Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Zoomen is zoooo handig. Laatst was mijn wonderwiel kaduuk, en ik kon zonder in en uitzoomfunctie niet fatsoenlijk navigeren. Ik was helemaal onthand. Gauw gerepareerd dus. Schroefschroefschroef nieuwe (andere) erop.
Ik zoom tijdens het rijden eigenlijk nooit: mijn Navigator staat in de 3D weergave en op automatisch zoomen, tijdens het rijden geeft dat voor mij een prima beeld dat zich aanpast aan de snelheid.
De zoom functie is handig op een moment dat je ergens van de geplande route moet afwijken: dan zijn de + en - knopjes op het scherm uitermate onhandig, nog dramtischer is het verplaatsen van het beeld door over het scherm te "vegen" (dit laatste wijt ik maar aan het type touchscreen dat je met de handschoen moet kunnen bedienen, niet te vergelijken met een iPhone scherm).
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Dat vegen is idd 100% ruk, ook zonder handschoenen. Zeker als je een moderne phone gewend bent. Ben echt benieuwd wat bmw gaat doen met een nieuwe generatie navigatie.
 
Misschien al aan de orde geweest, maar om nou alles door te spitten..
Onlangs in Oostenrijk pas achter gekomen toen ik moest omrijden.
In de bergen was het nogal donker op het scherm, alsof het gebergte wordt uitgebeeld.
Maar daardoor zijn een aantal wegen nauwelijks zichtbaar.
Het thema staat op Oostenrijk
Nu ben ik thuis eens wat gaan experimenteren en kom er achter dat alle thema ‘s hetzelfde zijn!
De achtergrond blijft donker en die zou ik graag een stuk lichter zien.
Wat zou de oplossing kunnen zijn?
Het is een Navigator VI die ik op mijn KTM heb in een BMW houder (voor het in en uitzoomen)
 
Hi MrSloo,

Da's vrij eenvoudig.

Via:
"Instellingen"
"Kaart"
"Kaartlagen"
en dan "3D-terrein" even uitvinken.
Dan ben je dat reliëf kwijt.
 
Ik zoom tijdens het rijden eigenlijk nooit: mijn Navigator staat in de 3D weergave en op automatisch zoomen, tijdens het rijden geeft dat voor mij een prima beeld dat zich aanpast aan de snelheid.
De zoom functie is handig op een moment dat je ergens van de geplande route moet afwijken: dan zijn de + en - knopjes op het scherm uitermate onhandig, nog dramtischer is het verplaatsen van het beeld door over het scherm te "vegen" (dit laatste wijt ik maar aan het type touchscreen dat je met de handschoen moet kunnen bedienen, niet te vergelijken met een iPhone scherm).

Daarom heb ik de tip van Abteh opgevolgd: navigatie menu onder het ruitje van “Favoriet” menu item gezet. Meestal is de laatste functie die ik daar heb gekozen “uitzoomen”, inderdaad vanwege afwijkingen van de route (meestal wegwerkzaamheden). Wiel naar binnen kantelen en dan zoomt ie uit. Knoppies op het scherm zijn inderdaad niet ideaal.
 
i-BnLKsqT-X4.jpg

"Aanzicht" is van belang als je andere schermpjes wil zien.
 
NavigatorVIscreenshotR1250RT01.jpg


Mijn schermpje tegenwoordig. Dit is zonder route. De file informatie is redelijk nauwkeurig, file staat op dat moment aan de andere kant van de A28.
 
NavigatorVIscreenshotR1250RT02.jpg

En zo is ie met route. Flitspaal wordt ook weergegeven. Nu weet ik niet of die van de SmartLink komt of uit de Flitspaal database die ik heb ingeladen.
 
NavigatorVIscreenshotR1250RT05.jpg

Best geinig welke info je uit de motorfiets kunt vissen.

NavigatorVIscreenshotR1250RT06.jpg


Kennelijk draai ik liever rechtsom dan linksom. En heb ik meer dwarswind van rechts dan van links.
 
Bekijk bijlage 1431151
Best geinig welke info je uit de motorfiets kunt vissen.

Bekijk bijlage 1431152

Kennelijk draai ik liever rechtsom dan linksom. En heb ik meer dwarswind van rechts dan van links.
Het is typisch informatie waarvan ik denk: wat mot ik ermee.
Informatie lijkt ook tegenstrijdig: 5000 afslagen en 42 keer geschakeld (dus de meeste afslagen neem je in de 6e versnelling of zoiets).
Bij mij staat daar nu: 341 afslagen en 601 schakelingen, voorremmen 259 en achter 378.
De gemiddelde kantelhoeken schommelen bij mij ook altijd rond de + en - 3 graden, maximum +35 :P
Goh, wat kan ik hier uit concluderen? Je zou minstens ergens moeten kunnen zien over hoeveel tijd of km de informatie verzameld is, anders is het statistisch van geen enkele waarde.
Ik heb de waardes weer op 0 gezet, zal proberen na de volgende rit weer eens te kijken.
 
Vandaag de eerste kilometers gereden met de 1250RS en daarbij vielen v.w.b. de NAV VI een aantal zaken op: Was de kantelhoek- of afslaginformatie bij de R1200RS niet te bekennen, bij de R1250RS zit dat ineens wel.

En wat er dan ineens verdwenen is: Zoomen met het wonderwiel ! Nee hè! :(

Gelukkig is er dan weer wat te lezen, zoals ik altijd zeg: RTFM, dus laat ik dat zelf ook maar doen. En het blijkt dat je bij de R1250RS kan schakelen tussen het TFT scherm en de NAV v.w.b. de bediening van het wonderwiel door de menuknop wat langer in te drukken.

Lucht dat even op.....

display.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een kennis kwam even langs om zijn nieuwe bruid te laten zien: r1250RT; kwam er ook achter dat het wonderwiel niet zomaar werkte als bij zijn R1200GS
 
...
Gelukkig is er dan weer wat te lezen, zoals ik altijd zeg: RTFM, dus laat ik dat zelf ook maar doen. En het blijkt dat je bij de R1250RS kan schakelen tussen het TFT scherm en de NAV v.w.b. de bediening van het wonderwiel door de menuknop wat langer in te drukken.
...
Die keuze willen we ook op de RT.
 
Een kennis kwam even langs om zijn nieuwe bruid te laten zien: r1250RT; kwam er ook achter dat het wonderwiel niet zomaar werkte als bij zijn R1200GS
Had de kennis hier meegelezen dan had het ontberen van goede wonderwiel integratie op de RT bekend geweest.
 
En het blijkt dat je bij de R1250RS kan schakelen tussen het TFT scherm en de NAV v.w.b. de bediening van het wonderwiel door de menuknop aan de bovenzijde wat langer in te drukken.

Even een kleine correctie.
 
Het is inderdaad wel amusant, die kantelhoeken. Gisteren weer wat inrijkilometers op de RS gezet en gelukkig was de weg in de meeste gevallen droog en ook schoon. Maar welke is nu rechtsom en welke linksom? Voor m'n gevoel zou ik zeggen dat de -37° een rechterhoek betreft.

19113.png
 
Denk dat ik binnenkort een nieuwe NAV VI krijg. Morgen naar de dealer want het "navigator vi ghost touch" syndroom heeft nu toegeslagen.
Ding is helemaal gestoord!
 
Laatst bewerkt:
En het blijkt dat je bij de R1250RS kan schakelen tussen het TFT scherm en de NAV v.w.b. de bediening van het wonderwiel door de menuknop aan de bovenzijde wat langer in te drukken.

Even een kleine correctie.
Ik heb dit nog eens op mijn R1200RT-LC geprobeerd: helaas pindakaas.
  • De menu knop aan bovenkant (met de zoute drop) lang indrukken brengt alleen maar het voorkeur menu in beeld.
  • De menu knop aan de onderkant (met de tekst "menu") lang indrukken doet niets.
Ook twee keer snel achter elkaar de knop bedienen doet geen wonderen.
Het was ijdele hoop dat er toch nog een verborgen wonderwiel-zoom-functie in de RT software zat.
 
Hang ik onze twee komende donderdag aan de USB draad. Doe ik maar meteen ff de BMW dealer DB update.
Ik kreeg de feedback over updaten van deze database, dat de informatie hierin fouten heeft:

"Ik heb vorige week de nieuwe Dealerfile ( zie bijlage) op de Navigator 5 gezet maar kom er nu achter dat een aantal Adressen niet kloppen. Adres wat aangegeven wordt is wel goed alleen stuurt hij me naar aan andere positie. Simako in Apeldoorn klopt niet maar Motorplaza in Heerenveen ook niet."

Mocht je de oude versie(s) va database nog hebben, kun je mij die dan sturen?

Roelof.
 
Ik kreeg de feedback over updaten van deze database, dat de informatie hierin fouten heeft:

"Ik heb vorige week de nieuwe Dealerfile ( zie bijlage) op de Navigator 5 gezet maar kom er nu achter dat een aantal Adressen niet kloppen. Adres wat aangegeven wordt is wel goed alleen stuurt hij me naar aan andere positie. Simako in Apeldoorn klopt niet maar Motorplaza in Heerenveen ook niet."

Mocht je de oude versie(s) va database nog hebben, kun je mij die dan sturen?

Roelof.
Ik heb nog wel een paar oude versies, ik kan je ze vanavond doorsturen.
Het zal wel zo zijn dat die database al verouderd is op het moment dat 'ie uitkomt.
Eigenlijk zoals veel werkelijke adressen: Google maps of iPhone maps zijn meer actueel in geval van nood, zo ook bijvoorbeeld met camping adressen of restaurants en bovenal tankstations.
 
Terug
Bovenaan Onderaan