Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9

Ik heb de garage eens opgeruimd, ik kwam tot de conclusie dat er best nog een motortje bij kon 😀. Het is een GS750 uit 1977 geworden, in best aardige conditie. Ok, het chroom is niet meer als nieuw en de lak op het blok is ook niet al te best meer. Maar dat is met goede wil, en een paar euro op de lossen.

De motor heeft naar zeggen een jaar of 10 niet gelopen en vraagt daarom wel even wat aandacht. Het idee is om de motor eerst rijdend te krijgen en daarna eventueel de hele bende strippen en opnieuw verchromen en spuiten.

Ik was van plan om de benzine af te tappen, en er nieuwe olie en een oliefilter in te stoppen en kijken of de boel dan wil starten (in het kader van 'if it ain't broke, don't fix it). Of is dit te kort door de bocht en zal ik toch de carterpan er onderuit halen om te kijken hoeveel smurrie er in zit?

In het blok zitten nog de kruiskopjes, en paar daarvan zijn met een niet passende schroevendraaier half gesloopt. Heeft er nog iemand een doosje met deze bouten liggen? Ik wil liever de originele bouten gebruiken in plaats van de moderne inbus bouten.

Oh ja, nog een fototje (de spiegels en afdekplaaten aan de zijkant had ik hier al los gehaald)

IMG-20190806-WA0002.jpeg
 
Ik zou best durven om het ding te starten met verse action olie en verse benzine.
Busje remmenreiniger erbij en gaan! Maar grote kans dat de carburateurs helemaal klef zijn natuurlijk.
Maar gewoon proberen. Loopt ie? Rondje door de buurt. Al doet maar 1 rem het....
Daarna lekker verwennen met weer verse olie en filter, en de rest beetpakken. Ik zeg altijd tegen die loeders, als je het waard bent, krijg je mooie spulletjes 😂
 
Inbusjes heb je trouwens wel een hoop plezier van hoor. Als je voor de zoveelste met een slagschroevendraaier op een paar carbs staat te rammen ben je die ouwe zooi snel genoeg zat.
 
Ik zou best durven om het ding te starten met verse action olie en verse benzine.
Busje remmenreiniger erbij en gaan! Maar grote kans dat de carburateurs helemaal klef zijn natuurlijk.
Maar gewoon proberen. Loopt ie? Rondje door de buurt. Al doet maar 1 rem het....
Daarna lekker verwennen met weer verse olie en filter, en de rest beetpakken. Ik zeg altijd tegen die loeders, als je het waard bent, krijg je mooie spulletjes 😂

Bedankt voor de reactie, ik ben inderdaad wel bang dat ik meteen overstomende carburateurs heb, maar dat gaan we wel beleven. Eerst maar even naar de action dan.

Oh ja, die remmen, dat is ook wel een dingetje na die 10 jaar. 🙄 maar dat zal wel goed komen met een paar nieuwe rubbertjes.
 
Ik heb de garage eens opgeruimd, ik kwam tot de conclusie dat er best nog een motortje bij kon 😀. Het is een GS750 uit 1977 geworden, in best aardige conditie. Ok, het chroom is niet meer als nieuw en de lak op het blok is ook niet al te best meer. Maar dat is met goede wil, en een paar euro op de lossen.

De motor heeft naar zeggen een jaar of 10 niet gelopen en vraagt daarom wel even wat aandacht. Het idee is om de motor eerst rijdend te krijgen en daarna eventueel de hele bende strippen en opnieuw verchromen en spuiten.

Ik was van plan om de benzine af te tappen, en er nieuwe olie en een oliefilter in te stoppen en kijken of de boel dan wil starten (in het kader van 'if it ain't broke, don't fix it). Of is dit te kort door de bocht en zal ik toch de carterpan er onderuit halen om te kijken hoeveel smurrie er in zit?

In het blok zitten nog de kruiskopjes, en paar daarvan zijn met een niet passende schroevendraaier half gesloopt. Heeft er nog iemand een doosje met deze bouten liggen? Ik wil liever de originele bouten gebruiken in plaats van de moderne inbus bouten.

Oh ja, nog een fototje (de spiegels en afdekplaaten aan de zijkant had ik hier al los gehaald)

Bekijk bijlage 1418060
Ik vinnum er nog netjes uitzien, en vooral origineel. :}

Je gaat er toch geen flobber of kafferracer van maken toch ? B|
 
Ik vinnum er nog netjes uitzien, en vooral origineel. :}

Je gaat er toch geen flobber of kafferracer van maken toch ? B|

Nee, dat heb ik ook plechtig beloofd aan de vorige eigenaar, deze blijft origineel! Het is inderdaad een pareltje, met 8800km op de klok! Ik voel nog geen één groefje in de remschijven, ik twijfel er dus niet aan dat hij al een keer klokje rond is.
 
The Soes is alive 🥳

Het startrelais werkt niet meer, ik heb het relais maar even met een tang overbrugd. Maar ik ontkom niet aan carbutateurpoetsbeurt, ik kan hem op choke aan de gang houden (zonder dat de carburateurs overstromen). Maar als ik een beetje gas geef smoort hij helemaal.

Ik ben toch maar bij de Action weggebleven en voor €15,- extra een bus castrol in huis gehaald.

Nu de remmen uit elkaar trekken om te kijken in hoeverre ik hier nog revisiesetjes voor moet bestellen.
 
Je bedoelt een tang op het startrelais gelegd? Want dan doet ie het nog 😉
Vaak is gewoon de startknop lam of verroest. Haal tzt de stuurschakelaars maar eens uit elkaar, zitten vol met spinnen en roest en stof en weetikwatnogmeer.
 
Je bedoelt een tang op het startrelais gelegd? Want dan doet ie het nog 😉
Vaak is gewoon de startknop lam of verroest. Haal tzt de stuurschakelaars maar eens uit elkaar, zitten vol met spinnen en roest en stof en weetikwatnogmeer.

Als ik op de startknop druk wordt het relais wel bekrachtigd, ik krijg alleen geen spanning op de startmotor, alleen klik-klak van het relais dus. Het relais heb ik met de tang overbrugd, dus de voeding van de accu naar de startmotor (wordt het tangetje wel wat warm van)
 
Ja, ik begin mijn zitvlak wel te voelen.. :)

De GS wordt ook moe. De laatste 80 km hield hij soms wat in en ik hoorde een paar keer een zachte plof in de uitlaat. Hij wil sowieso niet boven de 6000 toeren komen. Maakt niet zo veel uit, ik ben de hele reis nauwelijks boven de 90 geweest. Denk dat hij op het deellast gedeelte loopt en het vollast gedeelte helemaal dicht zit. Carburateurs zullen eraf moeten en de ultrasoon in. Nou ja, eerst maar thuis zien te komen.
IMG-20190817-WA0001.jpeg
 
Zit inmiddels voorbij Maastricht en zolang ik tussen de 4000-4500 toeren zit gaat alles prima. Denk echt dat het een probleem met de carburateurs is. Maar goed, met ongeveer 100 km/u is het goed te doen. Jammer dat het is gaan regenen. En dan te bedenken dat ik gisteren met 32 graden in de Zuid-franse zon zat...
 
Nou, wat houdt je tegen?

En die schroevendraaier, die snap ik. Maar een kniptang ??
 
Voor als er iets door fikt. Kun je ergens anders iets wegknippen 😁
En een beetje kwaliteit kniptang kan je ook als hamer gebruiken.

😯 waar ben ik aan begonnen.

Vandaag de voorremmen gedemonteerd, ik kom wel druk opbouwen in de remhandel, maar beneden gebeurde er helemaal niets.
Het reservoir zat nog vol met een cola achtige substantie, met een heleboel residu. De klauwen uit elkaar getrokken, ik schrok even van de dikke putten. Maar ze zitten op de plek van de stofringen, niet van de keerringen.

Die 4 rubbertjes waar die asjes doorsteken, hoe gaaf moeten die zijn voor een goede werking van de klauw? Ze zijn niet aan pulp, maar helemaal fris is anders. Ik zag dat die dingen 7,5 per stuk kosten, als het niet nodig is wilde ik die even laten zitten.
 

Bijlagen

  • 20190818_205916.jpg
    20190818_205916.jpg
    115,1 KB · Weergaven: 10
Je bent aan een GS begonnen. Elektronische drama’s 😂

Ik zou die rubbers laten zitten. Anderen zullen zeggen alles aan je remmen moet 100 procent zijn, en dat klopt ook wel natuurlijk. Maar dat soort dingen kunnen altijd nog. Als ie straks remt is je doel bereikt. Die extraatjes moeten ze echt verdienen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan