Het Grote Boze Suzuki GS(X) Topic deel 9

Man man, vandaag dom gedaan met de carburateurs schoonmaken. De stelschroef voor het stationair brandstof circuit in 3 van de 4 carburateurs krom gedraaid... Ik dacht nog tijdens het dichtdraaien van oppassen dit zijn dunne puntjes. Ze zijn niet aan gort ofzo maar net dat stukje voorbij vingervast |(

Nouja, kan ik op zoek naar vervanging. Ze zijn helaas niet te krijgen bij CMSNL, daar hebben ze alleen de US variant van de GS850 '79 die deze stelschroeven afgedopt had. Gelijk maar een stel andere schroefjes erbij zoeken die door de vorige eigenaar half dol zijn gedraait (JIS en Phillips, altijd leuk).
Zijn de 1979 GS750 niet dezelfde?
 
Mijn 1000 lekt olie, alleen ik kan het niet lokaliseren. Rechterkant, ergens bovenin. Ik stond gisteren voor een rood licht te wachten en zag het gewoon druppelen van de rechterbovenkant. Iemand een idee of ervaring ermee? Waar zou ik kunnen beginnen met zoeken?

A918C834-54BB-4A52-B81D-FF8B43E999A3.jpeg
A918C834-54BB-4A52-B81D-FF8B43E999A3.jpeg
 
Mijn 1000 lekt olie, alleen ik kan het niet lokaliseren. Rechterkant, ergens bovenin. Ik stond gisteren voor een rood licht te wachten en zag het gewoon druppelen van de rechterbovenkant. Iemand een idee of ervaring ermee? Waar zou ik kunnen beginnen met zoeken?
Het is ook altijd wat met die oude motoren. Mijn 1100 staat al tijden stil met een lekke koppakking. En geen zin om er aan te gaan werken. Halve maantjes? Koppakking? Slang van klepdeksel naar filterhuis? Zeker weten dat het olie is en geen benzine wat zwart wordt door contact met vuile delen? Succes met zoeken! (en verhelpen).
 
Die van mij lekt behoorlijk uit de toerenteller aansluiting op de kop. Maar ik zou inderdaad ook de halve maantjes controleren.
 
Ik ga vanmiddag weer even een rondje maken met een van de kinderen, dan ga ik zeker weer proberen dat lek te vinden. En even langs de action voor een liter olie _O-
Die halve maantjes vind ik wel een goede, het lijkt me sterk dat de koppakking ineens gaat lekken. Of zou dat gewoon hoop zijn?
 
Die van mij ging ook opeens lekken. Druppelsgewijs kwam het op de grond. :-( .
Misschien ook te veel van gevergd in koude toestand? Het lekt bij mij aan de voorzijde direct voor de distributie ketting tunnel.
 
is het afgebroken puntje wel uit de carbs?
Ik heb ze alleen krom gedraaid gelukkig. Met een kleine schroevendraaier aangedraaid en wanneer ik dacht dat het veertje weerstand begon te geven was ik dus de boel aan het slopen.

Zal de volgende keer extra voorzichtig proberen te zijn. Wellicht draaien met 2 à 3 vingers i.p.v. losjes met de hand.
 
Ik heb ze alleen krom gedraaid gelukkig. Met een kleine schroevendraaier aangedraaid en wanneer ik dacht dat het veertje weerstand begon te geven was ik dus de boel aan het slopen.

Zal de volgende keer extra voorzichtig proberen te zijn. Wellicht draaien met 2 à 3 vingers i.p.v. losjes met de hand.
Ze zitten erin! Prettig setje, o-ring en veertje zaten netjes bij elke schroef. Voor de geïnteresseerde: ik heb ze hier besteld.

Verschil is wel duidelijk te zien:
4032-3024-max.jpg

Ik kan alleen nergens vinden of ze origineel ook zo'n punt hebben. In dat geval heeft de vorige eigenaar de puntjes al afgebroken en heb ik ze nog eens lekker krom gemaakt (die in de afbeelding hierboven was de enige nog recht). Ken jij deze specifiek @Robinjo ?

Maar ze zitten er nu in, op 5/8 slag uit. Aangedraait met een bitje in een verlengstukje dus onmogelijk om veel kracht te zetten. Luchtstelschroeven op 1.25 slag uit. Eerste test leek nog behoorlijk rufterig te zijn met de choke. Zal er eens een filmpje van maken, maar eerst de klepspeling controleren.
 
Klepspeling gemeten, een tweetal inlaatkleppen op de 0.05, de rest 0.08 en eentje op 0.10. Lijkt wel in orde nog, vorige zomer nog gesteld na de eerste echte rit ermee.

Ook een imbusbout die voor de ontluchtingsdeksel is gebruikt bleek een reden te hebben: daar zat nul draad meer. Geen flauw idee of daar nog wat van te maken is. Verder ook wat uitgerekte kleppendeksel boutjes dus daar moet ik nieuwe voor scoren. Ik kwam trouwens een heel scala aan aanhaalmomenten tegen voor de kleppendekselboutjes:
  • internet vind 10nm
  • het Haynes handboek 25 nm (het zijn met 7 gemarkeerde 10mm boutjes);
  • of 18 nm (met 4 gemarkeerde 10mm boutjes)
Nu lijkt 25nm op een kleppendekselboutje mij wel wat veel, ik zou het eerder rond de 15nm verwachten.

Ten slotte nog uit interesse eens de compressie gemeten bij koude motor. Van links tot rechts: 110 PSI, 100 PSI, 120 PSI, 90 PSI. De rechter cilinder, of nummer 4, heeft dus als enige echt relatief minder. Verder niet geprobeerd met olie in de cilinder of met de compressor er druk op zetten.

Van het weekend eens de balans meten tussen de carburateurs, dan is het lijstje ook weer afgewerkt en wellicht dat ik dan een goede keuze kan maken in wat de volgende stap wordt :t

Edit: Verrekt, het horen echt met 7 gemarkeerde 10mm boutjes te zijn, maar dat aanhaalmoment van 25nm is toch echt te hoog? Ik ga het handboek er nog eens op nakijken.

Edit 2: Goed lezen, het handboek schrijft 8 tot 10 nm voor. Is die interne verwarring ook weer de wereld uit verholpen. Nu ik toch weet dat ik boutjes nodig heb heb ik gelijk het toerenteller wormwiel uit de kop gehaald. Verassing, weer een dol gedraaid boutje. Het rubber, of wat er nog van over is, van de o-ring is duidelijk aan vervanging toe, dat verklaart de lekkage in ieder geval.

Olie keerring lijkt nog wel in orde te zijn, op het oog sluit hij nog goed af en de afdichting met de veer is nog goed flexibel. Het asje plopt er ook mooi in en uit. Het was wel erg smerig, veel rotzooi heeft zich er verzameld. Vlokken van het 1 of ander. Ik vervang hem maar gelijk mee, het zijn de kosten ook niet.
 
Laatst bewerkt:
Ooit zijn mijn zwager en ik begonnen aan een gsx550ef in 2013 voor mijn schoonzus. Het heeft even geduurd maar vandaag heeft ze er voor het eerst op gereden. Ze vond het leuk om weer eens te rijden na al die tijd.
Nu is mijn vraag of er verstelbare hendels zijn voor deze motor. Hoofdzakelijk de koppeling.
Normaal vind ik zulke dingen wel op het internet, alleen nu niet.
Iemand een idee waar ik ze kan vinden?
 
Ooit zijn mijn zwager en ik begonnen aan een gsx550ef in 2013 voor mijn schoonzus. Het heeft even geduurd maar vandaag heeft ze er voor het eerst op gereden. Ze vond het leuk om weer eens te rijden na al die tijd.
Nu is mijn vraag of er verstelbare hendels zijn voor deze motor. Hoofdzakelijk de koppeling.
Normaal vind ik zulke dingen wel op het internet, alleen nu niet.
Iemand een idee waar ik ze kan vinden?

Ik denk dat je beste optie is een houder van bv een GSX-R te nemen en daar een verstelbare greep op te monteren
voor wat betreft de koppeling,1 die op de originele houder gaat passen word een moeilijk verhaal.
Goedkope grepen kan je op Ali wel vinden.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat je beste optie is een houder van bv een GSX-R te nemen en daar een verstelbare greep op te monteren
voor wat betreft de koppeling,1 die op de originele houder gaat passen word een moeilijk verhaal.
Goedkope grepen kan je op Ali wel vinden.
Ze heeft lang niet gereden, wellicht een kwestie van wennen.
Wel besteld mijn zwager zo'n "easy clutch" ding om te koppeling minder zwaar te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan