Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9

Een bok die doorgezakt is ken ik wel, ik heb een Batavus brommert staan die netjes met beide wielen op de grond staat als ie opgebokt is. Dat zal bij een motorfiets niet anders zijn. Ik zie alleen de relatie niet met moeilijk opbokken. Misschien is het pedaal verbogen, wat ik knap zou vinden gezien de dikte van het staal, dat je niet de goede "swing" kan vinden om hem op de middenbok kan zetten. Dat handvat aan de linkerkant is ook handig als ie er zit, op mijn GS1000 zit ie er niet en het zadel is net eventjes iets hoger waardoor het net even iets lastiger is.
Als de GS op de zijstandaard staat, kun je dan moeiteloos de bok naar beneden duwen? Zonder enige vorm van kracht te zetten? Of moet je dan al flink gewicht in de strijd gooien? Dan wordt het namelijk tijd om alle kak van de afgelopen 40 jaar tussen de scharnieren uit te pulken.
 
Dan heb ik het vermoeden dat de bok toch wat doorgezakt is.

Heeft, verder nog iemand ervaring met het opnieuw laten verchromen van velgen?
Of is het aan te raden om nieuwe velgen te kopen, van bijvoorbeeld CMSNL of Haanwheels?
Het is maar net wat de staat is van de oude velgen,bij ernstige roest zou ik ze vervangen,en anders is het maar net hoe belangrijk
je originaliteit vind,vind je dat niet belangrijk dan voor de goedkoopste optie gaan,ook bij verchromen loont het om te kijken wie
de goedkoopste is en kwaliteit levert,mijn ervaring is dat Tolenaar in Rotterdam 1 van de goedkopere is en ook een net product levert.
 
Laatst bewerkt:
Een bok die doorgezakt is ken ik wel, ik heb een Batavus brommert staan die netjes met beide wielen op de grond staat als ie opgebokt is. Dat zal bij een motorfiets niet anders zijn. Ik zie alleen de relatie niet met moeilijk opbokken. Misschien is het pedaal verbogen, wat ik knap zou vinden gezien de dikte van het staal, dat je niet de goede "swing" kan vinden om hem op de middenbok kan zetten. Dat handvat aan de linkerkant is ook handig als ie er zit, op mijn GS1000 zit ie er niet en het zadel is net eventjes iets hoger waardoor het net even iets lastiger is.
Als de GS op de zijstandaard staat, kun je dan moeiteloos de bok naar beneden duwen? Zonder enige vorm van kracht te zetten? Of moet je dan al flink gewicht in de strijd gooien? Dan wordt het namelijk tijd om alle kak van de afgelopen 40 jaar tussen de scharnieren uit te pulken.
Bij een motorfiets is dat wel anders,achterwiel hoort vrij van de grond te staan,een doorgezakte bok zorgt er voor dat
je de motor een stuk hoger op moet tillen dan normaal en dat gaat heel zwaar.Overigens hoort een Batavus ook vrij van de grond te staan,
bij brommers komen doorgezakte bokjes nog veel vaker voor,gewoon omdat die zwakker zijn dan die van een motor.
Een middenbok staat goed als je achterwiel vrij van de grond staat ,je de motor vrij makkelijk op de bok kan krijgen en ook vrij
makkelijk er weer vanaf kan halen.
GS750 met goede bok,het is namelijk waar een middenbok voor bedoeld is,het kunnen werken aan het achterwiel.
Suzuki GS750
GS 750 met doorgezakt exemplaar,
Suzuki GS 750 E, 1979 Motorcycles - Photos, Video, Specs, Reviews


Opknapbeurt MK4S Henk Portengen

Ook bij een GS1000 is het niet anders,
Suzuki GS1000 | Oldtimers in Auto Motor Klassiek
Ook bij de 850 niet anders,
SUZUKI GS 850 G
En ja ook bij de 550 niet anders,
One Owner, 80K Miles – 1980 Suzuki GS550E | Bike-urious
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft het verchromen van de velgen, dat is best een kostbare grap. Mokn ervaring leert dat Haan Wheels classic uitstekende vervangende velgen levert, en ook een nos- velg zal, i dien te krijgen, niet veel duurder zijn dan opnieuw verchromen.
 
Ik ga eens wat offertes opvragen, dan ga ik de keuze maken. Mocht opnieuw verchromen te duur zijn, bestel ik gewoon nieuwe of velgen van Haan. Huidige hebben pitting, mooie strakke velgen zijn op mijn GS straks een must.

Vandaag heb ik het frame gerepareerd, hij is nu klaar om gestraald en gespoten te worden. Dit gaat gebeuren samen met de andere, oorspronkelijk, zwarte onderdelen zoals achterbrug, remklauwen etc.

IMG_3904.jpg

Weet iemand toevallig de kleurcode van het frame?
 
Ik ga eens wat offertes opvragen, dan ga ik de keuze maken. Mocht opnieuw verchromen te duur zijn, bestel ik gewoon nieuwe of velgen van Haan. Huidige hebben pitting, mooie strakke velgen zijn op mijn GS straks een must.

Vandaag heb ik het frame gerepareerd, hij is nu klaar om gestraald en gespoten te worden. Dit gaat gebeuren samen met de andere, oorspronkelijk, zwarte onderdelen zoals achterbrug, remklauwen etc.

Bekijk bijlage 1578915

Weet iemand toevallig de kleurcode van het frame?
Eh gewoon zwart,een frame heeft geen kleurcode als het zwart is,wel als het een andere kleur heeft .
 
