Het Grote BMW Navigator VI topic deel 1

Zou mooi zijn als nu actief omruil tegen een XT wordt aangeboden en helemaal als daar voor de motoren met navigatie voorbereiding (de RT en K1600) een adapter bij zit. Of nog mooier een ombouw set zodat geen adapter nodig is.
Past de XT in de brievenbus van de K1600?
 
Ik heb inmiddels mn 2e nav 6

Vandaag dacht ik.de 6 op te laden via 220v omdat ik de nav al een maand niet heb gebruikt.
Bij gewoon opstarten heeft hij geen stroom.
Maar bij aansluiten op 220 krijg ik.eerst het opstart scherm met make life a ride..
Na 2 sec verdwijnt dit en krijg ik.een wit scherm met links onderin de tekst toch dot...
Wie kan dit uitleggen ??
Bij mij exact hetzelfde, nadat ik de Nav 6 wat langer op mijn GS had laten zitten. Haalde hem er vandeweek vanaf en opeens dit probleem. Vraag me af of dit de gohstvinger is trouwens. Ik krijg hem namelijk nog wel aan de praat. Hij reageert dan ook op het touchscreen, alleen doet hij niks meer. Als je dus drukt op 'uitzetten', zie je de button wel oplichten, maar gaat het toestel niet uit. Als ik hem vervolgens uitzet met de knop op de achterkant gaat het toestel vanzelf weer aan en zo blijf je in een loopje hangen. Heb hem nu een aantal dagen zonder accu liggen om te kijken of hij zich zo kan resetten. Eerder trouwens nog nooit problemen met het toestel gehad. Werkte tot nu feilloos (toestel is nieuw geleverd bij een GS van okt '21).
 
Zou mooi zijn als nu actief omruil tegen een XT wordt aangeboden en helemaal als daar voor de motoren met navigatie voorbereiding (de RT en K1600) een adapter bij zit. Of nog mooier een ombouw set zodat geen adapter nodig is.
Past de XT in de brievenbus van de K1600?
De XT past maar gedeeltelijk in de brievenbus.
De schermopening is überhaupt te klein, maar dat is met enig vijl-werk te verhelpen.
De bovenkant, ingang van de brievenbus, moet je ook aanpassen.
En dan natuurlijk nog de houder, maar die kan er wel in volgens mij.

De bestaande houders c.q. adapters zijn geen optie, want dan komt het ding buiten de brievenbus te hangen..... zeg maar open en bloot 8-) .

En als laatste heb je dan nog steeds geen wonderwiel ter beschikking.
De een gebruikt het niet en mist het dus ook niet.
De ander, waaronder ondergetekende, gebruikt het veel/elke rit en is het onmisbaar geworden.
 
Probeer dit maar nog eens: doe handschoenen aan en maak het scherm schoon met een microvezeldoekje totdat alle vuil en vingertasten zijn verdwenen. Een kleine kans dat de ghostfinger weg is....
Roelof.
Dat is bij mij tot nog toe al een keer of 10 zo gelukt.
Met de handschoenen bedienen veroorzaakt vettig scherm en daarmee ghostfinger.
Dus ik probeer zo min mogelijk met de handschoenen te bedienen.....komt 'ie weer ..... en gebruik het wonderwiel....
 
En als laatste heb je dan nog steeds geen wonderwiel ter beschikking.
De een gebruikt het niet en mist het dus ook niet.
De ander, waaronder ondergetekende, gebruikt het veel/elke rit en is het onmisbaar geworden.
Op de RT heeft zoomen door draaien aan het wonderwiel nooit gewerkt, een gemiste kans van BMW Motorrad.
Op de motoren waar je wel kunt zoomen door draaien aan het wonderwiel is dat natuurlijk ideaal, beter dan het geveeg over het scherm.
 
Bij mij exact hetzelfde, nadat ik de Nav 6 wat langer op mijn GS had laten zitten. Haalde hem er vandeweek vanaf en opeens dit probleem. Vraag me af of dit de gohstvinger is trouwens. Ik krijg hem namelijk nog wel aan de praat. Hij reageert dan ook op het touchscreen, alleen doet hij niks meer. Als je dus drukt op 'uitzetten', zie je de button wel oplichten, maar gaat het toestel niet uit. Als ik hem vervolgens uitzet met de knop op de achterkant gaat het toestel vanzelf weer aan en zo blijf je in een loopje hangen. Heb hem nu een aantal dagen zonder accu liggen om te kijken of hij zich zo kan resetten. Eerder trouwens nog nooit problemen met het toestel gehad. Werkte tot nu feilloos (toestel is nieuw geleverd bij een GS van okt '21).
Even een update: de nav VI heeft bij mij nu een week zonder accu gelegen. Zojuist de accu er weer ingezet, aan een goede lader gelegd en…het probleem is verholpen. Toestel start normaal op en doet alles weer zoals het moet. Er kwam even een ghostvinger voorbij, maar na schoonmaak met een microvezel doekje was ook dat verholpen. Hopen dat hij het hierna gewoon goed blijft doen 🤞🏻
 
Ik ben inmiddels bijna een maand afwachtend wat BMW gaat doen met mijn 2e accu die is ingeleverd bij de dealer (die nu geen BMW dealer meer is)
 
Beste lezers,

Vandaag gaf het nieuwe (2021 version 10) toestel de moed op. Na herhaaldelijk schoonmaken (lees : maanden) is het vandaag toch echt gedaan.
Het scherm laat nog wel zien dat je het indrukt, maar reageert vervolgens niet.
Daarnaast springt het beeld van scherm naar scherm en zoomt willekeurig in of uit.

De welbekende ghostfinger.

Let wel: dit is mijn 9e toestel.

Dus volgende week maar weer terug en omruilen........ of dan toch maar switchen.
Tja BMW, gelukkig hebben jullie nu een TFT scherm dat fantastisch uitziet.
Jammer dat de telefoon niet in het vakje past, de app regelmatig blokkeert en je zonder eigen telefoon eigenlijk helemaal geen navigatie hebt.

Waar zijn jullie mee bezig?
 
Dat Navigator VI gedoe is ook een slepend drama, “overal” lees je ervaringen van eindeloos omwisselen, Garmin medewerkers die beloven dat de problemen “morgen” (of volgende maand of volgend jaar) zijn opgelost.
En BMW Motorrad blijft de Navigator VI gewoon nieuw verkopen.
Ik snap er zakelijk en technisch gezien geen bal van.
De beste gratis omruil zou naar een Zumo XT zijn, maar ook van de XT sijpelen spookvinger ervaringen binnen (verbaasd me niet, want het scherm lijk kwa constructie erg op dat van de Navigator VI).
Elders heb ik geopperd om als reparatie een Navigator V scherm op de VI te zetten, beter een betrouwbaar minder mooi beeld dan die spookvinger.

Ik heb wat auto ervaring met Carplay, dat lijkt me toch nog steeds de juiste weg in plaats van merk afhankelijk gepruts met apps. Voor draadloos Carplay in die auto wordt ook gebruik gemaakt van blutooth en wifi.

Dat oplaadvakje van RT is inderdaad erg krap en vergt gepruts om de telefoon er in en er uit te krijgen. Dat had beter een soort schuifla kunnen zijn met verstel mogelijkheid (zoiets als de papierla van een printer).
Dan beter de telefoon in je jaszak en een lang oplaadsnoer naar de motor (zo heb ik vaak gereden), kun je de telefoon ook niet vergeten uit de motor te halen.

Op de motor en voor het rijden van vooraf gemaakte routes blijft een echte navigator de voorkeur houden.
 
Nou mensen eerlijk =eerlijk......
Na veel klagen moet je ook melden als er eens iets goeds gebeurd.

Ik was gisteren bij de dealer van de NAVI VI en kreeg (eigenlijk geheel onverwacht) meteen een nieuwe NAVI VI mee.
Na installatie van de nieuwe kaarten e.d. kon ik weer de weg op.

Zij geven aan dat eind van het jaar een oplossing verwacht wordt. (Ben zeer benieuwd!)
Tot die tijd volhouden en hopen dat je dan nog recht hebt op garantie.
 
Nou mensen eerlijk =eerlijk......
Na veel klagen moet je ook melden als er eens iets goeds gebeurd.

Ik was gisteren bij de dealer van de NAVI VI en kreeg (eigenlijk geheel onverwacht) meteen een nieuwe NAVI VI mee.
Na installatie van de nieuwe kaarten e.d. kon ik weer de weg op.

Zij geven aan dat eind van het jaar een oplossing verwacht wordt. (Ben zeer benieuwd!)
Tot die tijd volhouden en hopen dat je dan nog recht hebt op garantie.
Dan wordt de VI niet meer gemaakt waarschijnlijk...... Je moet maar hopen dat er dan VII komt die past in de bestaande motorfietsen....
 
Een VII zal er echt niet komen. BMW heeft niet voor niets de overstap naar navigatie op het TFT scherm gemaakt.
 
Kaart update 2023.20 wordt aangeboden sinds vandaag.

[EDIT]
En succesvol op de Navigator VI en PC (BaseCamp) geinstalleerd.
Mooi dat er weer wat kaart verbeteringen zijn doorgevoerd die ik via de HERE Mapcreator heb doorgegeven :t
Zo heb ik ook laatst via de iPhone een verbetering voor de Apple kaarten doorgegeven, die was redelijk snel overgenomen.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb net een nieuwe gs gekocht, nav voorbereid.
Maar....ik wil absoluut geen navigator, ook geen XT maar mijn vertrouwde TT550.
Hoe is de ervaring met dat koppelstuk van wzypoint om de TT in de houder van de navigator te plaatsen ?
 
Volgens mij betekend de navigatie voorbereiding voor je GS dat er zo'n mooie beugel over de cockpit loopt waar nu de BMW houder op zit.
Een TomTom plaats je het beste met een TomTom houder, dus BMW houder er af en TomTom houder er op.
Een verloopstuk zou ik alleen gebruiken als de houder niet (eenvoudig) te vervangen is (zoals bij de RT of K1600 met ingebouwde navigatie houder).
 
TomTom/Garmin .... Android/Apple ..... tja, wellicht is deze discussie snel ten einde :)
Zoek in google op Maxca of carplay motorcycles.

Voor €150,- excl. verzendkosten......
 

Bijlagen

  • Navi_motor_1.png
    Navi_motor_1.png
    477,4 KB · Weergaven: 31
  • Navi_motor_2.png
    Navi_motor_2.png
    92,5 KB · Weergaven: 28
  • Navi_motor_3.png
    Navi_motor_3.png
    224,5 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:
Voor de eigenaren van een Navigator VI met spookvinger, deze wil ik jullie niet onthouden:
In desperation, I got out my heat gun & heated the damn thing up to maybe 100-120°F all over & then a little more on the screen. After which I pressed on the screen, rubbing it around the edges of the screen where I believe any ribbon cabling would be located. That was at the beginning of December & the unit has been working fine ever since. I'd hate to think this is such a simple problem that it could be fixed with heat & a little pressure on the screen but so far I'm working like nothing was ever wrong & thru the coldest time of the year.
Your guess is as good a mine, all I can tell you is what I did that fixed my Nav unit.... at least for now.
Also I did remove the battery & kept the battery door off while heating it up...
Bron
Vrij vertaald (toepassen op geheel eigen risico):
  1. Verwijder de accu en laat het klepje er af.
  2. Verwarm de Navigator VI egaal met een föhn en verwarm dan het scherm tot zo'n 35-50 °C.
  3. Wrijf daarna over het scherm en stevig over de randen van het scherm (vooral over de tekst "BMW Motorrad Navigator VI", waar het band kabeltje naar de hoofdprint zit).
Het idee achter dit verhaal is dat je door opwarmen van het aanraakscherm en wrijven of aandrukken de spanningen ("stress") uit de verschillende lagen van het scherm wegneemt die mogelijk de spookvinger veroorzaken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan