Het grote CBR 900 RR Fireblade topic deel 110: Nieuw forum, nieuw topic! :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Diameter kan ik je niet vertellen, maar weet niet of het een goed idee is.

Als ik het me goed herinner slurpen die high performance blokken zoveel lucht naar binnen dat er als het ware turbulentie onder je tank ontstaat.:N

Effectief krijg je dan minder lucht in het systeem dan als je het luchtfilterhuis "gewoon" laat zitten. Denk dat het dan beter is om er een race filter in te zetten:Y
 
Ik heb er een factory pro kit in zitten, maar dan is je luchtfilter kast niet meer geschikt om terug te bouwen naar standaard.
Had ik destijds voor een prikkie op marktplaats gekocht.
CBR900, Honda, EC997a Eddy Current Dynamometer

CRB-H21-2.1-APK_air.gif


APK2x3.jpg
 
Of ik er wat van merk? Geen idee mee, ik vond het gewoon leuk om te doen.
Wel hoor ik nu de vlinderkleppen rammelen tussen 3000 en 4000 toeren, eigenlijk wel een irritant geluid.

ach...poep gebeurt
 
Thanks voor de reacties. Ff rondvraag gedaan ook bij de lokale motorzaken hiero.

Beste is schijnbaar bij de cbr929rr om er een K&N luchtfilter op te zetten of BMC (?) á 80 EUR. Dat werkt gewoon het beste. Maar wat je zegt, geluid veranderd wel met andere oplossingen. Wellicht ook wel luider. Maar wat vermogen betreft kies ik voor het 1e.
 
Thanks voor de reacties. Ff rondvraag gedaan ook bij de lokale motorzaken hiero.

Beste is schijnbaar bij de cbr929rr om er een K&N luchtfilter op te zetten of BMC (?) á 80 EUR. Dat werkt gewoon het beste. Maar wat je zegt, geluid veranderd wel met andere oplossingen. Wellicht ook wel luider. Maar wat vermogen betreft kies ik voor het 1e.
BMC is de bom! :Y

heb nooit wat anders gebruikt. Ennuh ff goed googlen en je hebt ze wel voor iets minder dan 80,-
 

Bijlagen

  • FB_IMG_1546120677810.jpg
    FB_IMG_1546120677810.jpg
    61,2 KB · Weergaven: 20
  • FB_IMG_1546120642768.jpg
    FB_IMG_1546120642768.jpg
    51,3 KB · Weergaven: 21
  • FB_IMG_1546120638347.jpg
    FB_IMG_1546120638347.jpg
    39 KB · Weergaven: 19
  • FB_IMG_1546120662194.jpg
    FB_IMG_1546120662194.jpg
    31,2 KB · Weergaven: 16
  • FB_IMG_1546120673326.jpg
    FB_IMG_1546120673326.jpg
    58,8 KB · Weergaven: 15
  • FB_IMG_1546120653146.jpg
    FB_IMG_1546120653146.jpg
    71,5 KB · Weergaven: 17
  • FB_IMG_1546120701423.jpg
    FB_IMG_1546120701423.jpg
    68,9 KB · Weergaven: 16
  • FB_IMG_1546120685246.jpg
    FB_IMG_1546120685246.jpg
    68 KB · Weergaven: 16
  • FB_IMG_1546120658288.jpg
    FB_IMG_1546120658288.jpg
    45,3 KB · Weergaven: 16
  • FB_IMG_1546120688488.jpg
    FB_IMG_1546120688488.jpg
    50,9 KB · Weergaven: 15
Nooit vermoed dat Iron Maiden, bier én motoren nog eens in 1 ding zouden samenkomen...!8-) Gaaf!

Grtz,fRank
 
  • Leuk
Waarderingen: Joep
Gave helm!
Gelimiteerd op een aantal van 666 :+ heerlijk

Vraagje over olie:

Voor aankomend seizoen wil ik mijn motor weer in orde maken door o.a. een oliewissel.
Wat voor olie gebruiken jullie zoal? (merk en half- of volsyntheet?) ik zat zelf te kijken naar Motul 7100 10W40?
Daarnaast vroeg ik mij af of het bij een oliewissel nog uitmaakt wat voor olie in het verleden gebruikt is? ik heb namelijk geen idee wat er nu in zit en wat in het verleden gebruikt is (merk en half- of volsyntheet)? Ik lees dat mengen niet aangeraden wordt maar kan ik wel gewoon een oliewissel doen met een andere olie?

Fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling!
 
Gave helm!
Gelimiteerd op een aantal van 666 :+ heerlijk

Vraagje over olie:

Voor aankomend seizoen wil ik mijn motor weer in orde maken door o.a. een oliewissel.
Wat voor olie gebruiken jullie zoal? (merk en half- of volsyntheet?) ik zat zelf te kijken naar Motul 7100 10W40?
Daarnaast vroeg ik mij af of het bij een oliewissel nog uitmaakt wat voor olie in het verleden gebruikt is? ik heb namelijk geen idee wat er nu in zit en wat in het verleden gebruikt is (merk en half- of volsyntheet)? Ik lees dat mengen niet aangeraden wordt maar kan ik wel gewoon een oliewissel doen met een andere olie?

Fijne feestdagen en een prettige jaarwisseling!

Ik had de motor gekocht met verse olie. Dat was half synthetische 15w50. Geen idee waarom.. 8)7

Heb er nu zelf 10w40 motul 7100 in gedaan. Werkt prima :Y

Dus maakt het uit wat er in zat? Zolang je alles er goed uit laat lopen en filter vervangt. Dan denk ik van niet. Heb er met andere motoren ook nooit problemen mee gehad :t
 
Laatst bewerkt:
Normaal gesproken gaat half niet met vol, heeft te maken met additieven die carbs en omliggende onderdelen niet zo goed kunnen hendelen, althans de kans is groter dat het fout gaat dan dat je er alleen half syntheet in doet.

De meeste ( of alle? ) injectiemotoren gebruiken vol syntheet.

Ja er zijn mensen die van alles erin gooien en wonderbaarlijk blijft dat goed gaan.
Ik zou lekker van het wphb uitgaan.

Op het circuit gebruiken ze dunnere olie om het blok sneller op te kunnen warmen en de hoge temperaturen op te vangen.
 
Heb een Volvo T5, getuned. Meer dan 300 pk. Gooi daar al jaren olie van de Action in. Km stand is inmiddels 560k km. Met dealer afgesproken de 600k te halen.

Het gekke is dat ik dat niet durf met de Blade. Gooi daar altijd de voorgeschreven olie in dat geadviseerd wordt in het WPB.

Begin van dit jaar (2018) kleppen en NAKS laten stellen en vervangen. Monteur zei dat het slijtagepatroon er heel goed uitzag. Nauwelijks dus.

Las jaren terug een rapport van een oliemaatschappij directeur. Olie is olie zei de man. Het enige dat je moet doen is filter vervangen. Alleen bij nieuwe motoren moet je door inlopen blok olie vervangen. Maar heb dat nooit aangedurfd dus daar kan ik de ervaring niet delen.
 
In het Wphb staat voorgeschreven om Honda GN4 of HP4 olie te gebruiken of een andere vergelijkbare 10w40 SAE olie maar lees verder niets over minerale/halfsyntheet of volsyntheet
De in het Wphb voorgeschreven HP4 olie van honda is een half-syntheet en die GN4 is een minerale olie?
 
Ah leuk, een olie topic!! :+

Normaal gesproken gaat half niet met vol, heeft te maken met additieven die carbs en omliggende onderdelen niet zo goed kunnen hendelen, althans de kans is groter dat het fout gaat dan dat je er alleen half syntheet in doet.

De meeste ( of alle? ) injectiemotoren gebruiken vol syntheet.

Probeer mij eens uit te leggen waarom het verschil tussen een motor met injectie of carburateurs een andere olie zou moeten hebben, sinds wanneer komt de motorolie bij de injectors of carburateurs :?

[QOUTE] Op het circuit gebruiken ze dunnere olie om het blok sneller op te kunnen warmen en de hoge temperaturen op te vangen.[/QUOTE]

Olie is er in allerlei soorten maten en viscositeiten (dat is de dikte van de olie) het eerste getal is de dikte als de olie koud is en het tweede getal is de dikte als de olie warm is.

Hoe hoger het getal, hoe dikker de olie.

Er zijn diverse redenen om een andere viscositeit te kiezen, een 5w40 zal bij een koude motor wat soepeler schakelen maar nadeel daarvan is dan bijvoorbeeld weer dat bij een koude motor de smering minder goed is (een dikkere olie blijft beter aan bijvoorbeeld de cilinderwand zitten)

Heb je bijvoorbeeld een motorblok dat wat olie verbruikt zou je kunne kiezen voor bijvoorbeeld een 10W60, deze is iets dikker bij warme temperatuur waardoor de olie ook minder makkelijk langs zuigerveren enz. op kan.

In principe heeft de viscositeit niet veel met het temperatuurbereik te maken, en juist op plekken waar de olie heel heet wordt zoals in de racerij wordt er daarom gekozen voor volsynthetische olie. Bij halfsynthetische olie kan het zijn dat door de grotere warmte in het motorblok de minerale deel in de olie zeer snel achteruit gaat en dus heel snel zijn goede smerende werking verliest.
Bij vol synthetische olie heb je dit veel minder en deze is dan ook bestand tegen hogere temperaturen.

Het overgaan van vol naar half synthetische olie zou niet zoveel uit moeten maken, er wordt gezegd dat er met half synthetische olie er in het blok aangekoekte resten kunnen zitten die dan los kunnen komen als je overgaat op vol synthetisch maar daar ben ik eerlijk gezegd niet zo bang voor.
Overgaan van minerale olie naar half of volsynthetische olie zou een stuk minder verstandig zijn heb ik me laten vertellen...

Half synthetische olie is over het algemeen wat goedkoper en is zeker voor straatgebruik prima.
 
Duidelijk verhaal Joep. Misschien moet dit in het starttopic zodat er voortaan niet naar gezocht hoeft te worden.

Had dezelfde vraag aan Roy (Rogerno1) over olie en brandstoftoevoer. Carterolie (want daar hebben wij het over) is een gesloten systeem als het goed is. Brandstof, of dit nu via carburatie of via injectoren toegevoerd wordt, is een open systeem. Komen niet bij elkaar in de buurt want hebben niets met elkaar te maken. De ene zorgt voor de smering, de andere voor de verbranding voor de aandrijving.

Maar los van dit alles wil ik jullie allen en je dierbaren de beste wensen voor 2019 doen. Tot op het circuit, een training, een meet&greet of zomaar zwaaiend langs de weg.
 
Ah leuk, een olie topic!! :+



Probeer mij eens uit te leggen waarom het verschil tussen een motor met injectie of carburateurs een andere olie zou moeten hebben, sinds wanneer komt de motorolie bij de injectors of carburateurs :?

[QOUTE] Op het circuit gebruiken ze dunnere olie om het blok sneller op te kunnen warmen en de hoge temperaturen op te vangen.

Olie is er in allerlei soorten maten en viscositeiten (dat is de dikte van de olie) het eerste getal is de dikte als de olie koud is en het tweede getal is de dikte als de olie warm is.

Hoe hoger het getal, hoe dikker de olie.

Er zijn diverse redenen om een andere viscositeit te kiezen, een 5w40 zal bij een koude motor wat soepeler schakelen maar nadeel daarvan is dan bijvoorbeeld weer dat bij een koude motor de smering minder goed is (een dikkere olie blijft beter aan bijvoorbeeld de cilinderwand zitten)

Heb je bijvoorbeeld een motorblok dat wat olie verbruikt zou je kunne kiezen voor bijvoorbeeld een 10W60, deze is iets dikker bij warme temperatuur waardoor de olie ook minder makkelijk langs zuigerveren enz. op kan.

In principe heeft de viscositeit niet veel met het temperatuurbereik te maken, en juist op plekken waar de olie heel heet wordt zoals in de racerij wordt er daarom gekozen voor volsynthetische olie. Bij halfsynthetische olie kan het zijn dat door de grotere warmte in het motorblok de minerale deel in de olie zeer snel achteruit gaat en dus heel snel zijn goede smerende werking verliest.
Bij vol synthetische olie heb je dit veel minder en deze is dan ook bestand tegen hogere temperaturen.

