Het Grote Burgman 650 Topic

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je budget 10k€ is en je komt van een CBF600 af (toch wel wat sportiefs), kun je als scooteroptie denk ik best wel de T-max 500 toevoegen. In rechte lijn minder snel als de Burgman 650, verder overal sneller en agieler. De Burgman is echter zonder twijfel de comfortabelste, ook voor de duo, al is de T-max daar ook best goed in. Dat beiden in gebruik echt veeel makkelijker zijn dan de BMW, de Honda of welke motorfiets dan ook hoeven we niet meer te verdedigen denk ik. Op vakantie in Duitsland, Frankrijk of Italië kun je met de BMW en de Pan makkelijk een uur lang 200 rijden (da's dus ook 200 km dus best een lang stuk), maar of dat nu echt een zwaarwegend voordeel is weet ik niet. En ook met de Burgman of T-max behoor je tot de snelste verkeersdeelnemers en beide zijn watervlug in de file. Met een T-max in de stad zul je de "echte" motoren voornamelijk als rijdende obstakels gaan zien, omdat die niet zo hard kunnen slalommen en zich door elk klein gaatje die de auto's open laten kunnen drukken. Dan het zadel voor je partner: beide hebben een breed zadel en met name de Burgman heeft een ware zetel achterop, mét ruggesteun natuurlijk (T-max heeft een ruggesteun als optie).

Wat kleding betreft: als het om motorpakken gaat kun je volgens mij nooit voor joker staan als je veiligheid in het geding is. Enige gevaar van de Burgman is dat je op een gegeven moment (zeker als je naar het werk gaat) toch ook zonder motorkleding gaat rijden. In Italië rijden de mensen op de scooter alsof ze op de fiets naar het werk gaan. Ook ik reed, toen ik m'n auto nog niet had en in het Napolitaanse equivalent van Amsterdam-Zuid-Oost werkte, met m'n pak en stropdas aan op de scooter door het verkeer. Voor joker rijden? Welneeee doen ze allemaal... Ik denk dat op de Burgman, waar je ook bij snelwegsnelheden zeer goed tegen de wind beschermd wordt, je leren pak wat aan de warme kant zal zijn, je wordt namelijk niet meer "afgekoeld" door de rijwind die je op de CBF gewend bent! ;)
 
Laatst bewerkt:
Hallo scooterrijders, een technische vraag mbt Riemmaten suzuki CVT !

wie kan ons snel helpen aan data mbt de suzuki burgman650 cvt riem.
Van deze riem de lengte en breedte.

Dit omdat we misschien deze riem gaan toepassen in onze dieselaangedreven Track T-800CDI modellen.


groet
Erik
 
Hallo Burgmannen- en vrouwen,

Omdat ik binnenkort een nieuwe job in Den Haag krijg, woonwerkverkeer (polder, snelweg, stad) bijna alleen met de motor lukt i.v.m. de files (A12 e.d.), mijn huidige motor (Honda CBF 600 SA) fijn is maar minder 'droog' met regen, ben ik op zoek naar iets wat mij goed beschermt tegen weer en wind, soepel door de files leidt en betrouwbaar is. Budget: ca 10.000 euro.

Ook belangrijk is dat mijn partner langere stukken (vakantie?) geriefelijk achterop kan meerijden. Rechtop, met steun in de rug is voor haar onontbeerlijk.

Mijn opties zijn:
- BMW R1150RT (o.i.d.) (2e hands)
- Honda Pan 1300 (2e hands)
- Burgman 650 (nieuw)

Ik heb jullie forum inmiddels gelezen, inclusief de voor- en de nadelen.

Wie van jullie kan mij op weg helpen?

PS. Kan ik gewoon met mijn huidige motorpak (leer van Dainese) en Shoei integraalhelm op een Burgman rijden, of rijd ik dan voor joker?


