Het grote Dolomieten/ Noord Italie Topic

Wij doen het bijna elk jaar vanaf regio Amsterdam naar de Dolomieten in 1 keer.
Vroeg vertrekken, en dan ruim voor het avondeten in de Dolomieten arriveren.
Met meerdere motoren op de aanhanger is het niet alleen het goedkoopst, maar ook het snelst (mits je meerdere bestuurders voor de auto hebt).
Daarnaast zijn de motorbanden niet plat gereden op de Autobahn, en kost het je de minste vakantiedagen.
das best snel, wij rijden meestal om 5 uur (hoofddorp) en komen meestal rond 18 uur-20 uur aan.
nou moet ik wel zeggen, stoppen elke 2 uur, beentjes strekken rijders wissel peukie en koffie doen en best wel goed lunchen.
ook een keer foix (frankrijk) gedaan 1200 km...en ging idd ook, moet er wel bij zeggen.....frankrijk mag je 130 met aanhangert...dat scheel echt wel.
 
En op grote stukken Autobahn mag je officieel niet inhalen met je aanhanger. Dat kan de snelheid er aardig uithalen.
 
Wij rijden (soms) rustig 160 en halen in (met de aanhanger achter de auto).
Paar keer vermanend vingertje gehad van de groen/witten, maar nooit een prent.
Op koffie, tanken en lunchen na stoppen we niet. Elke 2-3 uur van rijder wisselen.
Wat ik niet meer doe is overdag nog motorrijden, dan alles inpakken, dineren, en dan nog eens naar huis rijden. Je bent dan in de vroege ochtend thuis, maar wel 2 of 3 dagen van de rel door het verklootte dag/nacht leefschema.
 
Je bent dan in de vroege ochtend thuis, maar wel 2 of 3 dagen van de rel door het verklootte dag/nacht leefschema.
Is toch voor iedereen verschillend denk ik?

Ik zou onderweg in Schwarzwald (vanuit midden Italië) nog gaan kamperen/ of mss hotel.
Het was slecht weer en had eigenlijk geen zin meer om met al die natte zooi onderweg nog te moeten overnachten.
Toen bedacht ik me dat imk met een paar uurtjes doorrijden lekker thuis in m'n eigen bedje zou kunnen liggen.
In de vroege ochtend thuis. Alle spullen in de gang gelegd en snurken.
Begin van de middag weer wakker, en daarna vlot weer in gewone ritme.

Oke, ik snap dat jij naar N.Holland nog 1 1/2 h langer moet.
 
het geeft mij idd ook veel rust en minder moeheid door met de aanhanger in een keer alles te overbruggen wat ik wil.
na een goed bed en lekker eten ben ik de volgende dag kipfris om aan de leukste kilometers te beginnen.
doordat ik tussendoor in de auto lekker uurtjes kan wegdutten/slapen, scheelt ook een hoop. mijn leeftijd helpt natuurlijk ook niet om 1100 kilometer op de motor de snelweg af te raggen ;)
 
Is toch voor iedereen verschillend denk ik?

Ik zou onderweg in Schwarzwald (vanuit midden Italië) nog gaan kamperen/ of mss hotel.
Het was slecht weer en had eigenlijk geen zin meer om met al die natte zooi onderweg nog te moeten overnachten.
DÁT bedoelen we nu ook .
Met de auto en aanhanger: lekker relaxed, radio aan, verwarming op 20 graden en de ruitenwissers aan.
1 persoon rijden, de anderen wat ouweh**ren en dutje doen.
Én je hebt op de eerste rijdag altijd droge kleding , tevens kun je gemakkelijk een 2e set motorkleding meenemen.
Wij zijn nu in de herfst een keer of 12 geweest, en denk dat we het 2 of 3 keer helemaal droog hebben gehouden.
En bij temperaturen 's nachts / 's ochtends vroeg tussen de 5 en 12 graden is de verwarming toch wel lekker, en zeker als het wat miezert, of erger, regent.
 
Komende zomer zit ik met de familie in Trente. Motor gaat mee, al zal ik lang niet alle dagen gaan rijden. Het is in augustus, dus topdrukte.

Vraag aan jullie:
welke passen en gebieden kan ik beter vermijden, gezien de drukte in die periode?
 
Alle in de middaguren....zonder gein, ga smorgens vroeg op pad, scheelt een heleboel.
Stelvio kun je zeer zeker links laten liggen.
Verder google ff...en dacht hier op het forum stond ergens welje passen op welke dagen gesloten zijn ivm wieler wedstrijden....was best veel.
 
Komende zomer zit ik met de familie in Trente. Motor gaat mee, al zal ik lang niet alle dagen gaan rijden. Het is in augustus, dus topdrukte.

Vraag aan jullie:
welke passen en gebieden kan ik beter vermijden, gezien de drukte in die periode?
Vermijd de Sella ronde. Of vertrek vroeg zodat je ook vroeg terug bent
 
de meeste passen zullen ok zijn, maar in de valleien/dorpen is het zeer waarschijnlijk één grote ellende. Stelvio is mijn ding niet. Ik neem aan dat google maps / lagen / verkeer daar ook werkt (nooit geprobeerd, zat meermaals in Arabba en Levico maar niet in augustus). Gewoon even lokale routes zoeken en verkeer checken. Carabinieri variëren van heel motor vriendelijk tot heel onvriendelijk.. En ze rijden ook vrij goed op motoren., altijd twee samen in mijn ervaring. Meeste controles zijn in het weekend.

Er zijn meerdere, maar hier kun je ook ook leuke wegen vinden (gratis inloggen)
 
Kan mij totaal niet vinden in bovenstaande berichten over de drukte en het compleet vermijden van passen hoogzomer hoor. ;)

Ga al jaren met de motor op vakantie in de bouwvak. Helaas geen andere optie. 😅

De grotere/bekendere passen als; Stelvio, Sella, Pordoi, Falzarego, Valparola, Mendola etc … allemaal zonder problemen (lees: al teveel oponthoud) in een zeer vlot tempo gereden.

Tuurlijk is het boven op de Stelvio een drukte van jewelste. Maar zowel naar boven als naar beneden dat nooit als zeer hinderlijk ervaren.
Beetje gebruik maken van het door de bocht heen kijken in de haarspeld en hoppáááá. :]

Lees vaak horror verhalen op MF van “treintje rijdend naar boven op de Stelvio”. Ik heb de Stelvio nu 4 zomers gereden … niks van gezien en dan komen we vaak ook nog rond lunchtijd boven aan. Dus beetje bangmakerij in mijn ogen. Lekker gaan met die banaan. Als je enigszins nog iets kunt plannen … ga dan wel door de weeks. :)

(Of mijn definitie van druk moet al zo verschillen met die van anderen, dat zou kunnen :+)

De dorpen rondom Garda (onderweg naar Brasa Schlucht bijvoorbeeld, érg mooi met de motor) daarentegen kan ik dan wel afraden. Dat vond ik persoonlijk erg druk, warm, langzaamrijdend, veel zebrapaden etc.
 
Op woensdag kom je met de motor of auto niet op de sella pas. Alleen fietsers. Weet niet of die regel er nog is. Maar ik ben 5 x in de Dolomieten geweest. En heb het door de jaren steeds drukker en drukker zien worden. Campers cabrio’s fietsers en motoren. En mijn ervaring van de recente jaren. Treintje rijden naar boven en naar beneden En je kan wel in blijven halen , maar de beperking is , dat t in tegengestelde richting ook knetterdruk is. Tenzij je achter de locals aan gaat rijden , die gewoon inhalen met tegenliggers. Maar ik ben er op vakantie. En zit in de avond graag aan de pizza.
 
Komende zomer zit ik met de familie in Trente. Motor gaat mee, al zal ik lang niet alle dagen gaan rijden. Het is in augustus, dus topdrukte.

Vraag aan jullie:
welke passen en gebieden kan ik beter vermijden, gezien de drukte in die periode?
Als je in Trento zit. Zou ik op drukke dagen Valle di Cembra rijden richting levico. Lekker rustig en mooi om te rijden.
 
Kan mij totaal niet vinden in bovenstaande berichten over de drukte en het compleet vermijden van passen hoogzomer hoor. ;)

Ga al jaren met de motor op vakantie in de bouwvak. Helaas geen andere optie.
Je weet dus niet beter.......
 
Je weet dus niet beter.......
Klopt en dat valt mij tot op heden 4 jaar op rij niet tegen. 😅

Hier een kleine impressie …. :)
Stralende zomerdag op dinsdag 16 augustus vorig jaar om 13.00 uur in de middag.

Hier en daar een auto/camper/fietser inhalen, ik zie het probleem niet. Tenzij je er achter gaat plakken …. dan wel! :+


Uiteraard zijn er genoeg andere mooie/rustigere passen/wegen in die regio. Maar moet hem toch altijd even 1x keer gereden hebben.
 
Laatst bewerkt:
Het word steeds drukker ook buiten het seizoen om. stelvio vind ik niets meer aan omdat er mensen rijden die daar niet horen te rijden.

Lees niet kunnen rijden en anderen in gevaar brengen dat zie ik elk jaar weer. al steppend de buiten bocht naar boven rijden tot ze voor een dalende auto stil staan.

Vandaar dat ik er ook steeds minder mee heb.
 
Laatst bewerkt:
Het word steeds drukker ook buiten het seizoen om. stelvio vind ik niets meer aan omdat er mensen rijden die daar niet horen te rijden.

Lees niet kunnen rijden en anderen in gevaar brengen dat zie ik elk jaar weer. al steppend de buiten bocht naar boven rijden tot ze voor een dalende auto stil staan.


Vandaar dat ik er ook steeds minder mee heb.
De Stelvio is in mijn optiek een overgewaardeerde pas, leuk om een keer gereden te hebben maar er zijn veel mooiere passen.

Het grootste probleem in de Dolomieten (en andere berggebieden) zijn de Duitsers en GS rijders die altijd in de weg rijden en denken dat zij de koning van de bergpassen zijn...... het leukste is het rijden op de minder grote en bekende passen waar de lokale Italianen met hun hypernakeds en superbikes komen knallen.

Dan kun je lekker rijden en de Italianen waarderen het als je als Nederlander lekker mee knalt. (of meer O-) )
 
Een paar jaar geleden overnacht op de Stelviopas bij de Tibethutte. Echt een aanrader, lekker tot laat op het terras met een wijntje en lekker eten genieten van het uitzicht. En als je wakker wordt heb je echt het gevoel dat je op de maan staat.
 
...... het leukste is het rijden op de minder grote en bekende passen waar de lokale Italianen met hun hypernakeds en superbikes komen knallen.
Mee eens, maar je moet wel tegen een beetje vernedering kunnen. Ik ben niet echt bang uitgevallen en kan best aardig sturen maar ik heb al meerdere malen meegemaakt dat je zelf denk 'goh wat ben ik lekker bezig' en dat je dan schijnbaar achteloos en moeiteloos voorbij wordt gereden door een local ... 8-)
 
Mee eens, maar je moet wel tegen een beetje vernedering kunnen. Ik ben niet echt bang uitgevallen en kan best aardig sturen maar ik heb al meerdere malen meegemaakt dat je zelf denk 'goh wat ben ik lekker bezig' en dat je dan schijnbaar achteloos en moeiteloos voorbij wordt gereden door een local ... 8-)
Dat is mij nog niet overkomen de afgelopen 15 jaar....
 
Totdat je in de bosjes eindigt!

Locals hebben sommige wegen al mss wel 1000x gereden.
Weten hoe een bocht precies loopt, kennen ieder gat in de weg, of evt gruis wat er ligt.

Als vreemdeling die ergens de 1e keer komt, zal je altijd reserve moeten houden.
Ja, ik heb in de bergen ook wel eens gedachte om 'mee te gaan doen'. Maar verstand zegt: NIET!!
Geen zin om de vakantie te moeten beëindigen door dit soort grappen.
 
Totdat je in de bosjes eindigt!

Locals hebben sommige wegen al mss wel 1000x gereden.
Weten hoe een bocht precies loopt, kennen ieder gat in de weg, of evt gruis wat er ligt.

Als vreemdeling die ergens de 1e keer komt, zal je altijd reserve moeten houden.
Ja, ik heb in de bergen ook wel eens gedachte om 'mee te gaan doen'. Maar verstand zegt: NIET!!
Geen zin om de vakantie te moeten beëindigen door dit soort grappen.
Je moet jouw limiet wel kennen. Ik zit ook niet 100% te pushen hoor. Blijkbaar gaat het me makkelijk af. Kwestie van goed vooruit kijken en de juiste lijn kiezen. De bochten zijn in de Dolomieten een stuk voorspelbaarder dan in bijvoorbeeld Duitsland, daar knijpen bochten nog wel eens behoorlijk. In de Dolomieten hebben ze eigenlijk altijd wel een vaste radius.

Nog nooit een oeps moment in Italië gehad.

Alhoewel...... 1 x toen er een pauw vanuit het struikgewas in de de berm vlak voor mij de weg op sprong. Die miste daarna een paar staartpennen.☹️
 
Terug
Bovenaan Onderaan