Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Die van de motor.
Kan de vlotterkamer wel tegen e0 met maanden stilstand?
Benzine vergomt veel sneller dan vroeger.
Benzine heeft niet meer de "kwaliteit" van vroeger en bezinkt allemaal.
Maar e0 doet de rubbers geen kwaad en e10 wel, even kort gezegd.
Zijn vast ook weer mensen die het er niet mee eens zijn omdat hun motor nog steeds prima rijd en zuinig etc etc etc.
Die mensen zijn ook prima af met een fiets, gaat ook niet hard, verbruikt geen benzine en is lekker zuinig :P
 
Benzine heeft niet meer de "kwaliteit" van vroeger en bezinkt allemaal.
Maar e0 doet de rubbers geen kwaad en e10 wel, even kort gezegd.
Zijn vast ook weer mensen die het er niet mee eens zijn omdat hun motor nog steeds prima rijd en zuinig etc etc etc.
Die mensen zijn ook prima af met een fiets, gaat ook niet hard, verbruikt geen benzine en is lekker zuinig :P
Uhm, en als E10 gewoon met een sticker op de tank staat? Dan zullen de rubbers er wel tegen kunnen toch?

Als alles bezinkt dan maakt het verder dan nog weinig uit lijkt me. :?


Ik heb er 5. Van 1975, 78, 81, 2008 en 2018.
Ze staan allemaal wel eens bij gelegenheid stil. Maar ik kan me niet heugen dat ik carburateurs of injectie open heb gehad.
In mijn beleving is die moderne benzine niet echt slechter dan in zeg 1990. Toen had ik met het brommertje ook al wel eens carburateur problemen.
 
Benzine heeft niet meer de "kwaliteit" van vroeger en bezinkt allemaal.
Maar e0 doet de rubbers geen kwaad en e10 wel, even kort gezegd.
Zijn vast ook weer mensen die het er niet mee eens zijn omdat hun motor nog steeds prima rijd en zuinig etc etc etc.
Die mensen zijn ook prima af met een fiets, gaat ook niet hard, verbruikt geen benzine en is lekker zuinig :P
Dat is even te kort door de bocht denk ik .
En de benzine samenstelling is anders dan vroeger, weet je 100% zeker dat moderne benzine (e0) geen kwaad kan?
In mn grasmaaier zat e10 vorige zomer, ik ben het vergeten te vervangen door de aspen benzine die ik heb, de grasmaaier startte na 2 keer trekken.
Mn cbr1000rr circuit motor is weggezet met 98e0, die startte moeizaam de eerste 10s.
 
Zaterdag weer E10 in de Honda getankt en…….starten en rijden wederom….:]
Ow ja shit. Behalve die jongste allemaal Honda ook hier. Zou dat het verschil maken?

Laatste jaren best wel eens een half flesje toevoeging ergens bij gedaan. Ook best vaak E5 getankt. En vooral ook zorgen voor een volle accu en opletten bij startpoging dat ik hem niet verzuip. Maar dan ook bij 3 of 6 maanden stilstand gaat het vlot lopen. En ook niet beroerd. En ook niet nodig om iets open te maken.
Zouden Honda's dan anders met benzine reageren? Of ben ik de verkeerde steekproef?

Gaat dat niet alleen om E10, aangezien ik dat maar de halve tijd gebruik. Afhankelijk van allerlei factoren.
 
Uhm, en als E10 gewoon met een sticker op de tank staat? Dan zullen de rubbers er wel tegen kunnen toch?

Als alles bezinkt dan maakt het verder dan nog weinig uit lijkt me. :?


Ik heb er 5. Van 1975, 78, 81, 2008 en 2018.
Ze staan allemaal wel eens bij gelegenheid stil. Maar ik kan me niet heugen dat ik carburateurs of injectie open heb gehad.
In mijn beleving is die moderne benzine niet echt slechter dan in zeg 1990. Toen had ik met het brommertje ook al wel eens carburateur problemen.

Ik heb enkele weken terug een brommer gestart die ongeveer 6 jaar niet gelopen heeft.
Ik denk dat ik die in 2005 voor het laatst getankt heb. Het valt mij op dat de benzine nog ruikt zoals ik mij herinner. (Het is wel mengsmering) De benzine van tegenwoordig ruikt anders, en als die een jaar oud is ruikt hij weer anders.
Overigen startte hij vrij vlot en liep meteen goed.
 
Ik heb enkele weken terug een brommer gestart die ongeveer 6 jaar niet gelopen heeft.
Ik denk dat ik die in 2005 voor het laatst getankt heb. Het valt mij op dat de benzine nog ruikt zoals ik mij herinner. (Het is wel mengsmering) De benzine van tegenwoordig ruikt anders, en als die een jaar oud is ruikt hij weer anders.
Overigen startte hij vrij vlot en liep meteen goed.
Ten eerste, lekker bezig. *D

Ten tweede,
soort van exemplarisch bewijs dat rond 2005 de standaard benzine nog een soort aspen spul was. En/of tweetakt olie conserveert best aardig. *O*
 
Dat is even te kort door de bocht denk ik .
En de benzine samenstelling is anders dan vroeger, weet je 100% zeker dat moderne benzine (e0) geen kwaad kan?
In mn grasmaaier zat e10 vorige zomer, ik ben het vergeten te vervangen door de aspen benzine die ik heb, de grasmaaier startte na 2 keer trekken.
Mn cbr1000rr circuit motor is weggezet met 98e0, die startte moeizaam de eerste 10s.
Ergo, je grasmaaier is van betere kwaliteit als je Honda.
 
Benzine heeft niet meer de "kwaliteit" van vroeger en bezinkt allemaal.
Maar e0 doet de rubbers geen kwaad en e10 wel, even kort gezegd.
Zijn vast ook weer mensen die het er niet mee eens zijn omdat hun motor nog steeds prima rijd en zuinig etc etc etc.
Die mensen zijn ook prima af met een fiets, gaat ook niet hard, verbruikt geen benzine en is lekker zuinig :P
Alsof ik oot langzaam fiets, wat een onzin.
 
Ten eerste, lekker bezig. *D

Ten tweede,
soort van exemplarisch bewijs dat rond 2005 de standaard benzine nog een soort aspen spul was. En/of tweetakt olie conserveert best aardig. *O*

Misschien moet er inderdaad een test gedaan worden met olie als conserveringsmiddel.
Een viertakt lust een beetje bovensmering ook wel.

Ergo, je grasmaaier is van betere kwaliteit als je Honda.

Mijn grasmaaier ís een Honda. Start tot nu toe altijd, ook na een jaar stil staan.
 
Honda…. :? ….mijn Honda starte vorig jaar na de winterstop niet, lag niet aan de E10 benzine maar aan een defecte accu, heb je dus ook.
 
Laten we het er maar op houden dat E10 bagger is dat je alleen in Honda's (o.a. grasmaaiers) kunt kiepen:+. Verder is het een kwestie van geloof en ik geloof heilig in E5. Het is duurder dus, uiteraard, beter. Als E10 nu duurder was dan moest dat wel beter zijn maar dat is het niet. Ergo! Iedereen weet toch dat duurder beter is?
 
Laten we het er maar op houden dat E10 bagger is dat je alleen in Honda's (o.a. grasmaaiers) kunt kiepen:+. Verder is het een kwestie van geloof en ik geloof heilig in E5. Het is duurder dus, uiteraard, beter. Als E10 nu duurder was dan moest dat wel beter zijn maar dat is het niet. Ergo! Iedereen weet toch dat duurder beter is?
Je mag best een paar jerrycans E10 van me kopen hoor, uiteraard tegen een hogere prijs als E5 dus beter. :+
 
Hoe kom je daarbij? Het staat in glazen potten met blikken deksels, voorzien van een klein gaatje, in een onverwarmde garage. Nu dus overdag warm en ‘s nachts koud.
Ook mis je een tank situatie met een groot oppervlakte tank half vol waar condens vorming mogelijk is en zo door de alcohol die aanwezig is de verzuring op kan treden met de gevolgen van dien.

Het potje in de schuur is geen goede nabootsing dat probeer ik je duidelijk te maken.
Zie de bedroefde praktijk foto's en ervaringen met de slechte benzine van tegenwoordig
 
Ook mis je een tank situatie met een groot oppervlakte tank half vol waar condens vorming mogelijk is en zo door de alcohol die aanwezig is de verzuring op kan treden met de gevolgen van dien.

Het potje in de schuur is geen goede nabootsing dat probeer ik je duidelijk te maken.
Zie de bedroefde praktijk foto's en ervaringen met de slechte benzine van tegenwoordig
Oké. Ik ben duidelijk geen laborant
 
Uhm, en als E10 gewoon met een sticker op de tank staat? Dan zullen de rubbers er wel tegen kunnen toch?

Als alles bezinkt dan maakt het verder dan nog weinig uit lijkt me. :?


Ik heb er 5. Van 1975, 78, 81, 2008 en 2018.
Ze staan allemaal wel eens bij gelegenheid stil. Maar ik kan me niet heugen dat ik carburateurs of injectie open heb gehad.
In mijn beleving is die moderne benzine niet echt slechter dan in zeg 1990. Toen had ik met het brommertje ook al wel eens carburateur problemen.
Ik zei ook ; Kort gezegd ;)

Carb problemen zijn er al zolang er carbs zijn, je hoort mij niet zeggen d at het alleen maar door ethanol komt hoor.

Dat is even te kort door de bocht denk ik .
En de benzine samenstelling is anders dan vroeger, weet je 100% zeker dat moderne benzine (e0) geen kwaad kan?
In mn grasmaaier zat e10 vorige zomer, ik ben het vergeten te vervangen door de aspen benzine die ik heb, de grasmaaier startte na 2 keer trekken.
Mn cbr1000rr circuit motor is weggezet met 98e0, die startte moeizaam de eerste 10s.
Het was ook kort gezegd ;)

Alsof ik oot langzaam fiets, wat een onzin.
Volgens mij kan jij niet eens fietsen ?!
 
Carb problemen zijn er al zolang er carbs zijn, je hoort mij niet zeggen d at het alleen maar door ethanol komt hoor.
Nee, niet alle problemen van carbs worden veroorzaakt door ethanol, maar wel HEEL VEEL!
Sinds ik paar jaar terug besloten heb om nooit meer E10-bagger te tanken, zijn voor mij alle carb-storingen verleden tijd.
Jawel, premium is duurder, maar dit verdien je weer terug met meer km's/ liter. Vooral met mijn auto doe ik veel meer met een tank.
De kosten en ongemak van storingen, schade en verstoppingen daar heb ik 't dan nog niet eens over.
 
Nee, niet alle problemen van carbs worden veroorzaakt door ethanol, maar wel HEEL VEEL!
Sinds ik paar jaar terug besloten heb om nooit meer E10-bagger te tanken, zijn voor mij alle carb-storingen verleden tijd.
Jawel, premium is duurder, maar dit verdien je weer terug met meer km's/ liter. Vooral met mijn auto doe ik veel meer met een tank.
De kosten en ongemak van storingen, schade en verstoppingen daar heb ik 't dan nog niet eens over.
Denk ook maar niet dat er ethanol meuk in mijn tanks komt hoor ;)

Maar brandstof bezinking in carbs door lang stilstaan is al veel langer een issue, dat kan je gewoon niet ontkennen
 
Bij mijn FZ (carb) heb ik door E10 al het rubberwerk moeten vervangen vanwege storingen.

Maar ook mijn auto (injectie) en de Blackbird (injectie) hebben niet altijd goed gereden door ethanol-vervuiling.
Die baggerzooi wil ik niet meer in de tank.:X
 
1650630257154.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan