het grote cb topic the seventies

Ik weet dat destijds in de CB400N klasse, dat was een soort standaard productie klasse waarbij je alleen bij wijze van, je koplamp mocht demonteren, Kees Bouwmeester vaak deze klasse won, diverse malen kampioen en op Zandvoort als eerste onder de 2 minuten dook wat voor een standaard motorfiets onder 500cc destijds gewoon snel was. Er werden op het rechte stuk 180+ geijkte km’s in t uur geklokt, dus ja..... Later heeft YMNL met de KNMV de RD klasse opgezet, waar Zeelenberg en V/d Goorbergh nog in meegereden hebben. Hun rondetijden waren marginaal lager als de CB klasse, meen ik me te herinneren....
Waren heel wat lager,rond de 1.55 ,Bouwmeester had daar eigenlijk niks te zoeken,die klasse was bedoeld voor jonge onervaren beginners,hoe hij zich daar tussen heeft gewurmd weet ik nog steeds niet,aan de andere kant leer je wel veel als beginner van zo,n ervaren coureur.
Verder werd er genoeg gesjoemeld in de raceklasses,ik weet dat als geen ander,in mijn klasse reden ze met complete TZ cilinders op de motoren terwijl dat niet mocht,zolang er geen protest werd ingediend kwamen ze daar mee weg.
 
CB650S uit '81 ook welkom?
Vanochtend opgehaald als niet startend exemplaar met wat opknapwerk.

Gelijk even een vraagje.
Weten jullie zo wat de klepspelingen moet zijn? M'n boek komt naar alle waarschijnlijkheid na het weekend pas binnen en eigenlijk wil ik m van t weekend loshalen.
 
Thanks daar kan ik wat mee. Wegens andere klus iets uitgesteld en nu het WP handboek al binnen.
Echter is die wel heel globaal wat betreft olie.
Welke olie gooien jullie er in?
De vorige eigenaar had het over 10W50 wat de dealer er in gooide om het olie gebruik flink terug te dringen. Echter had hij geen idee van mineraal/half/syntheet of merk.
Ik zit zelf te aan 15/20W50 semi syntheet, of zit ik daar compleet verkeerd?

Trouwens leuk om hier weer eens plaatjes aan te vullen (staat al in ander topic, maarja showen in HET topic mag toch O-) )
Was m'n eerste poging tot uitdeuken.
Voor (zie deuk in tank):
3d9f9a05-96a2-4be2-ad00-e5526e61966a.jpg

0cfc5b4e-5e31-412b-9044-0aeb6464d7f2.jpg

Na:
4bfa7589-b91d-41b5-97b5-36b314bfda8b.jpg

790085ba-b1f5-421b-9ce2-1df9ab37ec62.jpg

3c8251e1-bb75-474e-a114-baf496b21fb9.jpg
 
Thanks daar kan ik wat mee. Wegens andere klus iets uitgesteld en nu het WP handboek al binnen.
Echter is die wel heel globaal wat betreft olie.
Welke olie gooien jullie er in?
De vorige eigenaar had het over 10W50 wat de dealer er in gooide om het olie gebruik flink terug te dringen. Echter had hij geen idee van mineraal/half/syntheet of merk.
Ik zit zelf te aan 15/20W50 semi syntheet, of zit ik daar compleet verkeerd?

Trouwens leuk om hier weer eens plaatjes aan te vullen (staat al in ander topic, maarja showen in HET topic mag toch O-) )
Was m'n eerste poging tot uitdeuken.
Voor (zie deuk in tank):
Bekijk bijlage 1590789
Bekijk bijlage 1590785
Na:
Bekijk bijlage 1590786
Bekijk bijlage 1590787
Bekijk bijlage 1590788
Mooi hoor,wat de olie betreft,kan je er niet achter komen wie die dealer is dan kan je het daar aan vragen.
 
Dan kan je er inderdaad het beste een half syntheet in doen,vol syntheet kan een averechts effect hebben
bij oudere motoren,door de vele reinigende dopes kan de kool oplossen achter de zuigerveren en
het olieverbruik juist flink laten toenemen.
 
Laatst bewerkt:
10W40. De meest ideale, is half-syntheet, dus t ‘ gedoe’ waar RG op doelt voorkom je, niet te dun (doorbreken smeerfilm) maar erg belangrijk: dun genoeg om bij koude start snel genoeg een smeerfilm op te bouwen naar en rondom nokkenas/slepers.
 
We hebben de kleppen gisteravond gesteld. We hebben ze op aanraden van het grote boze internet ietswat ruim gezet. Uitlaat allemaal zo dat de voelermaat 0,10mm er echt heel strak onder door gaat. Inlaat allemaal iets ruimer dan 0,05mm, maar krapper dan 0,10mm.
Van de week synchroniseren en olie wissel.

Oja en het is wel een seventies blijkbaar. Bij het bestellen van het luchtfilter bleek het niet te kloppen. Nu lijkt het een 1979 CB650Z te zijn.
 
Waar bestellen jullie de onderdelen?
Ik ben dus op zoek naar:
- Ovaal luchtfilter CB650Z, mogelijk 1979...?
- Remklauw revisie set(s). 1 klauw blijft iets aanlopen en heeft aanslag op de plunjer.

- Knipperlicht glas/unit. Ze zijn alle 4 hetzelfde meen ik? Ben dr 1 nodig.
 
Laatst bewerkt:
Waar bestellen jullie de onderdelen?
Ik ben dus op zoek naar:
- Ovaal luchtfilter CB650Z, mogelijk 1979...?
- Remklauw revisie set(s). 1 klauw blijft iets aanlopen en heeft aanslag op de plunjer.

- Knipperlicht glas/unit. Ze zijn alle 4 hetzelfde meen ik? Ben dr 1 nodig.
Bij Honda/Stanley zijn de glaasjes meestal niet hetzelfde. Heeft met afvoer condenswater te maken... ja ja: hierover is/was/hoop ik, over nagedacht. Je ziet ‘top’ erop staan.
 
Waar bestellen jullie de onderdelen?
Ik ben dus op zoek naar:
- Ovaal luchtfilter CB650Z, mogelijk 1979...?
- Remklauw revisie set(s). 1 klauw blijft iets aanlopen en heeft aanslag op de plunjer.

- Knipperlicht glas/unit. Ze zijn alle 4 hetzelfde meen ik? Ben dr 1 nodig.
Je zou op CMSNL kunnen kijken en anders bij de bekende motorsloperijen zoals oa Boonstra, Roukama,Woesthoff,BOR,Motorparts online.
Verder heb je nog Honda4.nl en de Honda dealers.
 
Laatst bewerkt:
Ik zal eens even gaan kijken.

Vandaag de carburateurs eens gesynchroniseerd. Stonden eigenlijk al ruim binnen de marges (60mm/HG mocht, stond binnen 20mm/HG), maar staat nu helemaal gelijk binnen de 5mm/HG.

Nu wachten op de olie, oliefilter, luchtfilter, remklauw revisie set en mooi weer!
 
Waar bestellen jullie de onderdelen?
Ik ben dus op zoek naar:
- Ovaal luchtfilter CB650Z, mogelijk 1979...?
- Remklauw revisie set(s). 1 klauw blijft iets aanlopen en heeft aanslag op de plunjer.

- Knipperlicht glas/unit. Ze zijn alle 4 hetzelfde meen ik? Ben dr 1 nodig.
volgens mij heb ik die nog liggen. Mag je voor de verzendkosten hebben als je wil, hij lag bij mij al eens op de nominatie om opgeruimd te worden. Kun je een paar close ups plaatsen zodat ik kan zien of het dezelfde is?
 
volgens mij heb ik die nog liggen. Mag je voor de verzendkosten hebben als je wil, hij lag bij mij al eens op de nominatie om opgeruimd te worden. Kun je een paar close ups plaatsen zodat ik kan zien of het dezelfde is?
Zal ik doen.

Er staat nu alleen bijna een meter sneeuw tegen mijn schuurdeur aan gewaaid, dus kan even duren _O-
 
Het is 29990, precies 1 nummertje ernaast _O-

Ik denk dat het fysiek wel past maar niet mooi uitziet. Dit is namelijk een soort honingraat ipv blokjes. Aan de andere kant, als je er nu helemaal niets op hebt zitten.. bedenk maar wat je ermee wil.
 

Bijlagen

  • lamp 2.jpg
    lamp 2.jpg
    82,3 KB · Weergaven: 6
  • lamp 1.jpg
    lamp 1.jpg
    74,2 KB · Weergaven: 5

De CB uit de winterslaap gehaald. Er zit helaas een haarscheur in de onderste carterhelft, iets wat schijnbaar veel voorkomt bij de 400 blokken als men een valbeugel monteert en na demontage daarvan de (te lange) blokbout weer terug plaatst. Ik kwam hier uiteraard pas achter net nadat ik de volledige top-end had gereviseerd met een bigbore set. Het lek had ik vorig jaar dichtgesmeerd met Quiksteel Alu, maar dat bleek niet oliedicht. Omdat carterhelften een paar zijn met elkaar en met de krukas(lagers), toch opnieuw gekozen voor een reparatie met een Alu-epoxy, nu een meer lijm-achtige versie. Tijd zal het leren. Dit seizoen doe ik het er in ieder geval mee.
 
Een definitieve oplossing zou kunnen met solderen, of 'gewoon' Tig lassen, maar daarvoor moet het onderblok uit elkaar (al was het maar omdat je er moeilijk bij kunt) dus een veel grotere operatie. Een aangezien ik het blok net opnieuw heb opgebouwd heb ik daar nog even geen zin in. Zeker omdat zelfs zonder reparatie de lekkage slechts een paar druppels is, dus alleszins binnen de geaccepteerde 'blauwe-plaat' marge.
 
Met devcon voor aluminium repareren is een vrijwel permanente oplossing.
 
Nou.. 2 soorten epoxy verder en nog steeds olielekkage. En ook teveel om mee te rijden. Dus maar besloten de boel te demonteren.
Nu op zoek naar een lasser. Iemand tips?
 

Bijlagen

  • 20210725_225200.jpg
    20210725_225200.jpg
    198,2 KB · Weergaven: 24
  • 20210726_121403.jpg
    20210726_121403.jpg
    305,2 KB · Weergaven: 23
Terug
Bovenaan Onderaan