Eh gewoon zwart,een frame heeft geen kleurcode als het zwart is,wel als het een andere kleur heeft .
Dat is natuurlijk niet waar, ik weet niet of het frame origineel zuiver zwart is (Ral 9005) of wellicht grafietzwart of een andere tint tegen het zwart aan.
 
Eergisteren de naalden eruit gehaald. Tot mijn verbazing stonden ze allemaal op de 1 na hoogste clip stand (m.a.w. de naalden stonden laag). Ik heb ze naar de 1 na laagste clip stand gezet, dus de naaldjes staan nu hoger. De spacers zoals op de foto heb ik zo laten zitten: dun onder, dikke boven.

Merkbaar verschil! Ik moet nu echt heel spastisch gasgeven wil ik m laten uitvallen koud. Ga het binnenkort nog even goed testen als het weer beter is, maar de eerste signalen lijken erg positief!

Daarnaast ook nieuwe zijkapjes en emblemen kunnen scoren. Daar zal hij ook flink van opknappen. Nu alleen het zadel nog
 

Bijlagen

  • IMG_20201231_135424.jpg
    IMG_20201231_135424.jpg
    143,1 KB · Weergaven: 12
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde inderdaad het 80-83 wiel, heb er een gevonden uit een gs400. Zelfde model alleen 16".

Ik ga even navragen of de asmaat hetzelfde is, anders laat ik hem hier naar toe komen
 
Ik bedoelde inderdaad het 80-83 wiel, heb er een gevonden uit een gs400. Zelfde model alleen 16".

Ik ga even navragen of de asmaat hetzelfde is, anders laat ik hem hier naar toe komen
As maat is niet echt relevant hé, je kunt nl. gemakkelijk de lagers vervangen door exemplaren die een grotere/kleinere (binnen marge) toelaten :)
 
Zou zelf geen 16 inch nemen,die werden niet voor niets weer naar17 inch veranderd.
Asmaat is wel relevant want de as moet ook in je vork passen,en anders moet je uit zien te vinden of er lagers zijn in
de maat die je nodig heb,dat is maar de vraag.
 
Laatst bewerkt:
Ik bedoelde inderdaad het 80-83 wiel, heb er een gevonden uit een gs400. Zelfde model alleen 16".

Ik ga even navragen of de asmaat hetzelfde is, anders laat ik hem hier naar toe komen
Weet je het zeker? 16” voorwielen waren begin ‘80 volgens mij nog niet aanwezig, achterwiel wellicht bij chopper/Custom modellen.
Niet dat ik het beter weet maar kan me er niks bij voorstellen.
 
Vandaag heb ik het frame gerepareerd, hij is nu klaar om gestraald en gespoten te worden. Dit gaat gebeuren samen met de andere, oorspronkelijk, zwarte onderdelen zoals achterbrug, remklauwen etc.


Weet iemand toevallig de kleurcode van het frame?

Ik ga eens wat offertes opvragen, dan ga ik de keuze maken. Mocht opnieuw verchromen te duur zijn, bestel ik gewoon nieuwe of velgen van Haan. Huidige hebben pitting, mooie strakke velgen zijn op mijn GS straks een must.

Vandaag heb ik het frame gerepareerd, hij is nu klaar om gestraald en gespoten te worden. Dit gaat gebeuren samen met de andere, oorspronkelijk, zwarte onderdelen zoals achterbrug, remklauwen etc.

Bekijk bijlage 1578915

Weet iemand toevallig de kleurcode van het frame?
Kleur 019

Heb je een goed adres voor stralen spuiten te delen met ons?
 
Weet je het zeker? 16” voorwielen waren begin ‘80 volgens mij nog niet aanwezig, achterwiel wellicht bij chopper/Custom modellen.
Niet dat ik het beter weet maar kan me er niks bij voorstellen.
Klopt die had zeker geen 16 inch voorwiel maar een 18 inch.eerste model met een 16 inch was de gsx550.
 
Hallo
Als eerste iedereen een heel goed 2021 met veel motor plezier.
Maar mijn vraag is of er hier iemand is die deze motor toevallig kent. Ik heb hem een paar jaar in bezit gehad.
En ben benieuwd hoe die er nu uitziet bij de rdw staat hij nog geregistreerd. Maar het lukt me niet om via de rdw in contact te komen met de eigenaar
Het gaat om een suzuki gsx 750 e 1980 met kenteken MB-95-PP
 

Bijlagen

  • IMG_20210108_110026.jpg
    IMG_20210108_110026.jpg
    172,9 KB · Weergaven: 11
  • IMG_20210108_110109.jpg
    IMG_20210108_110109.jpg
    150,4 KB · Weergaven: 14
  • IMG_20210108_110234.jpg
    IMG_20210108_110234.jpg
    295,5 KB · Weergaven: 15
Laatst bewerkt:
Hallo
Als eerste iedereen een heel goed 2021 met veel motor plezier.
Maar mijn vraag is of er hier iemand is die deze motor toevallig kent. Ik heb hem een paar jaar in bezit gehad.
En ben benieuwd hoe die er nu uitziet bij de rdw staat hij nog geregistreerd. Maar het lukt me niet om via de rdw in contact te komen met de eigenaar
Het gaat om een suzuki gsx 750 e 1980 met kenteken MB-95-PP
Leuke motor, lijkt een heel klein beetje op die van mij.
Maar denk niet dattetum is, wel een rode 750 met guilliari zadel maar dan Een laser 4-1 en de belijning op de tank en zijdeksels is anders.
Ik heb ‘m al een jaar of 10 , als opknapper, maar ik heb nog een paar opknappers :$

edit: nope, is ‘m 100% niet. Ik heb 33 in het kenteken.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan