Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Kun je met deze update ook deze kaart op de pc krijgen of alleen op het toestel?

Ook op de PC, maar er kunnen wat (oplosbare) probleempjes ontstaan, afhankelijk van het type toestel dat je hebt.
Met de Navigator VI via Garmin Express moet je voor het starten van de installatie iets van "Installatie opties" open klikken, daar kun je vervolgens aanvinken dat je de kaart ook op de PC wilt installeren.
Dit werkt prima met BaseCamp.
Als alles met de nieuwe kaart op je PC goed werkt kun je via "Instellingen > Apps" de oude kaart verwijderen.

Als je vaker nieuwe kaart versies op je PC installeert, dan nemen de installatie bestanden van de kaarten flink wat ruimte op de harddisk in.
Ook oude versies Garmin Express en andere installatie bestanden voor de Navigator blijven bewaard.
Daarvoor deze tip, uitvoeren op eigen risico en alleen als je vertrouwd bent met Windows Explorer:

  1. Maak verborgen bestanden en mappen zichtbaar in de Windows Verkenner: Beeld > Verborgen items - vinkje aan
  2. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Application staat per versie Garmin Express een map met installatie bestanden: alle mappen van oude versies Garmin Express kun je zonder meer verwijderen.
  3. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Firmware staan verschillende hulp bestanden: alle mappen van oude versies kun je zonder meer verwijderen, hier onder een overzicht met de meest recente versies.
    • D1074-00 Time zone map (27.00).
    • D1122-03 Map Locales (4.70).
    • D1659-00 Tekst gevaren zones (3.70).
    • D1660-00 Traffic Text (5.80).
    • D6365-00 Text (1.50).
  4. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\Map staat per kaart versie een map: alle mappen van oude kaart versies kun je zonder meer verwijderen.
  5. In C:\ProgramData\Garmin\CoreService\Downloads\PrimaryFirmware staat per Navigator firmware versie een map: alle mappen van oude firmware versies kun je zonder meer verwijderen.
  6. Maak verborgen bestanden en mappen weer onzichtbaar: Beeld > Verborgen items - vinkje uit
 
Update over de nieuwe Navigator VI 2021
Helaas toch de eerste minpuntjes gedetecteerd :
1) Het scherm is weliswaar goed leesbaar in de zon, maar door het spiegeleffect zie je elke vinger/handschoenafdruk op het scherm wat vervolgens de leesbaarheid van hetgeen op het scherm staat minder goed maakt
2) Nu reeds een aantal keren voorgekomen dat bij het opstarten de navi in de motorhouder (K1600) zwart bleef. Niet het menu, maar alleen de kaart. Het menu c.q de bedieningsknoppen bleven zichtbaar. De navi reageerde niet op het wonderwiel.
Je moet eerst op het scherm een knop drukken alvorens je verder kunt gaan. Maar gelukkig kan dat dan weer wel.
3) De antenne is minder goed geworden. Nu al een aantal keren dat bij bosrijk gebied en/of kronkelwegen (haarspeldbochten) de navi niet meer weet waar je bent. Vervolgens duurt het een paar honderd meter voordat hij weer de weg gevonden heeft.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem/deze problemen.
 
Probleem 1 en 3 had ik ook.
De eerste heeft ook te maken met de kleuren die Garmin heeft gekozen. Met map themes kun je dit gedeeltelijk oplossen.

De laatste werd bij mij verergerd door de TFT van mijn motor. TomTom doet het wel goed op die plek. (Hooguit iets slomer)
 
Update over de nieuwe Navigator VI 2021
Helaas toch de eerste minpuntjes gedetecteerd :
1) Het scherm is weliswaar goed leesbaar in de zon, maar door het spiegeleffect zie je elke vinger/handschoenafdruk op het scherm wat vervolgens de leesbaarheid van hetgeen op het scherm staat minder goed maakt
2) Nu reeds een aantal keren voorgekomen dat bij het opstarten de navi in de motorhouder (K1600) zwart bleef. Niet het menu, maar alleen de kaart. Het menu c.q de bedieningsknoppen bleven zichtbaar. De navi reageerde niet op het wonderwiel.
Je moet eerst op het scherm een knop drukken alvorens je verder kunt gaan. Maar gelukkig kan dat dan weer wel.
3) De antenne is minder goed geworden. Nu al een aantal keren dat bij bosrijk gebied en/of kronkelwegen (haarspeldbochten) de navi niet meer weet waar je bent. Vervolgens duurt het een paar honderd meter voordat hij weer de weg gevonden heeft.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn met dit probleem/deze problemen.

Probleem 1 en 3 had ik ook.
De eerste heeft ook te maken met de kleuren die Garmin heeft gekozen. Met map themes kun je dit gedeeltelijk oplossen.

De laatste werd bij mij verergerd door de TFT van mijn motor. TomTom doet het wel goed op die plek. (Hooguit iets slomer)
De Navigator VI MY 2021 blijft een raadselachtig verschijnsel.
Is het Garmin product of heeft BMW het product echt overgenomen?
Is het nieuw of zijn het ingenomen navigators met een nieuw display voorkantje en andere software?
Waarom software versie 10.00 en waarom ineens een zwarte achtergrond (terwijl de Garmin toestellen zoals XT nog gewoon een witte achtergrond hebben)?
Met een nieuwe display en het totaal andere uiterlijk van de plaatjes hadden ze het ding beter Navigator VII kunnen noemen.
 
Heej, vraagje,
M'n Navigator VI heeft helaas ook soms last van die 'ghost finger/touch'. (ook heeft ie al een keer een spontane reboot gehad met een langere rit).
Nu heb ik de VI gekocht bij m'n motor, welke ik 2e-hands particulier gekocht heb.
Ik heb dus geen officieel factuur/bon van de VI.

Gaat BMW m'n VI dan wel omruilen voor de VI+, of gaan ze dat alleen met origineel factuur doen?
Opzich is het een falend product waar héél veel mensen last van hebben. Aanname is dat een factuur dan nodig is (ivm de 2jr garantie).
Maar de fout van BMW kan ik me ook voorstellen dat er niet moeilijk wordt gedaan.

Wie kan mij antwoord geven?
 
Heej, vraagje,
M'n Navigator VI heeft helaas ook soms last van die 'ghost finger/touch'. (ook heeft ie al een keer een spontane reboot gehad met een langere rit).
Nu heb ik de VI gekocht bij m'n motor, welke ik 2e-hands particulier gekocht heb.
Ik heb dus geen officieel factuur/bon van de VI.

Gaat BMW m'n VI dan wel omruilen voor de VI+, of gaan ze dat alleen met origineel factuur doen?
Opzich is het een falend product waar héél veel mensen last van hebben. Aanname is dat een factuur dan nodig is (ivm de 2jr garantie).
Maar de fout van BMW kan ik me ook voorstellen dat er niet moeilijk wordt gedaan.

Wie kan mij antwoord geven?

Ik begrijp dat BMW daar coulant mee omgaat.
Heel vervelend dat je Navigator VI met een bekend mankement hebt.
Ja, denk dat de enige die antwoord kan geven de BMW Motorrad dealer is.
Laat wel even hier weten of het al dan niet gelukt is.
 
En Waypoint heeft de BMW Navigators nu ook. En het helpt ook als je een goed contact hebt met de BMW dealer......
 
Heej, vraagje,
M'n Navigator VI heeft helaas ook soms last van die 'ghost finger/touch'. (ook heeft ie al een keer een spontane reboot gehad met een langere rit).
Nu heb ik de VI gekocht bij m'n motor, welke ik 2e-hands particulier gekocht heb.
Ik heb dus geen officieel factuur/bon van de VI.

Gaat BMW m'n VI dan wel omruilen voor de VI+, of gaan ze dat alleen met origineel factuur doen?
Opzich is het een falend product waar héél veel mensen last van hebben. Aanname is dat een factuur dan nodig is (ivm de 2jr garantie).
Maar de fout van BMW kan ik me ook voorstellen dat er niet moeilijk wordt gedaan.

Wie kan mij antwoord geven?
BMW doet coulant, maar hoe toon je aan hoe oud het toestel is. Wellicht even de vorige eigenaar vragen.
Tevens is het 3 jaar m.b.t. dit probleem. Niet alle dealers weten dat of houden zich hieraan!
Je krijgt echter een gerepareerd VI toestel terug en geen VI 2021.
 
De Navigator VI MY 2021 blijft een raadselachtig verschijnsel.
Is het Garmin product of heeft BMW het product echt overgenomen?
Is het nieuw of zijn het ingenomen navigators met een nieuw display voorkantje en andere software?
Waarom software versie 10.00 en waarom ineens een zwarte achtergrond (terwijl de Garmin toestellen zoals XT nog gewoon een witte achtergrond hebben)?
Met een nieuwe display en het totaal andere uiterlijk van de plaatjes hadden ze het ding beter Navigator VII kunnen noemen.
Zwarte achtergrond om de VI op het TFT scherm te laten lijken en 'de grote groep mensen' dit mooier/moderner vind....
Nieuw of ingenomen.... gezien het grote aantal falende VI toestellen kan ik me alleen maar het laatste voorstellen, want meer dan die twee genoemde dingen is er ook niets veranderd.
 
Zit hier te Vloeken op BMW, Navigator VI.

vorig jaar probleemloos mee door Croatia gegaan.. (toen wel gechecked..)
dit jaar (kaartupdate gedaan voor reis)..

dus.. zit nu in Wenen en wil vandaag naar Kranj, Slovenia: ontdek ik dat de Balkan niet meer op de kaarten zit.. ?
BMW (of garmin) weer bedankt.

dit lijk verhip net de toyota van 2005: die had ook de balkan er niet inzitten.. maar we zijn nu 15 yr verder...

Concrete vragen:
- kan ik de kaart van vorig jaar misschien terughalen (zonder aan de laptop te leggen.. )
- moet ik nu bijkopen ?

flames prima (had je maar de handleiding moeten lezen...), maar tips zijn ook welcome.

edit: jaja, ik _kan_ zonder, en in veel van de steden weet ik ook nog redelijk de weg, maar met werkende navi is wel zo handig rijden...
 
Check je maps, mss staat europe south er niet op of niet aangevinkt.
Volgens: City Navigator® Europe NTU | Garmin zou de balkan beschikbaar moeten zijn
IMG-20210710-WA0000.jpeg
 
Ik heb er momenteel maar 3.
Hoe krijg ik de rest?
 

Bijlagen

  • 20210714_095937.jpg
    20210714_095937.jpg
    195,7 KB · Weergaven: 3
dacht ik al.
gaan we vanavond proberen.

maar op 1e gezicht in garmin express geen opties gevonden voor toevoegen of zelfs maar kopen van maps.
straks eens de handleiding lezen.. of gewoon komende weken zonder navi.. is ook wel sport, maar wat een ergernis.
 
Je hoeft geen kaart toe te voegen of te kopen in Express, je hebt hem immers al. Probleem is alleen dat nu maar één helft is geïnstalleerd op je toestel...
Het kan ook een ruimteprobleem zijn, zit er een SD-kaart (van voldoende grootte) in?
 
Kranj, Slovenia zit in elk geval in de (complete) 2022.10 EU kaart versie:

8054.png


Ingezoomd:
6474.png

Zoals reeds gemeld: ruimte vrij maken op de Navigator en via Garmin Express de kaart opnieuw installeren.
 
Je hoeft geen kaart toe te voegen of te kopen in Express, je hebt hem immers al. Probleem is alleen dat nu maar één helft is geïnstalleerd op je toestel...
Het kan ook een ruimteprobleem zijn, zit er een SD-kaart (van voldoende grootte) in?
yep. dacht ik ook.
en ruimte: ik gooi af en toe triplogs weg, meestal nadat een re-calculate niet lekker loopt: teken datie vol zit.
Dus de aanname is nu dat ik bij het updaten van de maps in Mei blijkbaar niet genoeg ruimte had, en daarmee enkele maps gemist heb ?

Die updates doe ik via een oude MB-Pro: die heeft nog USB-poorten.

Anyway...
Garmin Express updated...
toen "update available" voor de Navi (hij zegt niet of dat software is of kaarten... )
updates geclicked...
1e poging ging fout: iets met "disconnected", wellicht dat ik de kabel of de Navi aangeraakt heb..
2e poging ging goed.
20min..
Navi rebooted..

en Haleluja, Croatia, Serbia, Bulgaria, Romania.. YESSS.
Maakt de trip wel zo makkelijk...

Morgen Genieten van Slovenia.
Weekend Croatia.
en dan, Covid-willing... onwards.

Screenshot 2021-07-15 at 23.20.45.png
 
en ruimte: ik gooi af en toe triplogs weg, meestal nadat een re-calculate niet lekker loopt: teken datie vol zit.
Bij die triplogs heb je het over een paar megabytes, dat zet niet echt zoden aan de dijk. Kaarten zijn een paar gigabytes groot, en worden bij elke update ook steeds groter. Op een gegeven moment past het gewoon niet meer (kun je overigens oplossen met een SD-kaart).
Maar toch mooi dat het gelukt is; prettige reis verder.
 
Hi, ik krijg morgen een nieuwe Navi6, de oude was een jaar oud en wordt onder garantie vervangen. De dealer zij dat dit een updated versie Navi 6 is waar ik hier ook wat over lees. Weet iemand wat de belangrijkste verschillen zijn?
 
Bij die triplogs heb je het over een paar megabytes, dat zet niet echt zoden aan de dijk. Kaarten zijn een paar gigabytes groot, en worden bij elke update ook steeds groter. Op een gegeven moment past het gewoon niet meer (kun je overigens oplossen met een SD-kaart).
Maar toch mooi dat het gelukt is; prettige reis verder.
hm net even de triplogs van de reis gecopieerd.

voor "het problem" waren de triplogs een paar M groot, en vrijwel elke dag een nieuwe file (genummerd, ergens bij de 130.gpx)
sinds "het problem" is er 1 triplog, een 135.gpx van 105Mb..
(en die weigert google maps in te lezen, waarschijnlijk te groot)

heb even gezocht, maar vond geen configuratie voor trip-log-size.
 
Hi, ik krijg morgen een nieuwe Navi6, de oude was een jaar oud en wordt onder garantie vervangen. De dealer zij dat dit een updated versie Navi 6 is waar ik hier ook wat over lees. Weet iemand wat de belangrijkste verschillen zijn?
De "nieuwe" Navigator VI (model jaar 2021) heeft de volgende kenmerken:
  • Het LCD display schijnt verbeterd te zijn (dat is de voorste helft van het navigator doosje), zou geen spookvinger effect meer moeten hebben.
  • Opstart scherm met "Make lifa a ride".
  • Alle menu schermen met zwarte achtergrond.
  • Vereenvoudigde pictogrammen in de menu schermen.
  • Software Versie 10.00
Kwa bediening, mogelijkheden en prestaties is er volgens zeggen niets veranderd.
Er is verder geen formele documentatie over de "nieuwe" Navigator VI dus ook niet wat software versie 10.00 precies inhoud.
Ik ben benieuwd welk handboek je er bij krijgt (het laatste mij bekende handboek is van April 2018).
 
Terug
Bovenaan Onderaan