Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Vanochtend met de Navigator VI los in de hand en wat gespeel met de kaart, inzoomen, uitzoomen, schuiven, op naar de virtuele Noordkaap, weggetjes volgen op de kaart: krijgt het ding ineens last van een milde spook vinger.
Een bibber beeld (bibberende spook vinger op het scherm), de "terug naar Af" knop reageerde niet.
Uit knop lang ingedukt bracht de "wilt U de Navigator uit zetten?" vraag, alleen de "Ja" knop was blauw gekleurd in plaats van rood en reageerde uiteindelijk heel vertraagd (net voor ik de schroevendraaier had gepakt om het batterijvak open te gaan schroeven).
Na een nieuwe start was alles weer normaal.
Hopelijk was dit meer een geheugen probleem door mijn gezoom en geschuif dan werkelijk mevrouw spook.
 
Ik heb er ook last van gehad, of liever dan mijn NAV VI, maar het is daarna niet meer terug geweest.

Fingers crossed..
 
Ook bij Garmin meer dan een lichte verkoudheid, dit duurt nu al geruime tijd:
1595948846306.png

Waarchijnlijk zijn ze gedwongen de IT infrastructuur opnieuw in te richten.
 
Tis weer "up and running".....Wat een ramp voor Garmin. En je zult maar een professionele gebruiker zijn.....
 
Dan houd je hele leven op. (denken vele)
De wereld stopt echt niet als alle GPS systemen uitvallen.
Er is geen GPS uitval geweest, de servers van Garmin zijn uit de lucht geweest waardoor Garmin applicaties niet konden synchroniseren en updates van software en kaarten stil lag.
Zou satelliet navigatie uitvallen dan liggen bepaalde professionele activiteiten wel degelijk stil.
 
  • Leuk
Waarderingen: far
Dat is bij mij bekend, maar komt bijna op hetzelfde neer, Garmin er uit, wereld op zijn kop en dit is een redenatie van heel velen, maar de wereld staat dan echt niet stil.
 
Dat is bij mij bekend, maar komt bijna op hetzelfde neer, Garmin er uit, wereld op zijn kop en dit is een redenatie van heel velen, maar de wereld staat dan echt niet stil.
Er is een enorm verschil tussen uitval van een cloud systeem zoals dat van Garmin (waardoor bijvoorbeeld je agenda of sport prestaties niet worden bijgehouden of je ineens niet meer kunt pinnen) of uitval van satelliet navigatie (waardoor schepen niet op positie blijven of een vrachtauto z'n spulletjes niet kan afleveren op een exotisch adres).
Natuurlijk draait de wereld gewoon op de zelfde snelheid door en stijgt de verkoop van de kaart van Nederland en het stratenboek om met dat stratenboek op zoek te gaan naar een verloren gewaand bankkantoor om geld op te nemen.
 
Zowel op de PC als op de NAV VI heb ik CN 2021.10 NTU en met die kaarten heb ik dan ook wat routes gemaakt. In totaal heb ik zelfs voor onze vakantie 27 verschillende reisroutes (10) of rondritroutes (17) gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de juiste kaartversie in de routes wordt vermeld eerst alle routes nog bewerkt met behulp van het profiel "direct", omdat ik deels put uit m'n archief en deels in de loop van dit jaar weer nieuwe heb gemaakt. Je zou dan zeggen, ze worden dan compleet goed ingeladen maar daar wilde de NAV niet aan beginnen.

Bij 7 routes begon BaseCamp te mekkeren dat de routes werden herberekend, omdat de kaart in de NAV zou afwijken van de kaart waarmee de routes zijn gemaakt. Dus opnieuw deze routes herberekend met het profiel direct en later weer het profiel motorfiets, maar het kwam niet meer goed. Uiteindelijk maar de tracks van deze routes ingeladen en in de NAV weer omgezet.

In mijn NAV VI staat echt alleen de CN 2021.10NTU aktief, de rest is uitgevinkt. Bij onze 2e NAV VI, die van MrsTenCats, ook op CN2021.10NTU, ging de import van alle routes probleemloos.

Weet iemand nu of ik iets over het hoofd heb gezien of is dat ding van mij gewoon corrupt?

PS,
Ik zal ze niet allemaal rijden, maar zo hebben we keus...
 
Zowel op de PC als op de NAV VI heb ik CN 2021.10 NTU en met die kaarten heb ik dan ook wat routes gemaakt. In totaal heb ik zelfs voor onze vakantie 27 verschillende reisroutes (10) of rondritroutes (17) gemaakt. Om ervoor te zorgen dat de juiste kaartversie in de routes wordt vermeld eerst alle routes nog bewerkt met behulp van het profiel "direct", omdat ik deels put uit m'n archief en deels in de loop van dit jaar weer nieuwe heb gemaakt. Je zou dan zeggen, ze worden dan compleet goed ingeladen maar daar wilde de NAV niet aan beginnen.

Bij 7 routes begon BaseCamp te mekkeren dat de routes werden herberekend, omdat de kaart in de NAV zou afwijken van de kaart waarmee de routes zijn gemaakt. Dus opnieuw deze routes herberekend met het profiel direct en later weer het profiel motorfiets, maar het kwam niet meer goed. Uiteindelijk maar de tracks van deze routes ingeladen en in de NAV weer omgezet.

In mijn NAV VI staat echt alleen de CN 2021.10NTU aktief, de rest is uitgevinkt. Bij onze 2e NAV VI, die van MrsTenCats, ook op CN2021.10NTU, ging de import van alle routes probleemloos.

Weet iemand nu of ik iets over het hoofd heb gezien of is dat ding van mij gewoon corrupt?

PS,
Ik zal ze niet allemaal rijden, maar zo hebben we keus...
Ik zie het nut van eerst naar profiel "direct" te gaan niet zo, kan me voorstellen dat de Navigator daardoor het profiel gebruikt dat je in de Navigator hebt ingesteld.
Verder zie ik bijna altijd rekenafwijkingen tussen routes in BaseCamp en de zelfde route in de Navigator, het blijft wel de zelfde kaart maar ten minste een andere rekenmachine. Voor een nauwkeurige route moet je meer via-punten of vormbepalingspunten toevoegen.
Meest trefzeker bijft het exporteren en importeren als spoor.
Bij verschillen tussen identieke Navigators met dezelfde kaart en de zelfde firmware zou ik een harde reset adviseren.

NB: van de interesante of belangrijke routes die ik zelf maak, maak ik zowiezo een spoor omdat bij herberekenen met een nieuwe kaartversie je ook bijna altijd weer verschillen krijgt, met het oude spoor en de nieuw berekende route zie je de verschillen en kun je zelf beoordelen of dat wenselijk is of niet.
Als ik een leuke route gereden heb, bewaar ik het spoor van de Navigator, want dat is wat "echt" is en kan ik de route in BaseCamp daarop corrigeren voor een volgende keer of volgende liefhebber.
 
Laatst bewerkt:
In een garmin gpx bestand staat ergens in dat bestand vermeld met welke kaart de route initiëel is vervaardigd. Herberekenen met het profiel "Direct"verwijderd die info want da's bij een directe route niet van belang. Ik kwam daar eerder achter nadat de NTU kaarten waren geïntroduceerd en wij met 2 verschillende systemen werkten, een Zumo 350 met NTU en een Zumo 660 met NT kaarten en dat gaf altijd problemen.
De rekenafwijkingen zijn overigens niet anders dan een veroorzaakt verschil door al dan niet getelde decimalen tussen de afslagen. Daar maak ik mij nooit druk over, wèl als een route van 194 km spontaan wordt omgezet in een route van 668 km, alleen al bij het importeren in je toestel. Laat staan dat de verkeersinformatie daar nog eens overheen gaat.

De sporen maak ikzelf ook wel, als is het om deze als reserve te hebben zodra m'n GPS weer problemen geeft. Ik laad ze ook in de BMW Connectivity app maar doorgaans is het een vrij zinloos gedoe om eerst een goede route om te zetten in een track en die vervolgens in je GPS weer om te zetten in een route. Duurt trouwens ook vreselijk lang.

Die harde reset, Garmin's super oplossing voor al uw problemen, heeft-ie trouwens al gehad, want dat doe ik braaf na elke update.
 
In een garmin gpx bestand staat ergens in dat bestand vermeld met welke kaart de route initiëel is vervaardigd. Herberekenen met het profiel "Direct"verwijderd die info want da's bij een directe route niet van belang. Ik kwam daar eerder achter nadat de NTU kaarten waren geïntroduceerd en wij met 2 verschillende systemen werkten, een Zumo 350 met NTU en een Zumo 660 met NT kaarten en dat gaf altijd problemen.
De rekenafwijkingen zijn overigens niet anders dan een veroorzaakt verschil door al dan niet getelde decimalen tussen de afslagen. Daar maak ik mij nooit druk over, wèl als een route van 194 km spontaan wordt omgezet in een route van 668 km, alleen al bij het importeren in je toestel. Laat staan dat de verkeersinformatie daar nog eens overheen gaat.

De sporen maak ikzelf ook wel, als is het om deze als reserve te hebben zodra m'n GPS weer problemen geeft. Ik laad ze ook in de BMW Connectivity app maar doorgaans is het een vrij zinloos gedoe om eerst een goede route om te zetten in een track en die vervolgens in je GPS weer om te zetten in een route. Duurt trouwens ook vreselijk lang.

Die harde reset, Garmin's super oplossing voor al uw problemen, heeft-ie trouwens al gehad, want dat doe ik braaf na elke update.
Ik heb een snel testje gedaan, korte route met 2 via punten (een begin en eind), daarna 2 routes gemaakt:
  • 1x als Directe route.
  • 1x als Motor route.
Deze beide afzonderlijk geëxporteerd als GPX.
In beide GPX bestandjes is de header identiek en volgens mij zonder Kaart of BaseCamp versie informatie.
Het grote en logische verschil is:
  • De Directe route bevat eigenlijk alleen de via punten en de rekenmethode (direct).
  • De Motor route bevat de via punten, de rekenmethode (Motor), de details van het Motor profiel (snelste route) en de nodige coordinaten van de berekende route.

De Directe route levert dus geen details over de te volgen weg, het is gewoon een rechte lijn tussen de via punten.
De Motor route probeert het in BaseCamp getekende en berekende lijntje als een verzameling via punten en tussenliggende coordinaten vast te leggen. Hoe meer via punten of vormbepalingspunten hoe nauwkeuriger een andere applicatie of je Navigator de route weet te dupliceren.
Een spoor of track heeft de zelfde header als een route, geen via punten maar is een rijtje coordinaten van: begin, vervolgens coordinaten op elk punt in de route waar deze van richting veranderd en het eindpunt.
 
Laatst bewerkt:
In aanvulling op bovenstaand, misschien ook eens experimenteren met de BaseCamp instellingen in Opties > Toesteloverdracht:

1598079952637.png

Zo heb ik het al jaren staan, misschien dat "Pas de route altijd aan de kaart op mijn toestel aan bij overdracht" de boel in de war schopt.
 
Laatst bewerkt:
Je hebt helemaal gelijk. Dat vinkje was ik helemaal vergeten en komt er altijd automatisch te staan zodra ik een track omzet naar een route m.b.v. het profiel "direct". Want alleen dan kun je het aantal gewenste routepunten opgeven.

Maar ja, het blijft idioot want de kaart in het toestel verschilt niet van die in BaseCamp.
 
Je hebt helemaal gelijk. Dat vinkje was ik helemaal vergeten en komt er altijd automatisch te staan zodra ik een track omzet naar een route m.b.v. het profiel "direct". Want alleen dan kun je het aantal gewenste routepunten opgeven.

Maar ja, het blijft idioot want de kaart in het toestel verschilt niet van die in BaseCamp.
In de basis is de kaart identiek, maar de reken modellen voor de verschillende platformen (PC met Windows of een Navigator met een soort Linux) komen niet 100% overeen.
Ik zie ook vaak kleine verschillen in hoe BaseCamp of de Navigator de route berekend.
Des te minder route punten, des te groter zullen de verschillen zijn.
Een verschil lijkt dat de Navigator van nature graag de route langer en kronkeliger maakt, ook al staat dat niet als voorkeur ingesteld: de Navigator neemt graag een extra lusje of klein omweggetje als daar een mogelijkheid voor is.
Na het laden van een route in de Navigator probeer ik deze ook altijd zorgvuldig na te kijken op de Navigator: route in beeld brengen, inzoomen en tobben met verschuiven van de kaart over de route. Ik kom altijd afwijkingen tegen, waarvoor ik dan in BaseCamp een extra route punt aanbreng om de Navigator op het gewenste pad te dwingen.
 
Nou. Ik heb gisteren een nieuwe Windows versie of update van Basecamp geïnstalleerd. Wat-een-drama! Waar ik tot gisteren vrij gemakkelijk klikkerde-klik een route naar mijn smaak in elkaar kon klussen, doet het ding nu idiote dingen. Net niet via Oostenrijk van het ene klikje naar het andere klikje. Enkel op te lossen door ongeveer om de 2 kilometer een “Niet Waarschuwen Bij Aankomst” puntje te maken. Ja, profiel heb ik gecheckt en dat zou niet de reden voor dit maffe gedrag mogen zijn.

“Goede nieuws”: met de nieuwe kaart wordt de snelheid rood boven de 100 km/u tussen 06:00 en 19:00.
 
Hoorde van een collega dat de Mac versie van Basecamp wel prima is. Nou. Ga ik dat maar eens proberen dan. Ik heb een Mac Mini staan voor mijn logboek. Vast dat daar ook Basecamp op kan draaien.
 
2E25F998-A924-498D-B1BB-E8A3EA3E5287.jpeg

Ook zo iets totaal onbegrijpelijks. Via Bluetooth ff een route overschieten van mijn Navigator VI naar die van mijn vrouw gaat pijnloos en snel. Nou wilde ik dat van een Navigator VI van een collega naar die van mij. Beide units waren zichtbaar gemaakt. Net zoals ik bij de echtelijke units had aangevinkt. Maar dacht u dat mijn Navigator VI en die van mijn collega elkander ooit vonden? Ook niet na twee keer “Aan-Uit”.
Uit pure ellende bij benzine pomp SD kaartjes omgewisseld (uiteraard aan het eind vd dag totaal vergeten deze terug om te wisselen). Op de snelweg richting startpunt vd route (Elfstedentocht) de route geïmporteerd. Duurde tot vlak voor het opdraaien vd afsluitdijk.

Route overschieten via Bluetooth: zit ie er bijna “instantly” in.
143361C8-01D6-45D7-AE4C-E4B9AD15E68D.jpeg
 
Terug
Bovenaan Onderaan