Natuurlijk kun je met je huidige motorpak op een Burgman rijden ,doe ik ook op mijn motorscooter [Arai integraal&leren broek/jas].
Of bevestig het vooroordeel wat aan scooters hangt en zet een Willempie helm op ;)
Van dat stigma moeten we nou 's af dus gewoon 'in vol ornaat' op de motorscooter.
En waarom zou je op een scooter met minder bescherming genoegen nemen: als het misgaat kun je maar beter een integraalhelm&beschermende kleding op/aanhebben :Y
 
Hallo scooterrijders, een technische vraag mbt Riemmaten suzuki CVT !

Hoi Erik,

de gegevens heb ik niet voor je, maar als je het niet erg vindt wil ik toch even reageren.
Ik heb al jaren belangstelling voor dieseltweewielers en vind jullie project veelbelovend.
Wat mij vooral aanspreekt is de combinatie diesel-CVT, dit kan volgens mij een perfecte combinatie zijn. Zo wordt de brede powerband van de diesel optimaal gebruikt zonder onderbrekingen.

Jullie bouwen er een grote All-Road motorfiets omheen, als fervent scooteraar wacht ik nog op de dieselscooter; hoop dat die ook komt.

Wat ik me afvroeg, je denkt de riem van de Burgman AN 650 te gebruiken; maar bij mijn weten is dat een compacte CVT unit vast in het frame ingebouwd, ongeveer zoals ook de Yamaha XP500 T-max heeft. Plaatje Suzuki Burgman 650 CVT
Een uiterst compacte constructie dus.

Ik vraag me dus af of deze riem geschikt is omdat je voor de diesel naar mijn idee een grotere primaire variator nodig hebt dan de originele van de Burgman, en de Burgman riem hiervoor niet lang genoeg is.
Het koppel van de Smart 800 CDI is meer dan anderhalf maal groter dan dat van de Burgman. Mij lijkt dat je hiervoor toch een grotere diameter van de primaire variator zult moeten toepassen, of je moet de hele transmissie sneller laten draaien....
Verder zit je met het kleinere toerenbereik van de diesel ten opzichte van de benzine gestookte Burgman, dit vraagt om dezelfde hogere overbrenging.

Maar als je zo'n riem denkt te gaan gebruiken kun je er toch gewoon één bestellen bij de Suzuki dealer ?
 
Laatst bewerkt:
Wie van jullie kan mij op weg helpen?

Hallo aankomend scooteraar.

Geen verkeerde motorfietsen die je overweegt, maar zie je de verhouding ? De Pan heeft tweemaal zoveel motorinhoud en ruim driemaal zoveel vermogen als de Burgman.....

Toch kan de scooter dankzij de automaat heel goed meekomen in het snelheidsbereik waarin je ongeveer altijd rijdt, hij rijdt ook heel soepel en ontspannen. Alleen als het op rauw vermogen aankomt moet hij de grote jongens voor laten gaan, maar dan heb je het inmiddels over behoorlijk hoge snelheden. Met de Pan European ST 1300 echter moet je schijnbaar ook niet boven de 170 Km/h komen al heeft dat een andere reden.... :X
Natuurlijk kun je met je leren pak op de scooter, zou niet weten waarom niet... Toch niet om wat anderen ervan vinden; dat zou wel de slechtste van alle redenen zijn...

Wat ik je zou willen aanraden: ga wel proefrijden, met passagier; de zitpositie (zeker ook achterop) is toch anders dan bij een conventionele motorfiets.
Je hoeft trouwens niet met de benen voorwaarts gestrekt te zitten zoals je altijd op plaatjes ziet; zelf zit ik op de scooter net als op de andere motor, zo voel ik me wendbaarder.
Veel succes !
 