Het overgaan van vol naar half synthetische olie zou niet zoveel uit moeten maken, er wordt gezegd dat er met half synthetische olie er in het blok aangekoekte resten kunnen zitten die dan los kunnen komen als je overgaat op vol synthetisch maar daar ben ik eerlijk gezegd niet zo bang voor.
Overgaan van minerale olie naar half of volsynthetische olie zou een stuk minder verstandig zijn heb ik me laten vertellen...

Half synthetische olie is over het algemeen wat goedkoper en is zeker voor straatgebruik prima.[/QUOTE]
Ik had ergens in het verleden begrepen dat half met vol niet samen gaan vanwege aantasting van het blok ofzoiets ( schijnbaar niet goed begrepen toen ) vandaar mijn bevindingen op basis van dat gesprek toen.

Helder uitleg! bedankt daarvoor 👍
En nu ik erover nadenk, olie komt idd niet bij de carbs, stom van me!

misschien had ik het beeld van olie bij mij luchtfilterbak nog voor ogen, had lekke klepseals bij de blade, daardoor zat alles bij mij onder de olie toen.


Maar als ik geen motul of yamalube erin doe ( huidige R1 ) en ga b.v. bij warm weer in de stad rijden, dan schakelt hij meestal niet lekker, moet soms veel moeite doen om hem in zijn 1 te zetten en tijdens het rijden schakelt hij ook moeilijker.
Bij sneller rijden nergens last van.
 
Dus als jij rustig in de stad rijdt koelt je blok dusdanig af dat de olie dikker wordt en als je harder rijdt wordt het blok heter en daarmee de olie dunner?

Had je toch beter bij de Blade kunnen blijven. Die schakelt altijd goed. Zelfs na direct starten en wegrijden zoals ik doe.
 
Volgens mij zijn er een paar behoorlijk in de olie.
Helder verhaal.
Ik stop er altijd Castrol Power 1 10w40 synthetisch in, doet het prima.

Wat ik mij afvraag is, kan een gesloten fles over de datum raken?
 
Volgens mij zijn er een paar behoorlijk in de olie.
Helder verhaal.
Ik stop er altijd Castrol Power 1 10w40 synthetisch in, doet het prima.

Wat ik mij afvraag is, kan een gesloten fles over de datum raken?

Ik zou niet weten waarom?

Olie wordt slecht door het gebruik, dus als je een fles ongeopende olie hebt staan zou daar niks mee moeten gebeuren...
 
Ik had ergens in het verleden begrepen dat half met vol niet samen gaan vanwege aantasting van het blok ofzoiets ( schijnbaar niet goed begrepen toen ) vandaar mijn bevindingen op basis van dat gesprek toen.

Helder uitleg! bedankt daarvoor 👍
En nu ik erover nadenk, olie komt idd niet bij de carbs, stom van me!

misschien had ik het beeld van olie bij mij luchtfilterbak nog voor ogen, had lekke klepseals bij de blade, daardoor zat alles bij mij onder de olie toen.


Maar als ik geen motul of yamalube erin doe ( huidige R1 ) en ga b.v. bij warm weer in de stad rijden, dan schakelt hij meestal niet lekker, moet soms veel moeite doen om hem in zijn 1 te zetten en tijdens het rijden schakelt hij ook moeilijker.
Bij sneller rijden nergens last van.

Bij de meeste motoren zitten de pair valves ook nog aangesloten op het luchtfilterhuis, deze zorgen ervoor dat eventuele oliedampen uit het blok "gerecycled" worden en hierdoor kan je ook wel wat olieresten in het luchtfilterhuis aantreffen.
 
Ik heb net de stoute schoenen aangetrokken en in het 1000RR topic gevraagd hoe daar gedacht wordt over een gezamenlijk fireblade topic! O-)
 
Dus als jij rustig in de stad rijdt koelt je blok dusdanig af dat de olie dikker wordt en als je harder rijdt wordt het blok heter en daarmee de olie dunner?

Had je toch beter bij de Blade kunnen blijven. Die schakelt altijd goed. Zelfs na direct starten en wegrijden zoals ik doe.
de blade had het ook, maar in veel mindere maten, de R1 reageert er schijnbaar erger op, maar dit is alleen als het warm is en door de stad rij met veel stoplichten. Kan ook aan de olie liggen? met motul of yamalube lijkt het minder te zijn.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan