Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Harry Willems van Masia La Pineda ff bellen.
Die haalt je gratis op vanuit Nederland? :+


Overigens zou ik tolwegen nog niet helemaal erg vinden. Als bijvoorbeeld de Stelvio daardoor wat rustiger word betaal ik met alle plezier. Moeten ze alleen campers extra veel laten betalen en motoren een stuk minder dan auto's. Zoals bij de Timmelsjoch vind ik ietwat gortig, een auto is maar €2 duurder terwijl motorrijders vaak in groepjes rijden.
 
Punt blijft dat bepaalde motorrijders het meer en meer verpesten. Voornamelijk de loud-pipes-saves- lifes aanhangers. Zo van ik kan niet rijden, voel me veiliger met kabaal, heb wel de beste oordopjes nodig, f*ck degenen die wonen waar ik langs rij, en groot licht op. Ik ben oud genoeg om nog even te kunnen genieten. Voor de jongere generatie gaat het de verkeerde kant op. Schwarzwald al grotendeels dicht, nu Dolomieten
 
Tja, ik geloof dat het probleem zich voordoet tijdens weekends in augustus. Daar kreunt de bergketen onder de overlast.
 
Klopt, maar niets wat ook maar in de buurt komt van de Dolomieten.
Ik ben er nu ongeveer 18 keer op de motor geweest.
Ik weet niet of je ooit in Noord en midden Spanje bent geweest, anders kijk maar eens flink in gezoemd op de kaart.
Een plaatje zegt meer als 100.000 woorden zal ik maar zeggen. Niet in hooogte meters, maar wel degelijk in bochtige wegen en de kwaliteit hiervan.
En dan zullen de reacties wel komen van Europese subsidies en blablabla....., so what, de wegen liggen er, dus rijden met die hap.
De afstand is idd groter, maar als je, net als wij, met de trailer gaat, is de netto rijtijd echt niet zoveel langer met de vele werkvakken in Dld en files bij bijna alle tunnels bij de grensovergangen en Fernpas............
 
Klopt, maar niets wat ook maar in de buurt komt van de Dolomieten.
Ik ben er nu ongeveer 18 keer op de motor geweest.
dat blijft maar een mening natuurlijk (die ik wel met je deel)
al moet ik erbij zeggen dat het eten ook erg belangrijk is voor mij :)
frankrijk heeft ook fantastisch mooie wegen (langs de grens vanaf zwitserland tot manaco)...maar dat vreten.......
volgend jaar willen we eens schotland gaan proberen....al blijft de kans op slecht weer toch wel een dingetje.
pyreneeen gedaan, ja het zijn bergen, ja soms hele mooie wegen ....maar het zijn geen alpen.
betalen voor de mooiste bergwegen vindt ik niet erg, maar het kan ook te gek natuurlijk (silvretta en grossklockner bv) maar daar betaal je ook voor het natuurpark. en ach het is vakantie toch?
 
Klopt, maar niets wat ook maar in de buurt komt van de Dolomieten.
Ik ben er nu ongeveer 18 keer op de motor geweest.
Ha ha.................. het is natuurlijk maar net wat je wilt.
Na een paar 'grote' cols te hebben gereden met steeds weer tig U-bochten, dan geloof ik het wel.
Zelf ben ik meer een liefhebber van middengebergte. Hier zijn ook wel cols, maar de wegen lopen vaak beter door.

Ik ben al diverse keren langs de Dolomieten voorbij gekomen, onderweg naar dieper Italië in.
Midden Italië is super. (vind ik) Heerlijk rustig op prachtige weggetjes in Toscane/ Umbrië/ Abruzzen.
Afgelopen zomer daar weer prima van kunnen genieten!

Gelukkig dat smaken verschillen, anders zitten we allemaal in hetzelfde gebied.
Dan heb je nog meer overlast en nog meer afgesloten wegen.
 
Wij zijn 5 keer in de Dolomieten geweest. 1e keer nog in de tijd dat t er goed rijden was. Zeker door de week. Maar in de loop der jaren drukker en drukker zien worden. Nu al jaren niet meer geweest , sinds t vergeven is met campers fietsers. Cabrio’s en natuurlijk de motoren. In een colonne naar boven en naar beneden. Er zijn nog prachtige gebieden in Italië waar t heerlijk rijden is. Ook in t hoogseizoen
 
Wij zijn 5 keer in de Dolomieten geweest.
..........sinds t vergeven is met campers fietsers. Cabrio’s en natuurlijk de motoren. In een colonne naar boven en naar beneden.
Er zijn nog prachtige gebieden in Italië waar t heerlijk rijden is. Ook in t hoogseizoen
Ja, gebieden waar je nog heerlijk in Italië kan rijden had ik hierboven al gemeld.
Meestal heel weinig verkeer, niet veel motoren en iha geen NL-er te bekennen. Idd zoals je zegt, ook in het hoogseizoen!
Wel raar dat je in die regio in de steden 'struikelt' over alle scooters, maar zo gauw je de stad uit gaat, dan zie je ze niet meer.

Dat colonne-rijden daar heb ik helemaal geen zin in.
Paar jaar geleden in de Pyreneeën (Franse kant) was het idd niet te doen met al die campers (met 50 auto's erachter) op de weg.
Zit je daar op je motor met 20km/h. Jawel, je kan gaan inhalen, maar na de camper 2 bochten verder, begint de ellende opnieuw.
De Spaanse kant is veel beter. Mooiere en bredere wegen met nauwelijks verkeer. Vwb de cols zelf is idd de Franse kant wel mooier.
 
Wij zijn 5 keer in de Dolomieten geweest. 1e keer nog in de tijd dat t er goed rijden was. Zeker door de week. Maar in de loop der jaren drukker en drukker zien worden. Nu al jaren niet meer geweest , sinds t vergeven is met campers fietsers. Cabrio’s en natuurlijk de motoren. In een colonne naar boven en naar beneden. Er zijn nog prachtige gebieden in Italië waar t heerlijk rijden is. Ook in t hoogseizoen
Ook die prachtige gebieden worden minder interessant naarmate ze ontdekt worden. Dat is de keerzijde van toerisme.
 
Ik weet niet of je ooit in Noord en midden Spanje bent geweest, anders kijk maar eens flink in gezoemd op de kaart.
Een plaatje zegt meer als 100.000 woorden zal ik maar zeggen. Niet in hooogte meters, maar wel degelijk in bochtige wegen en de kwaliteit hiervan.
En dan zullen de reacties wel komen van Europese subsidies en blablabla....., so what, de wegen liggen er, dus rijden met die hap.
De afstand is idd groter, maar als je, net als wij, met de trailer gaat, is de netto rijtijd echt niet zoveel langer met de vele werkvakken in Dld en files bij bijna alle tunnels bij de grensovergangen en Fernpas............
De Pyreneeën wel, midden Spanje niet.
Prachtige wegen, maar overal heel veel hetzelfde. Veel minder afwisseling dan in de Dolomieten.
Ook de Franse Alpen zijn mooi, maar het voelt anders. Ik weet niet precies wat.

Wij gaan trouwens al 20 jaar buiten het seizoen, meestal midden September.
Dan is het niet te warm, maar wel droog en heel erg rustig.
 
dat blijft maar een mening natuurlijk (die ik wel met je deel)
al moet ik erbij zeggen dat het eten ook erg belangrijk is voor mij :)
frankrijk heeft ook fantastisch mooie wegen (langs de grens vanaf zwitserland tot manaco)...maar dat vreten.......
volgend jaar willen we eens schotland gaan proberen....al blijft de kans op slecht weer toch wel een dingetje.
pyreneeen gedaan, ja het zijn bergen, ja soms hele mooie wegen ....maar het zijn geen alpen.
betalen voor de mooiste bergwegen vindt ik niet erg, maar het kan ook te gek natuurlijk (silvretta en grossklockner bv) maar daar betaal je ook voor het natuurpark. en ach het is vakantie toch?
Smaken verschillen , en in Frankrijk is een heel diverse eetcultuur. Ik weet dat het lezen van een menukaart best wel lastig is als je geen frans spreekt , maar het vreten in Duitsland en Oostenrijk van schnitzels, sauerkraut mit varkenspoot en bratwurst is ook niet alles. En in Italie is het eten ook verfijnd, mits je ervoor wilt betalen. In Frankrijk in het oosten is de keuken vrij duits, in het westen veel meer variatie met vis, schelpdieren en varkensvlees. En als je lekker wilt eten, ga dan vooral naar Schotland met haggis , ofwel gevulde pens en gifgroente erwten en zo. Het is nu juist het leuke van reizen dat je van alles ervaart en probeert. !!! Bochten rijden kun je overal , maar de cultuur en eten is overal weer anders.
 
Tsja, als je geen Frans spreekt, dan is 't al snel een grote verwarring.
Snap wel wat je bedoelt, want zoiets wel eens gehad in Hongarije of in Kroatië. Dat je geen idee hebt wat er op de kaart staat.
Wat dan wel wil helpen als je iemand iets ziet eten, wat je wel wat lijkt. Dan wijs je 't de ober gewoon aan. Komt altijd goed!

Maar eten in Frankrijk daar is niks mis mee.
Ooit toen ik jonger was, met een groep in Frankrijk geweest. Dan bestelde 1 van ons als er iets op de kaart stond wat onbekend was.
Meestal is mij wel duidelijk wat het is op de menukaart. (en als je de Franse benaming weet, heb je daar soms ook nut van in I, P en E)

Ik spreek best een paar woorden Frans, maar paar jaar terug in Normandië, wist ik niet de vertalingen van de vissen op de kaart.
Niet al te moeilijk: Google helpt dan veel!
 
Mede door dit topic zijn wij dit jaar voor 6 dagen neergestreken in Arabba. Locatie is echt top. Is de tweede keer in de dolomieten maar wat blijft dit gaaf.

Wij hebben een appartement bij dit complex Residence Baita Antlia. Ook erg aan te raden. Vriendelijk beheerster en een zwembad met sauna. Is wel lekker na een 1 dagje sturen.

Onze eerste rijdag was afgelopen zondag en toen was er een zeer groot wielerevent gaande. Hier de link van dit evenement.

Is volgens mij ieder jaar begin juli dus is wel iets om rekening mee te houden daar sommige gedeelte dan zijn afgesloten. Wij hebben hier een route omheen gepland. Passen gaan na een bepaald tijdstip weer op zie schema.

Ik ga zo weer genieten van het laatste dag sturen hier.
 

Bijlagen

  • 20220708_080811.jpg
    20220708_080811.jpg
    242,6 KB · Weergaven: 44
  • 20220706_103336.jpg
    20220706_103336.jpg
    507,8 KB · Weergaven: 42
Klopt, wij zaten 2 of 3 jaar geleden daar ook mee.
Per toeval hadden wij een hotel in de aankomstplaats van deze ronde, maar moesten wel een uurtje wachten voordat we er heen konden rijden.
 
Alles staat dan op zijn kop. Maar dat zul je toen wel gemerkt hebben. Als je er fus geen rekening mee houd met je route kan het een vervelend dagje worden.
 
inderdaad rond eerste week Juli. Leuk plaatje :( de Pordoi met Arraba op de achtergrond.
1657298452039.png
 
Dat zijn er echt een berg. Wij hebben ze gelukkig niet gezien. Maar begreep dat het er duizenden zouden zijn. Dat maakt deze foto wel duidelijk.
 
Terug
Bovenaan Onderaan