Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Boute uitspraak...hoe weet je dat?
Heb je andere soorten ontmoet?
En waren die allemaal technisch onderontwikkeld?
Hij zegt toch ‘hoogstwaarschijnlijk.’ Hoogstwaarschijnlijk heeft ie gelijk.
 
Ik helemaal niks...heb nog twee 25L jerrycans staan van toen de E5 in de Pruis nog onder de €1.70 stond 😉
Ik niet. 10 euro per werkdag aan E10. Normaal tank ik ethanolvrij, maar ‘s winters loopt mijn SV daar echt niet (goed) op. E10 gaat prima. Zomer E0 ook prima in de winter, maar dan zou ik voor de hele winter jerrycans met zomerbrnxine moeten vullen. Ik rijd er teveel voor in dd winter.
Omdat het er nooit lang in stilstaat doe ik het maar meg E10, maar boven 10 graden weer ethanolvrij. ‘s Zomers rijd ik soms maanden niet op de SV, dus zeker E0 tijdens de zomerstalling.
 
Ik niet. 10 euro per werkdag aan E10. Normaal tank ik ethanolvrij, maar ‘s winters loopt mijn SV daar echt niet (goed) op. E10 gaat prima. Zomer E0 ook prima in de winter, maar dan zou ik voor de hele winter jerrycans met zomerbrnxine moeten vullen. Ik rijd er teveel voor in dd winter.
Omdat het er nooit lang in stilstaat doe ik het maar meg E10, maar boven 10 graden weer ethanolvrij. ‘s Zomers rijd ik soms maanden niet op de SV, dus zeker E0 tijdens de zomerstalling.
Hoe kan het dat je motor in de winter beter op E10 loopt dan op ethanolvrij?
 
Icing in de carburateurs. Heel ernstig. Slaat af als ik ‘m niet flink op toeren houd ondanks carb verwarming. Verder een hoop gestotter. Met ethanol loopt ie zelfs zonder verwarmers prima. Op zomer-E0 (zonder butanol dus) loopt ie s’ winters ook goed, maar daar kan ik niet genoeg van opslaan voor een hele winter, dus dan uit nood geboren E10 erin onder de 10 graden.
Hoe het kan weet ik niet. Dit is gewoon wat ik heb vastgesteld. Meerdere jaren achter elkaar dus niet op basis van 1 tankje. Ik tank altijd Shell of BP. Shell E0 loopt ie ‘s winter iets minder slecht op dan BP, maar zeker niet goed genoeg.
 
Ik heb me eens wat meer verdiept in octaangetal en klopvastheid. Een van de eigenschappen van een 98 benzine is dat de verbrandingssnelheid lager is dan bij een 95 benzine. Dat betekent dat de verbranding langer duurt, oftewel je haalt er minder rendement en vermogen uit als je ontstekingstijdstip daar niet op aangepast is. Vooral bij klassiekers kan dit een probleem zijn, de verbranding vindt dan soms nog plaats tijdens de uitlaatslag, wat zelfs schade kan opleveren.

Dat zou misschien kunnen verklaren waarom sommigen claimen zuiniger te rijden op 95 met ethanol tov 98 zonder ethanol.
 
Ik heb me eens wat meer verdiept in octaangetal en klopvastheid. Een van de eigenschappen van een 98 benzine is dat de verbrandingssnelheid lager is dan bij een 95 benzine. Dat betekent dat de verbranding langer duurt, oftewel je haalt er minder rendement en vermogen uit als je ontstekingstijdstip daar niet op aangepast is. Vooral bij klassiekers kan dit een probleem zijn, de verbranding vindt dan soms nog plaats tijdens de uitlaatslag, wat zelfs schade kan opleveren.

Dat zou misschien kunnen verklaren waarom sommigen claimen zuiniger te rijden op 95 met ethanol tov 98 zonder ethanol.
Daar zit zeker iets in maar zodra het om een injectie blok gaat vervalt dit hele verhaal volgens mij ?!
 
Daar zit zeker iets in maar zodra het om een injectie blok gaat vervalt dit hele verhaal volgens mij ?!
Kan zijn... Maar waarom? Het ontstekingstijdstip wordt niet vervroegd lijkt me. Tenzij er een klopsensor aanwezig is kun je niet zomaar schuiven met dit tijdstip. Op motorfietsen zit (vrijwel) nooit zo'n sensor dacht ik.
 
Ik heb me eens wat meer verdiept in octaangetal en klopvastheid. Een van de eigenschappen van een 98 benzine is dat de verbrandingssnelheid lager is dan bij een 95 benzine. Dat betekent dat de verbranding langer duurt, oftewel je haalt er minder rendement en vermogen uit als je ontstekingstijdstip daar niet op aangepast is. Vooral bij klassiekers kan dit een probleem zijn, de verbranding vindt dan soms nog plaats tijdens de uitlaatslag, wat zelfs schade kan opleveren.

Dat zou misschien kunnen verklaren waarom sommigen claimen zuiniger te rijden op 95 met ethanol tov 98 zonder ethanol.
Ik vraag me af waar je dat vandaan hebt. Voor zover ik weet is er geen relatie tussen octaangetal en klopvastheid verbrandingssnelheid. Zo heeft het vluchtige LPG zelfs een hoger octaangetal dan benzine.
 
Laatst bewerkt:
Ik vraag me af waar je dat vandaan hebt. Voor zover ik weet is er geen relatie tussen octaangetal en klopvastheid. Zo heeft het vluchtige LPG zelfs een hoger octaangetal dan benzine.
Octaangetal en klopvastheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden - Wiki
Ethanol heeft net als LPG ook een hoger octaangetal dan benzine, maar wat wil je daarmee zeggen?
 
Octaangetal en klopvastheid zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden - Wiki
Ethanol heeft net als LPG ook een hoger octaangetal dan benzine, maar wat wil je daarmee zeggen?
Ik maakte een vergissing, zie boven. Het ging om verbrandingssnelheid, maar ik schreef wat anders op.
 
Als je zoekt op bv. "high octane slow burn" vind je heel veel info. Ik ga ervan uit dat het een feit is :)
 
Als je zoekt op bv. "high octane slow burn" vind je heel veel info. Ik ga ervan uit dat het een feit is :)
Die termen hebben niets met elkaar te maken. Het enige verschil is de temperatuur en druk waarbij de brandstof spontaan, dus zonder vonk, ontbrandt. Ik noemde al het vluchtige LPG gas, dat door zijn aggregatietoestand (gasvorm) sneller verbrandt dan benzine (vloeistofdruppels).En toch heeft die LPG een hoger octaangetal.
 
Die termen hebben niets met elkaar te maken. Het enige verschil is de temperatuur en druk waarbij de brandstof spontaan, dus zonder vonk, ontbrandt. Ik noemde al het vluchtige LPG gas, dat door zijn aggregatietoestand (gasvorm) sneller verbrandt dan benzine (vloeistofdruppels).En toch heeft die LPG een hoger octaangetal.
Ik heb het artikel gevonden waar ik dit las. Maar ik weet niet genoeg van scheikunde om dit te kunnen beoordelen. Misschien is het gewoon bullshit, maar het klinkt niet als onlogisch.

Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen.Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.
 
Ik heb het artikel gevonden waar ik dit las. Maar ik weet niet genoeg van scheikunde om dit te kunnen beoordelen. Misschien is het gewoon bullshit, maar het klinkt niet als onlogisch.

Nadeel is dat hoe hoger het octaangetal van benzine is, hoe langzamer de verbranding verloopt. Deze verloopt namelijk in zogenaamde ringgolven. Oude laaggecomprimeerde antieke zuigermotoren moeten zelfs een zeer laag octaangetal benzine gebruiken, deze lopen anders te heet. Bij een motor die voor normale benzine is gemaakt, loopt de verbranding dus sneller. Vul je deze motor met hogere octaanbenzine, moet je eigenlijk de ontsteking iets vroeger stellen.Vroeger moest je dan ook aan een klant bij een onderhoudsbeurt vragen wat voor benzine hij of zij gebruikte. Tankte de klant superbenzine, dan moest de ontsteking iets vroeger worden gezet.
Ja, je kunt op internet altijd wel iets vinden waar je het mee eens bent. Ik denk dat je niet bij de Porscheclub moet zijn als je goed geïnformeerd wilt worden over de verbrandingssnelheid van de verschillende benzines. Het octaangetal is iets anders dan verbrandingssnelheid. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een hoog octaangetal de verbrandingssnelheid beïnvloedt. Het is wel mogelijk dat de verbrandingssnelheid van verschillende benzines net niet helemaal gelijk is, er zal wel een norm voor zijn.
 
Ja, je kunt op internet altijd wel iets vinden waar je het mee eens bent. Ik denk dat je niet bij de Porscheclub moet zijn als je goed geïnformeerd wilt worden over de verbrandingssnelheid van de verschillende benzines. Het octaangetal is iets anders dan verbrandingssnelheid. Er is geen enkele reden om aan te nemen dat een hoog octaangetal de verbrandingssnelheid beïnvloedt. Het is wel mogelijk dat de verbrandingssnelheid van verschillende benzines net niet helemaal gelijk is, er zal wel een norm voor zijn.
Ik zocht geen bevestiging, ik liep er tegenaan en vond het daarna op meer plekken. Het is soms lastig om een waardeoordeel aan iets op internet te hangen. De eerdergenoemde website zegt dat het wel zo is, jij beweert heel stellig dat het niet zo is. Wat is waar? :)
Ik ga ervan uit dat jij gelijk hebt hoor, maar ik ben benieuwd waar dan de verbrandingssnelheid wél door bepaald wordt. Dat vind ik niet zo op internet helaas.
 
Kan zijn... Maar waarom? Het ontstekingstijdstip wordt niet vervroegd lijkt me. Tenzij er een klopsensor aanwezig is kun je niet zomaar schuiven met dit tijdstip. Op motorfietsen zit (vrijwel) nooit zo'n sensor dacht ik.
Goeie, ga ik proberen uit te vogelen voor je ( ons)
 
In een land waar belasting en accijns laag is, zoals Andorra, zie je deze prijzen (vandaag):

3B9E0A08-53CB-4CD1-8E2E-38F99DF5CF48.jpeg


Wat mij blijft verbazen, is het kleine verschil hier tussen de gewone euro en de Ultimate: 6 ct.
Dat kan niets met accijns te maken hebben, waarom is het verschil bij de BP in NL bij mij om de hoek dan 22 ct? Hier hebben ze geen petrochemische industrie, dus verschillende soorten brandstoffen hier krijgen kost zelfs meer dan een tankauto uit de Botlek laten komen.
 
Het was altijd tien cent verschil, we worden hier een beetje in de maling genomen. En ze hebben gelijk, want we pikken het hier. We betalen ook veel meer voor boodschappen dan in Duitsland bijvoorbeeld. En waarom betaal ik voor Goudse kaas in Spanje 8 euro minder per kilo Terwijl het 2200 km transport extra heeft gehad? We janken maar doen niets hé? Dus gaan ze ermee doorrrr😄
 
Anders komt die alcoholplas niet op??
En anders toch weer winstmaximalisatie.
 
Terug
Bovenaan Onderaan