Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Ik begrijp dat je bijna niets kan met een Navi 6!!

Op mn TT550 zie ik tenminste wanneer er een beller, apper, of een mailer is.

Het is dat de Navi 6 bij de koop van mn BMW inbegrepen zat anders zou ik er dus geen cent aan uitgeven.
Bewijst maar weer dat een TT550 in alles beter is, behalve in off-road dan.

Of misschien toch een headset aanschaffen, iemand tips welk merk en type?
 
Bewijst maar weer dat een TT550 in alles beter is, behalve in off-road dan.
Kwestie van perceptie…

Waarom wil je weten of iemand belt als je geen comm setje hebt. Kun je ook de trilstand aanzetten, dan weet je ook dat je gebeld bent. En of je een app krijgt is tijdens het rijden al helemaall niet interessant.

Bij de Nav werkt dat zien of je gebeld wordt alleen in handsfree modus, dus met èn telefoon èn helmset gekoppeld.

Overigens kun je dan net zo goed je mobiel in een houder monteren. Kun je tijdens het rijden rerug appen. :')
 
Ik geloof dat nog nooit iemand beweerd heeft dat de Navigator VI een topper is.
De prijs / prestatie verhouding is altijd al beroerd geweest.
In vergelijk met de Navigator V valt alleen het heldere scherm van de Navigator VI op, dat scherm is tegelijk het echte nadeel in de vorm van een spook vinger die met je mee reist.
Als het spook op je schouder blijft zitten kun je prima navigeren of routes rijden met de Navigator VI en daarmee heb je de beste kanten wel genoemd.
Verder is het een traag ding waarbij alles wat met BlueTooth te maken heeft niet vlekkeloos werkt en je bijzondere functies als bochtige wegen en rondrit niet hoeft te proberen. Weglaten van zoveel mogelijk extras op de kaart komt de route weergave ten goede.
 
Laatst bewerkt:
XT is superieur aan de nav 6. Alleen geen zoomen met het scrollwheel meer. Maar dat mis ik geen moment.
Verder: sneller, veel betere connecticiteit en veel goedkoper.

Ik ken heel wat mensen die een nav 6 hebben/hadden en geen een heeft het langer dan een jaar of drie gedaan. De meeste aanzienlijk korter.
 
De afgelopen week heb ik de Navigator VI met zuignap steun als auto navigator gebruikt.
De spookvinger is thuis gebleven, de navigator deed zoals ik van de motor gewend was gewoon z'n werk met thuis bedachte routes.
Je merkt dat het een vreselijk traag ding is met (zeker vergeleken met mijn iPhone 12 mini) een beroerd aanraakscherm als je een eind bestemming opgeeft en dan na het starten van de route een via-punt wilt opgeven. Je moet dan vreselijk tobben op het scherm met zoomen en schuiven om het gewenste via-punt te vinden en door aanraken te selecteren.
Conclusie: voor een echte route blijft een navigator de voorkeur hebben, wil je gewoon naar een bestemming dan is een smartphone in de auto veel handiger. Het schijnt dat iOS16 ook beter toelaat om een via-punt toe te voegen.
 
Idd de Nav VI is niet het beste van de huidige navigatie. Dat BMW er niets meer mee doet is natuurlijk ook niet fijn. Maar dat zou ook een verloren zaak zijn en zeker niet winstgevend, tegenwoordig het meest belangrijk.
Dat die NAV VI nog steeds verkocht wordt is ronduit schandalig.
Ik ben zeker ook geen fan, want ik heb inmiddels mijn 9e.

De nieuwe BMW-app werkt overigens ook niet. Kan veel, maar valt regelmatig weg en laat je telefoon zeer warm worden.
En in de gekoelde houder op de motor past niet elke telefoon, alleen de kleinere versies. Daar heeft BMW gewoon slecht over nagedacht.
Tijdens het rijden veranderd het scherm regelmatig van landkaart naar pijltjes navigatie.
Nou BMW, voor mij voorlopig geen nieuwe motor met televisie, want dan moet er nog steeds een Nav VI bovenop met de kans dat beide niet werken :-(

Het touchscreen van de Nav VI is ook niet het handigst, maar probeer maar eens op je telefoon iets aan te geven met je handschoenen aan.... en daar zit hem het verschil. Het touchscreen kán dus ook niet hetzelfde zijn of op dezelfde manier reageren.

Voor de rest kun je met bv. Basecamp, na enige gewenning, wel alles wat je maar zou willen bij het maken van een route.
Dat de gebruikte kaarten van Here weer niet volledig zijn, is dan weer wel een nadeel. Zo missen ze de juiste snelheden op de wegen, onverharde wegen waar verhard wordt aangegeven, eenrichting verkeer, doodlopend, enz, enz......
Maar ja, probeer maar eens alle straten bij te houden die dan ook nog steeds veranderen en waarbij de gemeente niet elke wijziging doorgeeft.

Via punten kan ik gewoon toevoegen aan de route, maar dat doe ik 1x per 5 jaar ofzo..... en als het nodig is, dan alleen in nood bij het toevoegen van bv. een tankstation of eetgelegenheid, waarbij het zelf uit je doppen kijken niet kan.

En ja, ook mijn laatste nieuwe Nav VI heeft weer last van het spook.....
Maar bij mij werkt het weer als ik het scherm schoon poets. Want aanraken met de handschoen blijkt vooralsnog de meest storende factor te zijn.
 
Ja uiteraard kun je de motor navigator met handschoen bedienen en de iPhone niet, dat is een punt.
Ik kan aardig lezen en schrijven met BaseCamp, voordeel van het hebben van de Navigator VI is dat de kaarten nu en dan bijgewerkt worden.

Wat betreft die kaarten: ik heb een tijd lang via de HERE website de fouten die ik tegen kwam verbeterd, dat werkt best goed en zeker van wat ik in mijn omgeving allemaal tegenkwam ... tot op een gegeven moment heel veel van mijn verbeteringen door één of ander wijsneus weer ongedaan waren gemaakt (ik snap best dat het gemodereerd wordt, maar dan wel graag alleen als iemand onzin er in zet), daar zakte mijn broek behoorlijk van af. Op die manier heeft het aanbieden van een mogelijkheid tot kaart verbetering door ervarings deskundigen weinig zin en werkt alleen frustrerend.

Veel van de HERE kaart problemen die ik tegenkwam hadden te maken met klunzige opbouw van de kaart, door iemand die niet door had hoe je wegen, kruisingen en knooppunten maakt en hoe je op een weg deel de juiste parameters er in zet (zoals weg type en snelheid). Zo kwam ik stukken snelweg tegen die opgebouwd waren uit 1000 aanelkaar geplakte kleine stukjes, terwijl dat gewoon één stuk kan zijn met bochten en al. Andere problemen (vooral in de buurt) hadden te maken met vervallen "plaatsen onderweg" zoals tankstations, winkels en horeca, toch zijn die plaatsen onderweg stiekem een belangrijk hulpmiddel en missen de HERE kaarten bijvoorbeeld (veel-) laadstations langs de snelwegen voor electrische voertuigen.

En iets met snelheden: Garmin stuurt je in 31 minuten over het Timmelsjoch, tja de afstand is slechts 35.9 km. Google Maps komt op 54 minuten reistijd dat beter bij de waarheid ligt. Timmelsjoch is best de moeite waard als verbinding naar Italie.
Ik denk dat HERE de strijd met z'n kaarten niet zal winnen.

En wat betreft navigatie ligt de toekomst volgens mij nog steeds bij een smartphone en CarPlay, met altijd actuele kaarten van Google of Apple, actuele verkeers informatie enz.
 
Ik heb zojuist mijn nieuwe Nav IV ontvangen nadat ik 'm naar de verkopende partij had opgestuurd wegens ghosting. Kosteloos een nieuwe ontvangen.. en nu komt het: buiten de garantie periode! Ik ben blij met de SW v10 uitvoering. De snelheid is verbeterd maar ik zal hem nog aan de tand gaan stellen. Ik geloof ook dat dit een uitgaand iets is en dat Carplay achtige oplossingen de toekomst zullen zijn. Stay connected tog.
Heb er in de tijd dat ik hem gebruik veel plezier aan gehad tot dusver, hopelijk met deze wéér :).
 
Laatst bewerkt:
Ik heb zojuist mijn nieuwe Nav IV ontvangen nadat ik 'm naar de verkopende partij had opgestuurd wegens gohsting. Kosteloos een nieuwe ontvangen.. en nu komt het: buiten de garantie periode! Ik ben blij met de SW v10 uitvoering. De snelheid is verbeterd maar ik zal hem nog aan de tand gaan stellen. Ik geloof ook dat dit een uitgaand iets is en dat Carplay achtige oplossingen de toekomst zullen zijn. Stay connected tog.
Heb er in de tijd dat ik hem gebruik veel plezier aan gehad tot dusver, hopelijk met deze wéér :).
Het zou mooi zijn als Google en Apple functionaliteit als BaseCamp zouden bieden, waarmee je vanaf een PC routes kunt maken en in de smartphone kunt laden om vervolgens met CarPlay achtige oplossingen te gebruiken.
Met het nieuwe iOS16 kun je nu wel makkelijk een route maken met via-punten, maar dan zit je op dat kleine schermpje van je smartphone te prutsen en mis je de ordening van route punten in mappen.
 
Jaa precies.. Maar ik denk dat zulke dingen wel komen. Heeft gewoon nog niet zo'n prio gehad en of ontwikkeling nog niet klaar.
 
Ik heb inmiddels mn 2e nav 6

Vandaag dacht ik.de 6 op te laden via 220v omdat ik de nav al een maand niet heb gebruikt.
Bij gewoon opstarten heeft hij geen stroom.
Maar bij aansluiten op 220 krijg ik.eerst het opstart scherm met make life a ride..
Na 2 sec verdwijnt dit en krijg ik.een wit scherm met links onderin de tekst toch dot...
Wie kan dit uitleggen ??
 
Laat 'm eens een etmaal aan de lader liggen, zet 'm dan uit en aan. Ik neem aan dat dit een opstartfout is vanwege de platte batterij. Ook de backup batterij op het moederbord zal helemaal leeg zijn en dat kan ook onverwachte effecten geven.
 
ik geloof dat ik aan de 4e ben.
ghostfingers.
tel kwijtgeraakt.
elke keer Flink Balen, want soms komt het razendsnel, onverwacht, en zeer ongunstig.

(vooral als je ergens op de balkan staat, ik ben daar onderhand goed bekend met hoofdwegen en kleine grensovergangen, maar waar in Europa je ook bent, de laatste kms naar je bestemming heb je toch echt een Navi o.i.d. nodig, ook in bv Culemborg)
 
In het begin werkt dat …. eventjes. Maar op gegeven moment lukt dat niet meer.
yep.
bij 1e verschijnselen wil een veeg met natte vinger ofzo nog wel eens helpen,
maar na enige tijd komt de spookvinger te veel en te snel terug,
dan moet je weer naar de dealert.
in mijn geval heb ik het altijd tot de 10K beurt volgehouden, soms met flinke Irritatie.
wel even van tevoren garage bellen dat bij de beurt ook je navi even nagekeken (vervangen!) moet worden,
dan hebben ze m op voorraad...

1. het is ronduit gevaarlijk, wnt je gaat er mee rommelen..
2. hoe _kan_ bmw dit over zn kant laten gaan ? Gewone, normale garmins lijken dit probleem niet te hebben.. ?
Toch een teken dat bmw eerstens een marketing + image bedrijf is..
dat "premium quality" is in praktijk onder de maat (ik vermoed dat toyota en honda veeeel betere quality leveren...)
 
Een paar tips: voor je Navigator VI (en de V en de Zumo 590/595) voor langere tijd weg legt: haal de accu uit het toestel.
Het alternatief is dat je de navigator elke maand of zo via een standaard USB lader oplaadt.

Wat betreft de spookvinger: dat is werkelijk een probleem waar elke Navigator VI vatbaar voor is, nieuw model of oud model.
Een gerenomeerde leverancier geeft het zelfs als waarschuwing aan potentiele kopers:
LET OP Bij de BMW Navigator VI zijn er veel gebruikers die problemen ervaren met het display. Het lijkt of het display aangeraakt wordt terwijl dit niet het geval is (ghosting). Binnen de garantietermijn (van 2 jaar) wordt dit opgelost door BMW (vervanging van het toestel), maar buiten de garantietermijn houdt het op. Wij vinden het belangrijk om ook voor langere tijd service te kunnen verlenen, maar we zijn hierbij ook afhankelijk van de leverancier. Houd dus rekening met de garantietermijn van 2 jaar bij de aanschaf van dit product. Ervaar je problemen buiten de garantietermijn dan bedragen de herstelkosten (vervanging van toestel) ongeveer € 450,- Als alternatief hebben we de Zumo XT BMW editie.

Het is en blijft een schande dat zowel Garmin als BMW dit niet gewoon netjes oplossen, heden ten dage zouden ze gewoon een Zumo XT als gratis vervanger moeten aanbieden aan idereeen die de spookvinger meldt, formeel garantie of niet.
Ja dan mis je de integratie met het wonderwiel en de LIN bus voor motor gegevens, maar dat is beter dan een brakkige navigator.
 
Ook heeft MotoPlus in nummer 23 kunnnen "genieten" van de Nav VI:
Bij de 100.000 km test met een BMW R1250 GS, heeft men om de zeg 25000 km moeten wisselen van navigator.

En dit is het commentaar van BMW:
1669986939781.png
 
"Met de grootst mogelijke coulance."
Daar lees ik: gratis omruil van elke Navigator VI met de spookvinger tot Garmin en BMW een ons wegen en actief voorstellen de omruil tegen een Zumo XT te doen, binnen of buiten de garantie termijn.
Ik weet niet of BMW Motorrad het net zo leest als ik :+
 
Ik kan je wellicht binnenkort iets meer vertellen....
Mijn 2e nav6 ingeleverd en men gaf de hint naar de xt met adapter.....
Eerst moest dat ding worden opgestuurd worden naar herr bmw of er idd sprake wad van de ghostfinger...
Ik hoop op gratis een xt met die adapter...
 
"Met de grootst mogelijke coulance."
Daar lees ik: gratis omruil van elke Navigator VI met de spookvinger tot Garmin en BMW een ons wegen en actief voorstellen de omruil tegen een Zumo XT te doen, binnen of buiten de garantie termijn.
Ik weet niet of BMW Motorrad het net zo leest als ik :+
Nee, hoor. Je krijgt een genereus aanbod om een spiksplinternieuwe Nav6 tegen 50% van de nieuwprijs te mogen kopen. Een nieuwe XT is volgens mij dan nog goedkoper ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan