Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Wat betreft Firezone, die dus geen mededelingen doet over ethanol, heb ik zelf onlangs getest of er ethanol in zit. Hun E10 is hier in de omgeving een van de goedkopere, maar merkte dat de 98 maar liefst 20 ct duurder was. Helaas merk je dat pas als je het daadwerkelijk gaat tanken, het staat niet op het bord en ook online niet te vinden.

3B27B009-D690-4A7F-A89B-16775419949E.jpeg


Flink geschud en na een half uur was het waternivo onveranderd. Geen ethanol dus, in ieder geval niet tijdens deze tankbeurt. Ik wilde na een aantal uur de foto nogmaals maken, maar toen was de de rubber plunjer van de injectiespuit half opgegeten door de benzine :P
 
Net weer even naar België: E10 voor €2,026 maar de E5 is bijna 30 cent duurder! Het lijkt erop dat met de accijnsverlaging in België er op gestuurd is om iedereen eindelijk aan de E10 te krijgen. In mijn geval: missie geslaagd. Als het verschil ooit weer minder wordt haal ik weer E5. Of als mijn brommertje het echt niet lust. Lijkt iets meer last van KFR te hebben. Kan ook tussen mijn oren zitten.
 
Een ethanolvrij aanbeveling zal wel vloeken in de 'groene' kerk zijn. Vandaar die terughoudendheid ws.

Ach, laten we maar blij zijn dat het überhaupt wel verkrijgbaar is. Want op verbieden zijn ze gek bij de 'groene' kerk...
 
Bij de meeste witte pompen in Nederland kun je alleen nog maar E10 en diesel krijgen. In België lukt het beter maar staat een enkele E5 pomp tussen een woud van E10 pompen. Was de ethanol toevoeging nu alleen voor het milieu of om ook wat onafhankelijker te worden van de sjeiks? 10% ethanol erbij betekent dat je 10% minder benzine inkoopt. Nou ja, door het hogere verbruik misschien 7% minder peut.
 
Triest dat je daarvoor een mailtje moet sturen.
Waarom plakken ze geen sticker op hun pomp met premium met "gegarandeerd zero ethanol".
Dan staat er wel de wettelijke aanduiding E5, maar dan is toch duidelijk dat is E0.

En die tankwagen is onzin.
Laat er nu eens nog 5 liter zijn achtergebleven in de tankwagen, desnoods met E10 met werkelijk 10% (maar dat is nooit)
Weer gevuld is er 20.000L aan boord met ECHTE brandstof. Er is dan 0.5L ethanol aan boord.
Voor het gemak reken ik 0.5/20.000 dat maakt 0.000025*100%=0.0025% bijmenging ethanol. Voor mij is dat ZERO.
Goh ik dacht dat je strenger in de leer was ;)
Er kan dus iets van vermenging zijn zeggen ze dan......
 
Laatst bewerkt:
Valt wel op dat de benzine bij de grens vrijwel overal duurder is,dat is in België ook zo,denken zeker die domme Ollanders zullen we
ff een poot uitrukken,gelukkig zuipt alleen m,n motor 98 en kan in m,n koekblik gewoon 95.
Ik maak nog wel eens toertochtjes door de grensstreek.
Het is niet alleen dat de benzine 100m over de grens duurder is dan iets verder, maar ook veel drukker. (met NL-platen)

Net na de Duitse prijsverlaging van enige weken terug, stonden gelijk over de grens flinke rijen met auto's voor de pomp.
Ik was een km of 10-15 in Duitsland en kon direct naar het pompeiland om te vullen. Geen wachttijd! O ja, ook nog iets goedkoper.

Ik gebruik een app voor de actuele benzine-prijzen en weet altijd precies waar ik beste kan tanken in de Heimat.
 
Zolang het aantal te rijden km op E5 ten opzichte van E10, uitgedrukt in percentage, hoger is dan de prijsverhouding, is E5 goedkoper dan E10.
Bij Shell is dat prijsverschil zo´n 20%. Ik denk niet dat je verbruik 20% daalt bij V-Power tov Euro 95.
 
In Duitsland nu E5 voor 2,03.
Daar scheelt het slechts 5 cent e5/e10.
Dan heb je wel 95, maar daar hebben al mijn voertuigen meer dan genoeg aan.
 
@rg Gamma: In jouw bericht 4540 op blz: 182 staat weer dat Tango 98 geen ethanol heeft.
Maar er staat ook een datum bij: juni 2021 !!
In mijn bericht no:4261 op blz: 171 blijkt dat Tango wel degelijk ethanol bevat.
Hoe betrouwbaar is die lijst dan eigenlijk?
En veranderd die elke zoveel tijd???
 
@rg Gamma: In jouw bericht 4540 op blz: 182 staat weer dat Tango 98 geen ethanol heeft.
Maar er staat ook een datum bij: juni 2021 !!
In mijn bericht no:4261 op blz: 171 blijkt dat Tango wel degelijk ethanol bevat.
Hoe betrouwbaar is die lijst dan eigenlijk?
En veranderd die elke zoveel tijd???
Daarom tank ik voor de zekerheid hier net over de grens Superplus98 in Dld….of v-power in de oude meuk.
 
Net getankt. Gemengde gevoelens hier over. Moet ik nu blij zijn? Shell E5.
20220622_183349.jpg

Was ook hoognodig. Auto had minder dan een kwart, maar motor leeg, zitmaaier leeg, auto én motor van de vrouw leeg :X
20220622_185438.jpg


20220622_185937.jpg
 
Zuid limburg is nog ,heel goedkoop,qua huizenprijzen en levensonderhoud (duitsland naast de deur),ten opzichte van breda en omstreken.
Ik zit er aan te denken ,ter zijner tijd, er naartoe te verhuizen..
Terwijl de zuid limburgers ook klagen (ik niet) en massaal verhuizen naar duitsland/belgie _O-
 
Probleem is dat de huizen in een bepaalde streek meestal goedkoop zijn om een reden. In Limburg is weinig werk en dat heeft invloed op de huizenprijzen. Hoe dichter je, vanaf het zuiden, bij Eindhoven komt des te duurder worden de huizen. Zelfde gaat op voor de Randstad. Maar als je niet meer hoeft te werken hoef je daar geen rekening mee te houden.

Ik spreek uit ervaring, ben opgegroeid in Midden-Limburg en steeds een stukje dichter naar het centrum van de werkgelegenheid (Eindhoven) opgeschoven. Nu op 25km afstand en dat is prima. Oh ja, en op een steenworp van de Belgische grens. Daar is mijn huisarts en ga ik tanken. Ideaal!
 
Probleem is dat de huizen in een bepaalde streek meestal goedkoop zijn om een reden. In Limburg is weinig werk en dat heeft invloed op de huizenprijzen. Hoe dichter je, vanaf het zuiden, bij Eindhoven komt des te duurder worden de huizen. Zelfde gaat op voor de Randstad. Maar als je niet meer hoeft te werken hoef je daar geen rekening mee te houden.

Ik spreek uit ervaring, ben opgegroeid in Midden-Limburg en steeds een stukje dichter naar het centrum van de werkgelegenheid (Eindhoven) opgeschoven. Nu op 25km afstand en dat is prima. Oh ja, en op een steenworp van de Belgische grens. Daar is mijn huisarts en ga ik tanken. Ideaal!

Ideaal,is voor als ik met pensioen ben.
 
Ideaal,is voor als ik met pensioen ben.
In Limburg is werk genoeg.

Maar sowieso moet je je al afvragen waarom je in het (dure) westen zou blijven als je met pensioen bent?

Zelf overweeg ik 5 jaar voor mijn pensioen mijn huis te verkopen en met de overwaarde naar Spanje te verkassen.
Hopelijk kan ik van de rest van de overwaarde nog een leuke casa kopen.
Al naar gelang de huizenmarkt.
 
In Limburg is werk genoeg.

Maar sowieso moet je je al afvragen waarom je in het (dure) westen zou blijven als je met pensioen bent?

Zelf overweeg ik 5 jaar voor mijn pensioen mijn huis te verkopen en met de overwaarde naar Spanje te verkassen.
Hopelijk kan ik van de rest van de overwaarde nog een leuke casa kopen.
Al naar gelang de huizenmarkt.
Ik ga nog 4 jaar eerder,huis heb ik vrij op naam woon in het zuiden van Brabant ,kosten zijn nog betaalbaar.
Maar we blijven rondneuzen...
 
Afgelopen weekend in Luxemburg de 1000 bochten gedaan , 361 km en 1331 bochten , ook getankt natuurlijk.
20220619_102356.jpg
 
Vandaag was ik plots in Velp toen ik me bedacht om maar effe benzine in Dld te gaan tanken.
Auto-tank was bijna leeg. Maar dat alleen zet geen zoden aan de dijk.

Daarom vandaag weer 40 liter extra jerrycans aangeschaft.
In Duiven effe langs de Hornbach. Effe 2 stuks erbij gehaald. Investering van €32
Lijkt erop dat er vaker klanten nog even een paar jerrycans komen kopen voordat ze de grens over gaan. Ze hadden er genoeg!
Daarna doorgereden naar Emmerich en toen de auto vol gegooid, en dus ook de jerrycans (met 21L ! ) gevuld met V-power.

Ik heb in de Heimat betaald €2.17 ipv Shell hier vlakbij €2.68 (maar 2.17 is eigenlijk al duur genoeg!)
Deze ronde 2 x 21L x €0.51 = ca €21 uitgespaard. (alleen dus in de jerrycans)
Met de autotank erbij heb ik de jerrycans gratis. Volgende keer wordt 't 'verdienen'. (nou ja, minder uitgeven)
 
Terug
Bovenaan Onderaan