Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Net nog maar een ritje gedaan. Herberekenen had ik aan staan maar wel met de vraag of ie dat moest doen. Zo kon ik zelf ook nog wat eigen inbreng hebben en voorkomen dat er iedere x herberekend moet worden. Vrouwen en navi….waarom maak je een route uit als je t zelf toch beter weet🤣
Vroegâh zeiden "jullie" altijd te laat "hier had je naar links gemoeten" en nu probeer je de de navigator te slim af te zijn :+
ik kom er wel. Onderweg weer t een en ander geleerd.
Da's prima :t
Het enige probleem wat ik nu ervaarde is dat mijn cardo de muziek niet meer liet horen terwijl er wel verbinding was met het tft.
Dit is voor de mede luisteraars.
Van de week nog maar eens in de garage gaan zitten
Het woord garage is weer gevallen, ik kan daar zo jaloers van worden.
 
Ik hoor een voorjaars rit in Limburg aankomen :Y
Of vroege winter.
'k wil niet opscheppen, maar keuze genoeg....
Wellicht nog wel een idee 👍
Routes Eifel, Ardennen en Luxemburg.JPG
 
Nog even over afwijken van een route: de Navigator VI heeft een instelling herberekeken AAN of UIT.
Ga je simpel van plek A naar plek B, dan zet ik herberekenen altijd AAN, mis je een afslag of pak je bewust een weg die je leuker lijkt of is er een wegomleiding, dan rekent de navigator even en geeft je weer een route.

Als je een opgeslagen route gaat rijden, door je zelf of door een ander verzonnen, dan is het sterk aan te raden om herberekenen UIT te zetten. De meest simpele route bestaat uit een begin en een eindpunt, zonder via-punten.
Zou je met herbereken AAN van de route afwijken (per ongeluk of omdat het niet anders kan), dan is de kans groot dat je na het rekenwerk via de kortste of snelste weg naar het eindpunt gestuurd word en mis je de uitsmijter halverwege.
Een route moet je met de Navigator VI dus met herberekenen UIT gaan rijden (tenzij je er heel veel via-punten ingezet hebt), na het afwijken van de route geen paniek: zoek op de navigator kaart de paarse route lijn en rij daar met je eigen verstand naar toe, als je weer op de route zit wordt deze vanzelf vervolgd.

De nieuwere Zumo XT is wat slimmer, ik heb er geen ervaring mee, maar je zou van routes kunnen afwijken met herberekenen AAN, de Zumo XT brengt je dan terug op route. Ik weet niet of dat altijd goed gaat met bijvoorbeeld een forse wegomleiding (ik volg meestal de omleiding bordjes en waar de omleiding ophoud zoek ik op het kaartje de route weer op).
HHmmm.....ligt er wel aan of je 'harde' of 'zachte'punten in de route hebt staan.
Want als je om een 'hard' punt heen rijd en komt daarna weer op de route, stuurt ie je wel mooi terug. 😉

En als je dan het knopje 'overslaan' gebruikt, gaat ie weer de snelste route naar het volgende 'harde' punt berekenen met mogelijk het missen van de genoemde uitsmijter.
 
HHmmm.....ligt er wel aan of je 'harde' of 'zachte'punten in de route hebt staan.
Want als je om een 'hard' punt heen rijd en komt daarna weer op de route, stuurt ie je wel mooi terug. 😉

En als je dan het knopje 'overslaan' gebruikt, gaat ie weer de snelste route naar het volgende 'harde' punt berekenen met mogelijk het missen van de genoemde uitsmijter.
Ja dus de beste routes zijn die met slechts een start en een eind punt.
Een dagroute voor de klup begin ik met met een start punt bij het begin en een eind punt bij het eind (wat een logica). Deze rij ik zelf graag minstens één keer voor, zo kort mogelijk voor de echte rit.
Aan de hand van het spoor op de navigator pas ik de route aan (punten waar ik in het echt de route niet kon volgen of stukken route die beter konden). Tijdens het voorrijden kijk ik ook uit naar stopplaatsen en ten minste een lunchplek.
De lunchplek plaats ik als derde route punt (hoeft ook niet eens...).
Daarna zet ik de route om naar een spoor en knip het spoor doormidden bij de lunchlocatie, dan heb je twee sporen:
  1. Deel1 : Start tot lunch.
  2. Deel 2: Lunch tot eind.
Wegens de kromme logica van de Navigator VI, zet ik het begin punt altijd wat verder op de route, dus daar wordt je vanaf het echte startpunt als eerste naar toe genavigeerd.
Dat zelfde doe ik met het knippen van het spoor bij de lunchlocatie: de knip zet ik wat voorbij de lunchlocatie zodat je ook na de lunch makellijk deel 2 kunt starten.

Zie de handleiding die een paar plekken terug stond *D

Soms blijft boerenverstand nodig, zeker als de weg alsnog opgebroken is of er ineens een marathon of wielerwedstrijd op jouw route gehouden wordt.
De klup bestaat trouwens niet meer.

1637607083162.png
 
Ja dus de beste routes zijn die met slechts een start en een eind punt.
Een dagroute voor de klup begin ik met met een start punt bij het begin en een eind punt bij het eind (wat een logica). Deze rij ik zelf graag minstens één keer voor, zo kort mogelijk voor de echte rit.
Aan de hand van het spoor op de navigator pas ik de route aan (punten waar ik in het echt de route niet kon volgen of stukken route die beter konden). Tijdens het voorrijden kijk ik ook uit naar stopplaatsen en ten minste een lunchplek.
De lunchplek plaats ik als derde route punt (hoeft ook niet eens...).
Daarna zet ik de route om naar een spoor en knip het spoor doormidden bij de lunchlocatie, dan heb je twee sporen:
  1. Deel1 : Start tot lunch.
  2. Deel 2: Lunch tot eind.
Wegens de kromme logica van de Navigator VI, zet ik het begin punt altijd wat verder op de route, dus daar wordt je vanaf het echte startpunt als eerste naar toe genavigeerd.
Dat zelfde doe ik met het knippen van het spoor bij de lunchlocatie: de knip zet ik wat voorbij de lunchlocatie zodat je ook na de lunch makellijk deel 2 kunt starten.

Zie de handleiding die een paar plekken terug stond *D

Soms blijft boerenverstand nodig, zeker als de weg alsnog opgebroken is of er ineens een marathon of wielerwedstrijd op jouw route gehouden wordt.
De klup bestaat trouwens niet meer.
- Voorrijden doen we niet meer. Te vaak gezien dat je de route rijd, wijzigd en 1 week later tóch de weg open gebroken.
- Voor de rest doen we redelijk hetzelfde, behalve het spoor opdelen. Welk voordeel heeft dat?
- In de route zet ik meestal ook geen 'harde' (route) punten. Alleen als we met meerdere groepen rijden en op een bepaald punt samen willen komen. Normaal rijden we 'picknick style'. Eten en drinken meenemen. Zo kun je stoppen waar je wilt en is de wachttijd beperkt tot 0.
 
