Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Ik ga eens kijken, dus eigenlijk zeg je: doe die dealer update nog maar even niet?

Daar komt het een beetje op neer. Ik had op de BMW club reclame gemaakt voor het updaten van de BMW dealers POI file en dan blijkt niet het bestand niet 100% correct te zijn.....
Maar wellicht is 99% wel correct en het kan makkelijk zijn dat, als je een dealer nodig hebt, je hem redelijk eenvoudig kunt vinden

Edit: mogelijk zijn de oude databasis voor 90% correct; dus kun je beter de nieuwe gebruiken als die 99% correct zijn....Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval is een waarschuwing op z'n plaats
 
Laatst bewerkt:
Daar komt het een beetje op neer. Ik had op de BMW club reclame gemaakt voor het updaten van de dealer POI file en dan blijkt niet het bestand niet 100% correct te zijn.....
Maar wellicht is 99% wel correct en het kan makkelijk zijn dat, als je een dealer nodig hebt, je hem redelijk eenvoudig kunt vinden

Edit: mogelijk zijn de oude databasis voor 90% correct; dus kun je beter de nieuwe gebruiken als die 99% correct zijn....Wie het weet mag het zeggen. In ieder geval is een waarschuwing op z'n plaats
Zoals ik al zei, ik heb zowel in Nederland als buitenland gemerkt dat ook de database met POI niet 100% betrouwbaar is.
In Spanje ben ik langs plekken gereden waar de Navigator toch echt aangaf dat er een tankstation zou moeten zijn, terwijl de werkelijkheid geen enkel spoor daarvan gaf (niet eens iets wat ooit een tank station geweest was), idem met restaurants en campings in bijvoorbeeld Noorwegen.
Ik heb wel eens geprobeerd Garmin te helpen met een lijst met correcties van POI bij mij in de buurt, dat liep op niets uit.
 
Ha ja, van de campings klopt ook in de USA/Canada vaak niets. Meerdere keren kwam ik in oudere woonwijken terecht waar volgens Garmin een camping moest zijn. Nou in geen velden of wegen. Ook tankstations waren soms totaal niet bestaand. Leuk in een land met afstanden die hier onvoorstelbaar zijn. Langs de kust in Washington was zo’n plek: camping was niet daar waar Garmin zei dat hij was. Aan een local gevraagd (4 uur in de middag), bleek de volgende 200 km verderop te zijn...
 
Ha ja, van de campings klopt ook in de USA/Canada vaak niets. Meerdere keren kwam ik in oudere woonwijken terecht waar volgens Garmin een camping moest zijn. Nou in geen velden of wegen. Ook tankstations waren soms totaal niet bestaand. Leuk in een land met afstanden die hier onvoorstelbaar zijn. Langs de kust in Washington was zo’n plek: camping was niet daar waar Garmin zei dat hij was. Aan een local gevraagd (4 uur in de middag), bleek de volgende 200 km verderop te zijn...
Garmin is beter in gewoon wegen kaarten: de nieuwste kaart update bevat netjes de eerste straten van een nieuwbouw wijk vlak bij mij terwijl die straten nog maar pas berijdbaar zijn.
 
Er zijn apps zat met juiste info omtrent campings en Archies camping grounds is er ook nog. Ook in de US/Can weet ik niet.
Garmin beter in wegen? Al jaren wordt er op het gps forum steen en been geklaagd over ontbrekende wegen, rotondes, etc. Zowel bij TT als Garmin. Onnozel geklets natuurlijk, want wat vroeger reed je gewoon op een wegen kaart en die verving je om de paar jaar. Nu wenst men real time .... Dat komt eraan bij TomTom en bv Osmand+ live app, die het al heeft.
 
Wat helemaal gaaf zou zijn: zelflerende kaarten. Als ik voor de 4e keer bijvoorbeeld afwijk van een route omdat deze niet 1 richting is zoals geprogrammeerd, maar 2 richting en substantieel korter en meerdere andere Garmin gebruikers hebben dat ook zo gereden, dan zou de interne software de kaart moeten kunnen updaten en bij een eerst volgend contact met de computer deze data moeten kunnen uploaden. Zo komen dan ook vrij vlot nieuwe wegen in beeld. Moet dan wel ff input van offroad rijders uit gefilterd worden.
 
@MR M Aan de overkant zijn er ook apps met campings. Die heb ik ook gebruikt, zoals bijv. WikiCamps. Alleen je moet dan weer stoppen en op je telefoon kijken. Ik vind even klikken op de camping categorie op de Garmin wel zo gemakkelijk vermits die goed is. In Europa gebruik ik eigenlijk alleen mn ogen en de bordjes langs de weg...
 
Er zijn apps zat met juiste info omtrent campings en Archies camping grounds is er ook nog. Ook in de US/Can weet ik niet.
Garmin beter in wegen? Al jaren wordt er op het gps forum steen en been geklaagd over ontbrekende wegen, rotondes, etc. Zowel bij TT als Garmin. Onnozel geklets natuurlijk, want wat vroeger reed je gewoon op een wegen kaart en die verving je om de paar jaar. Nu wenst men real time .... Dat komt eraan bij TomTom en bv Osmand+ live app, die het al heeft.
Uiteraard zijn er voldoende andere bronnen om campings, restaurants en tankstations te vinden.
Ik wilde alleen maar aangeven en bevestigen dat je niet blind moet vertrouwen op de Garmin database met POI.
En uiteraard zijn er afwijkingen in de kaarten: wegen die niet meer bestaan, nieuwe wegen die niet op de kaart staan, eenrichtingsverkeer dat niet goed in de kaart staat, inrijverboden, seizoens- en zondags sluitingen.
Daar waar de kaart wel klopt kun je ook tegen een wegomlegging of opgebroken weg aan rijden.
Dat geeft allemaal wat sjeu aan het rijden.
Life apps via de telefoon zullen voor 80% de toekomst bepalen.
Er zijn echter situaties genoeg waar je niet afhankelijk kunt of wilt zijn van een mobiele Internetverbinding, daarvoor zul je statische kaarten op de Navigator moeten hebben.
Een mix zou mooi zijn: een statische kaart die zodra er Internet verbinding is wordt bijgewerkt, te beginnen in een straal rond je huidige locatie.
Jezelf voorbereiden op een lange rit door eens op een papieren kaart of kaart van een tablet of je telefoon te kijken kan geen kwaad, beetje inzicht in plaatsen die op beoogde route liggen helpt om snel te reageren op een wegomlegging.
 
Wat helemaal gaaf zou zijn: zelflerende kaarten. Als ik voor de 4e keer bijvoorbeeld afwijk van een route omdat deze niet 1 richting is zoals geprogrammeerd, maar 2 richting en substantieel korter en meerdere andere Garmin gebruikers hebben dat ook zo gereden, dan zou de interne software de kaart moeten kunnen updaten en bij een eerst volgend contact met de computer deze data moeten kunnen uploaden. Zo komen dan ook vrij vlot nieuwe wegen in beeld. Moet dan wel ff input van offroad rijders uit gefilterd worden.
Garmin heeft wel een pagina waar je kaart fouten op kunt aangeven en insturen, maar het zou helpen als dat wat slimmer gemaakt wordt.
Ik heb in die situaties ook vaak dat ik achteraf vergeten ben waar de kaart fout was, er zou een simpel "markeer" knopje op het scherm moeten staan, zodat je na de rit dat makkelijk kunt terug vinden op de kaart.
 
Garmin heeft wel een pagina waar je kaart fouten op kunt aangeven en insturen, ...
wego.here.com, alles wat je mist kan je aangeven en bijtekenen. Je kan zelfs een stuk kaart adopteren, bv je eigen omgeving, en wijzigingen van anderen keuren. Daarna kan het ff 1 of 2 garmin kaartupdates duren en zitten de wijzigingen erin. Geinig voor gure winteravonden.
 
Hier is de Garmin pagina om fouten te rapporteren, hoe moeilijk kun je het maken, dusdanig dat iedereen gelijk de pagina weer verlaat:
https://my.garmin.com/mapErrors/report.faces
wego.here.com, alles wat je mist kan je aangeven en bijtekenen. Je kan zelfs een stuk kaart adopteren, bv je eigen omgeving, en wijzigingen van anderen keuren. Daarna kan het ff 1 of 2 garmin kaartupdates duren en zitten de wijzigingen erin. Geinig voor gure winteravonden.
Here we Go ziet er vriendelijker uit, ik zat daar net weer eens te kijken (ik snap nog niet helemaal hoe het wijzigen werkt, dat bewaar ik voor de winter):
https://help.here.com/en/support/so...-i-report-problems-with-the-map-in-here-wego-
[EDIT]
Ah, ik zie het al:
  1. Open: wego.here.com
  2. Zoek een weg of plaats (zoek vak links boven aan).
  3. De kaart gaat naar de gevonden locatie.
  4. En in het zoek resultaat venster staat links onder aan een uitklap menu: See more info
  5. Daarin een keuze: Report a map error
Mooi hoor :t
 
Laatst bewerkt:
Nog maar eens wat klagen:

76064.png


Mooi plaatje met een route actief, als je op de blauwe boven balk met naam van de weg klikt krijg je een "routerol" in beeld, zoiets:

77555.png


De licht-blauwe regel markering springt netjes door als je de betreffende afslag gepasseerd bent.
De 11 km die getoond wordt is de totale lengte van het gemarkeerde route deel.
Heel logischerwijs zou de 11 km vervolgens moeten gaan terug tellen tot 0 als in dit geval "afslag rechts 20" bereikt is.
Als ik het mij goed herinner doen de oude Navigators zoals de IV dit wel, de Navigator VI echter niet daar blijft in dit geval de 11 gewoon 11 (op de kaart pagina zie je dat de 11 km al wel terug gelopen is naar 10 km). Dit maakt de routerol redelijk onbruikbaar ;(
 
Laatst bewerkt:
Ik herinner me nog steeds Paris Hilton, ik meen in Parijs, die op een kaart keek en de verbijsterende opmerking maakte: "Where is the little dot, that says "you are here?"'
 
Overigens is mijn VI al weer twee weken bij Houtrust wachtend op antwoord van BMW, wat gaan ze doen nu hij uit garantie is en met grote regelmaat die spookaanrakingen vertoont. Ik heb vandaag gezegd dat ze hem in afwachting van het antwoord maar terug moeten geven want ik rij nu met de Navi van m'n lief en dat is ook niet handig. Ik ga morgen mn nieuwe speeltje ophalen en wil dit weekend naar de Vogezen met de 1250!
 
Overigens is mijn VI al weer twee weken bij Houtrust wachtend op antwoord van BMW, wat gaan ze doen nu hij uit garantie is en met grote regelmaat die spookaanrakingen vertoont. Ik heb vandaag gezegd dat ze hem in afwachting van het antwoord maar terug moeten geven want ik rij nu met de Navi van m'n lief en dat is ook niet handig. Ik ga morgen mn nieuwe speeltje ophalen en wil dit weekend naar de Vogezen met de 1250!
Het valt me bar tegen dat je Navigator omruil zo stroef loopt.
Ik ben geneigd in opstand te komen, de Navigator VI is gewoon een duur apparaat gezien de prestaties, zeker als het dan binnen een redelijk te verwachten levensduur zulke rare mankementen vertoont waar je niet als enige tegen aan loopt.
Komt nog bij dat de Navigator VI nog steeds de top of the bill is voor BMW Motorrad, er is nog geen opvolger.
 
Laatst bewerkt:
Nee er is nog geen zicht op een opvolger en de vraag is ook met welke leverancier BMW in zee zal gaan. Er gaan geruchten over TT. Overigens geeft de dealer aan dat BMW nog niet gereageerd heeft op hun claim, maar dat ze het gaan oplossen voor me. Ik had nu ook geen haast dus heb ik nog geen druk uitgeoefend.
 
Laatst bewerkt:
Hedenochtend viel mijn oog op het volgende, iets wat ik niet eerder gezien heb:
IMG_0019.JPG

De hele weg 0.1 bar verschil tussen motor en Navigator - bandendruk, de getalletjes liepen op zowel de motor als de Navigator langzaam op bij het warm worden van de banden met consequent 0.1 bar verschil, dus er was wel degelijk communicatie.
De andere getalletjes kwamen wel overeen, zoals Voltage, Omgevingstemperatuur en de Tripmeter-Automatisch.
Je zou toch denken dat de digitale Lin-bus communicatie de getalletjes precies over stuurt.
 
Hedenochtend viel mijn oog op het volgende, iets wat ik niet eerder gezien heb:
Bekijk bijlage 1438436
De hele weg 0.1 bar verschil tussen motor en Navigator - bandendruk, de getalletjes liepen op zowel de motor als de Navigator langzaam op bij het warm worden van de banden met consequent 0.1 bar verschil, dus er was wel degelijk communicatie.
De andere getalletjes kwamen wel overeen, zoals Voltage, Omgevingstemperatuur en de Tripmeter-Automatisch.
Je zou toch denken dat de digitale Lin-bus communicatie de getalletjes precies over stuurt.
Tis inderdaad opvallend.
 
Terug
Bovenaan Onderaan