Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Jawel, dag- en nachtstand zijn er gewoon nog. Maar alleen voor de navigatiekaart.
De menu's blijven gewoon zwart. Tja, even wennen, maar het is niet storend slecht, maar geweldig vind ik het ook niet. Kwestie van smaak....
En idd een betere snelheid of bv. het vinden van het dichtstbijzijnde punt op de route zou voor mij mooier zijn geweest.
Of als je in de buurt van een route staat met bv. 20 tussenpunten .... welk punt moet je dan aangeven om die route op te starten?
In de lijst staan alle tussenpunten met een ander icoontje als op de kaart staat en op de kaart staan de icoontjes zonder namen erbij... WTH
En dat is dan nu pas, na zo'n 10 jaar klagen, opgelost in de XT, terwijl TomTom dat al jaren standaard doet.

En wat natuurlijk pas écht irritant is, is dat je bij een rotonde altijd te laat bent, of op zijn minst gaat twijfelen, met de juiste afslag.
Daar waar je moet afslaan staat de kaart nog op de vorige afslag, kortom de kaart is nog aan het draaien waar je al lang geleden was. O-)
Bij 3 of 4 afslagen geen probleem, maar bij de buitenlandse rotondes met 5 of 6 afslagen wordt het al lastiger.
 

Bijlagen

  • 11063.png
    11063.png
    95,8 KB · Weergaven: 9
  • 11793.png
    11793.png
    12,6 KB · Weergaven: 8
  • 13976.png
    13976.png
    17,4 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:
Ik vind de aanwijzingen links boven eigenlijk het belangrijkste (ik gebruik geen gesproken aanwijzingen).
Van boven naar onder:
  • Na 140 meter afslag naar links.
  • Over 1 km 2e afslag op de rotonde nemen.
  • Het plaatje van de rotonde waar je de 2e afslag moet nemen, bij grote rotonde's met meer afslagen heb ik meestal weinig moeite en de snelheid van de navigator om het juiste plaatje te laten zien is voldoende.

1633792407429.png


Wat ook gek is, raak je de straatnaam aan die boven in beeld staat dan krijg je de route rol, dat is heel mooi:
45814.png

Maar de getoonde afstanden in de route rol zijn statisch wat de route rol totaal onbruikbaar maakt!
Een oud collega van me had dacht ik een Zumo 210, hij attendeerde mij op de route rol. Bij die oude Zumo waren de afstanden in de route rol wel dynamisch en tellen dus met het verstrijken van de afstand terug zoals je dat verwacht..
 
Ha..ha... zo zie maar weer, dat iedereen een andere werkwijze heeft.
Zelf gebruik ik de route rol nooit.
Kan op de K1600 ook bijna niet, want de navi zit te ver weg om goed te bedienen. Daarnaast staat die tekstregel (straatnaam) boven in beeld, waar ik met de handschoenen vanwege het dashboard van de motor nagenoeg niet aan kom en daarmee ben ik lang aan het mikken om die regel te pakken te krijgen. Datzelfde geldt aan de onderkant. Vandaar dat mijn pijl van het menu hoger in beeld staat dan het originele navi dashboard.
Dus voor mij wel geluid, want dan kijk ik max. op de weg i.p.v. op de navi.
Dat die regels statisch zijn is in de nieuwe VI 2021 ook zo.

Het plaatje van de rotonde kijk ik wel regelmatig van te voren naar om idd al een indruk te krijgen waar ik naartoe moet.
Maar zoals gezegd, kijk ik ook wel eens op het scherm ter controle of ik bij de juiste afslag zit als er meerdere afslagen vlak bij elkaar liggen.
Als je rustig rijd is natuurlijk niets aan de hand.
Wij zijn al regelmatig van de rotonde af en dan is het scherm nog aan het draaien. De gesproken tekst zegt dan "Verlaat de rotonde" ...... huh...ik ben er dan al zo'n 20-30m af.... ;)
 
Ha..ha... zo zie maar weer, dat iedereen een andere werkwijze heeft.
Zelf gebruik ik de route rol nooit.
Kan op de K1600 ook bijna niet, want de navi zit te ver weg om goed te bedienen. Daarnaast staat die tekstregel (straatnaam) boven in beeld, waar ik met de handschoenen vanwege het dashboard van de motor nagenoeg niet aan kom en daarmee ben ik lang aan het mikken om die regel te pakken te krijgen. Datzelfde geldt aan de onderkant. Vandaar dat mijn pijl van het menu hoger in beeld staat dan het originele navi dashboard.
Dus voor mij wel geluid, want dan kijk ik max. op de weg i.p.v. op de navi.
Dat die regels statisch zijn is in de nieuwe VI 2021 ook zo.

Het plaatje van de rotonde kijk ik wel regelmatig van te voren naar om idd al een indruk te krijgen waar ik naartoe moet.
Maar zoals gezegd, kijk ik ook wel eens op het scherm ter controle of ik bij de juiste afslag zit als er meerdere afslagen vlak bij elkaar liggen.
Als je rustig rijd is natuurlijk niets aan de hand.
Wij zijn al regelmatig van de rotonde af en dan is het scherm nog aan het draaien. De gesproken tekst zegt dan "Verlaat de rotonde" ...... huh...ik ben er dan al zo'n 20-30m af.... ;)
De genoemde collega reed vaak met de route rol op zijn oude Zumo. De blauw oplichtende regel is actueel (daarvan zou de afstand dus moeten terug lopen), verder rolt de rol vanzelf door, je hoeft er niets aan te bedienen.
Inderdaad heeft iedereen zo zijn voorkeur om de te volgen route door te krijgen in de hersens.
De processor in de Navigator VI is duidelijk te traag, hier geld: hoe minder functies actief zijn, hoe sneller de rest verloopt.
Alles zal meespelen: gesproken aanwijzingen, bluetooth, verkeers informatie, muziek, bijzondere bestemmingen (tankstations en restaurants) in beeld, 3D gebouwen en landschap. Bij mijn Navigator VI staat bijna alles uit met de 3D kaart actief, wat waarschijnlijk door al het gedraai van de kaart meer rekenkracht vergt dan noord-boven.
Je zou op een een zelfde stukje route met een paar rotonde's eens kunnen proberen of alle opties aan en uit een merkbaar verschil op de kaart weergave en op babbel truus hebben.
 
Leuk leesvoer uit het forum van over de plas:
A friend of mine sent his original-design Nav VI back to Garmin a couple of weeks ago, and specifically asked if he could get the 2021 version as the replacement. He was told quite clearly that BMW controlled those units, and that Garmin would not send them out as warranty replacements for the original design.

Vrij vertaald:
"Garmin omruil is met units met een nieuw display en de oude software 5.80.
BMW Motorrad handelt in de 2021 versie met een nieuw display en software versie 10.00 met de zwarte achtergond en magere symbooltjes."

En:
The very polite lady who handled my case acknowledged the terrible problem they've had. She said they have made several changes to the units in an attempt to fix the problems that only persisted. She went on to say that they have lately discovered that the screens of the units had a "contamination" in it laminated structure somehow. They think this caused the units to act up after a period of time and also during operations during periods of temperature swings that could be caused by seasonality or weather conditions.

Vrij vertaald:
"De spookvinger wordt waarschijnlijk veroorzaakt door vervuiling tussen de verschillende lagen van het aanraakscherm. Die vervuiling zorgt na verloop van tijd en bij temperatuurswisselingen voor de spookvinger."

Reden genoeg zou je zeggen voor BMW Motorrad om eens wat duidelijkheid van zaken te geven.
Over software versie 10.00 lees je nergens iets officieels, Garmin houdt het voor de "oude" Navigators bij software versie 5.80.
 
Dat lijkt enigszins te kloppen.
Bij mij was het altijd in de zomer bij warme dagen of in de winter bij redelijk koud weer.
De zomer heeft ie al overleefd (op 1x na).
Eens kijken wat de winter gaat brengen....
Overigens is mij verteld dat het ging om verschuivende lagen van het scherm.
 
Gisteren de koffie opgedronken bij Ten Cats die mijn nav6 heeft bekeken..daar ook andere dashbords op heeft gezet en iets waardoor ik nu een 2 of 3 bredere routelijn kan kiezen....paars een zwart lijntje er naast en dus extra goed zichtbaar
 
En zo zie je toch net weer iets meer.... ;)
Knap gedaan, want je hebt de knoppen nu binnen 1 veld gebracht. Is het totale oppervlak van deze units nu kleiner dan bij 3 losse knoppen? Geeft dat geen probleem met aanraken met dikke handschoenen van bijv. "Terug" of "Menu"? Of moet de praktijk dat nog uitwijzen?
 
Knap gedaan, want je hebt de knoppen nu binnen 1 veld gebracht. Is het totale oppervlak van deze units nu kleiner dan bij 3 losse knoppen? Geeft dat geen probleem met aanraken met dikke handschoenen van bijv. "Terug" of "Menu"? Of moet de praktijk dat nog uitwijzen?
De knoppen zijn wel iets kleiner, maar omdat de randen doorzichtig zijn, staan ze gedeeltelijk over elkaar.
Dat is wel iets lastiger, maar omdat dit scherm specifiek voor deze layout is gemaakt, zal ik de inhoud van de knoppen niet wijzigen. Zeker niet tijdens het rijden, dus handschoenen heb ik nooit aan.
De reisrichting is alleen data, die kun je niet wijzigen in een ander data-veld.
De menu- en terug-knop bedien ik natuurlijk wel eens, maar ook die zijn groter dan ze zichtbaar zijn op het scherm.
En héél af en toe verander ik de 'hoogte' (linker punt) wel eens in een andere , maar ook die knoppen zijn groter dan zichtbaar).
De rechter punt is uiteraard het snelheids-dataveld en als je die drukt krijg je weer het originele sub-menu.
Als je ze drukt lichten ze in blauw op......
Door in het rechthoekige kader geen linker- en rechterrand te zetten, kan ik ze naar believen 'afknippen' en positioneren.

Als je naar onderstaande plaatjes kijkt, zie je rechts (kleine) de originele grootte (hetgeen je ziet op het scherm) en links het aanraak-grootte.
Dus die kan ik heel eenvoudig met handschoenen bedienen. Vandaar dat ze ook iets hoger en meer naar het midden in beeld staan.
Dat moest ook wel, want de navi zit ingebouwd in het dashboard van de motor. En BMW heeft zich nog niet bedacht, dat je daar met handschoenen aan niet aankomt.

Return-knop.png
1- PNG  39 x 34 x 32.png
10- PNG  147 x 93 x 32.png
8- PNG  219 x 70 x 32 Pascal.png
 
Laatst bewerkt:
De knoppen zijn wel iets kleiner, maar omdat de randen doorzichtig zijn, staan ze gedeeltelijk over elkaar.
Dat is wel iets lastiger, maar omdat dit scherm specifiek voor deze layout is gemaakt, zal ik de inhoud van de knoppen niet wijzigen. Zeker niet tijdens het rijden, dus handschoenen heb ik nooit aan.
De reisrichting is alleen data, die kun je niet wijzigen in een ander data-veld.
De menu- en terug-knop bedien ik natuurlijk wel eens, maar ook die zijn groter dan ze zichtbaar zijn op het scherm.
En héél af en toe verander ik de 'hoogte' (linker punt) wel eens in een andere , maar ook die knoppen zijn groter dan zichtbaar).
De rechter punt is uiteraard het snelheids-dataveld en als je die drukt krijg je weer het originele sub-menu.
Als je ze drukt lichten ze in blauw op......
Door in het rechthoekige kader geen linker- en rechterrand te zetten, kan ik ze naar believen 'afknippen' en positioneren.

Als je naar onderstaande plaatjes kijkt, zie je rechts (kleine) de originele grootte (hetgeen je ziet op het scherm) en links het aanraak-grootte.
Dus die kan ik heel eenvoudig met handschoenen bedienen. Vandaar dat ze ook iets hoger en meer naar het midden in beeld staan.
Dat moest ook wel, want de navi zit ingebouwd in het dashboard van de motor. En BMW heeft zich nog niet bedacht, dat je daar met handschoenen aan niet aankomt.

Bekijk bijlage 1688122 Bekijk bijlage 1688123 Bekijk bijlage 1688124 Bekijk bijlage 1688125
Ik kan wel genieten van dat technische gepuzzel, de software laten doen wat jij wil. Letterlijk en figuurlijk buiten de lijntjes kleuren :t
Ik ken het van industrieële SCADA systemen waar de moderne Rembrandt’s en Picasso’s de mooiste, meest ergonomische en intiutieve dingen mee weten te maken.
 
Stel je de dashboards ook beschikbaar voor derden? Ik heb de vorige versies wel gekregen, ik geloof via het Waypoint forum. Klopt dat?

Wat dat betreft is het weer jammer dat ik een XT heb want daar kun je met die dashboards niets mee beginnen. M'n wederhelft heeft dan weer wel een (nog steeds) goed functionerende NAV VI.
 
Stel je de dashboards ook beschikbaar voor derden? Ik heb de vorige versies wel gekregen, ik geloof via het Waypoint forum. Klopt dat?

Wat dat betreft is het weer jammer dat ik een XT heb want daar kun je met die dashboards niets mee beginnen. M'n wederhelft heeft dan weer wel een (nog steeds) goed functionerende NAV VI.
Misschien een enkele post hier van PJ-NL met de dashboard bestandjes en schermafdrukken, die enkele post kan regelmatig worden bijgewerkt of uitgebreid?
Zoals ik mijn basic kaart thema hier heb staan.
 
Stel je de dashboards ook beschikbaar voor derden? Ik heb de vorige versies wel gekregen, ik geloof via het Waypoint forum. Klopt dat?

Wat dat betreft is het weer jammer dat ik een XT heb want daar kun je met die dashboards niets mee beginnen. M'n wederhelft heeft dan weer wel een (nog steeds) goed functionerende NAV VI.
Zou kunnen. Ik houd dat eerlijk gezegd niet zo bij.
Er zijn twee dingen die mij tegenhouden een XT te kopen, alhoewel ik dat graag zou willen, nml.
1) Je kunt de XT niet via het 'wonderwiel' op je stuur bedienen (BMW)
2) Deze dashboards heb ik nu zo naar eigen persoonlijke smaak gemaakt, dat die dikke knoppen van de XT mij niet meer bevallen

Vandaag zag ik overigens het TFT scherm van de nieuwe BMW's. En dat doet het alleen als je de BMW-app op je telefoon actief hebt.
Geen telefoon, geen navigatie ????
'Beste fabrikant, willen jullie ook weten hoeveel ik per stopplaats heb uitgegeven, want de posities waar ik was weet je al'.
En mijn telefoon paste al niet in het speciaal daarvoor gemaakte vakje, wat dan wel weer leuk verzonnen was.
Nadeel, als het dan past.....ook maar even een kleinere telefoon kopen, dat je hem niet steeds vergeet als je op het terras gaat zitten ofzo....

Het is gewoon onmogelijk dat diegene die dit verzinnen zelf motor rijden.....

zie ook : Dashboards BMW Navigator
 
Laatst bewerkt:
Zou kunnen. Ik houd dat eerlijk gezegd niet zo bij.
Er zijn twee dingen die mij tegenhouden een XT te kopen, alhoewel ik dat graag zou willen, nml.
1) Je kunt de XT niet via het 'wonderwiel' op je stuur bedienen (BMW)
2) Deze dashboards heb ik nu zo naar eigen persoonlijke smaak gemaakt, dat die dikke knoppen van de XT mij niet meer bevallen

Vandaag zag ik overigens het TFT scherm van de nieuwe BMW's. En dat doet het alleen als je de BMW-app op je telefoon actief hebt.
Geen telefoon, geen navigatie ????
'Beste fabrikant, willen jullie ook weten hoeveel ik per stopplaats heb uitgegeven, want de posities waar ik was weet je al'.
En mijn telefoon paste al niet in het speciaal daarvoor gemaakte vakje, wat dan wel weer leuk verzonnen was.
Nadeel, als het dan past.....ook maar even een kleinere telefoon kopen, dat je hem niet steeds vergeet als je op het terras gaat zitten ofzo....

Het is gewoon onmogelijk dat diegene die dit verzinnen zelf motor rijden.....

zie ook : Dashboards BMW Navigator
Dejavu
...
Het klinkt kinderachtig, wat me nu tegenhoud om de overstap naar een nieuwe R1250RT te maken is dat TV scherm met navigatie gedoe: afhankelijkheid van je telefoon, een te krap vakje waar de telefoon in kan opladen (en dat opladen zal met een dagje navigeren echt wel moeten), een BMW App op de telefoon, tegelijk een WiFi en blauwetand verbinding. Dat vraagt om problemen (al is het maar dat je er te laat achter komt dat de telefoon nog in het vakje van de motor zit).
De verstandige weg had Apple Carplay en Android Auto geweest.
Ja , je kunt een TomTom of Garmin XT boven de TV plaatsen, maar thuis hangt er ook maar één TV aan de muur.
Wat betreft wonderwiel: het zoomen van de Navigator V en VI met het wonderwiel werkt NIET op RT's. Daarmee valt de navigator integratie met de RT's zwaar tegen en is overstap naar de Zumo XT voor R1200RT-LC en oer-R1250RT rijders een prima alternatief.
 
Dejavu

Wat betreft wonderwiel: het zoomen van de Navigator V en VI met het wonderwiel werkt NIET op RT's. Daarmee valt de navigator integratie met de RT's zwaar tegen en is overstap naar de Zumo XT voor R1200RT-LC en oer-R1250RT rijders een prima alternatief.
ha..ha... dan denken we hier (weer) hetzelfde.... 8-)
Dat het wonderwiel niet op de RT's werkt wist ik niet. Nou, dan is de keuze makkelijk gemaakt, toch... halve prijs, werkt sneller, navigeert eindelijk naar het dichtstbijzijnde punt op de route, een groter scherm, en.... en..... en.......
 
ha..ha... dan denken we hier (weer) hetzelfde.... 8-)
Dat het wonderwiel niet op de RT's werkt wist ik niet. Nou, dan is de keuze makkelijk gemaakt, toch... halve prijs, werkt sneller, navigeert eindelijk naar het dichtstbijzijnde punt op de route, een groter scherm, en.... en..... en.......
Toen ik in 2017 de nieuwe R1200RT-LC kocht heb ik vanwege de "Navigatie integratie" ook een Navgigator VI er bij gekocht en de Navigator IV voor weinig aan de buurman verkocht. Ik wist van een collega GS rijder dat hij erg blij was met dat zoomen en de Mijn motorfiets App.
Zoomen met het wonderwiel werkte al direct niet.
Later hebben we hier geconcludeerd dat het wonderwiel in rust stand alleen als volumeregelaar voor de audio werkt ... ook al heeft de motor geen audio. De niet zo slimme programmeurs van BMW Motorrad hebben vergeten ergens een omschakeling te maken voor het wonderwiel (geen audio, dan is het altijd een zoom wiel en wel audio dat je dan ergens kunt kiezen of het de volumeregelaar of zoom functie heeft).

Jij rijd K1600 heb ik begrepen? Die heeft toch ook audio als optie, hoe werkt het daar dan?

De Mijn motorfiets App heeft voor mij geen toegevoegde waarde, het is een leuke gadget en niet meer, mede omdat de RT de meeste informatie al in de cockpit kan laten zien. Voor GS rijders was het wel handig.
Aanvankelijk deed de Mijn motorfiets App het op de RT helemaal niet, daar was een software update van de motor voor nodig die in 2018 kwam.
Daarnaast vond ik vooral het starten van een route op de Navigator VI zwaar @#$ vergeleken met de IV: op de IV kon ik gewoon aangeven Start route, naar het begin punt rijden en de route begon. Op de Navigator VI moet je dus een Startpunt kiezen: het start punt lag vaak 3 meter terug of zo. Later heb ik mijn routes zo gemaakt dat het Startpunt bewust om de hoek of een straat verder lag.
De prestaties of snelheid van de Navigator VI vind ik nog steeds vergelijkbaar met de IV, de Navigator VI vond ik dus van het begin af aan zwaar tegen vallen, zeker gezien de prijs.

Mijn mening over de navigatie integratie met telefoon heb ik al uitgebreid beschreven, hier een apart topic over de Connected App en navigatie.
 
Laatst bewerkt:
K1600 heeft audio, maar omdat ik de luidsprekers in de helm gebruik, werkt het wonderwiel niet. "gebruik het bluetooth apparaat om het volume te regelen".
Her zoomen werkt door in het navigatiemenu zoom in en zoom uit te gebruiken (wonderwiel kantelen). En dat gebruik ik heel erg veel. Zeker in de steden of vooral bij buitenlandse rotondes waar meerdere straten op uitkomen die dan ook nog dicht bij elkaar liggen.
Dus direct draaien van het wonderwiel en zoomen kan hier ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft wonderwiel: het zoomen van de Navigator V en VI met het wonderwiel werkt NIET op RT's.
Ik had vorige week een RT LC te leen en daar kon ik wel in- en uitzoomen op de kaart van mijn Nav VI. Gaat via het menu en bij de juiste optie het wiel naar rechts kantelen. Een stuk omslachtiger dan bij mijn GSA waar ik gewoon aan het wieltje kan draaien, overigens.
 
Dat klopt. Maar dat is voor mij geen probleem. Ik verander het volume max. 1x per rit. Meestal zelfs niet.
Muziek staat zacht op de achtergrond, want ik wil wel de motor en vooral het verkeer kunnen horen.
Met het kantelen van het wonderwiel heb je gelijk, ik heb mijn vorige post ook al aangepast...... was nog vroeg......

Het eerder genoemde menu kun je onder de sneltoets zetten en daarmee ben je wel in één knopdruk in dat navigatie-menu.
 
Een stuk omslachtiger dan bij mijn GSA waar ik gewoon aan het wieltje kan draaien, overigens.
Maar moet jij niet ook eerst een knop indrukken om het zoomen te activeren? Dat moest ik nl. wel op m'n RS e dat was dan ook een van de redenen dat ik voor een XT koos. Een tweede reden was de continu ruzie tussen m'n handschoen en de knipperlichten. Ik nam daarbij te vaak het wieltje mee waardoor ik op m'n navigatie weer een ander scherm kreeg i.p.v. de kaart. Zo irritant.
 
Terug
Bovenaan Onderaan