Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Maar moet jij niet ook eerst een knop indrukken om het zoomen te activeren?

In mijn display kan ik zien hoe de bediening staat. Keuze TFT of NAV. Staat deze op TFT dan moet ik de Menu knop een paar seconden naar boven houden en springt deze naar bediening van de Navigator. En daar blijft deze in principe op staan (tenzij ik dit deactiveer of een ander functie dit cancelt, zoals de HVV en zadelverwarming).

Dus op stand NAV en de Navigator toont de kaart, dan kan ik altijd in- en uitzoomen door alleen aan het wieltje te draaien.
 
Ik had vorige week een RT LC te leen en daar kon ik wel in- en uitzoomen op de kaart van mijn Nav VI. Gaat via het menu en bij de juiste optie het wiel naar rechts kantelen. Een stuk omslachtiger dan bij mijn GSA waar ik gewoon aan het wieltje kan draaien, overigens.
Ja, dat kan als volgt:
Menu > klik-klik naar menu Navigatie >
draaien naar Zoom + > wiel naar rechts kantelen om in te zoomen
draaien naar Zoom - > wiel naar rechts kantelen om uit te zoomen

Tussen door wiel naar links kantelen dan stap je terug in het menu.
Je zou het Navigatie menu onder de favoriet (met zoute drop) kunnen zetten, dat scheelt het kiezen van het juiste menu.

Het scherm aanraken en + of - aanraken is sneller, minstens intuitiever.
Zoals gezegd op de GS en volgens mij ook RS is het gewoon wiel heen en weer draaien om in- en uit te zoomen.
 
In mijn display kan ik zien hoe de bediening staat. Keuze TFT of NAV. Staat deze op TFT dan moet ik de Menu knop een paar seconden naar boven houden en springt deze naar bediening van de Navigator. En daar blijft deze in principe op staan (tenzij ik dit deactiveer of een ander functie dit cancelt, zoals de HVV en zadelverwarming).

Dus op stand NAV en de Navigator toont de kaart, dan kan ik altijd in- en uitzoomen door alleen aan het wieltje te draaien.
Die keuze zijn ze bij de RT's zonder LCD vergeten, dan had de keuze moeten zijn: AUDIO of NAV.
RT's zonder audio zouden die keuze niet nodig hebben, dan zou het wiel in rust stand (geen menu actief) altijd zoom moeten zijn.
 
Laatst bewerkt:
In mijn display kan ik zien hoe de bediening staat. Keuze TFT of NAV. Staat deze op TFT dan moet ik de Menu knop een paar seconden naar boven houden en springt deze naar bediening van de Navigator. En daar blijft deze in principe op staan (tenzij ik dit deactiveer of een ander functie dit cancelt, zoals de HVV en zadelverwarming).

Dus op stand NAV en de Navigator toont de kaart, dan kan ik altijd in- en uitzoomen door alleen aan het wieltje te draaien.
En dat bedoel ik nou, het blijft niet staan zoals ik dat zou willen want na een tankstop of elke andere keer dat de motor uitgezet wordt, staat de optie weer op TFT. Dat is ook zo bij het sportscherm op de R/RS, BMW heeft ervoor gekozen dat je steeds weer de handelingen moet verrichten om het tevoorschijn te toveren want je kunt niets als default instellen.. Je mag al blij zijn dat-ie meestal onthoudt welke telefoon en headset je hebt.
 
En mocht je het toch nog willen weten, is dit de nieuwe televisie van de K1600
Dashboard.PNG
Dashboard2.PNG
 
Als je de nav wilt integreren in je dashboard heb je al een hele tijd geen vrije keus meer; de zumo 660 en de BMW Nav IV waren de laatste met hetzelfde formaat. Is integratie minder belangrijk, dan heb je nog steeds een vrije keus…
 
Het is natuurlijk toch een flinke gok.
De een neemt het zoals aangeboden, ondanks dat het niet helemaal is wat hij/zij/het denkt dat het moet zijn en de ander koopt de motor gewoon niet meer.
 
Als je de nav wilt integreren in je dashboard heb je al een hele tijd geen vrije keus meer; de zumo 660 en de BMW Nav IV waren de laatste met hetzelfde formaat. Is integratie minder belangrijk, dan heb je nog steeds een vrije keus…
Je kon met enig huisvlijt ook een XT monteren. Maar nu is zelfs dat schier onmogelijk. Betaal je een hoop geld voor een mooie motor, moet je er een doosje bij op het stuur...
Maar de Garmin/BMW Navigator VI pastte ook gewoon hoor!
 
Als je de nav wilt integreren in je dashboard heb je al een hele tijd geen vrije keus meer; de zumo 660 en de BMW Nav IV waren de laatste met hetzelfde formaat. Is integratie minder belangrijk, dan heb je nog steeds een vrije keus…
Voor de volledigheid: Zumi 660 of te wel Navigator IV, Navigator V en de Navigator VI zijn de modellen die in de navigator uitsparing van de RT en K series passen.
Gelijke buiten afmetingen gelijke meerpolige aansluiting.
De V en VI hebben een BMW motor model afhankelijke integratie met het wonderwiel en de Mijn motorfiets App.
 
Voor de volledigheid: Zumi 660 of te wel Navigator IV, Navigator V en de Navigator VI zijn de modellen die in de navigator uitsparing van de RT en K series passen.
Gelijke buiten afmetingen gelijke meerpolige aansluiting.
De V en VI hebben een BMW motor model afhankelijke integratie met het wonderwiel en de Mijn motorfiets App.
Niet geheel gelijke afmetingen, scherm van de 4 - 6 zijn anders (klein, groter, grootst oplopend) en daarmee moet je de kap om de navigatie wel aanpassen (een Nav 5 of 6 past wel in de houder, maar niet in de uitsparing voor het scherm-gedeelte.
Of zeg maar, de 6 past wel achter die van de IV, maar dan zie je een deel niet van het grotere scherm van de navigatie.
En vice versa natuurlijk.

En ja, dan heb je zo'n mooi digitaal TFT, zet je er een ander scherm op een "beugeltje" naast. Is toch niet fraai, alles geïntegreerd behalve een navigatie naar eigen keuze. Heel jammer als je zo'n systeem/heel veel geld voor uitgeeft.
 
Niet geheel gelijke afmetingen, scherm van de 4 - 6 zijn anders (klein, groter, grootst oplopend) en daarmee moet je de kap om de navigatie wel aanpassen (een Nav 5 of 6 past wel in de houder, maar niet in de uitsparing voor het scherm-gedeelte.
Of zeg maar, de 6 past wel achter die van de IV, maar dan zie je een deel niet van het grotere scherm van de navigatie.
En vice versa natuurlijk.

En ja, dan heb je zo'n mooi digitaal TFT, zet je er een ander scherm op een "beugeltje" naast. Is toch niet fraai, alles geïntegreerd behalve een navigatie naar eigen keuze. Heel jammer als je zo'n systeem/heel veel geld voor uitgeeft.
In de navigatie uitsparing van de RT's passen zondermeer de Zumo 660 / Navigator IV, Navigator V en Navigator VI, de dikte van de navigator speelt geen rol, wel de lengte en breedte. Een Zumo 590 of 595 past bijvoorbeeld weer niet op de RT's wegens de afwijkende lengte en breedte.
Maar inderdaad, de effectieve beeldscherm afmetingen van de Navigators IV, V en VI is verschillend.
De K modellen hebben een brievenbus gleuf, waardoor de navigator dikte ook van belang is.
 
Ik heb van de week mijn nieuwe VI van dit voorjaar, het nieuwe model dus, aangemeld voor inruil bij de dealer. Ook deze heeft het ghosttouch fenomeen en ik ben de tweede in een week bij de betreffende dealer...
The road goes on forever and the party never ends....
 
Ik heb van de week mijn nieuwe VI van dit voorjaar, het nieuwe model dus, aangemeld voor inruil bij de dealer. Ook deze heeft het ghosttouch fenomeen en ik ben de tweede in een week bij de betreffende dealer...
The road goes on forever and the party never ends....
Het is bizar, het aanraak scherm ontwerp deugt gewoon niet. Volgens mij was de Navigator VI de eerste met zo'n glimmend opgeplakt scherm zonder dat er een smal randje is afgedekt door een flensrand van de behuizing.

De Zumo XT lijkt een soort gelijk scherm te hebben, met dat naadje waar een zandkorrel tussen kan komen:
1635691504777.png


Als ze het bij de Zumo XT voor elkaar hebben dat scherm spook vrij te maken, zou het toch met de Navigator VI moeten lukken, maar waarschijnlijk ontbreken daar de centjes voor.

Ik herhaal het nog maar eens: het is echt vreemd dat BMW Motorrad hier niet open over is.
Eindeloos omruilen is blijkbaar de goedkoopste oplossing en maar hopen dan de meeste Navigator VI snel worden afgedankt zonder imago schade.
 
Nou die imagoschade die is er al hoor. Ik zie op US fora niet anders dan gemopper hierover.
Wie doet de omruil van je Navigator VI, BMW Motorrad of Garmin?
En heb je al gevraagd waarom er geen openheid is?

Gelukkig - of helaas - doet mijn huidige Navigator VI het al 2 jaar goed. Maar ik gebruik het ding niet dagelijks.
 
Ik krijg hem van de BMW dealer en die levert hem in bij BMW Motorrad. Ik gebruik hem ook niet (meer) dagelijks want ik rij geen woon-werk meer, toen zat hij er standaard op. Nu rij ik alleen nog voor de lol, maar dan wel 20 k km per jaar. Maar juist op reis en dan vooral ook op onze verre reizen (lees ver weg van de BMW dealer) is het belangrijk dat het ding betrouwbaar is en je niet afhankelijk bent van de grillen van zo’n apparaat als je door een vreemde grote stad rijdt en het ding slaat op hol. Zonder Corona zouden we nu tussen Tierra del Fuego op weg naar Alaska zijn. Dan wil je dit echt niet…
 
Laatst bewerkt:
Ik krijg hem van de BMW dealer en die levert hem in bij BMW Motorrad. Ik gebruik hem ook niet (meer) dagelijks want ik rij geen woon-werk meer, toen zat hij er standaard op. Nu rij ik alleen nog voor de lol, maar dan wel 20 k km per jaar. Maar juist op reis en dan vooral ook op onze verre reizen (lees ver weg van de BMW dealer) is het belangrijk dat het ding betrouwbaar is en je niet afhankelijk bent van de grillen van zo’n apparaat als je door een vreemde grote stad rijdt en het ding slaat op hol. Zonder Corona zouden we nu tussen Tierra del Fuego op weg naar Alaska zijn. Dan wil je dit echt niet…
Ik zou als ik jou was nog wel eens indringend bij de BMW dealer vragen naar het officiele omruil beleid.
Uiteraard volkomen met je eens dat zo'n kostbaar apparaat minstens de basis functie Navigeren feilloos en betrouwbaar moet uitvoeren.
 
Ik zou als ik jou was nog wel eens indringend bij de BMW dealer vragen naar het officiele omruil beleid.
Uiteraard volkomen met je eens dat zo'n kostbaar apparaat minstens de basis functie Navigeren feilloos en betrouwbaar moet uitvoeren.
Toen ik deze laatste kreeg moest in plm €160 bijbetalen. Daarmee kreeg ik dan weer twee jaar volledige garantie. De eerste was van 2017, dus derde kreeg ik al buiten de garantie termijn (een maand of twee). Nu was het dus bijna vier jaar verder en heeft BMW gesteld dat er een redelijk bedrag moet worden bijgepast door de koper om weer twee jaar garantie te krijgen. Dat is het officiële beleid dus van BMW Nederland
 
Toen ik deze laatste kreeg moest in plm €160 bijbetalen. Daarmee kreeg ik dan weer twee jaar volledige garantie. De eerste was van 2017, dus derde kreeg ik al buiten de garantie termijn (een maand of twee). Nu was het dus bijna vier jaar verder en heeft BMW gesteld dat er een redelijk bedrag moet worden bijgepast door de koper om weer twee jaar garantie te krijgen. Dat is het officiële beleid dus van BMW Nederland
Omruil met bijbetaling is niet de standaard hoor!
Zie bijvoorbeeld hier:
En vandaag de nav6 langs de dealer gebracht.
Zonder enige vorm van discussie kreeg een hagel nieuwe mee
 
Na 4 jaar nog? De eerste drie was geen probleem en werden ze zo omgeruild. No 3 was al buiten garantie. Nu dus 4 jaar verder en ik vond dit niet overdreven.
 
Terug
Bovenaan Onderaan