Het grote CBR 900 RR Fireblade topic deel 110: Nieuw forum, nieuw topic! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.

Vuurmesje

MF veteraan
16 aug 2005
13.142
96
Amsterdam
Ik zou niet weten waarom?

Olie wordt slecht door het gebruik, dus als je een fles ongeopende olie hebt staan zou daar niks mee moeten gebeuren...
En uit het rapport haalde ik juist dat dat niet zo is. Maar wil de gok niet wagen met de fiets.
 

Vuurmesje

MF veteraan
16 aug 2005
13.142
96
Amsterdam
Bij de meeste motoren zitten de pair valves ook nog aangesloten op het luchtfilterhuis, deze zorgen ervoor dat eventuele oliedampen uit het blok "gerecycled" worden en hierdoor kan je ook wel wat olieresten in het luchtfilterhuis aantreffen.
Heet sludge. Kwam het voor het eerst tegen in mijn '98er blade. Bruine herrie. Snapte niet waar dat vandaan kwam tot de uitleg.
 

Vuurmesje

MF veteraan
16 aug 2005
13.142
96
Amsterdam
de blade had het ook, maar in veel mindere maten, de R1 reageert er schijnbaar erger op, maar dit is alleen als het warm is en door de stad rij met veel stoplichten. Kan ook aan de olie liggen? met motul of yamalube lijkt het minder te zijn.
Als jij dat zo ervaart zal het wel zo zijn. Heb nooit op een R1 gereden.
 

Joep

MF veteraan
22 jun 2008
6.985
352
35
Druten
Heet sludge. Kwam het voor het eerst tegen in mijn '98er blade. Bruine herrie. Snapte niet waar dat vandaan kwam tot de uitleg.
Zeer zeker dat dat geen sludge is :N

Sludge is afzetting van rotzooi in de motor (black sludge is motorolie die er veel ta lang in heeft gezeten en white sludge krijg je als je alleen maar hele korte stukjes rijd en de olie niet goed warm wordt, dan krijg je veel vocht in de motorolie welke deze sludge gaat vormen)

De olieresten die je in je luchtfilterhuis aantreft komen daar door een heel simpel verschijnsel dat condensatie heet: oliedampen komen in je luchtfilter en daar koelen ze af, waardoor er langzaam wat olie ophoopt.

(dit is het zelfde als je eten aan het koken bent: de waterdamp uit je pan stijgt op en dan koelt het af, en vervolgens zit je afzuigkap of net wat er dichtbij genoeg zit vol met waterdruppels)
 

Vuurmesje

MF veteraan
16 aug 2005
13.142
96
Amsterdam
Toch leerzaam. Kreeg jaren terug te horen dat het sludge was. Wil je geloven Joep maar vraag mij dan af waar die oliedampen vandaan komen. Via de carterontluchting als die er is? En hoe komen die dan in het luchtfilterhuis?
 

Joep

MF veteraan
22 jun 2008
6.985
352
35
Druten
Toch leerzaam. Kreeg jaren terug te horen dat het sludge was. Wil je geloven Joep maar vraag mij dan af waar die oliedampen vandaan komen. Via de carterontluchting als die er is? En hoe komen die dan in het luchtfilterhuis?
Bovenop het kleppendeksel zitten 2 membraankleppen, dit zijn de zogenaamde pair valves.

Deze zitten dmv van slangen op het luchtfilterhuis aangesloten en als ik me niet vergis zit er ook nog een slang ergens vanaf het carter van het blok aangesloten op het luchtfilterhuis.

Als de motor warm is komen hier dus warme oliedampen uit welke op de lange termijn wat olieresten in het luchtfilterhuis achter laten.
 

65x45.2

NU 75x56.5
21 jul 2007
3.649
295
55
Malden
Yep, bij eigenlijk iedere motor komt de carterontluchting uit in het luchtfilterhuis zodat deze dampen aangezogen worden en verbranden.

PAIR systeem zorgt ervoor dat er wat lucht in het uitlaatkanaal komt om onverbrand mengsel alsnog te doen ontbranden. Die lucht wordt aangezogen uit het luchtfilterhuis. Door dat systeem krijg je, vooral als de motor wat rijk is afgesteld dat ploffen bij afremmen op de motor.

Allemaal maatregelen om aan de emissie eisen te kunnen voldoen.
 

Vuurmesje

MF veteraan
16 aug 2005
13.142
96
Amsterdam
Nieuw hier? Of kom je uit het CBR1000RR topic? Je bent dan de eerste die vanuit het 1000 forum hier meedoet aan de technische uitleg.
Meer in beide gevallen wekom hier.
 
  • Like
Waarderingen: M_niek

M_niek

MF'er
8 mrt 2015
153
54
Heerenveen
Melk blijft ook wel goed juh. Eem in een pannetje, dan sit d'r een veltsje op, kanst 't gewoan drinken. Over de olie; boeiend. Gewoon erin donderen.
edit: sorry, de boer in mij kwam even naar boven. :')
 

65x45.2

NU 75x56.5
21 jul 2007
3.649
295
55
Malden
Nieuw hier? Of kom je uit het CBR1000RR topic? Je bent dan de eerste die vanuit het 1000 forum hier meedoet aan de technische uitleg.
Meer in beide gevallen wekom hier.
Haha, lees regelmatig mee hier ( en in het VTR topic ) en zit ook af en toe in het 1000 topic.
Eigenlijk nooit gepost hier maar er gaan geruchten :+ dat we samengevoegd gaan worden :t

Tenslotte zijn we allemaal Blade Runners :]
 
  • Like
Waarderingen: Paulusssttt en M_niek

Ghetto Bassie

MF veteraan
Donateur
28 okt 2008
37.834
1.256
39
Bezoek site
Haha, lees regelmatig mee hier ( en in het VTR topic ) en zit ook af en toe in het 1000 topic.
Eigenlijk nooit gepost hier maar er gaan geruchten :+ dat we samengevoegd gaan worden :t

Tenslotte zijn we allemaal Blade Runners :]
Gaan die "geruchten" ook in het 1000 topic, of alleen hier in het 900 topic?
Met samenvoeging krijg je alle blade-porno wel in 1x te zien, dat scheelt weer... :P
 
  • Like
Waarderingen: M_niek

Oerblade

MF veteraan
12 apr 2009
19.375
165
50
Bergschenhoek
:t

Ben benieuwd wanneer het moment daar is dat we in volle extase kunnen gaan zijn... *O*
Deze moet nog iets van 1900 berichten en dan is het vol en de 1000rr iets van 1000.
En hoe gaat het topic heten en begint het weer met no.1 of verder met 111?
Persoonlijk zeg ik het laatste want hier is het ook begonnen.
 

Joep

MF veteraan
22 jun 2008
6.985
352
35
Druten
Ik zou juist zeggen gewoon beginnen met nummer 1.

Het zou namelijk het eerste topic voor ALLE modellen fireblades worden.

Maargoed, zover is het nog lang niet, eerst maar eens kijken wat de rest van het idee van het maken van 1 topic vind.
 
  • Like
Waarderingen: Paulusssttt
Status
Niet open voor verdere reacties.