Laatst bewerkt:
Sinds kort rijd ik met de AN 650 elke dag van Nieuwegein naar Amsterdam v.v. De AN is wat breder dan de Yamaha die ik hiervoor reed. En na tweemaal een spiegeltje te hebben getikt, gebruik ik nu het knopje van de inklapbare spiegels toch maar. Is wel lachen af en toe.
Verder kan ik je alleen maar aanraden om je goed dus veilig te kleden, je bent en blijft kwetsbaar tussen de files, maar zit wel veiliger dan op een kuiploze motor. Ik draag Dainese textiel en een Shoei helm met fluorescerend hesje en pieker er niet over om het anders te doen. Ik heb te vaak al een noodstop moeten maken voor automobilisten die de file verlieten. Nee je rijdt niet voor joker, zij die het beter weten en met een dunne spijkerbroek rijden zijn de echte jokers. Mijn echtgenote weigerde op de Yamaha te stappen, maar op de AN wil ze nu mee zelfs op toertochten. Ik ben laaiend enthousiast over de AN en hoop er de komende jaren veel plezier van te hebben.
 
@ De Buikschuiver
@ ZZZ
@ Hybride
@ brummicop

Vast heel erg bedankt voor jullie reacties. Het maakt het er niet makkelijker op maar ik ben blij met jullie reacties (vooral over de zgn. "dress-code")

Ik denk dat ik inderdaad gewoon eens moet gaan proefrijden.

Nogmaals dank.

Ik meld mij weer met wat uiteindelijk mijn (onze) keuze is geworden.

Groet!!!
 
Laatst bewerkt:
Natuurlijk kun je met je huidige motorpak op een Burgman rijden ,doe ik ook op mijn motorscooter [Arai integraal&leren broek/jas].
Of bevestig het vooroordeel wat aan scooters hangt en zet een Willempie helm op ;)
Van dat stigma moeten we nou 's af dus gewoon 'in vol ornaat' op de motorscooter.
En waarom zou je op een scooter met minder bescherming genoegen nemen: als het misgaat kun je maar beter een integraalhelm&beschermende kleding op/aanhebben :Y
 
Ik als vrouw van een burgman scooter rijder kan ik beamen dat je er heerlijk achterop zit.
Wij nemen hem ieder jaar mee op vakantie naar Italië op een trailer en toeren dan 14 dagen door Umbrie en Toscane.Daar zijn we één met alle motorscooters rijders we horen er helemaal bij.
Op de terug weg naar Nederland doen we ook nog een weekje Oostenrijk.
Wij hebben 650.
 
Ik wil morgen voor een zumo 550 gaan kijken bij Waypont.Nu heb ik een vraag over het monteren op de motor.Volgens Notter is het niet moeilijk om dit zelf te doen.
Heeft iemand hier op het forum deze 550 zelf gemonteerd op de Burgman 650?En hoe heb je dat gedaan ik zou graag wat informatie over willen hebben.

Gr.Ger
 
Montage van de Zumo.

Ik heb dit laten doen door mijn dealer. (Uurtje werk)
Er is gebruik gemaakt van de standaard meegeleverde bevestigingsset.
Wel is daar wat zaagwerk aan te pas gekomen omdat de afstandsbusjes niet gebruikt kunnen worden.


full


full


full
 
Ik rij dagelijks op de A12 (en meestal dus ook in de file) met mijn Burgman AN650 K5, weer of geen weer. De bescherming tegen de regen en wind noem ik zeer goed, zolang ik maar rij. (Nat wordt mijn pak pas voor stoplichten). Daarom al zou ik nooit voor een andere motor kiezen. Bovendien is de Brurgman uitgerust met heel veel luxe zoals grote bagageruimte, el.inklapbare zijspiegels, el.in hoogte verstelbare voorruit etc. en zeer betrouwbaar; dat lees ik ook uit het zeer uitgebreide duitse forum. Maar wat let je: probeer alle drie eens uit met een lange proefrit. Wel oppassen met de Burgman: Voor dat je het in de gaten hebt wil je niets anders meer...

Toets alles en behoud het goede, zei een Paulus al zo 'n 2.000 jaar geleden (1Thess.5, 21) O-)

Luis
 
Tja,hierin volg ik buikschuiver,met dergelijk budget een Yamaha T-Max zonder meer.Nog vermeldenswaardig is dat geen enkele motorfiets een dergelijke inruilwaarde heeft als de T-Max.Modellen uit 2001 worden nog steeds op de rand van de 5000 euro verhandeld.Om over recenter maar te zwijgen, en de Black Max is ook optisch een juweel.
 
@ De Buikschuiver
@ ZZZ
@ Hybride
@ brummicop

Vast heel erg bedankt voor jullie reacties. Het maakt het er niet makkelijker op maar ik ben blij met jullie reacties (vooral over de zgn. "dress-code")

Ik denk dat ik inderdaad gewoon eens moet gaan proefrijden.

Nogmaals dank.

Ik meld mij weer met wat uiteindelijk mijn (onze) keuze is geworden.

Groet!!!


Beste Burgmannen- en vrouwen,

Ik had beloofd om met een reactie terug te komen.

Vorige week proef gereden op een 400 (een 650 was voorlopig niet beschikbaar, n.b. bij een Suzuki dealer). Ik kon er echter niet voor warm lopen....

Vanavond heb ik een Honda Pan ST 1300 aangeschaft uit 2004. Bij deze Hondadealer stonden zomaar drie fonkelnieuwe 650 ers in de showroom. Moet zeggen, ze zien er prachtig uit!!! Vorige week stond er ook een zilverkleurige 650 met zijspan. Spectaculair!!! Maar niet voor mij.

Nogmaals heel erg bedankt voor jullie reacties en hou het rubber onder!

Groet,

BromR
 
....Vanavond heb ik een Honda Pan ST 1300 aangeschaft uit 2004.....

Gefeliciteerd met jouw aankoop !

Natuurlijk jammer dat je niet kiest voor het gemak van de scooter, maar je hebt in ieder geval een weloverwogen beslissing gemaakt.
Veel succes met je Pan European, ook een perfecte fiets natuurlijk...
 
Laatst bewerkt:
Hallo collega AN650 rijders!

Gelukkig ben ik niet alleen hier in dit forum, dat doet me deugd!. *O*
Ik ben erg tevreden mijn Burgman. Ik heb ook een hoge windscherm gekocht en ik heb hem wat afgezaagd naar mijn maat en smaak. Ik heb nu vorige maand een topcase besteld via ebay in Duitsland (Givi V46) en het geld overgemaakt, maar hellaas hebben ze hem niet meer en ze wachten al een tijd op levering, die alsmaar niet komt. (Gek is dat ze de topcase ook nog steeds aanbieden!???? Daar wordt ik niet goed van!) :? Jammer, want zondag a.s. rij ik met mijn zoon (+ zijn SV 650) naar Dusseldorf, daar pakken we de auto-nachttrein naar Salzburg en vandaaruit zullen we over de bergen en passen naar Italie rijden en daar wat in de dolomieten rondcruisen. Ik heb daar familie wonen. Ik twijfel nog of ik mijn geld niet gewoon terug vraag en er een hier in een winkel koop. (wat duurder, maar ja...)

Lark, misschien een rare vraag maar wat is een Zumo 550? Nog nooit van gehoord!

altijd een goede reis!

Luis
Hoi,hoe heb je dit gedaan,ik heb ook een hoog givi en het is net iets te hoog
 
Hoi,hoe heb je dit gedaan,ik heb ook een hoog givi en het is net iets te hoog


Hoi Frevada, de Givi-scherm inkorten is vrij makkelijk. Eerst het scherm aan de bovenkant goed afplakken met behangerstape (alle twee kanten!), dan met een filtstift de ronding die je wilt afzagen op de behangerstape aftekenen. (Ik nam het originele windscherm en legde het boven op het Givi-scherm en tekende zo de ronding op de juiste en van te voren vastgestelde hoogte af). En dan met een decoupeerzaag (niet te grof zagbladje!!) het scherm over de voorkant afzagen zoals een stuk houten plank. Als je het rustig en met vrij hoge toeren doet breekt er niets en smelt er niets. Dan de kanten met een fijn (120) schuurpapier (op een stukje hout) af schuren, zodat ze niet meer scherp zijn. Nu de resterende behangerstape eraf halen en klaar is Kees. Voor de zekerheid heb ik op een zachte deken op mijn werktafel gewerkt. Succes!

Luis
 
gisteren na het verslaaft maken aan het scooter virus door een rit op mijn bev500, heb een vriend van mij een brugman400 gekocht bij motorport, echt een heel leuk ding rijd als een tiet na een rit van uithoorn(almere) in zwaar zwaar weer gereden te hebben zat de brede greins nog op zijn gezicht bij thuis komst in den haag hahahaha.
 
Laatst bewerkt:
Hoe anders is de 650 tov de 400? Om in BMW-taal een tegenvraag te stellen: Hoe anders is de F800 tov de R1200? Naar mijn mening is dat het verschil. Een 650 is zwaarder, sneller, comfortabeler en heeft niet compatibele techniek. En is duurder. Maar als je je de zwaardere kunt veroorloven.... Zo groot mogelijk! *D

Wat een klinkklare onzin van waarschijnlijk iemand met geld teveel *D
Je schaft een auto een motor of een scooter aan je doeleinde aan.
Wil je lekker patsen koop je de grootste, die regel klopt wel :}
Kijk eerst waar je hem voor gaat gebruiken, scooters zijn enorm duur en hebben een dubbelle afschrijving t.o.v. een auto of een motorfiets.
Dus denk eerst na en ga dan eens proefrijden.
Ik rij op mijn scooter omdat ik hem goedkoop 2de hands heb aangeschaft, de verzekering nihil is, ongeveer 1 op 30 loopt, daarmee kom ik uit met mijn reiskostenvergoeding, het is goedkoper als met de bus naar je werk.
Ik zou never een grote scooter aanschaffen, dan gaat alleen de goedkopre verzekering nog maar op.
Maar let op in de winter is het berekoud en als het regent word je gewoon nat hoe groot je scooter ook is.
Voor wie op een zomerdag eens lekker wil toeren koopt een grote misschien, dan heeft het economische verschil niet zon invloed.
Kortom bedenk eerst waarvoor je hem aan wil schaffen.
 
Zit wel wat in ja, ik had eerst ook een vrij snelle sportmotor naast de auto, maar dat is in feite net zo duur als een 2e auto terwijl zo'n motor niet echt fijn is voor in de stad[en onpraktisch].
Daarentegen is een [lichte] motorscooter praktisch, ideaal voor in de stad c.q korte stukjes en gewoon fun om op te rijden. *D
Zou ik een T-max oid aanschaffen, dan vallen die voordelen grotendeels weer weg en kun je net zo goed een zx6r kopen.
Voor de langere afstanden of langere toerritten pak ik liever de roadster, dat was al zo toen ik m'n Kawa nog had.

Daarom zeer tevreden met m'n 125'je, supergoedkoop in de verzekering [€26per jaar] en onderhoud ; ideaal voor ritjes naar/in de stad, altijd vooraan bij het stoplicht, wendbaar en geen parkeerproblemen!
Dus ik sluit me aan bij de conclusie: kijk eerst waarvoor je 'm nodig hebt. ;)
 
Wat een klinkklare onzin van waarschijnlijk iemand met geld teveel
Je schaft een auto een motor of een scooter aan je doeleinde aan.
Wil je lekker patsen koop je de grootste, die regel klopt wel
Kijk eerst waar je hem voor gaat gebruiken, scooters zijn enorm duur en hebben een dubbelle afschrijving t.o.v. een auto of een motorfiets.

zzz schreef op 23 juni 2007 @ 17:51~[/message]:~[/b]
Zit wel wat in ja,i......
Dus ik sluit me aan bij de conclusie: kijk eerst waarvoor je 'm nodig hebt.

Heren,

en als je het nu gewoon leuk vind om op een zwaardere scooter of motor te rijden.
Waarom ben je dan gelijk een patser??

Als je auto, motor of scooter rijd en je dit ook als hobby beschouwd mag je toch gerust iets kopen met niet alleen je verstand maar ook je gevoel een rol laten spelen.
Als een (onnodig) zware auto, motor of scoter dan binnen je budget past, waarom niet ??

zzz, iemand met een BMW Z3 2.8Hartge getuned-240PK moet daar toch zeker begrip voor hebben :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan