Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

Nee, hoor. Zoiets is al zo oud als de mensheid, doet allerhande trucs, manipulatie en oplichting om zoveel mogelijk geld binnen te harken. Niks nieuws onder de zon. :)
 
En ik maar denken dat er 10% ethanol bij moet voor het milieu en om onafhankelijker te worden van de olieboeren. En dat we het meerverbruik en de andere ongemakken van E10 voor het goede doel voor lief moeten nemen. Ik ben in ieder geval weer van E5 naar E10 gedaan omdat ik ruim 30 cent verschil me een beetje te gortig werd. Gelukkig lust hij dat spul.
 
En dat we het meerverbruik en de andere ongemakken van E10 voor het goede doel voor lief moeten nemen.
En daar geven de oliemaatschappijen helemaal niets om. Geven om meer dingen niks.

Die Brent Spar wilde ze vol rotzooi gewoon laten afzinken in zee, maakt een oliemaatschappij niks uit. Geld komt vanzelf binnen? En verschrikkelijk voor de plaatselijke bevolking in Nigeria, geeft Shell helemaal niks om zolang het geld maar binnenkomt.
 
Je bent in Nederland, en dit land wil kost wat kost nummer 1 op de wereldranglijst blijven met de benzineprijs. Prijzen worden onderling ook afgesproken, heeft verder niks met de olieprijs te maken. Olieprijs werkt doorgaans maar 1 kant op. Zakt de olieprijs, dan blijft het wekenlang doodstil aan de pomp betreft de prijs. Andersom wordt hetzelfde uur nog geregeld.
Zelfs in Europa staan we op de 6e plek
Denemarken €2,402
Finland €2,535
Griekenland €2,425
IJsland €2,511
Nederland €2,369
Noorwegen €2,528

bron
 
Nou, ja. Texaco pomp E10 rommel nog steeds €2.48 (25-6-2022), E5/98 meestal rond de 0.25 duurder. We draaien in ieder geval goed mee aan de wereldtop. Misschien willen andere landen concurreren om het beste jongetje van de klas te worden? :+
 
Heeft verschillende reden? Je wilt niet hebben dat je auto begint te fikken onder het rijden omdat deze benzine lekt door aangetaste afdichtingen. Je wilt aanmerkelijk zuiniger rijden met E5/98. En je wilt geen bedorven benzine in je systeem krijgen na lange stilstand door E10. Voor de maatschappijen is het 1 groot verdienmodel. Benzine verkopen die slechter rendement heeft en beperkt houdbaar is, geeft omzetverhoging. (Principe als vlees injecteren met water om het verkoopgewicht te verhogen. Het is vaak prijs/kilo. Is een bekende supermarkt truc). Liefste zou de maatschappij er water willen bijgooien om het volume kunstmatig te verhogen? Maar ja, dit geeft helemaal gedoe: water brandt en mengt niet. Om te voorkomen dat mensen massaal overgaan op de zuinige zuivere benzine zet je die prijs flink hoger. De prijs is immers ook omgekeerd evenredig met de zuinigheid van auto's, er moet gewoon kost wat kost een winst streefbedrag binnengeharkt worden. Daar halen ze allerhande trucs voor uit die ze afspreken. Aangelengde en vervuilde E10 benzine is daar 1 van?
Mss een iets gechacheerd verhaal, maar er zit ook wel waarheid in.

Meeste bezitters die nog brandstof tanken, rekenen alleen in liters. Tsja, een liter E10 is goedkoper dan een liter ECHTE benzine.
Waarom zal je de tank volgooien met premium als 't ook €10 goedkoper kan?
Dat je er dan gelijk motor-problemen bij krijgt en minder km's op die liter rijdt, dat zien/ willen niet zien velen niet.
Dat is de zgn struisvogel-gedachte. Als ik m'n kop onder de grond steek, dan is het probleem er gewoon niet.
 
Was voor mij een simpel rekensommetje; ca. 3% meerverbruik volgens een aantal partijen. Volgens een enkele andere 10%. Ik ga van van 3% uit omdat 10% van de benzine is vervangen door ethanol. Die heeft een lagere calorische waarde dan benzine maar niet 0. Dus 10% meerverbruik is zeer onwaarschijnlijk. Als dan de E5 meer dan 10% duurder is dan E10 is het rendabel om E10 te tanken. Aangezien de fabrikant verzekerd dat mijn motor (bj 2018) er tegen kan ga ik er maar vanuit dat de boel heel blijft. Lang stil staan is iets anders. Dan gaat er ethanol-vrij in. P.s. Toen het verschil nog minder dan 10 cent was tankte ik ook altijd E5. Ik had het gevoel dat hij er wat rustiger op liep. Placebo-effect?
 
Je bent in Nederland, en dit land wil kost wat kost nummer 1 op de wereldranglijst blijven met de benzineprijs. Prijzen worden onderling ook afgesproken, heeft verder niks met de olieprijs te maken. Olieprijs werkt doorgaans maar 1 kant op. Zakt de olieprijs, dan blijft het wekenlang doodstil aan de pomp betreft de prijs. Andersom wordt hetzelfde uur nog geregeld.
Sorry, we zijn niet nummer 1, en voor zover ik mij kan herinneren zijn we dat ook nooit geweest.
We staan wel hoog, en zelfs erg hoog. Maar niet nummer 1.
 
Dat krijg je als je melkkoe (auto+motor) en milieu-drammer samenbrengt. Dan vliegt de literprijs omhoog. :X

Maar er is verandering in de lucht.
Melkkoeien kan je over een paar jaar nog alleen iets van zien in een museum.
Milieu-drammers hebben een mening die toch wel rekbaar blijkt. Jetten gaat nu vol voor de kolen-centrales.
Tsja, hij moet wel, want 10-tallen jaren hebben de milieu-zeurpieten en stralings-huilebalken kern-centrales tegengehouden.
En nu zitten we voor het blok.....................🤪
 
Dat krijg je als je melkkoe (auto+motor) en milieu-drammer samenbrengt. Dan vliegt de literprijs omhoog. :X

Maar er is verandering in de lucht.
Melkkoeien kan je over een paar jaar nog alleen iets van zien in een museum.
Milieu-drammers hebben een mening die toch wel rekbaar blijkt. Jetten gaat nu vol voor de kolen-centrales.
Tsja, hij moet wel, want 10-tallen jaren hebben de milieu-zeurpieten en stralings-huilebalken kern-centrales tegengehouden.
En nu zitten we voor het blok.....................🤪
Ik denk dat je kerncentrales had willen typen? Want die willen ze nu bijbouwen....
 
Ik denk dat je kerncentrales had willen typen? Want die willen ze nu bijbouwen....
Kolencentrales hebben we en kunnen we weer inzetten. En dat gebeurd nu. Al is dat niet zo snel en makkelijk als door de politici gedacht. Er moet eerst weer een voorraadje kolen worden aangelegd. Die waren vies, fout en nooit meer nodig dus die waren afgebouwd door de kolenboeren.

Kerncentrales zijn inderdaad tientallen jaren tegengehouden. Want milieu en gevaarlijk en rechts dus mag niet. Nu de energieprijzen door het dak gaan is er opeens wel weer draagvlak, op een paar deugers na. Probleem is alleen dat een kerncentrale niet even zoals een bedrijfshalletje kan worden opgebouwd. Zelfs als je de vergunningprocedures heel drastisch zou inkorten, ben je zo 10 à 15 jaar verder. Het zijn best hi-tech dingen die redelijk nauwkeurig en degelijk worden gebouwd. En je moet een paar miljard euro zien te vinden. Plus ca. 50% onvoorzien, want zo gaat dat bij megaprojecten.
 
Mss een iets gechacheerd verhaal, maar er zit ook wel waarheid in.

Meeste bezitters die nog brandstof tanken, rekenen alleen in liters. Tsja, een liter E10 is goedkoper dan een liter ECHTE benzine.
Waarom zal je de tank volgooien met premium als 't ook €10 goedkoper kan?
Dat je er dan gelijk motor-problemen bij krijgt en minder km's op die liter rijdt, dat zien/ willen niet zien velen niet.
Dat is de zgn struisvogel-gedachte. Als ik m'n kop onder de grond steek, dan is het probleem er gewoon niet.
Bij mij gaat er ook alleen maar 98 in de auto's zowel de motoren , altijd al gedaan en blijf het ook gewoon doen , motor draait er heel mooi op .
Maar ik ken er ook genoeg , collega's en bijv mijn maat die veel km's rijden en hun tanken alleen maar 95 en tot nu toe geen problemen ondervonden .
Mijn maat zijn Kia Sportage staat ondertussen op 225.000 km en zijn VFR heeft afgelopen weekend 135.000 km aan getikt en nog nooit geen problemen gehad .
Weet dat er in het verleden testen werden gedaan en met auto's waar ze een duur test mee deden en dat de rubbers , slangen / leidingen problemen gaven maar ik denk dat dit toch ondertussen ook al verbeterd is door de producenten.
Tegenwoordig zit er standaard 5 a 7 jaar garantie op een voertuig en zou lullig zijn dat ieder voertuig in die garantie periode constant bij de dealers staan omdat ze 95 tanken.
 
Er moet eerst weer een voorraadje kolen worden aangelegd
En dat weten ze dus die zullen ook wel “iets” meer gaan vragen voor hun kooltjes.. heb trouwens nog wel een zakje liggen, BBQ gaat vanavond niet door dus, mochten ze nog wat nodig zijn dan weten ze mij te vinden.
 
Waarom wordt de benzine in NL alleen maar duurder terwijl die in D goedkoper wordt?

11 juni 2022……………………………………………………………/…vandaag 😇
Bekijk bijlage 1775614Bekijk bijlage 1775612

bron
Dat gaat steeds beter:
IMG_7636.jpeg
 
En dat weten ze dus die zullen ook wel “iets” meer gaan vragen voor hun kooltjes.. heb trouwens nog wel een zakje liggen, BBQ gaat vanavond niet door dus, mochten ze nog wat nodig zijn dan weten ze mij te vinden.
Vast wel… grote landelijke vraag ineens, daar gaat iemand heel goed van profiteren uiteraard. Extra kosten worden een op een doorberekend door de energieboeren. Dat krijg je als je met je trotse kortzichtige hasses een kolencentrale sluit. En er nog wat extra belastinggeld tegenaan smijt voor een reclamebord om de perfecte foto te maken.

41388B77-CD5B-4EAA-BA3E-9EE3D602A458.jpeg


Jouw houtskooltjes gaan het niet worden. Weet niet of je wel eens een bonk steenkool geprobeerd hebt aan te steken? Dat is nog een aardige opgave :+
Het is niet voor niks dat ze het eerst tot poeder fijnmalen.
 
Ik denk dat je kerncentrales had willen typen? Want die willen ze nu bijbouwen....
De kolen-centrales waren feitelijk al buitenspel gezet met mega-subsidies. (die wij dus mogen betalen)
Ironisch is 't nu, stap 1, dat er nu toch weer opnieuw vol op kolen gedraaid moet worden.
Deze optie is voor de korte termijn.

Kern-centrales zijn vele jaren in NL een 'nogo' geweest.
Nu iedereen CO2-vrij zijn electro-auto wenst op te laden, blijkt er onvoldoende stroom te zijn om dat te realiseren.
Daarom wordt nu, stap 2, ook kernstroom ineens weer acceptabel.
De huilebalken tegen kern-energie heb ik nu nog niet gehoord. Of zijn ze mss nog niet wakker..................😴
Kernstroom is er voor de lange termijn. Jammer alleen dat 't mss wel 20jr duurt voordat er werkelijk stroom geleverd kan worden.
 
Ik heb niet zo'n probleem met kerncentrales. Die zet je gewoon bij de grens. Dat doen tenslotte alle landen. Alleen worden we dan weer afhankelijk van andere landen die uranium leveren. Volgens mij Afrika waar China zich nu druk aan het inkopen is. Hopelijk schieten ze een beetje met ITER. Water hebben we genoeg.
 
Vandaag voor aankomst op de luchthaven ook even langs de pomp gereden omdat ik in de thuisregio ook al merkte dat de benzineprijs lager stond.

Aan de luchthaven stond de E10 deze ochten 1,877€/L.
Nog steeds veel te veel, en de grote vraag, hoe lang faat dat duren???
Langs de snelweg €2.03 betaald bij de Shell. Viel me erg mee want in de dorpen bij La Roche in buurt was het €1.97. Jij hebt echt weinig hoeven betalen
 
Ik tank bij de Avia, is vlakbij het adres van een vriendje van me dus dat combineer ik met een bakkie doen en daar betaalde ik van de week € 2.46 voor 98.
Maar dan heb je daarna wel een gratis bakkie (scheelt weer in je eigen huishoudbudget) :Y.
 
Terug
Bovenaan Onderaan