het grote cb topic the seventies

Iemand een idee welk werkplaatshandboek goed is voor de 550 K3....
De meeste die aangeboden worden zijn voor de K1 en F types...
 
Heeft één van jullie ervaring met het vervangen van de rechter krukaskeerring? Dus die achter de contactpunten en vervroeger?
Kan dat van buitenaf? Zo ja, hoe?
Die van mij zweet wat, en omdat ik elektronische ontsteking ga monteren is dit misschien een mooi moment om die keerring te doen, maar alleen als dat van buitenaf kan, anders vind ik het wel even best zo.
 
Het is een normale keerring dus die kan je van buitenaf vervangen.
oil-seal30x42x8_medium91201300003-01_aa42.jpg
 
Inmiddels gelukt :-)
Er zit wel een rubber randje aan de binnenkant waarmee de keering in het blok haakt dus heeeeeel makkelijk is het niet, maar met geduld en voorzichtig werken gaat het (vrijwel) zonder beschadigingen aan de metalen delen.
 

Bijlagen

  • 20181009_092810.jpg
    20181009_092810.jpg
    330,9 KB · Weergaven: 20
  • 20181009_092813.jpg
    20181009_092813.jpg
    321,9 KB · Weergaven: 19
Mooi,nieuwe erin en knallen maar.
Zou nog wel even de scherpe rand met een schuurpapiertje ontbramen anders
beschadig je misschien de nieuwe keerring.
 
Dat had ik achteraf idd even moeten doen. Niet eens zozeer ontbramen maar die hele rand is nogal scherp. Nieuwe keerring gleed er niet heel soepel in.
Maar goed, zit erin. Elektrische ontsteking gemonteerd en de CB loopt weer als een... tja.. trompetorkest.?
 
Dat had ik achteraf idd even moeten doen. Niet eens zozeer ontbramen maar die hele rand is nogal scherp. Nieuwe keerring gleed er niet heel soepel in.
Maar goed, zit erin. Elektrische ontsteking gemonteerd en de CB loopt weer als een... tja.. trompetorkest.?
Trompetkwartet :)
 
Hoi Cb liefhebbers,

Ik ben een cb500 k2 aan het ombouwen naar een caferacer waarbij volledige blok gereviseerd word.

Heeft iemand enige idee binnen welke waarden de schakelvorken moeten bevinden? In mijn wph kan ik er niks over terug vinden.
 
ow...en by the way: weet iemand een goed adresje (online of in-real) voor nieuwe kabelboom voor een CB550F2 '77?
Online verschillen de prijzen van 80,- tot 150,- maar wel met veel reviews die melden dat kwaliteit en/of kleurcodes slecht zijn.
Iemand hier met GOEDE ervaringen?
 
Ik heb dit slechts gelezen en niet zelf gedaan, maar het slotje blijft dan inderdaad zitten doordat je deze met de sleutel in de juiste stand draait.
Pas op dat de veer niet zoekraakt.
Ik heb deze slotjes zelf altijd achterwege gelaten op mijn CB's en ook op de guzzi. Vind het nogal kwetsbaar.

Heb je honda4.nl al gevonden?
Rene van Maanen kan je denk ik de verschillen tussen de beschikbare kabelbomen wel uitleggen en verkoopt ook nieuwe en gebruikte
 
Thanks Erwin,

Uitboren dus....
Ja de slotjes zjin licht en misschien wel kwetsbaar, maar alternatief is dat ik met een dik slot rondrij.
(Zo'n klein schijfrem-slot kan ik niet op mijn remmen zetten)

Wat ik jammer vind van die repro kabelbomen is dat ze niet meer dezelfde kleurcodes hebben (maar vaak wel een vertaalschema erbij).
Ook las ik in wat reviews dat de kwaliteit van nieuwe (repro) kabelbomen soms te wensen overlaat (niet werkende bedrading, slechte clips en connectors, te kort of te lange draden, etc.)

(ja, ik heb 'regelmatig' even contact met Rene van Honda4.nl; hij heeft me al veel geholpen :}).
 
Stuurslot of niet op slot is hetzelfde toch?
Ik heb zo'n U vormige beugel met zo'n bar als sluiting. Met een stuk buisisolatie erom past ie tijdens rijden precies strak om de achterlichtsteun :)
 
Het uitboren is gelukt!
Normaal vind ik uitboren een drama (maakt meer kapot dan je lief is ;-)
Maar messing is heel zacht, dus dat ging heel goed en slotje kwam er goed (schoon) uit.
Nieuwe slotje er in en klaar!
 
Iets 'resoneerd' bij het voorwiel!

Hoi, nieuw probleem bij mijn goed werkende dubbele remschijf (voor) op mijn CB550F2 '77:
Ik heb mooie en goed werkende dubbele remschijven voor.
Het enige vreemde 'verschijnsel' is dat vaak (60%-70% van de ritjes) er een hoge resonerende toon van de voorvork/remschijven/spatbord komt.
Heel vreemd.
Het geluid treedt alleen op tijdens rijden vanaf 40-50km/u.
Ik kan dus niet thuis in de garage onderzoeken/testen.
Tijdens het rijden is het geluid best 'luid' (ik hoor het duidelijk), maar ik kan niet goed bepalen waar het vandaan komt (ergens 'voor onder')

Het klink als een resonerend geluid (rond de 300-400Hz als ik het vergelijk met een online toon generator).
Het geluid treed op vanaf 40-50 km/u.
Het geluid houd abrupt op als ik afrem tot rond/onder 30 km/u.
Het geluid wordt niet harder of zachter als ik accelereer of rem.
De toon (freq) van het geluid gaat ook niet omhoog of omlaag als ik accelereer of rem.
Als ik kort en hard rem (boven de 30 km/u) blijft het geluid!
Totdat ik doorrem tot onder de 30 km/u, dan houdt het dus abrupt op.
Voor de rest remt de motor fantastisch (stalen remleidingen, dubbele remschijf), geen klachten dus ik rij gewoon door!

Maar IETS resoneert vanaf 40-50 km/u en blijft op de zelfde toon trillen (luid!) ongeacht de snelheid.
Ik heb alle onderdelen van het spatbord gecontroleerd (boutjes, popnagels) maar alles lijkt goed vast te zitten (popnagels vind ik nog de grootste verdachte).
 
Mmmmh.... wiellagers, daar heb ik nog niet aan gedacht.
(maar dan zou ik verwachten dat het geluid zou veranderen als ik harder of zachter rij)
 
Mmmmh.... wiellagers, daar heb ik nog niet aan gedacht.
(maar dan zou ik verwachten dat het geluid zou veranderen als ik harder of zachter rij)

Misschien je snelheidsmeter opnemer? Dat heb ik eens gehad met een Suzuki GS, maakte ook een irritant zoemend geluid bij bepaalde snelheden.
 
Iets 'resoneerd' bij het voorwiel!

Hoi, nieuw probleem bij mijn goed werkende dubbele remschijf (voor) op mijn CB550F2 '77:
Ik heb mooie en goed werkende dubbele remschijven voor.
Het enige vreemde 'verschijnsel' is dat vaak (60%-70% van de ritjes) er een hoge resonerende toon van de voorvork/remschijven/spatbord komt.
Heel vreemd.
Het geluid treedt alleen op tijdens rijden vanaf 40-50km/u.
Ik kan dus niet thuis in de garage onderzoeken/testen.
Tijdens het rijden is het geluid best 'luid' (ik hoor het duidelijk), maar ik kan niet goed bepalen waar het vandaan komt (ergens 'voor onder')

Het klink als een resonerend geluid (rond de 300-400Hz als ik het vergelijk met een online toon generator).
Het geluid treed op vanaf 40-50 km/u.
Het geluid houd abrupt op als ik afrem tot rond/onder 30 km/u.
Het geluid wordt niet harder of zachter als ik accelereer of rem.
De toon (freq) van het geluid gaat ook niet omhoog of omlaag als ik accelereer of rem.
Als ik kort en hard rem (boven de 30 km/u) blijft het geluid!
Totdat ik doorrem tot onder de 30 km/u, dan houdt het dus abrupt op.
Voor de rest remt de motor fantastisch (stalen remleidingen, dubbele remschijf), geen klachten dus ik rij gewoon door!

Maar IETS resoneert vanaf 40-50 km/u en blijft op de zelfde toon trillen (luid!) ongeacht de snelheid.
Ik heb alle onderdelen van het spatbord gecontroleerd (boutjes, popnagels) maar alles lijkt goed vast te zitten (popnagels vind ik nog de grootste verdachte).
Remklauwen goed afgesteld?(als het originele Honda klauwen zijn)
 
Terug
Bovenaan Onderaan