Het grote E0 benzine / E5 benzine / E10 benzine topic !

IMG-20220812-WA0010.jpg

Maat van me ging de auto aftanken hier in Almelo. Vond het bedrag ineens zo gek...Foutje van de pomp _O-

Staat nu een flinke rij
 
Da´s een duur geintje voor de betreffende pomphouder...

Ik signaleer E10 hier en daar alweer onder de 2 euro. Bizar dat dat nu ´goedkoop´ is.
Die zal een paar centen mis lopen ja...

Ja, paar maand geleden was 1.80 nog belachelijk duur. Nu hoopt iedereen dat het 1.80 was
 
Maar is het geen Photoshop? ;)

Er stond trouwens pas een nieuwsbericht van precies dit uit Amerika.
 
Bekijk bijlage 1792952
Maat van me ging de auto aftanken hier in Almelo. Vond het bedrag ineens zo gek...Foutje van de pomp _O-

Staat nu een flinke rij
Ik weet niet hoe het zit in NL, maar als dit in B was, zou je "besparing" slechts van korte duur zijn.

Als je zo goedkoop getankt hebt, weten ze je wel te vinden adhv je bankkaart (pinpas). Het verschil wordt je later nog wel aangerekend.

Zonder boete, want je deed het zonder het door te hebben ... jaja, zal wel 🙄

Maar als je er 300L getankt hebt terwijl je niet over een voertuig beschikt met zulk een grote tank, kan de rechter het beschouwen als bewuste daad, en wordt het plots diefstal en/of belastingontduiking.
Al is de kans erg klein dat het zover komt. Maar het te weinig betaalde krijg je nog wel aangerekend, zelfs als dat maanden duurt.
 
Daarom contant betalen dus
Komt in B nagenoeg niet meer voor.
Zelfs bij bemande tankstations betaald men hier gewoon met kaart.

Betaal je contant, dan ziet de kassabediende het al na 1 klant.
"55 liter ... 9,35€ ... da's raar ...???" En voila, hij ziet het dan wel.

Om nog maar te zwijgen hoe die ervan zou opkijken als er daar ene met een, ik zeg maar wat, een Skoda Fabia, 280 liter getankt heeft _O-






Of ... het moest een mege domme kassier zijn :P
 
Ik weet niet hoe het zit in NL, maar als dit in B was, zou je "besparing" slechts van korte duur zijn.

Als je zo goedkoop getankt hebt, weten ze je wel te vinden adhv je bankkaart (pinpas). Het verschil wordt je later nog wel aangerekend.

Dat zou een civiele zaak zijn en geen strafrecht. Dan begint het er dus mee dat die pomphouder via de rechter zal moeten afdwingen dat de diverse banken namen en contactgegevens vrijgeven van degenen die daar getankt en gepind hebben. Die banken zullen alles aangrijpen om te voorkomen dat ze daartoe verplicht worden, want als dat éénmaal gebeurt is het hek van de dam. Alleen dat al wordt een dure gang naar de rechter.

En zelfs als dat succesvol is moet die pomphouder iedereen contacteren die daar getankt heeft. Degenen die weigeren bij te betalen (en waarom zou je) moet hij dan individueel voor de rechter gaan dagen. Voor misschien 100-150 euro per geval kan dat financieel gewoon niet uit. En ook daar geldt, zelfs als hij het doet is het hoogst onzeker dat een rechter er in mee gaat. Kortom, veel geld investeren in advocaten met een kleine kans op succes. Ik denk dat die pomphouder er niet aan gaat beginnen. Een advocaat zal hem misschien anders adviseren maar die denkt dan vooral aan zijn eigen portemonnee.

Belastingontduiking is het ook niet, de accijnzen zal de pomphouder gewoon per getankte liter aan de staat afdragen, dat hij minder binnen heeft gekregen dan de accijns is doet daar niets aan af. BTW zal gewoon afgedragen worden als percentage over het betaalde bedrag. Ja, dat is minder BTW afdracht dan wanneer die pomphouder een normale prijs had gerekend, maar de overheid stelt geen minimumprijzen vast. Als je iets in de uitverkoop koopt is het immers ook geen belastingontduiking.

Wellicht dat het in België anders ligt, maar dan zijn de rechten van Belgische burgers toch niet erg goed beschermd.
 
Komt in B nagenoeg niet meer voor.
Zelfs bij bemande tankstations betaald men hier gewoon met kaart.

Betaal je contant, dan ziet de kassabediende het al na 1 klant.
"55 liter ... 9,35€ ... da's raar ...???" En voila, hij ziet het dan wel.

Om nog maar te zwijgen hoe die ervan zou opkijken als er daar ene met een, ik zeg maar wat, een Skoda Fabia, 280 liter getankt heeft _O-






Of ... het moest een mege domme kassier zijn :P

Ik denk dat ze aan mij toch een moeilijke klant zouden hebben. Ik zou getankt hebben voor het bedrag wat buiten op de pomp staat.
Ze kunnen dat bedrag krijgen of niks, maar ik ga de benzine echt niet terug geven.
En hoeveel liter ik kwijt kan in mijn auto daar hebben ze al helemaal niks mee te maken.
 
Ik denk dat ze aan mij toch een moeilijke klant zouden hebben. Ik zou getankt hebben voor het bedrag wat buiten op de pomp staat.
Ze kunnen dat bedrag krijgen of niks, maar ik ga de benzine echt niet terug geven.
En hoeveel liter ik kwijt kan in mijn auto daar hebben ze al helemaal niks mee te maken.
Nogmaals, geen idee hoe het in NL werkt.

Maar in grote lijnen zou het in B als volgt gaan:

In eerste instantie speelt de ernst (hoeveelheid) van deze situatie een grote rol.
Als er een paar voertuigen a 45 liter gemiddeld getankt hebben, zal de prijs aangepast worden, en vloeken ze eens effe in zichzelf.
Zijn het er een paar 100 of zo, gaat men daar de nodige dienst(en) voor inschakelen.
Hoever het dáárna gaat, beslist de overheidsdienst.

Situatie 1, je betaald met je kaart:
- Je tankt aan 0,17€/L (wat wellicht 1,70€/L moest zijn).
- na een aantal uren hebben pakweg 200 personen dit gedaan
- de fout komt aan het licht
- de zaakvoerder/verantwoordelijke herstelt de faut.
- hij geeft alles aan bij een bepaalde dienst die zulke zaken behandeld, en waarvoor zij verzekerd zijn.
- die dienst staat in contact met de overheid
- die dienst werkt samen met de overheid, maakt emails/brieven aan, met, " vanwege een vergissing van onswege blablabla. Gelieve het verschil van xx,xx€ te betalen ten laatste op blablabla". Via de overheidsdienst worden die emails/brieven aan de hand van de kaart gegevens gekoppeld aan de respectievelijke adressen van de eigenaar (of bedrijf) van die kaarten. Elk shengenland zit daar dus sowieso bij.
- noch de zaakvoerder van het tankstation, noch de door hem gecontacteerde dienst hebben jou gegevens en/of adres. Die heeft enkel de overheid. Géén privacy schending dus.
- reageer je niet op de aanvraag tot betaling, kán er gerechtelijk verder gegaan worden. Maar of dat ook daadwerkelijk gebeurd hangt af van de ernst van de situatie.

Neveneffecten in heel deze zaak:
- zitten er tussen die 200 "gelukkigen" slechts 3 buitenlanders, gaan ze daar geen tijd in steken als die niet reageren op die brief.
- betreft het in heel de situatie slechts zeer weinig klanten, gaan ze er ook geen moeite voor doen.
Afhankelijk van de hoeveelheid verlies de fout opgeleverd heeft, zal men de zaak al beëindigen als slechts 50 tot 80% tot betalen overging, maar de rest nog niet.

Situatie 2, je hebt cash betaald:
- kans is groot dat je er dan onderuit komt. Want dan hebben ze enkel camerabeelden, en zelfs met gezichtsherkenning en nummerplaatherkenning is dit gerechtelijk wel mogelijk, doch veel gecompliceerder. Lees: de kool is het sop niet waard.

Bijkomend, als die kassabediende ook maar een beetje oplet, zal hij NIET afrekenen, alvorens de pomp prijs eerst te (laten) corrigen. Met een beetje geluk wil hij tijd winnen (want er staan daar verdomme nog 40 auto's aan te schuiven, en nu snapt die waarom). Hij rekent af voor jou, jij komt er onderuit. Hij sluit de pompen meteen af, en al wie toen al klaar was, heeft evenveel geluk als jij, want het systeem heeft hun rekening reeds gemaakt. Degenen die nog aan het tanken waren, hebben ook geluk, maar minder, want hun tank geraakte niet meer vol.

In alle voorgaande gevallen is een uitvlucht als "Ja maar de prijs stond zo op de pomp toen ik tankte" waardeloos. Je wordt als goede burger geacht zulk een missingen ook te merken, en te melden ipv er misbruik van te maken ten nadele van uw medeburger. Met zulk een prijsverschil dan toch. Is het per ongeluk pakweg maar 10 cent goedkoper gezet, zal de rechter beschouwen dat je dat idd niet door kon hebben. Maar evenmin gaat de uitbater voor die 10 cent een procedure opstarten.

Maar als er tussenzitten die voor 100den liters misbruik hebben gemaakt van de te laag geprijsde benzine, zal er voor die personen meteen gerechtelijk ingegrepen worden. Bijvoorbeeld, ik stop daar, ik tank 450 liter, en de overheidsdienst ziet in mijn gegevens gekoppeld aan mijn kaart, dat ik een privé persoon ben, een gewone auto rijd, die na wat gegoogeld 60 liter kan tanken, verder geen enkel bedrijfsvoertuig of boot of Wathever heb, dan zal het voor mij gebeuren dmv een aangetekend schrijven.

Echter ook hier speelt de ernst van de totale situatie een rol.
- er is voor 1200 liter getankt, waarvan 450 liter door mij? Dan heb ik een probleem.
- er is voor 17650 liter getankt ... dan maakt mijn 450 liter nog maar een klein deel uit, en is de kans plots veel kleiner dat men mij "harder" gaat aanpakken.

Hoe ik dat allemaal weet? Ik heb in mijn vele jaren als bewakingsagent ook veel diensten gedaan bij Schell en Total, en veel geleerd daaromtrent.
Onder andere dat het contant betalen vanaf halverwege de jaren 1990 snel afgebouwd werd, omdat de toenmalige sterke prijs stijgingen ervoor zorgden dat veel mensen gingen tanken, en dan gewoon wegreden. Veel camera's stonden er toen ook nog niet, dus dat maakte het ook wel gemakkelijk.

Ik kan hier nog wel veel over kwijt, maar ik zei dat ik het in grote lijnen ging uitleggen ... Maar het is me verdomme toch wel weer een heel verhaal geworden zeker ... :X :$



Maar één ding is wel een feit in België.
De zaakvoerder is vele malen beter beschermd dan de consument.
Zo is ook bij misdrijven (inbraak, verkrachting, moord, blabla), de dader meestal beter beschermt dan het slachtoffer.
Welkom in België, het meest corrupte land ter wereld!
 
Ik weet niet hoe het zit in NL, maar als dit in B was, zou je "besparing" slechts van korte duur zijn.

Als je zo goedkoop getankt hebt, weten ze je wel te vinden adhv je bankkaart (pinpas). Het verschil wordt je later nog wel aangerekend.

Zonder boete, want je deed het zonder het door te hebben ... jaja, zal wel 🙄

Maar als je er 300L getankt hebt terwijl je niet over een voertuig beschikt met zulk een grote tank, kan de rechter het beschouwen als bewuste daad, en wordt het plots diefstal en/of belastingontduiking.
Al is de kans erg klein dat het zover komt. Maar het te weinig betaalde krijg je nog wel aangerekend, zelfs als dat maanden duurt.
Geloof je zelf toch niet.
 
Terug
Bovenaan Onderaan