- Voorrijden doen we niet meer. Te vaak gezien dat je de route rijd, wijzigd en 1 week later tóch de weg open gebroken.
- Voor de rest doen we redelijk hetzelfde, behalve het spoor opdelen. Welk voordeel heeft dat?
- In de route zet ik meestal ook geen 'harde' (route) punten. Alleen als we met meerdere groepen rijden en op een bepaald punt samen willen komen. Normaal rijden we 'picknick style'. Eten en drinken meenemen. Zo kun je stoppen waar je wilt en is de wachttijd beperkt tot 0.
Voorrijden deed ik zelf toch wel erg graag voor we met een grote groep gingen rijden om de kwaliteit van de route te beoordelen, kijken of er behoorlijk over alle alle gekozen weggetjes gereden kan worden en door BaseCamp gemiste eenrichtingsverkeer en dergelijke voor te zijn.
Bij sommige ritten was ik toch erg blij de route vooraf te hebben bekeken en voorkomen dat 20 motoren op een smal bospad moeten keren.
Het opdelen puur om iedereen bij de lunchlocatie te kunnen laten aankomen.
Bij buitenlandse ritten werd er natuurlijk niet voorgereden.
Ach, zolang je elkaar de hersens niet in slaat als een stukje route geen succes is dan is het prima.
Jaaaren geleden had een collega verzonnen om onderweg naar Duitsland op vrijdag middag dwars door Keulen te rijden, het was daarbij ook nog eens bijzonder slecht weer met veel regen. Ook wegens een valpartij kwamen we 3 uur later dan gepland en totaal verzopen (oude pak was niet 100% waterdicht en dat gold voor de meesten) aan in het motor hotel.
Met die klup van mijn vorige werk werd een goede lunch wel op prijs gesteld, net als de start bij een Mac of zoiets voor degenen die al een uur of meer van huis naar de start locatie onderweg waren. Tja, sociaal samen zijn speelde natuurlijk ook mee.
Alles wat mis gaat of juist heel goed gaat is vervolgens mooie gespreksstof 's avonds aan de bar of om later nog eens aan herinnerd te worden :Y
 
Niet te moeilijk doem, paadje A of B… het gaat om het rijden en het samen zijn. de mooiste dingen kom je vaak onverwacht tegen.
En ja ook wij hebben wel eens in spanje ons in eens vast gereden in een grote stad met 30 graden en het ene stoplicht na het andere. Tja gezond verstand gebruiken: kijk op de kaart waar het groen is en ga daar zo snel mogelijk naar toe…om vervolgens op de bijna meest onmogelijke smalle geitenpaden te moeten gaan waar we met de koffers maar ter nauwernood doorheen konden. Genieten toch? Zolang ik niet zes x binnen 5 minuten moet keren vind ik t best….mijn keer skills zijn niet zo geweldig dus….ik ben daar niet zon fan van.
en savonds aan t eten heb je mooi wat te vertellen toch.

voorheen wilde ik altijd de hotels vooraf geboekt hebben, maar op hoe veel leukere plekken kom je als je onderweg wat boekt als je genoeg gereden hebt? En dat zegt een controlefreak….😇
 
Voorrijden deed ik zelf toch wel erg graag voor we met een grote groep gingen rijden om de kwaliteit van de route te beoordelen, kijken of er behoorlijk over alle alle gekozen weggetjes gereden kan worden en door BaseCamp gemiste eenrichtingsverkeer en dergelijke voor te zijn.
Bij sommige ritten was ik toch erg blij de route vooraf te hebben bekeken en voorkomen dat 20 motoren op een smal bospad moeten keren.
Het opdelen puur om iedereen bij de lunchlocatie te kunnen laten aankomen.
Bij buitenlandse ritten werd er natuurlijk niet voorgereden.
Ach, zolang je elkaar de hersens niet in slaat als een stukje route geen succes is dan is het prima.
Jaaaren geleden had een collega verzonnen om onderweg naar Duitsland op vrijdag middag dwars door Keulen te rijden, het was daarbij ook nog eens bijzonder slecht weer met veel regen. Ook wegens een valpartij kwamen we 3 uur later dan gepland en totaal verzopen (oude pak was niet 100% waterdicht en dat gold voor de meesten) aan in het motor hotel.
Met die klup van mijn vorige werk werd een goede lunch wel op prijs gesteld, net als de start bij een Mac of zoiets voor degenen die al een uur of meer van huis naar de start locatie onderweg waren. Tja, sociaal samen zijn speelde natuurlijk ook mee.
Alles wat mis gaat of juist heel goed gaat is vervolgens mooie gespreksstof 's avonds aan de bar of om later nog eens aan herinnerd te worden :Y
- idd. Bij ons is het een ongesproken regel dat de voorrijder bepaald. Staat me een weg niet aan, rijd ik naar de volgende. Keren alleen als het nodig is.
- afhankelijk van de groep gaan we natuurlijk ook wel eens het restaurant in.
- Als route maker kijk je natuurlijk wel even of je niet door de stad of dorp gaat. TomTom heeft daar een handje aan.
2 kronkels extra en 12 stoplichten :N
@ alle TomTom fans : doe geen moeite om te reageren, want Garmin en TomTom mensen worden het nooit eens. :)
 
Je vraagt er om, ook hier voor geldt: wees het eens of oneens, maar mijn mening is dat wanneer je met een grote groep wilt rijden van verschillend pluimage (zeg maar racers, tourrijders, beginners, kilometervreters), je beter maar wat duidelijke regels kunt hebben.
Rij je met een klein klupje vrienden of bekenden dan wordt het rijden heel anders en veel meer adhoc.
 

Bijlagen

  • motorclub.pdf
    144,6 KB · Weergaven: 27
Even terug naar het topic....
Vandaag hoorde ik dat een collega rijder zijn defecte VI kon inruilen tegen een 'nieuwe' bij Garmin ..... huh Garmin ?.....en betaling van zo'n €400,-
Eerste aanmelding van het ghost-finger effect was binnen 3 jaar.
Zo zie je maar weer, dat niet iedere dealer dit even netjes afhandeld.
 
Je vraagt er om, ook hier voor geldt: wees het eens of oneens, maar mijn mening is dat wanneer je met een grote groep wilt rijden van verschillend pluimage (zeg maar racers, tourrijders, beginners, kilometervreters), je beter maar wat duidelijke regels kunt hebben.
Rij je met een klein klupje vrienden of bekenden dan wordt het rijden heel anders en veel meer adhoc.
Altijd handig, bedankt. 👍

Zelf ben ik lid bij LRT en wij rijden kleinere dagritten (235km) tot grote dagritten (600km). Gemiddelde is echter zo'n 350km.
 
Even terug naar het topic....
Vandaag hoorde ik dat een collega rijder zijn defecte VI kon inruilen tegen een 'nieuwe' bij Garmin ..... huh Garmin ?.....en betaling van zo'n €400,-
Eerste aanmelding van het ghost-finger effect was binnen 3 jaar.
Zo zie je maar weer, dat niet iedere dealer dit even netjes afhandeld.
Een paar pagina's terug werd hier ook al melding gemaakt van inruil met bijbetaling.
Ik krijg er echt kriebels van waarom er geen openheid wordt gegeven:
  • Spookvinger gedoe en het omruil standpunt.
  • Model 2021: zou deze een verbeterd scherm moeten hebben (lijkt er niet op gezien de berichten over spookvingers) en waar komt die software versie 10.00 vandaan?
 
In het document staan veel gelijke regels.
Ruiling kost geld, dus als je dat kunt overslaan is dat veel goedkoper.
En BMW geeft ook nergens aan dat de app regelmatig uitvalt en als die het niet doet, je navigatie ook stil staat..... '(
 
In het document staan veel gelijke regels.
Ruiling kost geld, dus als je dat kunt overslaan is dat veel goedkoper.
En BMW geeft ook nergens aan dat de app regelmatig uitvalt en als die het niet doet, je navigatie ook stil staat..... '(
Omruilen (na 3 of 4 jaar) tegen redelijke betaling zou ik geen probleem vinden, als je daarmee een navigator koopt waarvan ten minste het idee is dat het scherm veranderd is en nooit meer last van een spookvinger zou moeten hebben.
Eindeloos blijven ruilen met het idee dat het spook je zo weer gevonden heeft is zo frustrerend.
 
Helemaal mee eens. Maar betaling voor iets dat in de omruilperiode valt, klopt niet.
Mijn unit 2021 had afgelopen weekend ook weer een aantal keren last ervan.
Ben benieuwd hoelang het duurt voordat ik ook weer terug moet. Toestel is van april dit jaar.

Eindeloos wordt het niet.....over een jaartje of 2 zijn ze er vanaf.
 
Vandaag in de aanbieding, wat het ook maar precies mag zijn:
1638374864000.png

Vraagt na installatie om een herstart van de Navigator.
Nabijheidstekst met Vlaams en IJslands :?
Het is de tekst die bij het melden van flitspalen hoort.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan