Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Wij gaan eigenlijk altijd voor het rijden, en doen daarbuiten vrijwel niets (behalve goed eten en drinken).
Je moet er even voor rijden, en een deel (langs het Gardameer) is vrij druk, maar denk ook eens aan Brassa Schlucht. Boven aangekomen heb je een erg goed pizza-restaurant.
Het Gardameer zelf is naar mijn mening verder niet de moeite waard, dus daarna weer omkeren.
Passen die je niet zou mogen missen zijn o.a.:
- Manghenpas
- Gaviapas (vlak bij de obligate Stelviopas)
- Timmelsjoch
- Penserjoch

Wij gaan trouwens volgende maand weer. Ik denk dat het voor mij de 17-e keer is.
De Brasa Schlucht/Strada Della Forra is helaas al een langere tijd dicht vanwege een hoop gevallen rotsen en puin. Helaas heb ik die daardoor dit jaar niet kunnen rijden. Het is nog steeds onduidelijk wanneer hij weer open gaat en er zijn al petities getekend om het restauratieproces te versnellen.
 
De Brasa Schlucht/Strada Della Forra is helaas al een langere tijd dicht vanwege een hoop gevallen rotsen en puin. Helaas heb ik die daardoor dit jaar niet kunnen rijden. Het is nog steeds onduidelijk wanneer hij weer open gaat en er zijn al petities getekend om het restauratieproces te versnellen.
Hebben ze in Italië ook stikstof?
 
Te lang geleden...

Ik dacht dat dat gebouw onder de brug het pizza restaurant is, waar iemand het over had.
Of daar tegenover, daar was ook wat.
Dus een paar honderd meter voor de entree naar de kloof.


Foto-0152.jpg
Foto-0153.jpg
Foto-0155.jpg

Foto-0154.jpg

Foto-0156.jpg
Foto-0157.jpg
Foto-0158.jpg
 
Laatst bewerkt:
Crocedomini is ook mooi, daar de semi verharde weg oprijden voor enkele km's ( goed te berijden met alle types motoren) , en dan kom je bij een oude zendinstallatie uit waar je (eigenlijk verboden, maar ja, so what 🖕) rond kunt slenteren en genieten van het mooie uitzicht en de oude zend schotels kunt bekijken.

Schotels staan uiteraard op het hoogste punt van de weide omgeving
Bekijk bijlage 1663489Bekijk bijlage 1663490Bekijk bijlage 1663494
ik kan die half verharde weg niet vinden....heb je iets meer aanwijzingen?.
 
Wij gaan eigenlijk altijd voor het rijden, en doen daarbuiten vrijwel niets (behalve goed eten en drinken).
Je moet er even voor rijden, en een deel (langs het Gardameer) is vrij druk, maar denk ook eens aan Brassa Schlucht. Boven aangekomen heb je een erg goed pizza-restaurant.
Het Gardameer zelf is naar mijn mening verder niet de moeite waard, dus daarna weer omkeren.
Passen die je niet zou mogen missen zijn o.a.:
- Manghenpas
- Gaviapas (vlak bij de obligate Stelviopas)
- Timmelsjoch
- Penserjoch

Wij gaan trouwens volgende maand weer. Ik denk dat het voor mij de 17-e keer is.
de manghenpass nog niet gedaan...goeie ! thanks !

bracha slucht gelukkig al een keer gereden, was idd erg mooi.
 
ah ! thank's gevonden..is daar weer een zijstraatje van....helaas met hek zie ik, dus met motor...zal moeilijk worden.

Bekijk bijlage 1663697
Je hebt op de Passo Crocedomini een rifugio/Alberego (bij de splitsing) waar je prima kunt lunchen. De eigenaar /uitbater is een jonge uitvoering van Luciano Pavarotti. 8-)

 
Laatst bewerkt:
Wij gaan eigenlijk altijd voor het rijden, en doen daarbuiten vrijwel niets (behalve goed eten en drinken).
Je moet er even voor rijden, en een deel (langs het Gardameer) is vrij druk, maar denk ook eens aan Brassa Schlucht. Boven aangekomen heb je een erg goed pizza-restaurant.
Het Gardameer zelf is naar mijn mening verder niet de moeite waard, dus daarna weer omkeren.
Passen die je niet zou mogen missen zijn o.a.:
- Manghenpas
- Gaviapas (vlak bij de obligate Stelviopas)
- Timmelsjoch
- Penserjoch

Wij gaan trouwens volgende maand weer. Ik denk dat het voor mij de 17-e keer is.
Is de Manghenpas niet opnieuw geasfalteerd? Was 2 jaar terug een stuk beter dan een paar jaar daarvoor. Penserjoch vind ik wat mnder, maar combinatie Timmelsjoch, Jauffen, en Penser is wel gaaf. Die sluiten gewoon op elkaar aan. Vanuit ergens in het midden Timmelsjoch op, bovenaan omdraaien, terug, Penser op, ook bovenaan omdraaien, en weer terug. Meer bochten op één dag gaat moeilijk worden
 
Is de Manghenpas niet opnieuw geasfalteerd? Was 2 jaar terug een stuk beter dan een paar jaar daarvoor. Penserjoch vind ik wat mnder, maar combinatie Timmelsjoch, Jauffen, en Penser is wel gaaf. Die sluiten gewoon op elkaar aan. Vanuit ergens in het midden Timmelsjoch op, bovenaan omdraaien, terug, Penser op, ook bovenaan omdraaien, en weer terug. Meer bochten op één dag gaat moeilijk worden
De kant van het dichte dennenbos een 8 jaar geleden wel.
De afdaling richting het dorp was toen nog brak.
 
Crocedomini is ook mooi, daar de semi verharde weg oprijden voor enkele km's ( goed te berijden met alle types motoren) , en dan kom je bij een oude zendinstallatie uit waar je (eigenlijk verboden, maar ja, so what 🖕) rond kunt slenteren en genieten van het mooie uitzicht en de oude zend schotels kunt bekijken.

Schotels staan uiteraard op het hoogste punt van de weide omgeving
Bekijk bijlage 1663489Bekijk bijlage 1663490Bekijk bijlage 1663494
Rondje maken kan ook, vanaf de Croce Domini naar de Maniva en dan via de Passo della Spina weer afdalen naar Anfo aan het Idromeer. Deels onverhard en delen (slecht) asfalt, geen vangrails en steile afgronden. Leuk dus :+
 
Rondje maken kan ook, vanaf de Croce Domini naar de Maniva en dan via de Passo della Spina weer afdalen naar Anfo aan het Idromeer. Deels onverhard en delen (slecht) asfalt, geen vangrails en steile afgronden. Leuk dus :+
Vannacht gaat het weer die kant op. Het spul staat geladen, 4uur vertrekken naar Eppan, bij Bolzano.
Routes maak ik ter plaatse of gewoon rijden, en zien wel waar we terecht komen.
Na een week verhuizen we naar Cairo ( nee, niet Caïro) bij Genua voor nog een week.
 
Vraag voor de kenners in dit topic :9
Hoewel ik op al 18 jaar dezelfde Aprilia rsv mille bezit ben ik vorig jaar na ongeveer 4 jaar retraite :P weer begonnen met rijden.
Waar ik in het verleden in een leren combi reed rij ik nu met een (motor) spijkerbroek en textiel motorjack.

Nu ben ik in 2004 in de Dolomieten geweest (in leren combi) en wil in september dit nogmaals gaan ondernemen.
Dit lijkt mij geen probleem in spijkerbroek en textieljas of zie ik iets over het hoofd??
Ik hoor graag van jullie ervaringsdeskundigen :}

Foto uit 2004
italierit 010.jpg
 
Het is in september wel vrij koud op de passen. 1° afkoeling, elke 100 meter.

Ik zou het niet doen. Of het moet ontzettend mooi weer worden. Maar s'morgens is het ook altijd koud daar, in de dalen.
En het weer kan zo omslaan, dat de vlokken vallen.
 
Waar ik in het verleden in een leren combi reed rij ik nu met een (motor) spijkerbroek en textiel motorjack.

Nu ben ik in 2004 in de Dolomieten geweest (in leren combi) en wil in september dit nogmaals gaan ondernemen.
Dit lijkt mij geen probleem in spijkerbroek en textieljas of zie ik iets over het hoofd??
Ik hoor graag van jullie ervaringsdeskundigen :}
Wij gaan vrijwel alle jaren (inclusief dit jaar) in September naar (meestal) de Dolomieten.
Inderdaad kan het knap fris worden, vooral vroeg in de ochtend.
Daarnaast kan het soms flink regenen (onweersbuien), dan lijkt een spijkerbroek mij niet de beste keuze.
Wij nemen meestal zowel leer als ook allweathercombi's mee. Dan kan je kiezen.....
 
Neem een losse regenbroek mee, doe ik ook altijd. Goed tegen de regen en de koude.
Ja een regenoverall en waterdichte/warme handschoenen heb ik en ik dacht zelf aan goede kwaliteit thermo ondergoed in combinatie met de genoemde kleding.
Ben gewoon benieuwd naar ervaringen van anderen.
 
Het is natuurlijk weersafhankelijk, je kan het treffen en een prachtige week hebben, maar de kans op goed weer wordt later in het seizoen natuurlijk steeds iets kleiner. Heb je een paar frisse dagen dan is het in het dal waarschijnlijk nog wel te doen in je spijkerbroek, maar ik heb vaak genoeg in september op passen gestaan waar het boven soms maar een graad of 5 was. Lijkt me in een spijkerbroek niet heel prettig. Aan de andere kant, je bent geen uren op die hoogte, zodra je weer afzakt loopt het wel weer op.

Blijf je in dezelfde accommodatie? Eventueel in leer heenrijden en de spijkerbroek extra meenemen. Kan je aan de hand van de weersvoorspelling per dag bepalen wat je aantrekt. Of heb je niets anders?
 
Te warm is beter dan te koud zeg ik altijd.
Maar je kunt het treffen met het weer dat het bloedjeheet is de hele week.

Als je weinig mee kunt nemen dan moet alleen het warme spul mee.
De binnenvoering kan wel uit mijn textieljas en ik heb 4 doorwaairitsen. Dat doet het hem in bijna alle omstandigheden.
De broek is gewoon leer.

De regenoverall gaat mee voor onweersbuien, en voor de heen en terugreis.
Ik heb wel een paar keer 9 uur lang in de regen gereden, dan word je niet blij zonder overall.
1 jaar had ik alleen een regenbroek en toen liep het water gewoon rechtstreeks mijn kruis in 🥶
 
Heb ook Jeans en textieljas, heb zelf geen probleem met 5 graden. Als ik het koud heb doe ik een regenbroek en eventueel regenjas aan, lekker simpel. :)

2019-06-19 15.15.00.jpg

Dit was dan in Juni, 5 graden boven, in het dal 30 graden ...
 
Terug
Bovenaan Onderaan