp voldoet wat mij betreft nog steeds prima, weinig reden voor een update.
BMW staat voor een duivels dilemma: een mooie integratie van een beetje knorrige Navigator bieden of CarPlay ondersteunen.
De mooie integratie vind ik achteraf gezien niet zo'n beste keuze, omdat je bij de R1200RT-LC, R1250RT en de K1600's nu gebonden bent aan de BMW Navigators V en VI die als enige in het vakje passen. Voorheen had je meer Navigator keuze vrijheid.
 
CarPlay en Android auto zijn prima voor in de auto. A->B. En je hebt er internet voor nodig. Goed bruikbaar hier, maar in grote delen van de wereld is er geen dekking. Dus er moeten ook downloadbare kaarten zijn. Ik gebruikte in Canada en de USA de MRA app. Kan je de kaarten van downloaden en werkt dan goed, alleen een route op starten gaat alleen met een internet verbinding. Ook matig dus uiteindelijk. Ja op de GS(A) heb je nog de keuze om een andere navi te gebruiken, al mis je dan de integratie met de motor en de zoom.
 
CarPlay en Android auto zijn prima voor in de auto. A->B. En je hebt er internet voor nodig. Goed bruikbaar hier, maar in grote delen van de wereld is er geen dekking. Dus er moeten ook downloadbare kaarten zijn. Ik gebruikte in Canada en de USA de MRA app. Kan je de kaarten van downloaden en werkt dan goed, alleen een route op starten gaat alleen met een internet verbinding. Ook matig dus uiteindelijk. Ja op de GS(A) heb je nog de keuze om een andere navi te gebruiken, al mis je dan de integratie met de motor en de zoom.
Van de integratie van de BMW navigators voor de R1200RT-LC en R1250RT is eigenlijk alleen de fysieke inbouw redelijk voor elkaar, waarbij tot ieders verbazing de vergrendeling vergeten is.
De integratie met het wonderwiel voegt op de RT niets toe (zou direct in- en uitzoomen moeten zijn).
De Mijn motorfiets app voegt wezenlijk ook niets toe, is in mijn ogen slechts een leuk speeltje.
 
Op de GSA ken je met het wiel naast in en uitzoomen (wat verdomd handig is en je ontzettend mist als het niet werkt- meestal was dat bij gebruik op de woon-werk motor) ook door de menu's heen bladeren. De app gebruik ik eigenlijk niet. Dus ik vind het best heel handig, raar dat ze dat bij de R/RT niet zo gemaakt hebben.
 
Eens met Sphyrnidus, niet alleen is het in- en uitzoomen erg handig, zeker sinds Garmin hiervoor de "verdwijnende knoppen" heeft uitgevonden. Maar ook om even met 1 druk op de knop de info velden op te roepen die ik dusdanig heb veranderd dat, als je er slechts 4 op het scherm laat zien, heel snel en voor mij dus ook heel duidelijk met die grote cijfers, info boven water tovert zoals actieradius, snelheid, verbruik en hoogte.

En dan niet eens op een GS(A) maar op een RS. Ik verwacht trouwens dat de "R" dit ook heeft, en alleen de grotere (bad-)kuipversies, zoals de K1600 en R1200RT dit ontberen.
 
Eens met Sphyrnidus, niet alleen is het in- en uitzoomen erg handig, zeker sinds Garmin hiervoor de "verdwijnende knoppen" heeft uitgevonden. Maar ook om even met 1 druk op de knop de info velden op te roepen die ik dusdanig heb veranderd dat, als je er slechts 4 op het scherm laat zien, heel snel en voor mij dus ook heel duidelijk met die grote cijfers, info boven water tovert zoals actieradius, snelheid, verbruik en hoogte.

En dan niet eens op een GS(A) maar op een RS. Ik verwacht trouwens dat de "R" dit ook heeft, en alleen de grotere (bad-)kuipversies, zoals de K1600 en R1200RT dit ontberen.
We herhalen onszelf, maar daarin zit de kracht 8-)
Uiteraard is in- en uitzoomen via het wonderwiel handig.
Het ontberen van in- en uitzoomen via het wiel van de RT/K1600 zal wel samen hangen met de audio optie, waar je met het wiel het volume kunt regelen.
Het zou BMW sieren als ze de RT/K1600 software nog wat slimmer maken: zonder audio optie altijd zoomen en anders de gebruiker via een menu item (of het ruitje zoals Jeroen al suggereerde) laten schakelen tussen volume regeling of zoom regeling.
 
Zoomen is zoooo handig. Laatst was mijn wonderwiel kaduuk, en ik kon zonder in en uitzoomfunctie niet fatsoenlijk navigeren. Ik was helemaal onthand. Gauw gerepareerd dus. Schroefschroefschroef nieuwe (andere) erop.
 
Terug
Bovenaan Onderaan